Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Mobbad dömd betala 251.000:-, Kan Sverige kallas rättssamhälle?
          smisse01
          Inlägg 05-03-2004, 00:43
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 11
          Medlem nr: 2 928

hej posse

Bara ett litet inlägg.....jag håller fullständigt med dig.......vill bara tillfoga en sak som är skrämmande i vårt rättsamhälle. Alla har rätt till fri rättshjälp om dom inte har ekonomiska resurser..........men detta gäller inte mål mot stat och kommun som i detta fallet. Det är beklagansvärt att först behöva stå ut med vad flickan har gjort och sen inte kunna få upprättelse. Blev själv mobbad som liten och vet vad det innebär..........men har även blivit mobbad på äldre dar av systemet och allt vad det innebär. Tog mig 12 år att få rätt mot myndigheter men det var det värt. Så alla som uppfattar något som är fel.........ge aldrig upp rolleyes.gif

mvh nisse

Citera
          Posse
          Inlägg 05-03-2004, 11:02
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 2 137
          Medlem nr: 432

CITAT (smisse01 @ 05-03-2004, 00:43)
          Alla har rätt till fri rättshjälp om dom inte har ekonomiska resurser..........men detta gäller inte mål mot stat och kommun som i detta fallet.

Jag vill bestämt minnas att jag hört och läst att möjligheten till rättshjälp dramatiskt försämrats, eller i princip tagits bort, på senare år... unsure.gif

Citera
          Betty
          Inlägg 05-03-2004, 11:12
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

Jag gjorde en Googlesökning och hittade det här...
          Rättshjälp

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          Posse
          Inlägg 06-03-2004, 10:58
          Länk hit: #24

Medlem

Fastän mobbning av barn kan fortgå snart sagt hela barnets grundskoletid, alltså i princip varje skoldag i en lång rad av år, får jag intrycket att myndigheter m.fl. ser "tusen" gånger allvarligare på diskriminering av vuxna vid ett enda tillfälle när det gäller t.ex. pga kön, hudfärg etc.

Och i fallen med vuxna handlar det väl alltid om dessa helt frivilligt sökt t.ex. ett jobb, en utbildning eller försökt komma in på en restaurang m.m..

De mobbade barnen kan väl sägas diskrimineras var dag, och det under omständigheter dit de enligt lagen är tvungna att infinna sig.

Är inte även barnen människor? unsure.gif

Citera
          smisse01
          Inlägg 06-03-2004, 13:39
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 11
          Medlem nr: 2 928

CITAT (Posse @ 06-03-2004, 10:58)
          Fastän mobbning av barn kan fortgå snart sagt hela barnets grundskoletid, alltså i princip varje skoldag i en lång rad av år, får jag intrycket att myndigheter m.fl. ser "tusen" gånger allvarligare på diskriminering av vuxna vid ett enda tillfälle när det gäller t.ex. pga kön, hudfärg etc.  

Och i fallen med vuxna handlar det väl alltid om dessa helt frivilligt sökt t.ex. ett jobb, en utbildning eller försökt komma in på en restaurang m.m..

De mobbade barnen kan väl sägas diskrimineras var dag, och det under omständigheter dit de enligt lagen är tvungna att infinna sig.

Är inte även barnen människor? unsure.gif

hej posse
          kan både hålla med dig och ej unsure.gif
          att frivilligt utsätta sig för diskreminering är väl ingen vettig människa som gör och att barn utsätts för mobbning är ju solklart. Det är bara vidrigt att det får fortgå utan att krafttag tas. Vi hamnade väl en bit utanför ämnet men det är aldrig fel att "spåna".
          Vad som är viktigt är att ge alla rätt till ett värdigt liv, det må vara barn, vuxna eller gamla, alla har vi en skyldighet att försöka åstadkomma detta.
          Men myndigheter är vad dom är och så länge vi medborgare bara tittar utan att reagera blir det heller inga förändringar.

Kontentan är ju i slutänden som ett svar på din fråga att visst är barnen människor, det är ju våran framtid som klyschan säger. Men vi får för den skull inte glömma alla andra, eller.

Ha en underbar dag och ta hand om varandra
          mvh nisse

Citera
          Posse
          Inlägg 11-03-2004, 11:34
          Länk hit: #26

Medlem

CITAT (smisse01 @ 05-03-2004, 00:43)
          Alla har rätt till fri rättshjälp om dom inte har ekonomiska resurser..........men detta gäller inte mål mot stat och kommun som i detta fallet.

Det låter ju helt sjukt.... wacko.gif
          huh.gif Ingen rättshjälp alls där man som enskild förmodligen skulle behöva det som allra, allra mest.....? unsure.gif

Citera
          MRLINDELL
          Inlägg 11-03-2004, 12:00
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 1 190
          Medlem nr: 2 101

Sverige är ensamma om att ha ett system där juridiska tvister mot staten betalas av den enskilde antingen om man har rätt eller fel.
          Stämmer man staten och vinner så får man ändå betala rättegångskostnaderna.
          Heja Sverige! Resultatet av 50 års halvkommuniststyre.
          Stämmer man en kommun är ribban väldigt högt lagd, man kan aldrig får stolpe in eller så mot stat & kommun. Det krävs överväldigande bevisning och mycket grov oaktsamhet för att man skall ha en chans. Därför anser jag det på gränsen till dumdristiskt att ens försöka utan att ha ekonomi att klara av det.
          Då är vi tillbaka till det där igen, Jag menar Heja Sverige, världens bästa land. Bara de med bra ekonomi klarar av att få rätt när stat & kommun gör fel. Vård, skola, omsorg är prioriterade områden, det sa han den där Göran Persson så sent som igår. Trots detta kommer det rapporter om misshandel, våldtäkter, mobbing mm från skolsystemet dagligen.
          Är detta ett samhälle vi vill ha? Inte jag i alla fall.
          Grannen har fått inbrott i villan, Polisen bad dem kontakta sitt försäkringsbolag och skriva ned vad som försvunnit på deras blanketter.
          Så tråkigt!
          Rektorerna borde bytas ut på de skolor som har de största missförhållendana, det är deras ansvar men ingen bryr sig.

Citera
          Skatmor
          Inlägg 14-03-2004, 19:36
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 157
          Medlem nr: 1 493

CITAT (MRLINDELL @ 11-03-2004, 12:00)
          Sverige är ensamma om att ha ett system där juridiska tvister mot staten betalas av den enskilde antingen om man har rätt eller fel.
          Stämmer man staten och vinner så får man ändå betala rättegångskostnaderna.
          Heja Sverige! Resultatet av 50 års halvkommuniststyre.
          Stämmer man en kommun är ribban väldigt högt lagd, man kan aldrig får stolpe in eller så mot stat & kommun. Det krävs överväldigande bevisning och mycket grov oaktsamhet för att man skall ha en chans. Därför anser jag det på gränsen till dumdristiskt att ens försöka utan att ha ekonomi att klara av det.
          Då är vi tillbaka till det där igen, Jag menar Heja Sverige, världens bästa land. Bara de med bra ekonomi klarar av att få rätt när stat & kommun gör fel. Vård, skola, omsorg är prioriterade områden, det sa han den där Göran Persson så sent som igår. Trots detta kommer det rapporter om misshandel, våldtäkter, mobbing mm från skolsystemet dagligen.
          Är detta ett samhälle vi vill ha? Inte jag i alla fall.
          Grannen har fått inbrott i villan, Polisen bad dem kontakta sitt försäkringsbolag och skriva ned vad som försvunnit på deras blanketter.
          Så tråkigt!
          Rektorerna borde bytas ut på de skolor som har de största missförhållendana, det är deras ansvar men ingen bryr sig.

[QUOTE]Sverige är ensamma om att ha ett system där juridiska tvister mot staten betalas av den enskilde antingen om man har rätt eller fel.
          [QUOTE]
          Man kan fråga sig om vi i lever i ett rättssamhälle där alla skall behandlas lika oavsett ekonomiska förutsättningar. I detta fall med den mobbade 19-åriga kvinnan som stämt Eskilstuna Kommun för att de inte gjort tillräckligt för att stoppa mobbningen i skolan under sin skoltid och som nu skall betala rättegångskostnaderna på 251 000 kronor. Varifrån skall den unga kvinnan få denna enorma summa att betala med ? Skall hennes framtida ekonomi bli helt förstörd av att lagar och förordningar är utformade så att den enskilde aldrig har möjlighet att få en rättvis bedömning i domstolen, trots att hennes juridiska ombud tidigare sagt att han var beredd att hjälpa till att överklaga domen, så anser nu denne advokat att kvinnan inte har råd att överklaga domen och att det är mycket stor risk att kvinnan förlorar i nästa instans. Ingen annan elev har vunnit mot en kommun, enligt advokaten. Således är den enskilde människan rättslös mot kommun och stat. mad.gif

Citera
          MRLINDELL
          Inlägg 14-03-2004, 19:56
          Länk hit: #29

Medlem

Helt korrekt uppfattat!

Många hatar EU bara för att man skall hata EU, kallar det för sovjetunion mm (för att de inte förstår), bara nackdelar & helvete.
          Reglerna som EU vill att Sverige skall anta är mycket humanare & liberalare för den lilla enskilda människan.
          Sverige vill behålla sina statliga monopol, misshandla pensionssparare och pensionärer.
          Lika förbannat har de som styr det här landet störst stöd bland dessa gamla som inte har någon som helst framtidsvision. Har de gamla gett upp och bara tänker lägga sig ned och dö?
          Det som de gamla stoppar idag antas ändå om några år, man kan bara försena en samordning med andra länder som vill anta gemensamma regler.

Citera
          Posse
          Inlägg 14-03-2004, 22:58
          Länk hit: #30

Medlem

CITAT (MRLINDELL @ 14-03-2004, 19:56)
          Helt korrekt uppfattat!

Många hatar EU bara för att man skall hata EU, kallar det för sovjetunion mm (för att de inte förstår), bara nackdelar & helvete.
          Reglerna som EU vill att Sverige skall anta är mycket humanare & liberalare för den lilla enskilda människan.
          Sverige vill behålla sina statliga monopol, misshandla pensionssparare och pensionärer.
          Lika förbannat har de som styr det här landet störst stöd bland dessa gamla som inte har någon som helst framtidsvision. Har de gamla gett upp och bara tänker lägga sig ned och dö?
          Det som de gamla stoppar idag antas ändå om några år, man kan bara försena en samordning med andra länder som vill anta gemensamma regler.

Inte för att jag förstår hur du plötsligt halkade in på EU, och vilka regler du antyder, men för mig känns det helt självklart att hata det EU-anslutningen har medfört i Sverige.... eller rättare sagt i det som var Sverige.

Citera
          MRLINDELL
          Inlägg 15-03-2004, 05:34
          Länk hit: #31

Medlem

Det beror kanske på att du inte läser texten.

Citera
          Posse
          Inlägg 21-03-2004, 10:44
          Länk hit: #32

Medlem

sad.gif Tyvärr framstår det som om rättsorättvisorna är betydligt värre än vad rubriken till den här tråden visar.
          Nedan text ur artikeln Johanna överklagar utan advokathjälp:

CITAT
          I tingsrätten dömdes Johanna att betala rättegångskostnaderna på 251000 kronor. Till detta ska läggas hennes kostnader för sin egen advokat. Rättsskyddet var på 100000 kronor. Av de pengarna har 85000 kronor gått till ett tidigare ombud.
          De återstående 15000 täcker inte advokatfirmans faktura på 185625 kronor. Drygt 170000 kronor ska alltså läggas till rättegångskostnadernas 251000 kronor vad gäller det Johanna är skyldig.

Citera
          Siri
          Inlägg 21-03-2004, 15:19
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 323
          Medlem nr: 2 034

Har jobbat i skolan och socialt på olika sätt och mött en del mobbning.
          Precis som oldwolfie säger så är det också viktigt att kunna se att ens egna barn kan vara mobbare och ofta är det en flytande gräns, man mobbar i en period för att bli mobbad i en annan.Eller inte så drastiskt, man är med i gemenskapen i en period för att vara utanför i en annan.
          Jag tycker det är viktigt att man lyfter blicken lite. Att man pratar om hur man överhuvudtaget tilltalar och beter sig mot varandra. Att kalla någon nörd, pucko eller cp som det hette när jag själv gick i skolan (nu är det ju ännu värre, begrepp som hora odyl går jag inte ens gå in på) är lite släkt med att mobba.
          Men tyvärr är det dåligt med vuxna i skolan och dåligt med deras tid för att kunna se och möta varje barn utifrån deras behov. Man måste ha tid och ork att reagera. Och det är inte så lätt med en klass på 30. Det är mycket det det handlar om tror jag.

Siri

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-09-2025, 20:24

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon