|
|
  |
LCHF, Hur ser en hälsosam LCHF-diet ut? |
|
|
|
12-09-2011, 13:36
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
Vetenskapens Värld om LCHF och diabetes idag kl 20.00 SVT 2.
|
|
|
|
|
12-09-2011, 16:36
|

Medlem
Antal inlägg: 1 339
Medlem nr: 36 571

|
Nu går jag kanske lite OT igen, men blev nfiken. Vad är skillnaden mellan att äta LCHF och Atkinsdieten?
|
|
|
|
|
12-09-2011, 20:15
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Nåå, blev ni något klokare? Inte jag, det var fortfarande för många frågetecken kvar. Självklart går blodsockret ner om man inte äter socker, frågan är vad som händer med allt fett. Resultaten här var nog lite upp och ner. Min fasta övertygelse är att övervikt beror på överkonsumtion, socker eller fett eller bådadera. Botemedlet heter underkomsumtion, blir det något sötsug är det bara att stå emot. Drick ett glas vatten och låt bli bregottet.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
12-09-2011, 21:31
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (merlin68 @ 12-09-2011, 22:17)  Håller med dig helt och hållet Gossen Ruda, lägg därtill motion  Dessutom så gick testpersonernas onda kolesterolvärdenupp i två av fallen. Att det inte gick upp alt stagnerade hos de två andra kan bero på att de åt mycket dåliga fetter i stora mängder innan och "bytte" till bättre fettsorter. Låt bli fettet och dra ner på stora mängder kolhydrater av den sort som finns i vitt bröd. Länge leve potatisen  Har du diabetes?
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
12-09-2011, 23:25
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 16 329

|
Jag tycker nog att programledarens sammanfattning säger en hel del. Resultaten är "bräckliga", oavsett det gäller sjukvårdens rekommenderade diabeteskost eller LCHF. Ingen vill satsa pengar på att genomföra ordentliga studier. Och sist men inte minst: Det är livsmedelsföretag, som är de stora sponsorerna av de riktigt stora studierna. Bl annat så ligger tydligen Pågens bagerier bakom en miljonsatsning på forskning om kolhydraternas nyttighet. En studie, som genomförs av en diabetesforskare.
--------------------
Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.
Jevgenij Jevtusjenko
|
|
|
|
|
13-09-2011, 06:18
|

Medlem
Antal inlägg: 3 778
Medlem nr: 6 894

|
CITAT (Gossen Ruda @ 12-09-2011, 21:15)  Nåå, blev ni något klokare? Inte jag, det var fortfarande för många frågetecken kvar. Självklart går blodsockret ner om man inte äter socker, frågan är vad som händer med allt fett. Resultaten här var nog lite upp och ner. Min fasta övertygelse är att övervikt beror på överkonsumtion, socker eller fett eller bådadera. Botemedlet heter underkomsumtion, blir det något sötsug är det bara att stå emot. Drick ett glas vatten och låt bli bregottet. Just det rödmarkerade reagerade jag på. Deltagarna var såå förvånade över att blodsockret gått ner men det är ju självklart att det gör det om man minskar så drastiskt på kolhydraterna. Jag känner två diabetiker som fick ner fastesockret under gränsvärdet enbart genom att utesluta socker och vitt mjöl. I övrig var det väl inget nytt i programmet. Lågkolhydratdiet användes ju till typ 1 diabetiker innan det fanns insulin att tillgå. Kanske inte dokumenterades så mycket på den tiden annars kan man ju säga att det finns långtidsförsök. Hur ställer sig förresten LCHF-anhängarna till rapsolja och olivolja?
|
|
|
|
|
13-09-2011, 07:31
|

Medlem

|
Jo, det var knappast förvånande med blodsockret. Jag undrar lite vad deltagarna åt innan? Det är inga problem att få upp sockerkonsumtionen genom att äta "vanlig" inköpt mat. Det hade kanske räckt med att skära ner intaget istället för att helt utesluta.
--------------------
|
|
|
|
|
13-09-2011, 08:03
|

Medlem

|
CITAT (Christa @ 13-09-2011, 07:18)  Just det rödmarkerade reagerade jag på. Deltagarna var såå förvånade över att blodsockret gått ner men det är ju självklart att det gör det om man minskar så drastiskt på kolhydraterna.
Jag känner två diabetiker som fick ner fastesockret under gränsvärdet enbart genom att utesluta socker och vitt mjöl.
I övrig var det väl inget nytt i programmet. Lågkolhydratdiet användes ju till typ 1 diabetiker innan det fanns insulin att tillgå. Kanske inte dokumenterades så mycket på den tiden annars kan man ju säga att det finns långtidsförsök.
Hur ställer sig förresten LCHF-anhängarna till rapsolja och olivolja? Min fetmarkering. Det ska helst vara smör(man kan göra eget, om man vill vara helt säker på vad man får i sig)men rapsolja, olivolja och kokosfett(helst ekologiskt) går bra, som ersättning. Du kan läsa mer här: http://www.alltomlchf.se/maten/fett/ Sidan är på svenska.
--------------------
Jevgenij Jevtusjenko
|
|
|
|
|
13-09-2011, 08:24
|

Medlem

|
CITAT (Red Top @ 13-09-2011, 09:03)  Min fetmarkering. Det ska helst vara smör(man kan göra eget, om man vill vara helt säker på vad man får i sig)men rapsolja, olivolja och kokosfett(helst ekologiskt) går bra, som ersättning. Du kan läsa mer här: http://www.alltomlchf.se/maten/fett/ Sidan är på svenska. För egen del så tål jag mättat fett väldigt dåligt. Jag är ju blandkostare. Nu har jag dock provat att börja dagen med bönsallad med två matskedar rapsolja och det står jag mig bra på och bibehåller troligen den fettförbränning som startat på natten. Har dock länge varit lite osäker på om olivolja eller rapsolja är bäst. Rapsolja innehåller E-vitamin men det gör inte olivolja. Olivolja däremot innehåller nog mer enkelomättat fett och är ju mer beprövat eftersom det använts sedan urminnes tider. Kanske bäst att variera. Ekologiskt kallpressat i mörka flaskor köper jag förståss alltid.
|
|
|
|
|
13-09-2011, 09:10
|

Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 13-09-2011, 08:31)  Jo, det var knappast förvånande med blodsockret. Jag undrar lite vad deltagarna åt innan? Det är inga problem att få upp sockerkonsumtionen genom att äta "vanlig" inköpt mat. Det hade kanske räckt med att skära ner intaget istället för att helt utesluta. I det här fallet skar de ju ner på alla kolhydrater också. Då vore det konstigare om blodsockret inte hade sjunkit. Det är dock inte alls säkert att det räcker med att sluta enbart med socker. Andra snabba kolhydrater ger samma effekt på kort sikt. Är man riktigt illa däran är det nog svårt att få samma snabba effekt utan att äta LCHF men om man kompletterar med motion så blir det en annan sak. Vart har motionen tagit vägen i kostdebatten?
|
|
|
|
|
13-09-2011, 09:25
|

Medlem

|
I min kemivärld är socker en kolhydrat. Består av kol, syre och väte.
--------------------
|
|
|
|
|
13-09-2011, 09:25
|

Medlem
Antal inlägg: 4 738
Medlem nr: 45

|
CITAT (Christa @ 13-09-2011, 09:24)  Kanske bäst att variera. Ekologiskt kallpressat i mörka flaskor köper jag förståss alltid. Men om någon måste äta blodförtunnande medicin får man inte längre använda oljan i mörka flaskor. Likaså med många grönsaker, also blir det potatis och pasta Elisabeth
|
|
|
|
|
13-09-2011, 09:32
|

Medlem

|
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 13-09-2011, 10:25)  Men om någon måste äta blodförtunnande medicin får man inte längre använda oljan i mörka flaskor. Likaså med många grönsaker, also blir det potatis och pasta
Elisabeth Intressant. Varför är ekologisk olja sämre än annan i samband med blodförtunnande medel? Kan vara bra att veta om man måste börja äta sådan medicin.
--------------------
Jevgenij Jevtusjenko
|
|
|
|
|
13-09-2011, 09:38
|

Medlem

|
CITAT (Red Top @ 13-09-2011, 10:32)  Intressant.
Varför är ekologisk olja sämre än annan i samband med blodförtunnande medel? Kan vara bra att veta om man måste börja äta sådan medicin. Har du någon åsikt om vilken olja som är bäst? Olivolja eller rapsolja? Alltså för dom som inte äter blodförtunnande medel. Jag ställde den frågan tidigare i tråden. Ville bara påminna. Det stod ju inte så mycket i länken du gav mig. Det var ju bara instruktioner till dom som äter LCHF.
|
|
|
|
|
13-09-2011, 09:43
|

Medlem

|
CITAT (Red Top @ 13-09-2011, 10:32)  Intressant.
Varför är ekologisk olja sämre än annan i samband med blodförtunnande medel? Kan vara bra att veta om man måste börja äta sådan medicin. Red Top inte speciell ekologisch Olja utan oljan i mörka flaskor
|
|
|
|
|
13-09-2011, 10:21
|

Medlem

|
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 13-09-2011, 10:43)  Red Top inte speciell ekologisch Olja utan oljan i mörka flaskor OK. Tack för svaret.
--------------------
Jevgenij Jevtusjenko
|
|
|
|
|
13-09-2011, 10:24
|

Medlem

|
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 13-09-2011, 10:43)  Red Top inte speciell ekologisch Olja utan oljan i mörka flaskor Har läkaren sagt att du skall unvika olja i mörka flaskor men att det går bra med olja från ljusa? Jag har påpekat för en leverantör att e-vitaminet bryts ner när de säljer oljan i ofärgade flaskor så jag blev lite nyfiken.
|
|
|
|
|
13-09-2011, 10:35
|

Medlem

|
CITAT (Christa @ 13-09-2011, 11:24)  Har läkaren sagt att du skall unvika olja i mörka flaskor men att det går bra med olja från ljusa? Jag har påpekat för en leverantör att e-vitaminet bryts ner när de säljer oljan i ofärgade flaskor så jag blev lite nyfiken. Christa det är ingenting jag har hittad på själv. När man börjar med Waran så får man anvisningar vad man skall undvika, vad som går bra. Och man får en massa broschyrer som man måste/skall läsa för att veta vad det handlar om. Matlagningen här blir krångligare och krångligare sedan gubben fick waran. Att hitta mat som vi bägge kan äta och framförallt också gillar, är inte lätt. Maten skall ju vara gott Elisabeth
|
|
|
|
|
13-09-2011, 11:29
|
Medlem
Antal inlägg: 1 578
Medlem nr: 40 199

|
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 13-09-2011, 10:43)  Red Top inte speciell ekologisch Olja utan oljan i mörka flaskor Det är en väldigt konstig anvisning att säga att man inte får äta olja från mörka flaskor. Vad innebär det egentligen? Jag har två flaskor med solrosolja hemma. Enda skillnaden mellan dem är fabrikat och att den ena ligger i ofärgad plastflaska och den andra oljan i en grönbrun exklusiv flaska. Så enligt de anvisningar du hört så skulle man kunna äta olja från plastflaskan men inte från glasflaskan som jag har hemma trots att det är samma olja i bägge.... De läkare eller de listor du och din man har varit i kontakt med måste ju ha generaliserat nåt fruktansvärt. Be dem precisera sig exakt vilka oljor det gäller än att prata om färgen på flaskan.
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|