CITAT (Bassam @ 20-08-2011, 17:14)

Gossen
Det är bättre om du tänker före pratar eller skriva, med hjälp av kompisar i förrummet , min Svenska språket blir mycket bättre nu . jag hela tiden tackar mina kompisar på odla, för att de hjälper mig att våga skriva och prata Svenska men om du har bra för råd .
.Obs
- du frågar om ( lexin och translate ) som jag använder, de som jag använder om du har mera , du kan skriva till mig , jag hoppas om du nu gå till andra land som de använder andra språket och kultur och bokstäver och försöka leva med dem om du vågar.
- jag skriver vad händer med växter i Sverige som jag ser och här i Sverige kan människor säga sina åsikter .
H.Bassam
Hej Bassam,
du ska inte bry dig om några elaka människor som kommer med dumma kommentarer. Jag är glad att du delar med dig av dina kunskaper
Dessutom behöver odla fler invandrare. Är själv från ett annat land och blir jätteglad när jag ser att en till icke-svensk är med på forumet

Vi som kommer från andra länder har ju också andra erfarenheter vad gäller odlandet, växter, bekämpning av ohyra/sjukdomar o.s.v. och kan dela med oss och lära oss en massa av de "infödda"...
(Ditt råd att bekämpa svamsjukdomar känner jag mycket väl ihåg från mitt hemland:) Funkar jättebra nästan alltid.)
När jag kom till Sverige för ganska många år sedan så kunde jag t ex inte förstå varför man inte odlade fler växter. Trädgårdarna var så himla trista och i butikerna fanns nästan inget utbud av grönsaker förutom gurka, tomat och banan

Det var som att ha flyttat till helvetet, det fanns ingen ätbar mat och vinter "hela året om"

När min mor kom på besök grät hon efter att ha besökt den lokala Konsum-butiken så eländigt var utbudet och priserna som var skyhöga på den tiden.
Numera har jag en mer nyanserat bild av Sverige och det har hänt en del i moder Svea rike. Trädgårdarna prunkar som aldrig förr och grönsaksdiskarnas utbud har flerfaldigats.
Hälsningar från merlin - odlas egen invandrare
P.S. Förlåt att jag snodde tråden men kände att Bassam behöver känna sig välkommen här. Det är svårt att vara nybörjare i svenska och skriva på ett främmande språk. Tycker att Bassam är mycket modig!