Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Buxbom, Mardröm
          pleximaster
          Inlägg 22-08-2011, 20:31
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 408
          Medlem nr: 9 317

Var tidigare ute i trädgården och tog bort 50 meter buxbom till. Bland annat en häck med minst 150 år gamla plantor, det kändes. Ska köra dem till tippen imorgon, hoppas sysav personalen tillåter mej slänga dem i brännbart och inte tvingar mig slänga dem i trädgårdsavfallet som sist.

Plexi

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 22-08-2011, 21:07
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Så himla trist!

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 22-08-2011, 21:11
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Det låter inte kul precis. Jag är glad så länge min 4-metershäck är frisk. Jag kanske skulle försöka ta lite sticklingar, garanterat friska.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Anders zon 1
          Inlägg 23-08-2011, 20:41
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 1 171
          Medlem nr: 409

Trist att det kommit en allvarlig sjukdom på buxbom också nu. Men det är ju bara en i raden av nya sjukdomar på växter som dykt upp under senare år. Problemen kommer sannolikt att blir mångdubbelt värre i framtiden. Med dagens globala ekonomi och helt öppna gränser inom Europa sprids växtsjukdomarna hejdlöst. Situationen blir än värre av att man importerar mycket växter från olika världsdelar och sedan placerar dessa tillsammans så att sjukdomsalstrare som följt med och som annars aldrig skulle stöta på varandra kan korsa sig och bilda nya aggressivare former. Detta är antagligen ett särskilt stort problem i de återcirkulerande bevattningssystem som ibland används på stora plantskolor. I synnerhet jordbundna sjukdomsalstrare som t ex olika typer av Phytophtora trivs i dessa miljöer och kan i lugn och ro korsa sig med varandra och bilda nya otrevliga former.

Citera
          merlin68
          Inlägg 24-08-2011, 19:36
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 4 044
          Medlem nr: 28 369

CITAT (Bassam @ 20-08-2011, 17:14) *
          Gossen

Det är bättre om du tänker före pratar eller skriva, med hjälp av kompisar i förrummet , min Svenska språket blir mycket bättre nu . jag hela tiden tackar mina kompisar på odla, för att de hjälper mig att våga skriva och prata Svenska men om du har bra för råd .

.Obs

- du frågar om ( lexin och translate ) som jag använder, de som jag använder om du har mera , du kan skriva till mig , jag hoppas om du nu gå till andra land som de använder andra språket och kultur och bokstäver och försöka leva med dem om du vågar.
          - jag skriver vad händer med växter i Sverige som jag ser och här i Sverige kan människor säga sina åsikter .

H.Bassam

Hej Bassam,
          du ska inte bry dig om några elaka människor som kommer med dumma kommentarer. Jag är glad att du delar med dig av dina kunskaper tummenupp.gif
          Dessutom behöver odla fler invandrare. Är själv från ett annat land och blir jätteglad när jag ser att en till icke-svensk är med på forumet yes.gif Vi som kommer från andra länder har ju också andra erfarenheter vad gäller odlandet, växter, bekämpning av ohyra/sjukdomar o.s.v. och kan dela med oss och lära oss en massa av de "infödda"...(Ditt råd att bekämpa svamsjukdomar känner jag mycket väl ihåg från mitt hemland:) Funkar jättebra nästan alltid.)
          När jag kom till Sverige för ganska många år sedan så kunde jag t ex inte förstå varför man inte odlade fler växter. Trädgårdarna var så himla trista och i butikerna fanns nästan inget utbud av grönsaker förutom gurka, tomat och banan fear.gif Det var som att ha flyttat till helvetet, det fanns ingen ätbar mat och vinter "hela året om" tongue.gif När min mor kom på besök grät hon efter att ha besökt den lokala Konsum-butiken så eländigt var utbudet och priserna som var skyhöga på den tiden.
          Numera har jag en mer nyanserat bild av Sverige och det har hänt en del i moder Svea rike. Trädgårdarna prunkar som aldrig förr och grönsaksdiskarnas utbud har flerfaldigats.
          Hälsningar från merlin - odlas egen invandrare yaay.gif

P.S. Förlåt att jag snodde tråden men kände att Bassam behöver känna sig välkommen här. Det är svårt att vara nybörjare i svenska och skriva på ett främmande språk. Tycker att Bassam är mycket modig!

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 24-08-2011, 21:35
          Länk hit: #26

Medlem

Jag brukar inte bry mig och försöker blunda över Bassams många tokigheter men ibland går det inte. Att svenskan bitvis är bedrövlig gör inte så mycket, värre är när man inte fattar vad han menar eller om han har fattat vad saken gäller. Plus att han aldrig eller nästan aldrig kan ta åt sig när han har fel.

--------------------

Citera
          Flemming
          Inlägg 26-08-2011, 18:14
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 775
          Medlem nr: 38 520

Ny artikel i Sydsvenskan om den sjuka buxbomen.
          http://www.sydsvenskan.se/lund/article1533...a-gravarna.html
          Den nya almsjukan...

--------------------
          Avskyr jakt och slakt men räddar gärna djur från döden.
          Skänker pengar till Djurrättsalliansen, WSPA, Svenska Hästars Värn och Djurskyddet Sverige.
          Zon 1 enligt kartan men ibland känns det som zon 13

Citera
          pleximaster
          Inlägg 27-08-2011, 14:53
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 408
          Medlem nr: 9 317

Även på klosterkyrkan kyrkogård i Lund är buxbomen drabbad har jag sett.

plexi

Citera
          Bassam
          Inlägg 27-08-2011, 19:09
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej merlin68

Gossen Ruda är bara attackera, jag svara inte honom ibland på grund att jag tycker inte att snacka med dåliga människor som de tror att dem bara förstör även om man har hög utbildning man behöver också att kontakta med människor som har praktik om det kommer varje dag nya informationen som kommer från hela världen och man kan googla och läsa och tillbaka på sina böcker och sen bestämma , tyvärr det är Sverige nu lärare utan utbildning och vården utan utbildning och växter också och det kommer ekonomi minister med dåligt matte utbildning.

Obs

-Om de importerar flera hundra växter med sjukdom utan att de vet om växter har sjukdom eller inte vad vi ska kalas den ????

om du säger till dem Svampsjukdom kan böta och de säger nej , faktisk det är inte Sverige .

- Om du bjuder till dem nya informationen som de känner inte den och de tror inte på den , de lyssnande inte på dig bara för att du svagare än dem på språket , men de måste vet att vi är som kommer från Asen studera alla böcker från hela världen och vi har informationen som de kan inte drömma

- Jag ska inte svara eller prata med människor som Gossen Ruda för att jag vill respektera mig och inte snacka dåligt .

- Jag tackar mycket googla min duktiga kompisar på bada forum och internet och jag ska försätta skriver på förrum , jag är inte fegis.

Förlåt jag kan inte skriver så men några som tvingar mig men det finns många som är bra och de som hjälper mig att skriva och blir mera starkare på språket och på växter , jag är inte bäst och jag kan ta nya informationen från alla människor och jag tänker inte stänga mina ögon och hjärna .

H.Bassam

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 27-08-2011, 19:21
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

Har du gått någon trädgårds/växt/odlings utbildning i Sverige ? Hur kan du annars veta att vi har så dålig utbildning ?

Asien är ju knappast det ända landet som har tillgång till böcker och information.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 27-08-2011, 20:30
          Länk hit: #31

Medlem

Bassam, jag är inte elak eller vill hacka på dig. Det är bara det att ibland kommer du med råd som är helt galna och felaktiga. När vi andra påpekar detta blir du ibland sur eller så svarar du inte på direkta frågor. Lite mer ödmjukhet från din sida hade varit bättre. Beträffande språket så är det tyvärr så att ibland går det inte att få fram vad du menar, likaså kan man misstänka att du inte fattat vad som skrivs här. Är det då fel att fråga om du använder något översättningsprogram?

--------------------

Citera
          Huggorm
          Inlägg 27-08-2011, 20:39
          Länk hit: #32

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (merlin68 @ 24-08-2011, 20:36) *
          Hej Bassam,
          du ska inte bry dig om några elaka människor som kommer med dumma kommentarer. Jag är glad att du delar med dig av dina kunskaper tummenupp.gif
          Dessutom behöver odla fler invandrare. Är själv från ett annat land och blir jätteglad när jag ser att en till icke-svensk är med på forumet yes.gif Vi som kommer från andra länder har ju också andra erfarenheter vad gäller odlandet, växter, bekämpning av ohyra/sjukdomar o.s.v. och kan dela med oss och lära oss en massa av de "infödda"...(Ditt råd att bekämpa svamsjukdomar känner jag mycket väl ihåg från mitt hemland:) Funkar jättebra nästan alltid.)
          När jag kom till Sverige för ganska många år sedan så kunde jag t ex inte förstå varför man inte odlade fler växter. Trädgårdarna var så himla trista och i butikerna fanns nästan inget utbud av grönsaker förutom gurka, tomat och banan fear.gif Det var som att ha flyttat till helvetet, det fanns ingen ätbar mat och vinter "hela året om" tongue.gif När min mor kom på besök grät hon efter att ha besökt den lokala Konsum-butiken så eländigt var utbudet och priserna som var skyhöga på den tiden.
          Numera har jag en mer nyanserat bild av Sverige och det har hänt en del i moder Svea rike. Trädgårdarna prunkar som aldrig förr och grönsaksdiskarnas utbud har flerfaldigats.
          Hälsningar från merlin - odlas egen invandrare yaay.gif
          P.S. Förlåt att jag snodde tråden men kände att Bassam behöver känna sig välkommen här. Det är svårt att vara nybörjare i svenska och skriva på ett främmande språk. Tycker att Bassam är mycket modig!

Nu blir jag nyfiken, vart kommer du ifrån där utbudet var så mycket bättre? Jag trodde du var tysk eller holländare, men där borde väll utbudet ha varit i princip samma som här?

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-09-2025, 10:02

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon