|
|
  |
Om Facebook |
|
|
|
31-08-2011, 11:45
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (Myosotis @ 31-08-2011, 12:21)  Där ser du Skånepåg, det var ju det jag hade för mig.
Märkligt, har det aldrig blivit rättegång om det? Det är ju inte alltid de egna bilderna folk laddar upp, och om den som egentligen äger bilden stämmer facebook, vad händer då? De kan ju inte påstå att man får skylla sig själv om man inte ens visste om det!! Det man godkänner är en form av licens att dom får använda bilderna (vet inte om eller i vilken omfattning dom gör det) men detta licensavtal upphör om man tar bort bilderna eller avslutar sitt konto. Dina bilder du lägger i inlägg här kan ju hamna på google på deras bildsidor och där knycker ju vem som helst bilder utan att fråga så vad är egentligen skillnaden? Du kan ju alltid märka bilderna så att dom blir oanvändbara för andra men då blir dom å andra siden inte så kul att titta på heller.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
31-08-2011, 12:40
|

Medlem

|
CITAT (Myosotis @ 31-08-2011, 13:19)  Men jag menar att jag har ju inte godkänt att facebook får använda mina bilder som någon annan har lagt upp på sin facebooksida utan min vetskap!
Du har rätt om att vem som helst kan knycka bilder, men då är det åtminstone illegalt. Jag har råkat ut för att någon snott en bild på min hemsida och tävlat med den och för att någon snott en bild här på odla och lagt den på en annan hemsida "för att den var så fin" jaha men den är fortfarande min. Det är ju i princip omöjligt att kontrollera och i många fall kanske det inte gör så mycket, men jag skulle aldrig gå med på att lämna ifrån mig själva rätten till mina bilder. Har låtit bli att delta i en tävling pga det, de svamlade bara konstigt när jag frågade om upphovsrätten så då fick det vara. Jo men det är ju helt o hållet husses ansvar så det är en sak er emellan. Upptäcker man att någon annan lagt upp ens bilder utan att fråga så kan man anmäla det och då gör facebook något åt det, om personen inte tar bort den när man ber om det såklart. För upphovsrätten är det du som har kvar den har inte facebook tagit över.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
31-08-2011, 12:56
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
Ja, i just det här fallet är det ju så. När han berättade sa jag att jag har hört att... och han sa att han har bara de allra närmaste som får se bilderna, så det är ingen fara, och det trodde jag väl på då och sa att det var väl okej om det var riskfritt  dessutom är det hans hund och så bra är nu inte bilderna så det är ingen risk att nån vill tävla med dem eller så. Men rent teoretiskt, om vi nu bortser från det här fallet. Någon kan ta en bild på vad som helst, var som helst, utan fotografens vetskap, och helt plötsligt får facebook använda den bilden??!! Jag menar, bilden kan ju vara scannad från ett vykort eller en bok eller vad som helst, fotografen kanske inte ens har en dator eller vet att facebook existerar. Det kan knappast vara fotografens ansvar att kolla så inte hans bild missbrukas. Jag tycker det är mycket märkligt att de får hållas.
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
Ugglemormor
|
31-08-2011, 13:15
|
Gäster

|
Ja, det låter inte trevligt alls. Jag har lagt ut enbart "neutrala" bilder i min FB, men mina vänner gör likadant. dock vet vi mellan oss att vad man vill säga med den bilden, så om någon gillat mina blommor, så då bryr jag mig inte om det. Personliga bilder bränner jag och skickar CD till vännens adress, då är man anonym på FB. Mina vänner skulle inte göra illa mot mig, men man kan ju aldrig få några karantier om det, men har man känt dem 20 -30 år så vet man ju vad de går för ( om inte demensen slår till....  ). Mina växtfrågor gör jag där jag köpt något, och det är en så liten del i mitt liv numera.
|
|
|
|
|
31-08-2011, 13:19
|

Medlem

|
CITAT (Myosotis @ 31-08-2011, 13:56)  Ja, i just det här fallet är det ju så. När han berättade sa jag att jag har hört att... och han sa att han har bara de allra närmaste som får se bilderna, så det är ingen fara, och det trodde jag väl på då och sa att det var väl okej om det var riskfritt  dessutom är det hans hund och så bra är nu inte bilderna så det är ingen risk att nån vill tävla med dem eller så. Men rent teoretiskt, om vi nu bortser från det här fallet. Någon kan ta en bild på vad som helst, var som helst, utan fotografens vetskap, och helt plötsligt får facebook använda den bilden??!! Jag menar, bilden kan ju vara scannad från ett vykort eller en bok eller vad som helst, fotografen kanske inte ens har en dator eller vet att facebook existerar. Det kan knappast vara fotografens ansvar att kolla så inte hans bild missbrukas. Jag tycker det är mycket märkligt att de får hållas. Nej men det där kan man ju faktiskt råka ut för även om inte bilden hamnat på just facebook. Så fort man lägger ut en bild någonstans på nätet utan att skydda den på något sätt så tar man den risken. Jag har hittat flera av mina bilder bland googles bildsök av ren slump. Hur lätt är det inte för vem som helst att hämta en bild där och lägga upp någonstans i ett forum eller blogg osv. En del är t.o.m. så fräcka så dom trixar med och ändrar bilden.
--------------------
|
|
|
|
Ugglemormor
|
31-08-2011, 13:28
|
Gäster

|
Oj, huuugana mig! nu skrämde du mig ordentligt! Ska lägga detta på minnet.....
|
|
|
|
|
31-08-2011, 15:29
|

Medlem
Antal inlägg: 5 158
Medlem nr: 21 199

|
Äsch, många andra sajter har också äganderätt på bilder men man kan ju anmäla om kränkande bilder och annat om man nu vill det, det gjorde nån för mitt förra konto där, fick inte ens en varning och det ska man få 3st innan de tar bort bilderna/kontot
--------------------
Pjater-Zon 1-2
|
|
|
|
|
31-08-2011, 16:39
|

Medlem

|
CITAT (skånepåg @ 31-08-2011, 16:29)  Äsch, många andra sajter har också äganderätt på bilder men man kan ju anmäla om kränkande bilder och annat om man nu vill det, det gjorde nån för mitt förra konto där, fick inte ens en varning och det ska man få 3st innan de tar bort bilderna/kontot  Facebook har inte äganderätt utan licens att få använda bilderna. Bilderna försvinner från facebook om du tar bort dom eller avregistrerar dig.
--------------------
|
|
|
|
Ugglemormor
|
31-08-2011, 17:49
|
Gäster

|
Tack, för ett bra svar! Då kan jag ha det som jag har det, lite halvprivat och inget som någon skulle vilja plocka ur mitt album som skulle skada mig eller mina vänner.
|
|
|
|
|
31-08-2011, 19:20
|

Medlem
Antal inlägg: 1 257
Medlem nr: 3 013

|
CITAT (*Stintan* @ 31-08-2011, 17:39)  Facebook har inte äganderätt utan licens att få använda bilderna. Bilderna försvinner från facebook om du tar bort dom eller avregistrerar dig. Dessutom, om jag tolkar FBs användarvillkor rätt, så är deras användande av material man har lagt ut avhängigt av vilka sekretessinställningar du har. Det vill säga om du satt in att bara vänner får se dina bilder kan de inte använda dem utanför den sfären. Så, det där som någon skrev innan att FB äger ens bilder så fort man lagt ut dem stämmer inte. Det är bara ett rykte som cirkulerar. Antagligen därför det heller aldrig prövats i domstol.
--------------------
Odlar på taket i zon II
|
|
|
|
|
31-08-2011, 19:22
|

Medlem
Antal inlägg: 1 546
Medlem nr: 14 192

|
Perfekt när man bor utomlands och har långt till familj och vänner.
|
|
|
|
|
01-09-2011, 05:58
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
CITAT (*Stintan* @ 31-08-2011, 17:39)  --- eller avregistrerar dig. Kan man avregistrera sej på Facebook?
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
Meriona
|
01-09-2011, 06:28
|
Gäster

|
CITAT (Berith @ 01-09-2011, 06:58)  Kan man avregistrera sej på Facebook? Ja visst.
|
|
|
|
|
01-09-2011, 06:39
|

Medlem

|
CITAT (Meriona @ 01-09-2011, 07:28)  Ja visst. Var gör man det? Det var därför jag tvekade länge länge innan jag reggade mej, att man inte kunde avregistrera sej.
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
01-09-2011, 07:50
|

Medlem

|
CITAT (Berith @ 01-09-2011, 07:39)  Var gör man det?
Det var därför jag tvekade länge länge innan jag reggade mej, att man inte kunde avregistrera sej. Man tar bort all kontoinformation, bilder mm.
--------------------
|
|
|
|
|
01-09-2011, 07:53
|

Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 01-09-2011, 08:50)  Man tar bort all kontoinformation, bilder mm. Ja men det är väl inte att avregistrera sej? Då är det väl som man "alltid" har hört, att om man reggar sej på Facebook så är man reggad för tid och evighet...
--------------------
|
|
|
|
|
01-09-2011, 07:54
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
CITAT (Berith @ 01-09-2011, 08:53)  Ja men det är väl inte att avregistrera sej?
Då är det väl som man "alltid" har hört, att om man reggar sej på Facebook så är man reggad för tid och evighet... Det är väl lite som på Odla, även om du blir stängd av admin finns det du skrivit kvar.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
01-09-2011, 08:06
|

Medlem

|
CITAT (Berith @ 01-09-2011, 08:53)  Ja men det är väl inte att avregistrera sej?
Då är det väl som man "alltid" har hört, att om man reggar sej på Facebook så är man reggad för tid och evighet... Om man tar bort sitt namn och alla andra uppgifter så finns man ju inte kvar.
--------------------
|
|
|
|
|
01-09-2011, 08:10
|

Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 01-09-2011, 09:06)  Om man tar bort sitt namn och alla andra uppgifter så finns man ju inte kvar. Aha, du menar så...  Nu är det iofs inte aktuellt för min del, även om jag inte är aktiv utan bara har ett konto. Vet inte riktigt vad jag ska där och göra egentligen...?  Undrar om nån av mina gamla klasskamrater finns där? Får kanske leta runt lite...
--------------------
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|