Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Dvärgbandmasken, Info och fråga
          Gossen Ruda
          Inlägg 29-08-2011, 09:08
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Hur ofta är hundar smittade med masken? Hur ofta har hundar som varit på vift i Europa käkat gnagare och därmed blivit smittade? Är det här med borttaget av avmaskningstvånget en storm i ett vattenglas? Fö är tvånget redan borttaget, inget som små medborgare kan påverka alltså.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 29-08-2011, 10:35
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Gossen Ruda @ 29-08-2011, 10:08) *
          Hur ofta är hundar smittade med masken? Hur ofta har hundar som varit på vift i Europa käkat gnagare och därmed blivit smittade? Är det här med borttaget av avmaskningstvånget en storm i ett vattenglas? Fö är tvånget redan borttaget, inget som små medborgare kan påverka alltså.

Nja det gäller från 1 jan 2012. Antagligen ytterst sällsynt bland hundar som reser utomlands på semester med sina ägare. Hos oss avmaskas nog de allra flesta hundar som har en förkärlek att fånga och äta gnagare eftersom dessa även kan ge annan mask. Långt ifrån alla hundar käkar ju sork.
          Risken är nog betydligt större med den oseriösa importen av herrelösa hundar och smuggelhundarna. Risken med dessa hundar har ju funnits trots avmaskningstvånget så jag tror knappast risken ökar för att det upphör.

För att minimera smittspridning bör man kontinuerligt avmaska sin hund, om man bor i de drabbade områdena, en gång i månaden samt vara noga med att plocka upp hundens avföring i tre dagar och helst bränna den. Hur man ska få hundägare att göra det är en annan femma. Koppeltvång borde också införas!

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 29-08-2011, 10:45
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 1 578
          Medlem nr: 40 199

CITAT (*Stintan* @ 29-08-2011, 11:35) *
          Nja det gäller från 1 jan 2012. Antagligen ytterst sällsynt bland hundar som reser utomlands på semester med sina ägare. Hos oss avmaskas nog de allra flesta hundar som har en förkärlek att fånga och äta gnagare eftersom dessa även kan ge annan mask. Långt ifrån alla hundar käkar ju sork.
          Risken är nog betydligt större med den oseriösa importen av herrelösa hundar och smuggelhundarna. Risken med dessa hundar har ju funnits trots avmaskningstvånget så jag tror knappast risken ökar för att det upphör.

För att minimera smittspridning bör man kontinuerligt avmaska sin hund, om man bor i de drabbade områdena, en gång i månaden samt vara noga med att plocka upp hundens avföring i tre dagar och helst bränna den. Hur man ska få hundägare att göra det är en annan femma. Koppeltvång borde också införas!

Glöm inte bort katterna. Många av dem har förkärlek till att äta möss, sorkar mm....

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 29-08-2011, 10:47
          Länk hit: #44

Medlem

CITAT (Jubbe063 @ 29-08-2011, 11:45) *
          Glöm inte bort katterna. Många av dem har förkärlek till att äta möss, sorkar mm....

tummenupp.gif

--------------------

Citera
          Christa
          Inlägg 29-08-2011, 11:40
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

CITAT (Jubbe063 @ 29-08-2011, 11:45) *

Av någon anledning är det mer sällan som katter smittas. Möjligen kan det bero på att smittan är vanligare i skogen och där är katterna inte så ofta. Jag vet faktiskt inte.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 29-08-2011, 12:34
          Länk hit: #46

Medlem

CITAT (Christa @ 29-08-2011, 12:40) *
          Av någon anledning är det mer sällan som katter smittas. Möjligen kan det bero på att smittan är vanligare i skogen och där är katterna inte så ofta. Jag vet faktiskt inte.

Hur vet man det då? Hundar och katter blir ju inte sjuka så det märks på dom av masken.

--------------------

Citera
          gnon49
          Inlägg 29-08-2011, 13:14
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Får nog lära oss leva med det. Och leva som vanligt. Oroa sig gör varken till eller ifrån. Det är ju trots allt ingen luftburen sjukdom som sprids med vindens hastighet. Chansen att bli smittad är ju nästan obefintlig och det räcker för mig.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 29-08-2011, 15:26
          Länk hit: #48

Medlem

Det är kanske bäst att påpeka att en räv, hund eller ev katt måste äta en gnagare som i sin tur ätit parasitägg och utvecklat sjukdomen för att bli infekterad av parasiten. Det räcker inte att käka parasitägg. Hur är det med varg förresten? Den borde väl också kunna bli smittobärare.

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 29-08-2011, 15:48
          Länk hit: #49

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 29-08-2011, 16:26) *
          Det är kanske bäst att påpeka att en räv, hund eller ev katt måste äta en gnagare som i sin tur ätit parasitägg och utvecklat sjukdomen för att bli infekterad av parasiten. Det räcker inte att käka parasitägg. Hur är det med varg förresten? Den borde väl också kunna bli smittobärare.

Ja vargen kan också bli smittobärare men det är visst inte så vanligt att dom har sork på matsedeln. Ingen av alla de vargar som obducerats har varit smittade enl. Sva.

--------------------

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 29-08-2011, 16:09
          Länk hit: #50

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 29-08-2011, 16:48) *
          Ja vargen kan också bli smittobärare men det är visst inte så vanligt att dom har sork på matsedeln. Ingen av alla de vargar som obducerats har varit smittade enl. Sva.

Med tanke på maskens låga spridning hade det nog varit väldigt konstigt med smittade vargar. smile.gif Men det kommer nog. Jag betvivlar att vargen skulle avstå från en fet och präktig sork om tillfälle gavs även det nog inte är stapelföda. Undrar om en varg som äter en smittad räv blir smittad?

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 29-08-2011, 16:35
          Länk hit: #51

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 29-08-2011, 17:09) *
          Med tanke på maskens låga spridning hade det nog varit väldigt konstigt med smittade vargar. smile.gif Men det kommer nog. Jag betvivlar att vargen skulle avstå från en fet och präktig sork om tillfälle gavs även det nog inte är stapelföda. Undrar om en varg som äter en smittad räv blir smittad?

Dom kan ju bara bli smittade genom att äta sork.
          http://www.sjv.se/amnesomraden/djur/omdjur...1d80001931.html

--------------------

Citera
          Myosotis
          Inlägg 30-08-2011, 11:36
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Både hundar och rävar äter bär och ibland kanske fallfrukt. Att vargar inte skulle äta sorkar låter väldigt mystiskt, det var jag övertygad om att de gör regelbundet.

CITAT (sparvuggla @ 28-08-2011, 15:28) *
          ...man ska äta bär med bajs inom några minuter...

Hade det varit så hade jag naturligtvis inte varit det minsta rädd. Men jag har hört att när bajset torkar och blandas med damm och virvlar runt så kan det hamna ägg på bär, fallfrukt osv.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 30-08-2011, 14:31
          Länk hit: #53

Medlem

CITAT (Myosotis @ 30-08-2011, 12:36) *
          Både hundar och rävar äter bär och ibland kanske fallfrukt. Att vargar inte skulle äta sorkar låter väldigt mystiskt, det var jag övertygad om att de gör regelbundet.

Hade det varit så hade jag naturligtvis inte varit det minsta rädd. Men jag har hört att när bajset torkar och blandas med damm och virvlar runt så kan det hamna ägg på bär, fallfrukt osv.

Hundar, rävar och vargar blir inte smittade av att äta bär eller fallfrukt utan bara av att äta en sork. Klart att vargar äter sork men det är ingen stapelföda. Katter verkar tydligen inte lika mottagliga av någon anledning.

Det där med "inom några minuter" är inte sant utan fantasier.

En del får det att låta som om varenda bärbuske i skogen är nerskiten av rävbajs men fortfarande så är risken att bli smittad minimal. Har man hunden kopplad så kan man lätt se till att den inte äter sork och därmed har man eliminerat en smittväg till människor. Bor man i riskområde (smittade rävar har hittats i 3 områden, en i Dalarna, en i min kommun och 2 i Uddevallatrakten) så kan det ju inte vara så svårt att låta bli att äta fallfrukt direkt från marken eller bär direkt från busken och istället koka sylt eller kräm eller vad man nu vill. God handhygien rekommenderas också.

--------------------

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 30-08-2011, 15:35
          Länk hit: #54

Medlem

CITAT (Myosotis @ 30-08-2011, 12:36) *

Helt korrekt. Jag nämnde samma sak tidigare i tråden, dvs att äggen sprids med vinden. SVA och de flesta andra källor nämner samma sak, samt att ägg även fastnar i tassar, stövlar, päls och så vidare och trillar ner lite här och lite där om djur eller människa trampar i bajs etc...

Alltså inte att hund blir smittad, men människa, sork och mus kan få i sig ägg från bär etc även om ingen bajsat just på den platsen.

Redigerat av Jubbe063: 30-08-2011, 15:40

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 30-08-2011, 17:27
          Länk hit: #55

Medlem

CITAT (Jubbe063 @ 30-08-2011, 16:35) *
          Helt korrekt. Jag nämnde samma sak tidigare i tråden, dvs att äggen sprids med vinden. SVA och de flesta andra källor nämner samma sak, samt att ägg även fastnar i tassar, stövlar, päls och så vidare och trillar ner lite här och lite där om djur eller människa trampar i bajs etc...

Alltså inte att hund blir smittad, men människa, sork och mus kan få i sig ägg från bär etc även om ingen bajsat just på den platsen.

Och hur ofta trampar man i rävbajs?

--------------------

Citera
          Jubbe063
          Inlägg 30-08-2011, 17:36
          Länk hit: #56

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 30-08-2011, 18:27) *

Bra fråga, vet inte. Kanske lika ofta som man trampar i harskit, sorkbajs eller liknande. Rätt oundvikligt ätt trampa i skit om man går i skogen, finns förskott och gammal bajs och kiss överallt ......

Redigerat av Jubbe063: 30-08-2011, 17:37

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 30-08-2011, 17:55
          Länk hit: #57

Medlem

Om du går på måfå i skogen lär du få gå länge innan du trampar i rävskit. Om du går på samma stigar som rävarna frekventerar kan det ske oftare men har man ögonen med sig går det att undvika.

--------------------

Citera
          Christa
          Inlägg 31-08-2011, 06:26
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

CITAT (*Stintan* @ 30-08-2011, 18:27) *

Där vi åt lingon direkt från riset förra hösten fanns en massa rävskit. Kanske 20 högar på 100 kvadratmeter. De lägger ofta bajset på något som är högre än omgivningen men någonstans i något dokument från någon myndighet stod det att det oftara ligger rävskit på stigen än bland bären och att det därför var större risk att bli smittad av sina egna stövlar än av bären.

Lite knöligt är det även om man kokar frukten. Man tar i den och skall inte klia sig i ansiktet. Man slabbar med den i vasken och rör i grytan innan det kokat upp osv.

Likadant med svampen. Vi brukar rensa kantarellerna och lägga dom i en skål i kylen för att ha färska ett tag. Kan man göra det nu?

Att vara orolig är inte samma sak som att undra hur man bör göra för att minska risken att bli smittad. Även om risken är låg i genomsnitt i Sverige så kommer ju smittan att bli vanligare och vanligare och det kan ju vara bra att lära sig rätt hantering och att väcka frågorna till myndigheterna INNAN var och varannan räv är smittad.

Myndigheter är dock ofta dåliga på att informera allmänheten. Många ungdomar har blivit smittade av campylopacter därför att dom inte känt till hur man bör hantera kyckling. Så som dom slabbar med händerna i maten i TV så är det heller inte så konstigt.

Det skulle vara intressant att få se vilken information som gått ut till allmänheten i smittade länder. När dom gör riskvärdering i Sverige så utgår dom ifrån hur många som blir sjuka varje år i dom länderna men om folk där sedan länge låter bli att äta färska bär i skogen och har vidtagit andra åtgärder för att skydda sig så är det ju inte helt jämförbart.

Jag plockade plommon hos grannen igår och då hade jag med mig en stege. Jag klev bland plommonen på marken där räven förra året åt på nätterna (den kan ju ha varit där i år också) och då inställer sig frågan om jag måste tvätta stegen efteråt.

Eftersom det blir så mycket om och men så är nog det viktigaste att man har god handhygien och tar för vana att aldrig stoppa något i munnen utan att tvätta på det och händerna först.

Jag springer inte omkring och är så himla orolig utan vill bara veta hur jag skall bete mig för att minska risken både nu och när smittan blir vanligare.

När det gäler oro så är jag nog mest orolig för en pandemi av fågelinfluensa och för mulitresistenta bakterier. Lite nojig kan jag också bli när jag vaknar på natten och tycker att något kryper på kroppen efter att jag varit där det kryllat av fästingar. I år har jag inte sett så många men tidigare år har jag haft hela byxorna fulla när vi gått på en del ställen.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 31-08-2011, 11:05
          Länk hit: #59

Medlem

Dom har undersökt över massor av rävar men bara funnit 2 smittade i västra götaland. Hur stor är risken att just den som var i din grannes trädgård förra året var smittad? Jisses tvätta stegen du klivit på när du plockat plommon ohmy.gif Du säger att att du inte är så himla orolig men varför förstorar du då upp riskerna så enormt?

Myndigheterna är dåliga på att informera säger du men jag tror att den information man får bedömer myndigheterna räcker. Varför ska man skrämma upp folk i onödan? Dom skulle inte säga att risken att smittas är minimal om det inte var så. Dom säger inte att man inte ska gå i skogen och plocka svamp och bär tvärtom, dom säger inte att man ska skura stövlar och annat man klivit på. Dom säger inte ens att man ska stoppa stövlarna i en plastpåse och försluta den väl innan sätter sig i bilen för att åka hem från skogen eller att det skulle vara riskfullt att promenera hem för att man på så sätt sprider maskägg längs vägen. Dom kan självklart inte heller informera om vilka åtgärder man skulle behöva vidta om riskerna blir avsevärt mycke större nån gång i framtiden. Ja vi vet faktiskt inte om det nånsin kommer att bli värre än det är idag. Men vem vet en dag kanske vi behöver kirurghandskar och munskydd när vi går i skogen och plockar bär och svamp.

Den största risken för en människa att bli smittad är om man har hund som man låter springa lös i skog och mark och/eller har för vana att äta sork.

Det är lätt att bli nojig Christa, det blir vi nog lite till mans ibland

Redigerat av *Stintan*: 31-08-2011, 11:08

--------------------

Citera
          Myosotis
          Inlägg 31-08-2011, 11:32
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (Christa @ 31-08-2011, 07:26) *
          När det gäler oro så är jag nog mest orolig för en pandemi av fågelinfluensa...

Det är däremot inte jag det minsta orolig för. Jag kan ju ha fel förstås, men det känns som en blandning av okunniga journalister som gillar att skrämma upp folk (och medierna tjänar förstås pengar på det) och en läkemedelsindustri som vill tjäna pengar på att sälja vaccinet (samt korrupt kontroll an densamma). Trams.

--------------------
          Det ska gå.

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-09-2025, 19:27

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon