|
|
  |
LCHF, Hur ser en hälsosam LCHF-diet ut? |
|
|
|
19-09-2011, 12:22
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Christa @ 19-09-2011, 12:52)  Om man skall jämföra före och efter en kostomläggning så måste man ju veta sammansättningen både före och efter annars säger ju värdena ingenting. Finns nog ingen som håller reda på det exakt om man äter blandad kost. Jag skulle inte kunna redogöra för sammansättningen av min tidigare blandkost. Jag vet bara att det var alldeles på tok för mycket kolhydrater men det tänkte jag ju inte på då. Tror inte vanligt folk håller på och mäter och väger maten så att det blir exakta sammansättningar varenda måltid. Äter man blandkost så gör man och ena dagen kan det bli mer av det ena och mindre av det andra och vice versa. Det är ju först när det finns en anledning att lägga om kosten, vilket kan vara högst individuellt, som man inser att man kanske ätiti fel.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
19-09-2011, 12:42
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 16 329

|
CITAT (Christa @ 19-09-2011, 12:36)  Jag har frågat hur LCHF-förespråkare ställer sig till vegetabiliska oljor men annars minns jag inte att jag frågat något om LCHF-kosten.
Är det något särskilt du tänker på? Alla de frågor du har, får du säkert bättre svar på i något av de fora jag nämnde. Annar finns det ju också ett antal net-doktorer att fråga. Här är några andra frågor du ställt i den här tråden. Orkar inte titta i alla andra trådar du startat inom samma ämnesområde. "Hur borde då kostråd för hälsosam LCHF se ut?" "En del går över till LCHF i syfte att gå ner i vikt men gör inte det ändå. Vad gör dom för fel?" "Vad använder du som energikälla i din kost?" "Är det lika farligt att äta för mycket när man äter LCHF som när man äter blandkost?" "Om man äter som vid LCHF men hoppar över grädde, smör, creme fraische osv så undrade jag vilken energikälla som användes. " "Hur ställer sig förresten LCHF-anhängarna till rapsolja och olivolja? " "Har du någon åsikt om vilken olja som är bäst? Olivolja eller rapsolja? Alltså för dom som inte äter blodförtunnande medel. Jag ställde den frågan tidigare i tråden. Ville bara påminna. Det stod ju inte så mycket i länken du gav mig. Det var ju bara instruktioner till dom som äter LCHF." "Det hade ju varit intressant att veta vad hon åt tidigare. Det är också intressant att veta hur mycket personerna motionerar osv."Till sist två citat till, som får mig att vilja sluta svara på dina frågor, eftersom jag inte har något behov av att hjälpa dig med din "vetenskapliga bok" om kosthållning. CITAT (Christa @ 19-09-2011, 11:26)  Konstigt, kan det vara så att en del förväntar sig att man skall vara negativ till LCHF? Att jag är intresserad beror på att jag är intresserad av kost ur ett vetenskapligt perspektiv. CITAT (Christa @ 19-09-2011, 12:20)  Jag har läst mycket om LCHF. Där finns nog inte så mycket som jag inte känner till.
--------------------
Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.
Jevgenij Jevtusjenko
|
|
|
|
|
19-09-2011, 12:47
|

Medlem
Antal inlägg: 3 778
Medlem nr: 6 894

|
CITAT (*Stintan* @ 19-09-2011, 13:22)  Finns nog ingen som håller reda på det exakt om man äter blandad kost. Jag skulle inte kunna redogöra för sammansättningen av min tidigare blandkost. Jag vet bara att det var alldeles på tok för mycket kolhydrater men det tänkte jag ju inte på då. Tror inte vanligt folk håller på och mäter och väger maten så att det blir exakta sammansättningar varenda måltid. Äter man blandkost så gör man och ena dagen kan det bli mer av det ena och mindre av det andra och vice versa. Det är ju först när det finns en anledning att lägga om kosten, vilket kan vara högst individuellt, som man inser att man kanske ätiti fel. Jag har aldrig menat att man skall väga och mäta. Om man åt socker och mjölmat känner man väl dock till. Om man åt chips, ostbågar och pomesfrites vet man ju också. Sedan är det ju många som gått ner i vikt efter att dom lagt om kosten också och under tiden man går ner i vikt så kan ju värdena bli helt annorlunda än om man inte gör det. Det är ju många parametrar som har betydelse för hur blodfetter och annat blir.
|
|
|
|
|
19-09-2011, 12:56
|

Medlem

|
CITAT (Red Top @ 19-09-2011, 13:42)  Alla de frågor du har, får du säkert bättre svar på i något av de fora jag nämnde. Annar finns det ju också ett antal net-doktorer att fråga.
Här är några andra frågor du ställt i den här tråden. Orkar inte titta i alla andra trådar du startat inom samma ämnesområde.
"Hur borde då kostråd för hälsosam LCHF se ut?" "En del går över till LCHF i syfte att gå ner i vikt men gör inte det ändå. Vad gör dom för fel?" "Vad använder du som energikälla i din kost?" "Är det lika farligt att äta för mycket när man äter LCHF som när man äter blandkost?" "Om man äter som vid LCHF men hoppar över grädde, smör, creme fraische osv så undrade jag vilken energikälla som användes. " "Hur ställer sig förresten LCHF-anhängarna till rapsolja och olivolja? " "Har du någon åsikt om vilken olja som är bäst? Olivolja eller rapsolja? Alltså för dom som inte äter blodförtunnande medel. Jag ställde den frågan tidigare i tråden. Ville bara påminna. Det stod ju inte så mycket i länken du gav mig. Det var ju bara instruktioner till dom som äter LCHF." "Det hade ju varit intressant att veta vad hon åt tidigare. Det är också intressant att veta hur mycket personerna motionerar osv."
Till sist två citat till, som får mig att vilja sluta svara på dina frågor, eftersom jag inte har något behov av att hjälpa dig med din "vetenskapliga bok" om kosthållning. Ok, jag skall välja ett annat forum. Kolhydrateri Focus är dock ett forum där framförallt människor som gått över till LCHF diskuterar med varandra. Det skulle vara intressantare att hitta ett forum där man diskuterar kost utan att ta ställning för eller emot ett visst koncept.
|
|
|
|
|
19-09-2011, 13:08
|

Medlem

|
CITAT (Christa @ 19-09-2011, 13:47)  Jag har aldrig menat att man skall väga och mäta. Om man åt socker och mjölmat känner man väl dock till. Om man åt chips, ostbågar och pomesfrites vet man ju också.
Sedan är det ju många som gått ner i vikt efter att dom lagt om kosten också och under tiden man går ner i vikt så kan ju värdena bli helt annorlunda än om man inte gör det.
Det är ju många parametrar som har betydelse för hur blodfetter och annat blir. Män äter man blandkost så äter man väl allt möjligt. Blandkost innebär väl inte att man utesluter socker och mjölmat eller ens chips o pomesfrites eller godis och läsk. Är man överviktig och äter enligt LCHF-kostråden så går man ner i vikt. Så småningom stabiliseras vikten och därmed värdena. Du säger att du vet allt om LCHF, jag tycker det verkar som att du inte läst på ett dugg och ännu mindre har du läst alla svar du fått i dina många trådar om samma sak. Är det en vetenskaplig avhandling du håller på med så får du nog söka svaren någon annanstans och är det till din tilltänkta bok så hoppas jag att den aldrig kommer på pränt.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
19-09-2011, 13:37
|

Medlem

|
En sista fråga. Vad är det ni tror att jag inte tror på? Flera av er har ju skrivit att jag ifrågasätter osv men vad är det då ni menar att jag ifrågasätter eller inte tror på?
|
|
|
|
|
19-09-2011, 16:24
|
Medlem
Antal inlägg: 1 578
Medlem nr: 40 199

|
CITAT (*Stintan* @ 19-09-2011, 14:08)  Män äter man blandkost så äter man väl allt möjligt. Blandkost innebär väl inte att man utesluter socker och mjölmat eller ens chips o pomesfrites eller godis och läsk. Nej, inte nödvändigtvis. Finns inget som säger att man äter vare sig godis eller pomesfrites eller dricker läsk bara för att man äter blandkost. Man behöver inte äta osunt och skräpmat som blandkostare. Blandkost kan vara väldigt nyttigt och sunt med väl balanserat intag mellan olika fetter, kolhydrater och proteiner.
|
|
|
|
|
19-09-2011, 16:28
|

Medlem

|
CITAT (Jubbe063 @ 19-09-2011, 17:24)  Nej, inte nödvändigtvis. Finns inget som säger att man äter vare sig godis eller pomesfrites eller dricker läsk bara för att man äter blandkost. Man behöver inte äta osunt och skräpmat som blandkostare. Blandkost kan vara väldigt nyttigt och sunt med väl balanserat intag mellan olika fetter, kolhydrater och proteiner. Visst men om man nu äter en så sund välbalanserad blandkost så har man förmodligen inte behov av att lägga om sin kost.
--------------------
|
|
|
|
|
19-09-2011, 16:32
|
Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 19-09-2011, 17:28)  Visst men om man nu äter en så sund välbalanserad blandkost så har man förmodligen inte behov av att lägga om sin kost. Säg inte det. Jag åt välidgt sunt och välbalanserat men bytte kost i alla fall av ideologiska skäl till Raw Food. Vet andra som gör det av hälsoskäl på grund av celiaki, laktosintollerans, mjölkproteinintollerans, diabets eller något annat.
|
|
|
|
|
19-09-2011, 16:43
|

Medlem

|
CITAT (Jubbe063 @ 19-09-2011, 17:32)  Säg inte det. Jag åt välidgt sunt och välbalanserat men bytte kost i alla fall av ideologiska skäl till Raw Food. Vet andra som gör det av hälsoskäl på grund av celiaki, laktosintollerans, mjölkproteinintollerans, diabets eller något annat. Ja men då finns det ju en anledning, det är ju det jag säger. Att någon skulle börja med LCHF av ideologiska skäl har jag svårt att tro och det är väl den kosten vi talar om. Ingen har heller påstått att LCHF skulle passa alla individer. Det jag menar är ju att har man inga problem så varför ska man då ändra kosten. Att ändra kosten av ideologiska skäl är ju något helt annat och hör ju inte hit alls.
--------------------
|
|
|
|
|
19-09-2011, 17:14
|
Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 19-09-2011, 17:43)  Ja men då finns det ju en anledning, det är ju det jag säger. Att någon skulle börja med LCHF av ideologiska skäl har jag svårt att tro och det är väl den kosten vi talar om. Ingen har heller påstått att LCHF skulle passa alla individer. Det jag menar är ju att har man inga problem så varför ska man då ändra kosten. Att ändra kosten av ideologiska skäl är ju något helt annat och hör ju inte hit alls. Jodå, det hör hit lika mycket som allt annat tycker jag. Finns åtskilliga som äter LCHF av ideologiska skäl eller vad man nu ska kalla det. Den grupp av människor som hellre vill att kropp och hjärna ska förbränna ketoner istället för glukosen. Ketogena dieter verkar även hungersdämpande på vissa personer, varför en del naturmänniskor föredrar ketogen kost när de är ute i skog och mark på hike bland annat. Det finns tre typer av ketogena dieter. Standard Ketogenic Diet (SKD) - Den vanligaste varianten. Under en SKD äter man håller kolhydratintaget lågt hela tiden. (den variant som de flesta här inne verkar följa, rekomenderad för viktminskning och diabetes hos vissa)Targeted Ketogenic Diet (TKD) - När man följer en TKD äter extra kolhydrater i samband med träningen. Syftet är att fylla på glykogenet som förbrukas under träningen. (förekommer även bland en del av naturmänniskorna jag sa ovan, där de fyller på glykogen innen de drar ut till skog och fjäll för att orka med sina strapatser och kör benhårt med ketogen förbränning under tiden de är ute i naturen för att dämpa hungerkänslan..... Alternativt kör de med rawfood köttdiet)Cyclical Ketogenic Diet (CKD) - Cykliska Ketogena Dieter är vanliga bland kroppsbyggare. Under en CKD har du en eller två ätardagar per vecka då du proppar i dig kolhydrater för att fylla på glykogenlagren. (Här ligger träningsideologin som största grund, bättre mättnadskänsla så att de kan träna sina långa hårda pass utan att störas allt för mycket av att bli hungriga hela tiden)
|
|
|
|
|
19-09-2011, 17:21
|

Medlem

|
Ja Ok fast jag trodde att det var LCHF vi diskuterade och där ska ju kolhydratintaget vara lågt hela tiden. Jag kan då inte tycka att de båda andra är LCHF.
--------------------
|
|
|
|
|
19-09-2011, 19:27
|

Medlem

|
CITAT (levstarkt @ 19-09-2011, 14:52)  Hej Lev Starkt här! Jag såg att ni diskuterade mina kolesterol värden och om vad jag åt tidigare och hur mycket jag tränar. Så här ser mina kolesterol värden ut idag: http://levstarkt.areaventyr.se/?p=1044Vad jag ungefär åt tidigare en vanlig dag kan ni se här: http://levstarkt.areaventyr.se/?p=539Vad jag ungefär äter idag: http://levstarkt.areaventyr.se/?p=529Hur mycket jag har tränat de 2 senaste månaderna: http://levstarkt.areaventyr.se/?cat=12Mer frågor? Lev Starkt Har du haft problem med höga blodfetter? Jag har inte gränsvärdena i huvudet så siffrorna säger mig inte så mycket. Hur visste du att du var nämnd i det här forumet? Har du något program som söker av nätet eller hur gick det till?
|
|
|
|
|
20-09-2011, 05:42
|
Medlem
Antal inlägg: 613
Medlem nr: 3 728

|
CITAT (Red Top @ 19-09-2011, 11:42)  Vad grundar du det tvärsäkra uttalandet på??
Är du kostexpert, läkare eller forskare?
Hittills finns det, mig veterligt, inte några studier som stödjer din teori. Inte heller några som stödjer motsatsen. Vad jag har för yrke har du inte med att göra. jag svarade på rubriken till den här tråden och det tycker jag att du skall med göra,dvs dra inte in vad jag har för yrke det hör inte till ämnet.
--------------------
Vi är många som blivit drabbade på olika sätt av kränkande behandling. Idag hörs ordet mobbning ( kränkande särbehandling) allt oftare i radio/TV och i övrig media och på arbetsplatser. Men vi måste lära känna ordet och vad det betyder.
|
|
|
|
|
20-09-2011, 07:28
|

Medlem

|
CITAT (tomas99 @ 20-09-2011, 06:42)  Vad jag har för yrke har du inte med att göra. jag svarade på rubriken till den här tråden och det tycker jag att du skall med göra,dvs dra inte in vad jag har för yrke det hör inte till ämnet. Men nog kan du väl svara på frågan vad du grundar ditt tvärsäkra uttalande på? Det är väl ändå en väldigt relevant fråga!
--------------------
|
|
|
|
|
20-09-2011, 07:44
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 16 329

|
CITAT (tomas99 @ 20-09-2011, 06:42)  Vad jag har för yrke har du inte med att göra. jag svarade på rubriken till den här tråden och det tycker jag att du skall med göra,dvs dra inte in vad jag har för yrke det hör inte till ämnet. Kors i allsinadar så arg man kan bli, för en alldeles adekvat fråga.  Skriver man ett så kortfattat, tvärsäkert yttrande i en fråga, där varken läkare, kostexperter eller forskare är överens om några sanningar, får man vara beredd på att ens kompetens ifrågasätts.
--------------------
Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.
Jevgenij Jevtusjenko
|
|
|
|
|
20-09-2011, 08:03
|

Medlem
Antal inlägg: 6 847
Medlem nr: 3 723

|
CITAT (Christa @ 19-09-2011, 14:37)  En sista fråga. Vad är det ni tror att jag inte tror på? Flera av er har ju skrivit att jag ifrågasätter osv men vad är det då ni menar att jag ifrågasätter eller inte tror på? Tänker inte svara på pm - men märker du inte själv att du inte godtar några svar utan alltid kommer med bortförklaringar eller följdfrågor som visar att du inte är nöjd med svaren. Titta bara på svaret till levstark - istället för att vara tacksam för att han faktiskt registrerade sig på forumet för att svara på dina frågor och hänvisar till avsnitt i sin blogg där du kan få svar börjar du fråga hur han hittade tråden och kommer med följdfrågor. Kan du inte kolla själv när du får info om var du ska titta. Det verkar ju bara vara du som mäter och håller exakt koll på var du stoppar i och gör av med för energi. Har sagt det förut och säger igen, tror du har eller står på gränsen till ätstörning. Kan tala om att jag har aldrig i mitt liv räknat en kalori, har ingen aning om hur mycket något innehåller eller vad man gör av med på olika sätt. Har inte den ringaste aning om hur mycket jag stoppar i mig av något, jag äter det jag tycker är gott och vad jag anser passar mig, etiskt, hälsomässigt och smakmässigt.
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
20-09-2011, 08:32
|

Medlem

|
CITAT (Anki på Öland @ 20-09-2011, 09:03)  Tänker inte svara på pm - men märker du inte själv att du inte godtar några svar utan alltid kommer med bortförklaringar eller följdfrågor som visar att du inte är nöjd med svaren. Titta bara på svaret till levstark - istället för att vara tacksam för att han faktiskt registrerade sig på forumet för att svara på dina frågor och hänvisar till avsnitt i sin blogg där du kan få svar börjar du fråga hur han hittade tråden och kommer med följdfrågor. Kan du inte kolla själv när du får info om var du ska titta. Det verkar ju bara vara du som mäter och håller exakt koll på var du stoppar i och gör av med för energi. Har sagt det förut och säger igen, tror du har eller står på gränsen till ätstörning. Kan tala om att jag har aldrig i mitt liv räknat en kalori, har ingen aning om hur mycket något innehåller eller vad man gör av med på olika sätt. Har inte den ringaste aning om hur mycket jag stoppar i mig av något, jag äter det jag tycker är gott och vad jag anser passar mig, etiskt, hälsomässigt och smakmässigt. Bara tomma ord och allmänt gnäll nu igen. Kan inte du och en del andra sluta gnälla och tala om vilka frågeställningar ni menar och inte gå som katten kring het gröt. Att ställa frågor kring något som någon berättar är f öv att visa intresse. Det tråkigaste som finns är människor som bara tiger och börjar prata om sitt när man berättat något. Skulle bli rätt trista diskussioner om alla bara sprutade ut sina åsikter utan att reflektera eller visa intresse för vad andra har skrivit. När det gäller frågan till levstark så blev jag intresserad av hur han hittade tråden eftersom han troligen använt något program som registrerar om hans namn eller något annat som rör honom kommer upp någonstans på nätet. Hur i hela friden skulle han annars ha koll på vad vi diskuterade? Internet är ju ganska omfattande...
|
|
|
|
|
20-09-2011, 08:49
|

Medlem

|
CITAT (Christa @ 20-09-2011, 09:32)  Bara tomma ord och allmänt gnäll nu igen. Kan inte du och en del andra sluta gnälla och tala om vilka frågeställningar ni menar och inte gå som katten kring het gröt.
Att ställa frågor kring något som någon berättar är f öv att visa intresse. Det tråkigaste som finns är människor som bara tiger och börjar prata om sitt när man berättat något. Skulle bli rätt trista diskussioner om alla bara sprutade ut sina åsikter utan att reflektera eller visa intresse för vad andra har skrivit.
När det gäller frågan till levstark så blev jag intresserad av hur han hittade tråden eftersom han troligen använt något program som registrerar om hans namn eller något annat som rör honom kommer upp någonstans på nätet. Hur i hela friden skulle han annars ha koll på vad vi diskuterade? Internet är ju ganska omfattande... Du är ju sanslös
--------------------
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|