Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

10 sidor V  < 1 2 3 4 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > LCHF, Hur ser en hälsosam LCHF-diet ut?
          *Stintan*
          Inlägg 26-08-2011, 14:32
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Ja varför skulle det inte vara det? Äter man för mycket så går man självklart inte ner i vikt. Men det är mest en ovana. Dessutom tror jag många ger upp för att dom inte ser tillräckligt snabbt resultat.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Red Top
          Inlägg 26-08-2011, 14:56
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

CITAT (Christa @ 26-08-2011, 15:15) *
          Är det lika farligt att äta för mycket när man äter LCHF som när man äter blandkost?

Risken att äta för mycket när man håller sig till LCHF-kost är lägre än när man äter blandkost. Kolhydrater triggar suget efter mer; fettet gör att man blir fortare mätt och står sig längre utan att känna sig hungrig.

Att äta för mycket, oavsett vilken kost man håller sig till, är givetvis inte bra. Det säger väl sunda förnuftet, att man inte ska kränga i sig mer mat än kroppen behöver.

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          Azur
          Inlägg 26-08-2011, 15:21
          Länk hit: #23

Gäster

CITAT (Christa @ 26-08-2011, 14:59) *
          Vad använder du som energikälla i din kost?

Fett. Det är den huvudsakliga energikällan i alla lowcarb dieter.
          CITAT (*Stintan* @ 26-08-2011, 15:04) *
          Äter du LCHF-kost? Varifrån har du fått uppgifterna?

Nej, jag äter inte enligt någon specifik diet, men jag baserar vad jag äter på Gary Taubes böcker - han är såvitt jag vet den ende som baserar sina rekommendationer på vetenskapliga studier.

Alla lowcarb-dieter är egentligen variationer på samma diet, och bygger på att sänka blodsocker via minskade kolhydrater; genom lägre blodsocker återställa insulinnivåerna; och genom återställd insulinkänslighet byta till fettförbränning; plus att man äter mindre när maten har hög proteinhalt.

(Det sista håller inte Gary Taubes med om. Han anser att kaloriintaget inte spelar någon roll, men jag anser att det faktum att man blir snabbare mätt och därmed äter mindre när maten är proteinrik är en viktig poäng med lowcarb dieter om man vill gå ner i vikt.)

Redigerat av Azur: 26-08-2011, 15:24

Citera
          batski
          Inlägg 26-08-2011, 15:36
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 1 427
          Medlem nr: 33 889

CITAT (Azur @ 26-08-2011, 12:29) *
          Såvitt jag vet är det inte hög fetthalt man ska eftersträva, utan hög proteinhalt (och förstås låg kolhydrathalt). Fetthalten kan man bara ignorera.

Låg kolhydrat och hög protein är inte farligae än någon annan diet (eller Socialstyrelserekommendation), det finns gott om studier som visar att det sänker blodfetthalt precis lika bra som någon annan diet. Det är mer oklart hur det funkar på mycket lång sikt, men Atkinsdietare som hållit kosten i decennier verkar inte må sämre än andra.

Protein As A Cause Of Osteoporosis

Dietary Protein: Are you getting too much?

4 Disadvantages of Eating Too Much Protein

Citera
          Christa
          Inlägg 26-08-2011, 16:24
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

CITAT (Azur @ 26-08-2011, 16:21) *
          Fett. Det är den huvudsakliga energikällan i alla lowcarb dieter.

Nej, jag äter inte enligt någon specifik diet, men jag baserar vad jag äter på Gary Taubes böcker - han är såvitt jag vet den ende som baserar sina rekommendationer på vetenskapliga studier.

Alla lowcarb-dieter är egentligen variationer på samma diet, och bygger på att sänka blodsocker via minskade kolhydrater; genom lägre blodsocker återställa insulinnivåerna; och genom återställd insulinkänslighet byta till fettförbränning; plus att man äter mindre när maten har hög proteinhalt.

(Det sista håller inte Gary Taubes med om. Han anser att kaloriintaget inte spelar någon roll, men jag anser att det faktum att man blir snabbare mätt och därmed äter mindre när maten är proteinrik är en viktig poäng med lowcarb dieter om man vill gå ner i vikt.)

Om man skall gå runt energimässigt på enbart kött, fisk och ovanjordsgrönsaker så måste det bli väldigt mycket sovel.

Citera
          Anma
          Inlägg 26-08-2011, 16:32
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Christa @ 26-08-2011, 17:24) *
          Om man skall gå runt energimässigt på enbart kött, fisk och ovanjordsgrönsaker så måste det bli väldigt mycket sovel.

Vad är sovel?

Citera
          Christa
          Inlägg 26-08-2011, 16:46
          Länk hit: #27

Medlem

CITAT (Anma @ 26-08-2011, 17:32) *
          Vad är sovel?

I princip animalisk föda. Kött, fisk, ägg osv

En del säger sögel.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 26-08-2011, 16:50
          Länk hit: #28

Medlem

Varför det? På min tallrik är det mesta grönsaker och inte mer sovel än förr snarare mindre.

--------------------

Citera
          Christa
          Inlägg 26-08-2011, 17:05
          Länk hit: #29

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 26-08-2011, 17:50) *
          Varför det? På min tallrik är det mesta grönsaker och inte mer sovel än förr snarare mindre.

Jag trodde du åt enligt LCHF?

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 26-08-2011, 17:13
          Länk hit: #30

Medlem

CITAT (Christa @ 26-08-2011, 18:05) *
          Jag trodde du åt enligt LCHF?

Ja och vad är det för fel på grönsaker nu då? Inte sjutton behöver varje måltid vägas och räknas ut minutiöst innehållsmässigt bara för att man äter LCHF. Men så har jag ju ätit kosten i flera år så jag vet hur jag kan äta för att må bra.

--------------------

Citera
          Azur
          Inlägg 26-08-2011, 17:40
          Länk hit: #31

Gäster

CITAT (batski @ 26-08-2011, 16:36) *

Stämmer bitvis, det tycks finnas en risk för urkalkning av ben, men det gäller extrem kolhydratbegränsning. Där ska man inte ligga under längre tid. Jag t.ex. dricker mjölk och äter bladgrönsaker.

Din länk #2 är helt enkelt felaktig - de risker den räknar upp finns inte, och i de flesta fall (t.ex. blodtryck och cancer) finns tillochmed studier som visar på minskad risk.

Jag snubblade över denna wikipedia artikel som sammanfattar forskningsrön. Snabbscanna över det som är gjort efter 2000 så ser du ganska snart att det inte verkar finnas några påtagliga hälsorisker med lågkolhydrat/högproteinkost.

Det stämmer, det är ett problem. Det är en dyr diet.
          Samtidigt äter man totalt sett mindre, och till viss del kan ris, bröd och potatis ersättas med t.ex. keso, broccoli, och grillad ost.

Redigerat av Azur: 26-08-2011, 17:48

Citera
          batski
          Inlägg 26-08-2011, 18:11
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 1 427
          Medlem nr: 33 889

CITAT (Azur @ 26-08-2011, 18:40) *
          Jag snubblade över denna wikipedia artikel som sammanfattar forskningsrön. Snabbscanna över det som är gjort efter 2000 så ser du ganska snart att det inte verkar finnas några påtagliga hälsorisker med lågkolhydrat/högproteinkost.

Man tenderar att tro på de studierna som bekräftar det man vill tro på (mig själv inkluderad). Det finns nog ingen som är immun mot detta. Med tanke på att det finns motstridiga studieresultat får man hoppas på att man själv har valt att tro på dem som stämmer överrens med verkligheten tongue.gif

Citera
          Christa
          Inlägg 27-08-2011, 08:53
          Länk hit: #33

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 26-08-2011, 18:13) *
          Ja och vad är det för fel på grönsaker nu då? Inte sjutton behöver varje måltid vägas och räknas ut minutiöst innehållsmässigt bara för att man äter LCHF. Men så har jag ju ätit kosten i flera år så jag vet hur jag kan äta för att må bra.

Öhhh, det handlade ju om ifall man klarade energibehovet utan fett eller inte. Först skrev du att man måste äta fett när man äter LCHF och sedan när jag frågade Azur vilken energikälla hon/ han använde om personen inte åt mer fett än det som fanns i de kött, fisk osv

Då svarade du att det var väl inga problem att gå runt energimässigt UTAN fett.

Om man äter som vid LCHF men hoppar över grädde, smör, creme fraische osv så undrade jag vilken energikälla som användes.

Redigerat av Christa: 27-08-2011, 08:54

Citera
          Azur
          Inlägg 27-08-2011, 09:14
          Länk hit: #34

Gäster

CITAT (Christa @ 27-08-2011, 09:53) *
          Om man äter som vid LCHF men hoppar över grädde, smör, creme fraische osv så undrade jag vilken energikälla som användes.

Det är nog jag som orsakat förvirringen... Jag äter alltså gärna mejeriprodukter, men jag räknar inte på hur mycket fett jag får i mig, jag bara undviker lättprodukter. Det enda jag håller koll på är kolhydrat.

Citera
          Christa
          Inlägg 27-08-2011, 09:21
          Länk hit: #35

Medlem

CITAT (Azur @ 27-08-2011, 10:14) *
          Det är nog jag som orsakat förvirringen... Jag äter alltså gärna mejeriprodukter, men jag räknar inte på hur mycket fett jag får i mig, jag bara undviker lättprodukter. Det enda jag håller koll på är kolhydrat.

Aha!

Fast i början skrev du något om att vitsen med LCHF var att äta mer protein och det kan man ju göra utan att byta energiintaget från kolhydrater till fett.

Sedan finns det i och för sig en gräns för hur mycket protein kroppen kan tillgodogöra sig. Äter man mer så protein används som energikälla så är det ju slöseri och miljöförstöring i onödan.

Inte så bra för kroppen heller i längden. Att använda protein som energikälla är som att elda gamla gummistövlar skrev några kunniga personer en gång.

Det blir ju slaggämnen och kan bli en försurning av kroppen.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 27-08-2011, 09:38
          Länk hit: #36

Medlem

CITAT (Christa @ 27-08-2011, 09:53) *
          Öhhh, det handlade ju om ifall man klarade energibehovet utan fett eller inte. Först skrev du att man måste äta fett när man äter LCHF och sedan när jag frågade Azur vilken energikälla hon/ han använde om personen inte åt mer fett än det som fanns i de kött, fisk osv

Då svarade du att det var väl inga problem att gå runt energimässigt UTAN fett.

Men då är det ju inte LCHF. Var skrev jag att man går runt energimässigt UTAN fett? Det var nog en missuppfattning. Azur skrev att hennes energikälla var fett alltså måste kosten innehålla fett och hon äter tydligen mer sovel men hon äter ju inte LCHF. Dessutom utesluter hon ju inte annat fett men tillskriver det inte samma betydelse som man gör med LCHF-kosten. Jag har t.ex. en fet majonäs/yougurtdresing på mina sallader och hoppar ibland över sovel utan problem. Hon kanske har lite keso i salladen och äter den tillsammans med sovel.

Redigerat av *Stintan*: 27-08-2011, 09:42

--------------------

Citera
          Christa
          Inlägg 27-08-2011, 09:46
          Länk hit: #37

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 27-08-2011, 10:38) *
          Men då är det ju inte LCHF. Var skrev jag att man går runt energimässigt UTAN fett? Det var nog en missuppfattning. Azur skrev att hennes energikälla var fett alltså måste kosten innehålla fett och hon äter tydligen mer sovel men hon äter ju inte LCHF. Dessutom utesluter hon ju inte annat fett men tillskriver det inte samma betydelse som man gör med LCHF-kosten. Jag har t.ex. en fet majonäs/yougurtdresing på mina sallader och hoppar ibland över sovel utan problem. Hon kanske har lite keso i salladen och äter den tillsammans med sovel.

Jag skrev så här

Eftersom Azur hade skrivit att hon/ han inte åt något extra fett utöver det som var i kött och fisk. Du uppfattade tydligen det så också eftersom du svarade Azur att man måste äta fett också.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 27-08-2011, 09:52
          Länk hit: #38

Medlem

Men jösses vilket tjafs! Hon äter ju fett fast håller inte koll på det på samma sätt som en LCHF-are.

--------------------

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 27-08-2011, 11:27
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Vilka bekymmer ni har av ni äter. smile.gif Jag kör med LCLF och mår bra av det. Vikten är ok. Huruvida jag förkortar eller förlänger livet av det bryr jag mig icke om. Lev livet istället för att krångla till det med en massa dieter.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Christa
          Inlägg 27-08-2011, 11:40
          Länk hit: #40

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 27-08-2011, 10:52) *
          Men jösses vilket tjafs! Hon äter ju fett fast håller inte koll på det på samma sätt som en LCHF-are.

whistling.gif

Citera

10 sidor V  < 1 2 3 4 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-06-2026, 05:37

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon