Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

6 sidor V  « < 2 3 4 5 6 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Om Facebook
          *Stintan*
          Inlägg 30-08-2011, 11:55
          Länk hit: #61

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Myosotis @ 30-08-2011, 12:40) *
          Se ovan, men det verkar ju som om den uppgiften var fel får jag hoppas.

Ja jag vet ju inte hur det funkar på just facebook, men om jag skulle kontakta en gammal klasskompis skulle jag bli jätteledsen över att bli ignorerad, alltså skulle jag aldrig kunna göra så mot någon själv. Det är ju som att någon ringer och jag slänger på luren så fort h*n har sagt sitt namn.

Ja det är ju under förutsättning att husse inte gjort sin profil publik förståss.

Undrar hur vanligt det är att gamla klasskompisar kommer med förfrågan? Jag har aldrig varit med om det men det kanske inte säger så mycket.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 30-08-2011, 12:45
          Länk hit: #62

Gäster

Jag har haft facebook nu ca. 1 års tid och trivs med det. Jag har endast de vänner som jag inte når så lätt där och sedan har jag gjort det så täppt som det går.
          Det var lite strul i början innan jag fattade att täppa till att mina kompissars alla utomstående kom med.
          Nu flyter det bra och inte sitter jag med det mer än kollar min post och ev. om någon vill chatta en stund så har jag tid så gör jag det.
          Har varit skeptiskt till detta men efter att fått hjälp så är jag nöjd. Dock håller jag låg nivå om mitt dagliga liv där, för det anser jag är min privata sak.

Även en "gamling" klarar av den!!!! tummenupp.gif

Citera
          Cacki
          Inlägg 30-08-2011, 12:56
          Länk hit: #63

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

CITAT (Myosotis @ 30-08-2011, 12:25) *
          Är inte intresserad av att såra någon så. no.gif
          Okej. Känns lite oroligt nämligen, daghundens husse fick en massa bilder på hunden som han sen utan att fråga la ut på sin facebooksida berättade han. Jag hoppas verkligen att ingen kommer och säger att det inte är jag som har tagit dem.

Det är precis det jag bl.a tycker är jobbigt med FB. I bekantskapskretsen finns det alltid personer som man inte riktigt kan förlika sej med och helst vill undvika. Denna person ser att jag finns med i någon annan gemensam bekants vänlista och skickar en vänförfrågan till mej. Visst kan jag ignorera och har väl gjort så också någon gång men det har t.o.m hänt att jag träffat på en denna person "på stan" och vederbörande har frågat om jag sett att h*n skickat en förfrågan Ska man då inte ljuga så måste man ju säga ja men att man inte är intresserad. För mej känns inte det alls speciellt bra...
          Sedan är det ju så att man har olika roller i olika sammanhang. Hur mycket jag än gillar t.ex. er här på Odla så kanske jag ändå inte vill att ni ska veta "hur trevligt vi hade det på släktträffen" eller se en massa bilder därifrån. Jag kanske har lite för mycket integritet, jag vet inte.
          Visst kan man dela upp sina vänner i olika grupper men det blir så bökigt att hålla reda på allt tycker jag.

Dessutom råkade jag ut för en grej som gjorde att jag bestämde mej för att ligga lågt med FB tillsvidare. Ett par vänner till mej separerade och har efter det blivit som hund och katt. Jag tycker lika mycket om båda två och vill inte ta ställning för någon av dem, men de finns båda två med bland mina FB-vänner. Ingen av dem vill ha med varann att göra längre så vem ska jag i så fall ta bort från listan??
          Ska FB göra så att jag ändå måste ta ställning så får det hellre vara för min del. Jag har säkert bara haft otur som hamnat i detta dilemma men visst kan FB även komplicera och inte bara underlätta ens sociala tillvaro.

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Myosotis
          Inlägg 30-08-2011, 13:05
          Länk hit: #64

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Mycket intressant, Cacki. Jag har också funderat på hur det är när man har vänner i olika länder, man måste väl välja ett huvudspråk på något sätt antar jag, utesluter man då dem som inte kan svenska t.ex.? Eller pratar man med en i taget på det språk som passar bäst?

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Monaxe
          Inlägg 30-08-2011, 13:09
          Länk hit: #65

Medlem
          Antal inlägg: 3 326
          Medlem nr: 12 962

Måste säga att Fb för mig är ett strålande sätt att hålla kontakt med släkt och vänner. Har många som inte bor i Sverige och detta blir ett bra komplement till telefonkontakten.
          Helt plötsligt är man mycket mer delaktig i vardagen hos vännerna, även fast de bor på andra sidan Atlanten!

Har också en hel del Odla vänner på FB, dessvärre tror jag inte jag skulle kunna identifiera alla här...

Jag har spärrat allt så endast mina vänner på fb kan se min info+foton. Sen gäller det ju förstås att tänka ett varv extra på det man skriver.

FB är ett kraftfullt socialt forum med en otrolig genomslagskraft, ex kan man snabbt få ut info om bortsprungna hundar, stulna bilar etc, denna info får mycket snabbt spridning. Många har också fått fatt i exempelvis sina bortsprungna djur på detta sätt.

Det finns fördelar och nackdelar med allt, bara man tänker på vad och hur man skriver, så är det ju inte konstigare än att skriva här!

--------------------
          Monaxe zon 2 på västkusten

Citera
          herkules
          Inlägg 30-08-2011, 13:19
          Länk hit: #66

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (Cacki @ 30-08-2011, 13:56) *
          /.../Dessutom råkade jag ut för en grej som gjorde att jag bestämde mej för att ligga lågt med FB tillsvidare. Ett par vänner till mej separerade och har efter det blivit som hund och katt. Jag tycker lika mycket om båda två och vill inte ta ställning för någon av dem, men de finns båda två med bland mina FB-vänner. Ingen av dem vill ha med varann att göra längre så vem ska jag i så fall ta bort från listan??
          Ska FB göra så att jag ändå måste ta ställning så får det hellre vara för min del. Jag har säkert bara haft otur som hamnat i detta dilemma men visst kan FB även komplicera och inte bara underlätta ens sociala tillvaro.

jag tänker att om dina numera frånskilda vänner inte kan tåla varandra så är inte det ditt problem. de kan blocka varandra så ser de inte vad den andra skriver/gör på din logg eller någon annans.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 30-08-2011, 13:21
          Länk hit: #67

Gäster

Jag har gjort så som du, Monaxe,
          alltså spärrat allt utom de vänner jag har där. Grunden med mitt FB var att dessa vänner bor i olika länder, och att kunna ha kontakten med dom blev detta den bästa alternativen.
          Andra har jag på mail och telefon, så endast de jag ville ha med i mitt liv och är inte så lätt att nå, blev bet FB.

Dock skriver vi privata mail om det är något särskilt som man vill vara säker på att det inte hamnar i fel händer.
          Ett bra sätt att behålla sina vänner när man inte kan resa så som förr. Språket är inget hinder, använder det språk som det passar bäst med dom. Alla är inte ens svensktalande.

Citera
          Cacki
          Inlägg 30-08-2011, 13:26
          Länk hit: #68

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

CITAT (herkules @ 30-08-2011, 14:19) *
          jag tänker att om dina numera frånskilda vänner inte kan tåla varandra så är inte det ditt problem. de kan blocka varandra så ser de inte vad den andra skriver/gör på din logg eller någon annans.

Tack, det var faktiskt mer än jag visste. Jag trodde att det funkade lite som här, att man bara märker att det fattas inlägg när man läser, och det kan ju bli lite konstigt. Det har trots allt lagt lite skugga över min entusiasm ang FB så jag ligger nog lågt tills vidare i alla fall...

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          evaisa
          Inlägg 30-08-2011, 13:30
          Länk hit: #69

Medlem
          Antal inlägg: 701
          Medlem nr: 16 616

Jag har i stort sett bara folk jag inte känner som fb-vänner. Knasigt?

Det började med att jag för skojs skull skulle gå med. Men jag ville inte stå med mitt riktiga namn eller med min egen bild. Så det blev ett hittepå namn och en bild på en krukväxt, en söt sansevieria.

Sedan addade jag mina barn å mina systrar.

Sen kom till min förvåning vänförfrågningar från indonesien! Det var folk från Yahoos sansevieria listor som hittat mej via vänsökaren........ De första jag godkände som vän var sådana jag visste vilka det var..... men alla de andra? Människor med plantintresse från Pakistan, Libyen, Tunisien...... Sydafrika.....osv osv......

Så om man är särskilt plantintresserad KAN fb vara ett utmärkt forum. Riktigt kul!

Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 30-08-2011, 13:38
          Länk hit: #70

Gäster

Jag brukar få vänförfrågor jämna mellanrum men bryr mej inte om dem. Troligen vänner till mina vänner, skulle jag tro, men även det mest konstiga personer som gjort en vänförfrågan, men det fick jag lära mig att inte klicka på de knappar vid sidan om pga av virus, om det nu var det, men låter bli.
          Kör med mina vänner och ibland blir det längre mellanrum vi meddelar från oss till varandra, men vet att vi är verkligen vänner och träffats innan, så man känner personen.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 30-08-2011, 15:26
          Länk hit: #71

Medlem

CITAT (evaisa @ 30-08-2011, 14:30) *
          ...Sen kom till min förvåning vänförfrågningar från indonesien! Det var folk från Yahoos sansevieria listor som hittat mej via vänsökaren........ De första jag godkände som vän var sådana jag visste vilka det var..... men alla de andra? Människor med plantintresse från Pakistan, Libyen, Tunisien...... Sydafrika.....osv osv......

Oj! Det verkar roligt!

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 30-08-2011, 19:10
          Länk hit: #72

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Det finns vänskapslistor på YouTube också. I början tyckte jag att var lite kul när folk från hela världen ville vara vän med mig men nu börjar det bli lite tjatigt. Nu kollar jag upp vad är för folk och tvekar inte att avvisa vänskapsinbjudningar. Jag lägger bara ut tågvideor så varför vill exempelvis en som lagt ut 100 filmer på Britney Spears vara vän med mig? biggrin.gif

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Meriona
          Inlägg 30-08-2011, 21:55
          Länk hit: #73

Gäster

CITAT (*Stintan* @ 30-08-2011, 12:55) *
          Ja det är ju under förutsättning att husse inte gjort sin profil publik förståss.

Undrar hur vanligt det är att gamla klasskompisar kommer med förfrågan? Jag har aldrig varit med om det men det kanske inte säger så mycket.

Jag har fått flera förfrågningar av skolkompisar, alla av sådana jag tyckte om, så det är jag glad för. En del är ganska aktiva andra inte (som jag märker iallafall). Sen har jag hittat några jag själv sökt upp också, men det är svårt med flickorna för de har ju gått och gift sig och alla har inte angett sitt födelsenamn. sad.gif
          Jag har även en del kusiner och mostrar, det är kul. smile.gif Dem träffar man bara vid begravningar annars....

Redigerat av Meriona: 30-08-2011, 22:14

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 30-08-2011, 22:11
          Länk hit: #74

Medlem

CITAT (Meriona @ 30-08-2011, 22:55) *
          Jag har fått flera förfrågningar, alla av sådana jag tyckte om, så det är jag glad för. En del är ganska aktiva andra inte (som jag märker iallafall). Sen har jag hittat några jag själv sökt upp också, men det är svårt med flickorna för de har ju gått och gift sig och alla har inte angett sitt födelsenamn. sad.gif
          Jag har även en del kusiner och mostrar, det är kul. smile.gif Dem träffar man bara vid begravningar annars....

Mina klasskompisar är nog för gamla för att sitta o häcka på facebook giggle.gif Såg en för ett tag sen på stan och hon såg jättegammal ut rotfl.gif

--------------------

Citera
          Meriona
          Inlägg 30-08-2011, 22:15
          Länk hit: #75

Gäster

CITAT (*Stintan* @ 30-08-2011, 23:11) *
          Mina klasskompisar är nog för gamla för att sitta o häcka på facebook giggle.gif Såg en för ett tag sen på stan och hon såg jättegammal ut rotfl.gif

Det var säkert din fröken, minnet du vet! tongue.gif

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 30-08-2011, 22:34
          Länk hit: #76

Medlem

CITAT (Meriona @ 30-08-2011, 23:15) *
          Det var säkert din fröken, minnet du vet! tongue.gif

rotfl.gif jaa det var det nog.

--------------------

Citera
          Lokan
          Inlägg 30-08-2011, 22:49
          Länk hit: #77

Medlem
          Antal inlägg: 3 662
          Medlem nr: 26 737

"Bilder som laddas upp på Facebook ägs också av dem. Det kan handla om privata bilder men även videoklipp som medlemmarna laddar upp. Dessa kan Facebook i sin tur använda precis som de behagar, exempelvis sälja i kommersiella syften"

Wikipedia

--------------------
          " Den som väntar på svårigheter, kan få lida dem två gånger "
          Lokan i zon 3-4, mellan Norrtälje och Uppsala

Citera
          Monaxe
          Inlägg 31-08-2011, 04:23
          Länk hit: #78

Medlem
          Antal inlägg: 3 326
          Medlem nr: 12 962

CITAT (Lokan @ 30-08-2011, 23:49) *
          "Bilder som laddas upp på Facebook ägs också av dem. Det kan handla om privata bilder men även videoklipp som medlemmarna laddar upp. Dessa kan Facebook i sin tur använda precis som de behagar, exempelvis sälja i kommersiella syften"

Wikipedia

Just därför ska man tänka ett par varv extra när man lägger upp foton, samt vad man skriver.

--------------------
          Monaxe zon 2 på västkusten

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 31-08-2011, 04:52
          Länk hit: #79

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Igår tjabbade jag med två gamla klasskamrater från gymnasiet. Jättetrevligt och tack vare FB...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Myosotis
          Inlägg 31-08-2011, 11:21
          Länk hit: #80

Medlem

CITAT (Lokan @ 30-08-2011, 23:49) *

Wikipedia

Där ser du Skånepåg, det var ju det jag hade för mig.

Märkligt, har det aldrig blivit rättegång om det? Det är ju inte alltid de egna bilderna folk laddar upp, och om den som egentligen äger bilden stämmer facebook, vad händer då? De kan ju inte påstå att man får skylla sig själv om man inte ens visste om det!!

--------------------
          Det ska gå.

Citera

6 sidor V  « < 2 3 4 5 6 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-09-2025, 15:40

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon