Nej, förbannad. Ursinnig. Stridsyxan är uppgrävd och slipad, fredspipan uppeldad. En sån dag. Det började med att jag vaknade med ont i halsen och svårt att svälja. En sommarförkylning. Säkert från brorsan, han har gått och försökt hosta upp lungorna ett par veckor. Nu fick jag förklaringen till att livet har varit en uppförsbacke i ett par dagar. Nåja, med lämplig medicinering har dagen gått.
Kunde lägga färdigt tjärpappen på taket. Kanske inte färdigt, det saknas 3 rullar så jag fick spänna en pressening över resten. Sen har det dykit upp märkvärdiga skithögar på betongplattorna framför boden. Tänkte först på grävling men den har fått hålla sig utanför i ett par månader sen jag hittade det sista hålet i staketet den kunde komma igenom. Nu granskade jag staketet igen och jäklar, på ett ställe hade nätet varit för lågt så den kunde klättra över. En märklig grävling, den klättrar hellre än den gräver sig in. Nåja, det stället var snabbt åtgärdat. Det är bra att den skitmarkerar för då vet jag att den hittat in.
Sen skulle gräset klippas. Vid passage av en rabatt upptäcktes lite jord på gräsmattan. Måste undersökas. Jäklar, rabatten var delvis uppgrävd. Stora jordhögar. Det tog någon sekund att fatta vad det var, en SORK. En stor jäkla åkersork eller något sådant i Rudans trädgård!!!!! Inte någon liten skogssork som knappast märks utan en trädgårdssabotör. Det var nu stridsyxan kom fram.
Först grävde rudan lite med en spade i högarna och hittade 2 hål. Lät det vara ett tag och kollade sen, ett hål igenfyllt. Aha, där var den. Jorden grävdes bort igen och rudan hämtade ett lämpligt redskap och väntade. Det dröjde inte länge förrän att grått ansikte tittade fram och undrade vad som hände. Rudan grep verktyget, en 5-pinnig högaffel/dynggrep, och började hacka som en furie. I ett par minuter blev den delen av rabatten helt perforerad. Inte ett pip hördes. Sen jämnades jorden till och trycktes till, alla hål fylldes igen. Kollade efter ett par timmar, inget rört. Sorken är härmed dödförklarad och begraven. Rudan kan somna lugnt.
Ett vargrevir i grannskapet må passera men en sorksabotör i trädgården, ICKE. Nu tänker rudan ta sig en magnesyl och försöka slumra in och hoppas på en mer kurant tillvaro i morgon.
Beträffande rubriken så det ren kultur, en visrad. Tror det var Bengt Sändh som skrev en visa om en gammelsmed han hade som lärare en gång. Refrängen går så här:
"Han var grann och röd intill sin död han jonglerade med tänger hela dan. Om han nån gång öppna käften var det när det gick på tok då skrek han satans heta helvete fy fan."
Natti.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|