Full version: LCHF
Sidor: 1, 2, 3, 4
Christa
Jag har konstaterat att dom som äter högfettkost äter väldigt olika.

Många mår mycket bättre när dom äter LCHF men det finns också dom som får hälsoproblem av LCHF. Det är troligt att många som går över till högfettkost har dåliga kunskaper och tror att det räcker med att äta mer fett och hoppa över kolhydraterna.

Hur borde då kostråd för hälsosam LCHF se ut?

herkules
ot kanske, men vad är det för fel på blandad kost, lite av allt och sen röra på sig mer om man tycker att man är fet?
sitta och vräka i sig fett - då spyr man ju till slut. utan fett stannar kroppen.
lagom är bäst.

Gossen Ruda
CITAT (herkules @ 26-08-2011, 09:00) *
ot kanske, men vad är det för fel på blandad kost, lite av allt och sen röra på sig mer om man tycker att man är fet?
sitta och vräka i sig fett - då spyr man ju till slut. utan fett stannar kroppen.
lagom är bäst.

Alldeles för enkelt. Man måste krångla till livet för att kunna få en känsla av välbehag. Tror att något som heter placebo är inblandat.
*Stintan*
http://www.kostdoktorn.se/mat#kostråd
merlin68
Är väl olika hur mycket fett man tål och vilken mat man mår bra av. Jag kan inte äta massa animaliskt fett, mår dåligt fysiskt. Dessutom tror jag det kommer att visa sig att LCHF är riktigt farligt men det är min personliga åsikt, andra kan tycka vad de vill. Lagom är bäst tror jag. Tror vi är olika kategorier människor, jag trivs bäst med en mediteran inspirerad kost, mycket grönt, fisk, skaldjur och lite kyckling. Inga viktproblem p.g.a. daglig motion så jag kan äta både bröd och pasta tummenupp.gif Skulle aldrig sluta med kolhydrater eller minska drastiskt för då slulle jag nog må dåligt fysiskt och psykiskt för jag tror att vetskapen att jag inte skulle få äta riktig pasta och potatis och massa annat skulle bli mig att bli deprimerad -fear-.gif .
*Stintan*
Men vad har det med kostråd för LCHF att göra?
herkules
CITAT (*Stintan* @ 26-08-2011, 10:57) *
Men vad har det med kostråd för LCHF att göra?

vi hamnade pyttelite ot, helt ok på ett diskussionsforum, visst?
*Stintan*
Lätt hänt och bättre svar än vad som finns i länken jag la in lär inte Christa få iallafall så ok da happy.gif
Christa
CITAT (herkules @ 26-08-2011, 09:00) *
lagom är bäst.

Den diskussionen har vi fört i andra trådar.

För den som av någon anledning hellre vill äta LCHF så är det ju viktigt att det finns kostråd där man kan känna sig säker på att hälsan inte tar stryk. Allt handlar ju inte om vikt.

Tyckte det var intressant att se hur dom som äter LCHF tycker att en hälsosam kost skall se ut och om alla var överens om det.

En del går över till LCHF i syfte att gå ner i vikt men gör inte det ändå. Vad gör dom för fel?

Azur
Såvitt jag vet är det inte hög fetthalt man ska eftersträva, utan hög proteinhalt (och förstås låg kolhydrathalt). Fetthalten kan man bara ignorera.

Låg kolhydrat och hög protein är inte farligae än någon annan diet (eller Socialstyrelserekommendation), det finns gott om studier som visar att det sänker blodfetthalt precis lika bra som någon annan diet. Det är mer oklart hur det funkar på mycket lång sikt, men Atkinsdietare som hållit kosten i decennier verkar inte må sämre än andra.
*Stintan*
CITAT (Azur @ 26-08-2011, 12:29) *
Såvitt jag vet är det inte hög fetthalt man ska eftersträva, utan hög proteinhalt (och förstås låg kolhydrathalt). Fetthalten kan man bara ignorera.

Låg kolhydrat och hög protein är inte farligae än någon annan diet (eller Socialstyrelserekommendation), det finns gott om studier som visar att det sänker blodfetthalt precis lika bra som någon annan diet. Det är mer oklart hur det funkar på mycket lång sikt, men Atkinsdietare som hållit kosten i decennier verkar inte må sämre än andra.

LCHF = Low carb High fat. Läs kostråden jag länkade till! Man kan inte ignorera fetthalten i LCHF! Man behöver inte vräka i sig fett men det ska vara riktigt fett dvs smör/bregott fetaste grädden, yogurten osv.
Fjortispower
Det är så irriterande när folk hela tiden ska tänka på vad man ska äta för att det ska bli "rätt".
*Stintan*
CITAT (Fjortispower @ 26-08-2011, 13:15) *
Det är så irriterande när folk hela tiden ska tänka på vad man ska äta för att det ska bli "rätt".

tummenupp.gif bäst när det går per automatik flirting.gif
Azur
CITAT (*Stintan* @ 26-08-2011, 12:54) *
LCHF = Low carb High fat.

Jo, jag vet, men jag tycker namnet är missvisande. Man kan äta det fett man vill, men dieten innehåller inte kött och bacon och ägg för att de är rika på fett, utan för att de är rika på protein.

CITAT
Man kan inte ignorera fetthalten i LCHF! Man behöver inte vräka i sig fett men det ska vara riktigt fett dvs smör/bregott fetaste grädden, yogurten osv.
Ja OK, man måste tänka på att inte undvika fett, utan undvika light-produkter.

CITAT (Christa @ 26-08-2011, 12:23) *

En del går över till LCHF i syfte att gå ner i vikt men gör inte det ändå. Vad gör dom för fel?

Det kan säkert finnas många orsaker, men kanske de misslyckas med att undvika kolhydrater? De kanske t.ex. blandar kostråd och äter frukt och fullkornsbröd, eller dricker apelsinjuice eller lättöl? En högproteindiet plus kolhydrater blir en högkaloridiet...
Christa
CITAT (Azur @ 26-08-2011, 14:26) *
Jo, jag vet, men jag tycker namnet är missvisande. Man kan äta det fett man vill, men dieten innehåller inte kött och bacon och ägg för att de är rika på fett, utan för att de är rika på protein.

Det kan säkert finnas många orsaker, men kanske de misslyckas med att undvika kolhydrater? De kanske t.ex. blandar kostråd och äter frukt och fullkornsbröd, eller dricker apelsinjuice eller lättöl? En högproteindiet plus kolhydrater blir en högkaloridiet...

Kosten du beskriver låter mer som Stenålderskost än som LCHF.

Nej jag menar människor som inte gått ner i vikt trots att de undvikit kolhydrater.

Fast i Stenålderskost skall man äta magert kött och inte ägg varje dag.

Vad använder du som energikälla i din kost?
*Stintan*
CITAT (Azur @ 26-08-2011, 14:26) *

Äter du LCHF-kost? Varifrån har du fått uppgifterna?
Mårbacka
, råkade citera fel
*Stintan*
CITAT (Christa @ 26-08-2011, 14:59) *
Kosten du beskriver låter mer som Stenålderskost än som LCHF.

Nej jag menar människor som inte gått ner i vikt trots att de undvikit kolhydrater.

Det kan ju faktiskt vara så att dom äter för mycket. Även med LCHFkost kan det vara så att man inte slutar äta när man är mätt utan äter mer för att det är gott.
Christa
CITAT (*Stintan* @ 26-08-2011, 15:11) *
Det kan ju faktiskt vara så att dom äter för mycket. Även med LCHFkost kan det vara så att man inte slutar äta när man är mätt utan äter mer för att det är gott.

Är det lika farligt att äta för mycket när man äter LCHF som när man äter blandkost?
Lena i Torslanda
Oavsett kost går man ju upp i vikt om man intar fler kalorier än man förbrukar. Grejen är ju att få största/längsta möjliga mättnad på de de kalorier man äter.
*Stintan*
Ja varför skulle det inte vara det? Äter man för mycket så går man självklart inte ner i vikt. Men det är mest en ovana. Dessutom tror jag många ger upp för att dom inte ser tillräckligt snabbt resultat.
Red Top
CITAT (Christa @ 26-08-2011, 15:15) *
Är det lika farligt att äta för mycket när man äter LCHF som när man äter blandkost?

Risken att äta för mycket när man håller sig till LCHF-kost är lägre än när man äter blandkost. Kolhydrater triggar suget efter mer; fettet gör att man blir fortare mätt och står sig längre utan att känna sig hungrig.

Att äta för mycket, oavsett vilken kost man håller sig till, är givetvis inte bra. Det säger väl sunda förnuftet, att man inte ska kränga i sig mer mat än kroppen behöver.

Azur
CITAT (Christa @ 26-08-2011, 14:59) *
Vad använder du som energikälla i din kost?

Fett. Det är den huvudsakliga energikällan i alla lowcarb dieter.
CITAT (*Stintan* @ 26-08-2011, 15:04) *
Äter du LCHF-kost? Varifrån har du fått uppgifterna?

Nej, jag äter inte enligt någon specifik diet, men jag baserar vad jag äter på Gary Taubes böcker - han är såvitt jag vet den ende som baserar sina rekommendationer på vetenskapliga studier.

Alla lowcarb-dieter är egentligen variationer på samma diet, och bygger på att sänka blodsocker via minskade kolhydrater; genom lägre blodsocker återställa insulinnivåerna; och genom återställd insulinkänslighet byta till fettförbränning; plus att man äter mindre när maten har hög proteinhalt.

(Det sista håller inte Gary Taubes med om. Han anser att kaloriintaget inte spelar någon roll, men jag anser att det faktum att man blir snabbare mätt och därmed äter mindre när maten är proteinrik är en viktig poäng med lowcarb dieter om man vill gå ner i vikt.)
batski
CITAT (Azur @ 26-08-2011, 12:29) *

Protein As A Cause Of Osteoporosis

Dietary Protein: Are you getting too much?

4 Disadvantages of Eating Too Much Protein
Christa
CITAT (Azur @ 26-08-2011, 16:21) *
Fett. Det är den huvudsakliga energikällan i alla lowcarb dieter.

Nej, jag äter inte enligt någon specifik diet, men jag baserar vad jag äter på Gary Taubes böcker - han är såvitt jag vet den ende som baserar sina rekommendationer på vetenskapliga studier.

Alla lowcarb-dieter är egentligen variationer på samma diet, och bygger på att sänka blodsocker via minskade kolhydrater; genom lägre blodsocker återställa insulinnivåerna; och genom återställd insulinkänslighet byta till fettförbränning; plus att man äter mindre när maten har hög proteinhalt.

(Det sista håller inte Gary Taubes med om. Han anser att kaloriintaget inte spelar någon roll, men jag anser att det faktum att man blir snabbare mätt och därmed äter mindre när maten är proteinrik är en viktig poäng med lowcarb dieter om man vill gå ner i vikt.)

Om man skall gå runt energimässigt på enbart kött, fisk och ovanjordsgrönsaker så måste det bli väldigt mycket sovel.
Anma
CITAT (Christa @ 26-08-2011, 17:24) *
Om man skall gå runt energimässigt på enbart kött, fisk och ovanjordsgrönsaker så måste det bli väldigt mycket sovel.

Vad är sovel?
Christa
CITAT (Anma @ 26-08-2011, 17:32) *
Vad är sovel?

I princip animalisk föda. Kött, fisk, ägg osv

En del säger sögel.
*Stintan*

Varför det? På min tallrik är det mesta grönsaker och inte mer sovel än förr snarare mindre.
Christa
CITAT (*Stintan* @ 26-08-2011, 17:50) *
Varför det? På min tallrik är det mesta grönsaker och inte mer sovel än förr snarare mindre.

Jag trodde du åt enligt LCHF?
*Stintan*
CITAT (Christa @ 26-08-2011, 18:05) *
Jag trodde du åt enligt LCHF?

Ja och vad är det för fel på grönsaker nu då? Inte sjutton behöver varje måltid vägas och räknas ut minutiöst innehållsmässigt bara för att man äter LCHF. Men så har jag ju ätit kosten i flera år så jag vet hur jag kan äta för att må bra.
Azur
CITAT (batski @ 26-08-2011, 16:36) *

Stämmer bitvis, det tycks finnas en risk för urkalkning av ben, men det gäller extrem kolhydratbegränsning. Där ska man inte ligga under längre tid. Jag t.ex. dricker mjölk och äter bladgrönsaker.

Din länk #2 är helt enkelt felaktig - de risker den räknar upp finns inte, och i de flesta fall (t.ex. blodtryck och cancer) finns tillochmed studier som visar på minskad risk.

Jag snubblade över denna wikipedia artikel som sammanfattar forskningsrön. Snabbscanna över det som är gjort efter 2000 så ser du ganska snart att det inte verkar finnas några påtagliga hälsorisker med lågkolhydrat/högproteinkost.

Det stämmer, det är ett problem. Det är en dyr diet.
Samtidigt äter man totalt sett mindre, och till viss del kan ris, bröd och potatis ersättas med t.ex. keso, broccoli, och grillad ost.
batski
CITAT (Azur @ 26-08-2011, 18:40) *
Jag snubblade över denna wikipedia artikel som sammanfattar forskningsrön. Snabbscanna över det som är gjort efter 2000 så ser du ganska snart att det inte verkar finnas några påtagliga hälsorisker med lågkolhydrat/högproteinkost.

Man tenderar att tro på de studierna som bekräftar det man vill tro på (mig själv inkluderad). Det finns nog ingen som är immun mot detta. Med tanke på att det finns motstridiga studieresultat får man hoppas på att man själv har valt att tro på dem som stämmer överrens med verkligheten tongue.gif
Christa
CITAT (*Stintan* @ 26-08-2011, 18:13) *
Ja och vad är det för fel på grönsaker nu då? Inte sjutton behöver varje måltid vägas och räknas ut minutiöst innehållsmässigt bara för att man äter LCHF. Men så har jag ju ätit kosten i flera år så jag vet hur jag kan äta för att må bra.

Öhhh, det handlade ju om ifall man klarade energibehovet utan fett eller inte. Först skrev du att man måste äta fett när man äter LCHF och sedan när jag frågade Azur vilken energikälla hon/ han använde om personen inte åt mer fett än det som fanns i de kött, fisk osv

Då svarade du att det var väl inga problem att gå runt energimässigt UTAN fett.

Om man äter som vid LCHF men hoppar över grädde, smör, creme fraische osv så undrade jag vilken energikälla som användes.
Azur
CITAT (Christa @ 27-08-2011, 09:53) *
Om man äter som vid LCHF men hoppar över grädde, smör, creme fraische osv så undrade jag vilken energikälla som användes.

Det är nog jag som orsakat förvirringen... Jag äter alltså gärna mejeriprodukter, men jag räknar inte på hur mycket fett jag får i mig, jag bara undviker lättprodukter. Det enda jag håller koll på är kolhydrat.
Christa
CITAT (Azur @ 27-08-2011, 10:14) *
Det är nog jag som orsakat förvirringen... Jag äter alltså gärna mejeriprodukter, men jag räknar inte på hur mycket fett jag får i mig, jag bara undviker lättprodukter. Det enda jag håller koll på är kolhydrat.

Aha!

Fast i början skrev du något om att vitsen med LCHF var att äta mer protein och det kan man ju göra utan att byta energiintaget från kolhydrater till fett.

Sedan finns det i och för sig en gräns för hur mycket protein kroppen kan tillgodogöra sig. Äter man mer så protein används som energikälla så är det ju slöseri och miljöförstöring i onödan.

Inte så bra för kroppen heller i längden. Att använda protein som energikälla är som att elda gamla gummistövlar skrev några kunniga personer en gång.

Det blir ju slaggämnen och kan bli en försurning av kroppen.
*Stintan*
CITAT (Christa @ 27-08-2011, 09:53) *
Öhhh, det handlade ju om ifall man klarade energibehovet utan fett eller inte. Först skrev du att man måste äta fett när man äter LCHF och sedan när jag frågade Azur vilken energikälla hon/ han använde om personen inte åt mer fett än det som fanns i de kött, fisk osv

Då svarade du att det var väl inga problem att gå runt energimässigt UTAN fett.

Men då är det ju inte LCHF. Var skrev jag att man går runt energimässigt UTAN fett? Det var nog en missuppfattning. Azur skrev att hennes energikälla var fett alltså måste kosten innehålla fett och hon äter tydligen mer sovel men hon äter ju inte LCHF. Dessutom utesluter hon ju inte annat fett men tillskriver det inte samma betydelse som man gör med LCHF-kosten. Jag har t.ex. en fet majonäs/yougurtdresing på mina sallader och hoppar ibland över sovel utan problem. Hon kanske har lite keso i salladen och äter den tillsammans med sovel.
Christa
CITAT (*Stintan* @ 27-08-2011, 10:38) *
Men då är det ju inte LCHF. Var skrev jag att man går runt energimässigt UTAN fett? Det var nog en missuppfattning. Azur skrev att hennes energikälla var fett alltså måste kosten innehålla fett och hon äter tydligen mer sovel men hon äter ju inte LCHF. Dessutom utesluter hon ju inte annat fett men tillskriver det inte samma betydelse som man gör med LCHF-kosten. Jag har t.ex. en fet majonäs/yougurtdresing på mina sallader och hoppar ibland över sovel utan problem. Hon kanske har lite keso i salladen och äter den tillsammans med sovel.

Jag skrev så här

Eftersom Azur hade skrivit att hon/ han inte åt något extra fett utöver det som var i kött och fisk. Du uppfattade tydligen det så också eftersom du svarade Azur att man måste äta fett också.

*Stintan*
Men jösses vilket tjafs! Hon äter ju fett fast håller inte koll på det på samma sätt som en LCHF-are.
Gossen Ruda
Vilka bekymmer ni har av ni äter. smile.gif Jag kör med LCLF och mår bra av det. Vikten är ok. Huruvida jag förkortar eller förlänger livet av det bryr jag mig icke om. Lev livet istället för att krångla till det med en massa dieter.
Christa
CITAT (*Stintan* @ 27-08-2011, 10:52) *
Men jösses vilket tjafs! Hon äter ju fett fast håller inte koll på det på samma sätt som en LCHF-are.

whistling.gif
Anma
Vetenskapens Värld om LCHF och diabetes idag kl 20.00 SVT 2.
VitaFingrar
Nu går jag kanske lite OT igen, men blev nfiken. Vad är skillnaden mellan att äta LCHF och Atkinsdieten?
Gossen Ruda
Nåå, blev ni något klokare? Inte jag, det var fortfarande för många frågetecken kvar. Självklart går blodsockret ner om man inte äter socker, frågan är vad som händer med allt fett. Resultaten här var nog lite upp och ner. Min fasta övertygelse är att övervikt beror på överkonsumtion, socker eller fett eller bådadera. Botemedlet heter underkomsumtion, blir det något sötsug är det bara att stå emot. Drick ett glas vatten och låt bli bregottet.
merlin68
Håller med dig helt och hållet Gossen Ruda, lägg därtill motion tummenupp.gif Dessutom så gick testpersonernas onda kolesterolvärdenupp i två av fallen. Att det inte gick upp alt stagnerade hos de två andra kan bero på att de åt mycket dåliga fetter i stora mängder innan och "bytte" till bättre fettsorter. Låt bli fettet och dra ner på stora mängder kolhydrater av den sort som finns i vitt bröd. Länge leve potatisen naughty.gif
*Stintan*
CITAT (merlin68 @ 12-09-2011, 22:17) *
Håller med dig helt och hållet Gossen Ruda, lägg därtill motion tummenupp.gif Dessutom så gick testpersonernas onda kolesterolvärdenupp i två av fallen. Att det inte gick upp alt stagnerade hos de två andra kan bero på att de åt mycket dåliga fetter i stora mängder innan och "bytte" till bättre fettsorter. Låt bli fettet och dra ner på stora mängder kolhydrater av den sort som finns i vitt bröd. Länge leve potatisen naughty.gif

Har du diabetes?
Red Top
Jag tycker nog att programledarens sammanfattning säger en hel del.

Resultaten är "bräckliga", oavsett det gäller sjukvårdens rekommenderade diabeteskost eller LCHF.

Ingen vill satsa pengar på att genomföra ordentliga studier.

Och sist men inte minst:

Det är livsmedelsföretag, som är de stora sponsorerna av de riktigt stora studierna. Bl annat så ligger tydligen Pågens bagerier bakom en miljonsatsning på forskning om kolhydraternas nyttighet. En studie, som genomförs av en diabetesforskare. wacko.gif duh.gif
Christa
CITAT (Gossen Ruda @ 12-09-2011, 21:15) *
Nåå, blev ni något klokare? Inte jag, det var fortfarande för många frågetecken kvar. Självklart går blodsockret ner om man inte äter socker, frågan är vad som händer med allt fett. Resultaten här var nog lite upp och ner. Min fasta övertygelse är att övervikt beror på överkonsumtion, socker eller fett eller bådadera. Botemedlet heter underkomsumtion, blir det något sötsug är det bara att stå emot. Drick ett glas vatten och låt bli bregottet.

Just det rödmarkerade reagerade jag på. Deltagarna var såå förvånade över att blodsockret gått ner men det är ju självklart att det gör det om man minskar så drastiskt på kolhydraterna.

Jag känner två diabetiker som fick ner fastesockret under gränsvärdet enbart genom att utesluta socker och vitt mjöl.

I övrig var det väl inget nytt i programmet. Lågkolhydratdiet användes ju till typ 1 diabetiker innan det fanns insulin att tillgå. Kanske inte dokumenterades så mycket på den tiden annars kan man ju säga att det finns långtidsförsök.

Hur ställer sig förresten LCHF-anhängarna till rapsolja och olivolja?

Gossen Ruda
Jo, det var knappast förvånande med blodsockret. Jag undrar lite vad deltagarna åt innan? Det är inga problem att få upp sockerkonsumtionen genom att äta "vanlig" inköpt mat. Det hade kanske räckt med att skära ner intaget istället för att helt utesluta.
Red Top
CITAT (Christa @ 13-09-2011, 07:18) *
Just det rödmarkerade reagerade jag på. Deltagarna var såå förvånade över att blodsockret gått ner men det är ju självklart att det gör det om man minskar så drastiskt på kolhydraterna.

Jag känner två diabetiker som fick ner fastesockret under gränsvärdet enbart genom att utesluta socker och vitt mjöl.

I övrig var det väl inget nytt i programmet. Lågkolhydratdiet användes ju till typ 1 diabetiker innan det fanns insulin att tillgå. Kanske inte dokumenterades så mycket på den tiden annars kan man ju säga att det finns långtidsförsök.

Hur ställer sig förresten LCHF-anhängarna till rapsolja och olivolja?

Min fetmarkering.

Det ska helst vara smör(man kan göra eget, om man vill vara helt säker på vad man får i sig)men rapsolja, olivolja och kokosfett(helst ekologiskt) går bra, som ersättning.

Du kan läsa mer här: http://www.alltomlchf.se/maten/fett/ Sidan är på svenska.
Christa
CITAT (Red Top @ 13-09-2011, 09:03) *
Min fetmarkering.

Det ska helst vara smör(man kan göra eget, om man vill vara helt säker på vad man får i sig)men rapsolja, olivolja och kokosfett(helst ekologiskt) går bra, som ersättning.

Du kan läsa mer här: http://www.alltomlchf.se/maten/fett/ Sidan är på svenska.

För egen del så tål jag mättat fett väldigt dåligt. Jag är ju blandkostare. Nu har jag dock provat att börja dagen med bönsallad med två matskedar rapsolja och det står jag mig bra på och bibehåller troligen den fettförbränning som startat på natten.

Har dock länge varit lite osäker på om olivolja eller rapsolja är bäst. Rapsolja innehåller E-vitamin men det gör inte olivolja. Olivolja däremot innehåller nog mer enkelomättat fett och är ju mer beprövat eftersom det använts sedan urminnes tider.

Kanske bäst att variera. Ekologiskt kallpressat i mörka flaskor köper jag förståss alltid.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon