Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Släkten är värst ;)
          Ugglemormor
          Inlägg 02-09-2011, 14:22
          Länk hit: #41

Gäster

CITAT (*Stintan* @ 01-09-2011, 19:47) *
          Usch va trist. En del verkar inte ha några skruppler alls när det gäller pengar.

Så kan det bli, Stintan och jag beundrar dig att du orkade och ville ta hand om din mor.
          Man tror inte så illa av sina egna syskon man vuxit upp med.
          Inte är det roligt när mor är rädd för sin son och gömmer sig även att hon finns bakom låsta dörrar. Hoppas hon blir mer senil så hon inte hänger upp sig på detta, och så har det ju sakterliga blivit.

Mor gav sin tillåtelse till min yngsta syrra att sköta detta och efter knappa ett år, orkade hon inte mer för trycket av de andra syskonen blev för jobbig.
          Jag är lättad och glad att jag agerade som sig bör i samråd med min yngsta syster, när vi yrkade om en förmyndare och mors lilla pension klarar ju hennes välbefinnande där hon nu bor. Broden bor i samma stad som mor, så det var ingen konst att lirka och lura mor.
          Även 2 andra bor rätt så nära men de brydde sig inte om det, men hade skrivit på ansökan till förmyndare.

Man kan väl konstatera vad pengarna och ägodelarna kan vända syskon mot varandra och till en brytning, det gör mig ledsen, men får väl vänja mig vid detta. whistling.gif

Citera
          gunsta
          Inlägg 02-09-2011, 14:29
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 5 616
          Medlem nr: 48 334

[quote name='Ugglemormor' date='02-09-2011, 15:22' post='1455142']

Man kan väl konstatera vad pengarna och ägodelarna kan vända syskon mot varandra och till en brytning, det gör mig ledsen, men får väl vänja mig vid detta.

.......
          Tänk hur livet kan bli, men jag säger som dig Ugglemormor man får vänja sig, lära sig leva med det. Nåt annat sätt vet jag inte, men det är en mycket stor sorg i livet när man bryter kontakten med sin familj p g a 'arv'.

--------------------
          Ibland, när jag säger vad jag tänker, märker jag att så tycker jag inte. Kanin (Nalle Puh)

Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 02-09-2011, 14:48
          Länk hit: #43

Gäster

gunsta,

Du kanske missuppfattade lite --- för jag har alltig försökt göra mitt för syskon och familj och är näst äldst, men jag ville inte bryta med dom yngre självmant, ville låta det ligga till sig så att säga och se tiden an.

Men hur mycket ska man tåla när det blir hot med i bilden och att jag sparkas åt sidan av de som hade inget samvete för att mor skulle inte bli rent av rånad med deras goa samvete?

Trots det vill jag inte vara med den som de flesta sparkar på, då får de coola ner och tänka efter, Därför har jag sagt ifrån för jag har ju mitt som ligger närmare och jag kan inte spilla på min tid på deras dumheter.
          Med tiden ser man om de fattar bättre, för jag har inte stängt min dörr, men tonen ska vara saklig.

Citera
          Motti
          Inlägg 03-09-2011, 22:12
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Det är inte lätt att sitta här och skriva sin släkt historia anntar att ingen orkar läsa så mycket eller hur ?vi har haft arvstvister sedan 1800 talet och in på 2000 talet !ju fler generationer det blir ju mer kompliserat blir det fler som slås om arvet och alla outredda bouppteckningar .

Citera
          Huggorm
          Inlägg 03-09-2011, 22:16
          Länk hit: #45

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Motti @ 03-09-2011, 23:12) *
          Det är inte lätt att sitta här och skriva sin släkt historia anntar att ingen orkar läsa så mycket eller hur ?vi har haft arvstvister sedan 1800 talet och in på 2000 talet !ju fler generationer det blir ju mer kompliserat blir det fler som slås om arvet och alla outredda bouppteckningar .

I det läget skulle jag stiga åt sidan och avsäga mig min andel. Är det så många som skall dela blir det ju inga stora summor per arvtagare i alla fall, och garanterat inte stor nog att göra sig ovänner för. Av vad du skrivit tidigare har du ju det ganska bra också, så det finns säkert andra i släkten som bättre behöver eventuella arvspengar.

Citera
          Motti
          Inlägg 03-09-2011, 22:29
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Det har jag gjort för länge sedan min man och jag har jäkligt god ekonomi vi behöver inte dom småpengarna ett jäkla dugg !men så länge inte det görs en ordentliga Bouppteckníngar så kommer man ju för fan ingen stans !inget blir uppgjort och gammal skit får barnbarn kussiner och andra ärva då ju !Allt handlar om skit Advokater som inte ta tag i problemen.I min släkt finns det ouppklarade Bouppteckningar sedan 1940 !säger en del om Advokater och släkt sad.gif

Citera
          Cacki
          Inlägg 04-09-2011, 09:20
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

CITAT (Motti @ 03-09-2011, 23:29) *
          Det har jag gjort för länge sedan min man och jag har jäkligt god ekonomi vi behöver inte dom småpengarna ett jäkla dugg !men så länge inte det görs en ordentliga Bouppteckníngar så kommer man ju för fan ingen stans !inget blir uppgjort och gammal skit får barnbarn kussiner och andra ärva då ju !Allt handlar om skit Advokater som inte ta tag i problemen.I min släkt finns det ouppklarade Bouppteckningar sedan 1940 !säger en del om Advokater och släkt sad.gif

Kan bouppteckningar verkligen få förbli ouppklarade så länge utan att rättsväsendet tar vid?? Klarar man inte att göra upp själva så är det väl de strikta regler som finns runt detta som gäller. Familjebråken kan ju knappast en advokat lösa åt en efter arvskiftet.
          Fördelningen av vem som ska ha vad måste man nog ta ansvar för själva, även om det kan ligga personliga och känslomässiga affektionsvärden på vissa saker.

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 04-09-2011, 09:39
          Länk hit: #48

Gäster

Så är det, men man ska inte ta emot allt och tiga? För tiga kan jag inte längre om jag blir hotad, hånad.

När mor går över gränssen en vacker dag, har några av oss skrivit papper om att inte delta varken ekonomiskt eller med egen närvaro vid begravning.

Vi har redan gett anvisningar på papper till vår doda man ang. begravning, det som mor har berättat om det.
          Inte en begravning till med slagsmål och poliseskott! Bättre minne av mor att man inte var där för att man har blivit hotad när man fixade en godman. ..... thumbdown.gif

Citera
          Gita
          Inlägg 04-09-2011, 10:54
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (Ugglemormor @ 04-09-2011, 10:39) *
          Så är det, men man ska inte ta emot allt och tiga? För tiga kan jag inte längre om jag blir hotad, hånad.

När mor går över gränssen en vacker dag, har några av oss skrivit papper om att inte delta varken ekonomiskt eller med egen närvaro vid begravning.

Vi har redan gett anvisningar på papper till vår doda man ang. begravning, det som mor har berättat om det.
          Inte en begravning till med slagsmål och poliseskott! Bättre minne av mor att man inte var där för att man har blivit hotad när man fixade en godman. ..... thumbdown.gif

Usch, så tragiskt det du beskriver, men jag tror ändå inte att arvstvister av det slaget är särskilt vanligt.

Mina bröder, har två, är mina allra bästa vänner och förutom min man och mina barn de människor som står mig närmast. Att materiella ting skulle splittra oss står inte på kartan. Arvsdelningen efter våra föräldrar skedde i bästa sämja och generositet med stor omtanke om varandra. Likadant har det varit i min mans familj
          Gita

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 04-09-2011, 11:10
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

Skönt att läsa att det finns lyckliga varianter också Gita. tummenupp.gif
          Jag har bara en bror och kan inte tänka mig att vi ska bli osams.
          Min man har tre syskon varav den ene är lite närig, men min man har redan sagt att han kommer släppa alla anspråk om det riskerar att bli nångra tvister.

Citera
          malcolm
          Inlägg 04-09-2011, 11:13
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

CITAT (Ugglemormor @ 04-09-2011, 10:39) *

Jösses! fear.gif

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 04-09-2011, 13:23
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Tack och lov är min sambo och hans syster överens om det som handlar om deras mor.

Min svägerska sköter en del av det vardagliga praktiska och min sambo all papperskram icl. hennes ekonomi och betalningar. Men han är väldigt noga med att allt finns papper på. Även när han går och hämtar ut pengar till henne.

Inte heller var det några problem efter deras far eller när vi tömde lägenheten när hon flyttade till hemmet.

Och både min sambo och jag avstår hellre från något än att bråka.

Men jag säger alltid att det är väldigt viktig att skriva ett klar och tydligt testamente, har vi gjort i alla fall, detta efter att vi har också sett hur det kan vara med arvsbråk

Elisabeth

Citera
          Cacki
          Inlägg 04-09-2011, 15:45
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

Tänk så bra det vore om alla istället såg till att sätta sprätt på sina besparingar/förmögenheter innan man dör, så mycket problem man skulle bespara sina nära.
          I vår släkt blev det lite gnöl då en ensamstående barnlös moster till min mamma föll ifrån. Med detta i bakhuvudet blev det nästan lite jobbigt den dag våra egna föräldrar gick bort bland oss syskon. Vi ville varann så väl och var så rädda att trampa varann på tårna så tillslut kom vi på oss själva med att nästan försöka pracka på varann en massa saker istället. giggle.gif
          Tänk så olika det kan gå till. Det är så fruktansvärt tråkigt när girigheten återspeglas t.o.m vid sådana här tillfällen. sad.gif

Redigerat av Cacki: 04-09-2011, 15:47

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 04-09-2011, 18:55
          Länk hit: #54

Gäster

De som nu är gamla, så hade de inte nog i sinnet att använda sina sparade slantar mer än att få en normal begravning och att det blev lite till var och en av barnen.

Nu har vi ett annat förhållande, våra ungar får mer i lön än vi nånsin kunde få och de kan spendera sina pengar bäst de vill. Då sitter jag inte heller på bankboken, utan utnjyttjar det så gott det går. Det verkar inte bli så mycket oenighet när man är mer öppen nuförtiden.

Efter vår far blev det inte över mer än hans kläder, och syrran och jag sorterade det och lämnade till hemmet det som var minst slitet, vilket de tog tacksamt emot.
          När vår mot går bort så har jag bestämt mig att ge min del till min yngsta syster i efterskott pga. vår kärlek till varandra och hennes ärlighet mot mig och det var ju hon som fick ta hand om mors räkningar innan och när hon körde huvudet i väggen, tog jag vid. (det upptäcktes en större skugga i ena av hennes lungor) astmatiker och rökare som hon är. Hon har fått minst av livets goda så det blir väl unt till henne, men ingen vet om detta och de ska heller få det när den dagen kommer........ yes.gif

Redigerat av Ugglemormor: 04-09-2011, 18:57

Citera
          merlin68
          Inlägg 06-09-2011, 19:08
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 4 044
          Medlem nr: 28 369

CITAT (Ugglemormor @ 04-09-2011, 19:55) *
          De som nu är gamla, så hade de inte nog i sinnet att använda sina sparade slantar mer än att få en normal begravning och att det blev lite till var och en av barnen.

Nu har vi ett annat förhållande, våra ungar får mer i lön än vi nånsin kunde få och de kan spendera sina pengar bäst de vill. Då sitter jag inte heller på bankboken, utan utnjyttjar det så gott det går. Det verkar inte bli så mycket oenighet när man är mer öppen nuförtiden.

Efter vår far blev det inte över mer än hans kläder, och syrran och jag sorterade det och lämnade till hemmet det som var minst slitet, vilket de tog tacksamt emot.
          När vår mot går bort så har jag bestämt mig att ge min del till min yngsta syster i efterskott pga. vår kärlek till varandra och hennes ärlighet mot mig och det var ju hon som fick ta hand om mors räkningar innan och när hon körde huvudet i väggen, tog jag vid. (det upptäcktes en större skugga i ena av hennes lungor) astmatiker och rökare som hon är. Hon har fått minst av livets goda så det blir väl unt till henne, men ingen vet om detta och de ska heller få det när den dagen kommer........ yes.gif

kompiskram.gif tummenupp.gif

Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 07-09-2011, 13:46
          Länk hit: #56

Gäster

Malchon,

Det blev så illa när vår bros skulle börja frälsa oss alla och den goda pappan till den udda religöra gruppen han hänvisar. Prästen blev tagen på sägen, verkligen.
          Det var meningen att en av bårbärarna skulle vår bror vara, men hur i katten går det när han mitt i sin egen
          "predikan" kan inte ens hålla sig uppe!
          Vi bara tittade på varanda! Vad gör vi nu?

Vi ringde till polisen och den ena polisen ställde upp som bårbärare när den andre körde brossan till finkan.

Fyj, vad vi mådde illa mitt i den sorgen som vi kunde inte ens fatta när han dog så hastigt. Sånt önskar jag inte till mor och hon har sagt om det att han kommer inte in full, se till det. Japp.

Citera
          Alba
          Inlägg 07-09-2011, 13:55
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem nr: 8 513

Om man hänvisar till en annan medlem bör man ju stava namnet rätt. flirting.gif

Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 07-09-2011, 14:28
          Länk hit: #58

Gäster

OK, jag förstår,

Detta var ju ett skräck senario och prästen hade inte mött sånt....... confused.gif

Därför har mor skrivit sina önskningar då hon inte var senil, så det känns gott trots broderns hot och allt.

Min mor äger en fastighet, så det kan bli en hel del över till arvet, men som jag skrev tidigare så den som har minst fått kärlek och omtanke är min yngsta syster. Hon kan ta lite skit utan att bli arg och hon vet vad jag tål, men de andra har med tiden glidit bort ur mitt liv och vill inte ha med dom att göra.

Dock kommer jag ge min del av arvet till denna lilla jänta som har gjort så gott hon kunnat och vi ligger nära varandra på många sätt. Hon har vissa drrömmar och om jag kan ge fart till dem så get känns endast bra.... kram1.gif

Redigerat av Ugglemormor: 07-09-2011, 14:29

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 07-09-2011, 14:59
          Länk hit: #59

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Jisses Amalia blink.gif

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 07-09-2011, 15:11
          Länk hit: #60

Gäster

CITAT (*Stintan* @ 07-09-2011, 15:59) *
          Jisses Amalia blink.gif

Vad var det som var galet i mitt inlägg? Jag vet att ger någon (lillsyrran) en möjlighet att utbilda sig till det hon utan pengar har råd till. ..... confused.gif

Redigerat av Ugglemormor: 07-09-2011, 15:12

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 03:24

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon