Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

6 sidor V  « < 2 3 4 5 6 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Köttlobby ligger bakom dieter, Nyheter/Ekot
          herkules
          Inlägg 31-08-2011, 20:45
          Länk hit: #61

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (dahla @ 31-08-2011, 21:42) *
          /.../Saken är väl den att det är få som är redo att betala lite mer för viltkött... många tycker att det är bättre att köpa billigt nötkött från irland eller en fläskfilé från danmark. Om fler betalade för viltköttet så skulle det komma fler butiker med vilt i köttdisken.

varför betala mer för något som nästan är gratis och ett nöje att pyssla med?
          för vissa alltså.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Cacki
          Inlägg 31-08-2011, 20:53
          Länk hit: #62

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

CITAT (herkules @ 31-08-2011, 21:45) *
          för vissa alltså.

Den tanken slog mej också direkt men du hann först.

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          dahla
          Inlägg 01-09-2011, 05:42
          Länk hit: #63

Medlem
          Antal inlägg: 1 504
          Medlem nr: 6 154

CITAT (herkules @ 31-08-2011, 21:45) *
          för vissa alltså.

För mig är det absolut ett nöje att på egen hand och med hjälp av hunden jaga och ibland få chansen att fälla ett djur som sen kan hamna i frysen. Då vet jag att djuret jag sen äter har gått under klarblå himmel, ätit nyttiga örter och levt ett liv som är helt normalt för djuret ifråga. (till skillnad från djur som är uppfödda i en köttfabrik)

Nöjet att få ta hem sin egen mat från naturen är enbart ett nöje så länge jag inte lägger någon ekonomisk aspekt i det hela för det är långt ifrån gratis att jaga... om jag räknar lite snabbt så kostar det mig runt 30 000:- att jaga per år och då har jag i bästa fall en fjärdedel av en älg, två rådjur, 50 ringduvor och ett tiotal änder... kanske en gås då och då. Låt säga att slaktvikten för älgen är på 200 kilo, 10 kilo per rådjur så ser man ganska snart att det knappast skulle vara ekonomiskt försvarbart för mig att sälja köttet... det finns ingen som skulle betala dom priserna även om köttet är ypperligt tillvarataget. Om jag sen ska räkna på något pris per timma som jag lägger på att vara i naturen med inköp av saltstenar och stödfoder till vintern, bensin för att komma till och från marken, utrustning för dryga 70 000:- så skulle jag knappast se det som någonting som "nästan är gratis".

Sen finns det givetvis större gods som bedriver en helt annan jakt och drar in ganska stora pengar på att sälja jakter till företag och privatpersoner med stor plånbok och dom kan absolut komma ner i lägre kostnader för det färdiga köttet och har därför möjlighet att sälja till ett bättre pris.

Den vanliga allmogejägaren kommer troligtvis aldrig sälja sitt kött... däremot så ger jag gärna bort en fin stek eller filé till släkt, vänner och bekanta som vet att uppskatta varan på rätt sätt.

jag vet ju inte hur tät du är... Vore jag mångmiljonär så vore det kanske nästan gratis... men det är jag inte.

Citera
          batski
          Inlägg 01-09-2011, 08:06
          Länk hit: #64

Medlem
          Antal inlägg: 1 427
          Medlem nr: 33 889

CITAT (*Stintan* @ 31-08-2011, 19:26) *
          Hoppas Jonas Paulsson har mer kunskap än man kunde se i de märkliga slutsatser han drog. Man ska inte blanda ihop saker och ting för då kan läsare få fel information. Han talar om den biologiska mångfalden och öppna landskap och i nästa stund om sojaimporten till kraftfoder. Han nämner inte med ett ord att de djur som höll/håller landskapet öppet är kor och får mestadels. Största delen av kraftfodret korna får består av spannmål odlat i sverige, en mindre del består av raps- och/eller sojamjöl, betfiber från sockerbetor samt mineraler. Endast delar av proteinfodret importeras. Detsamma gäller grisars foder Det går att odla mer proteinfoder i Sverige men det är inte lönsamt dels eftersom internationella transporter inte har några miljöskatter och dels för att produktionskostnaderna är lägre i andra länder. Därför kan inte svenska odlare konkurrera prismässigt med andra länder. Det här borde man naturligtvis kunna ändra på så att Sverige kan vara självförsörjande på djurfoder.

Man ska inte ha förutfattade meningar och framför allt inte generalisera om vad folk har på sina menyer för det är nog väldigt olika.

Förr bidrog kor till den biologiska mångfalden, men det gör de inte längre eftersom de betar för lite och när de betar är det oftast på fel sorts mark - gräsbesådd åkermark där det egentligen inte gör nån nytta. Anledningen till detta är att kött från kor som har betat gamla betesmarker inte är tillräckligt konkurrenskraftigt och därför har det mesta av gamla betesmarker vuxit igen eller vilar.

Även om största delen av kraftfodet är producerat i Sverige så äter djuren en massa kraftfoder. Det är resursmässigt vansinnigt att låta kor storskaligt äta kraftfoder (d v s spannmål) och sen äta korna eftersom energiomvandlingen är 20 till 1 (hos kor som äter gräs är denna omvandling 2 till 1).

Det är inte transporterna som är det stora problemet, utan konsekvenserna av själva köttproduktionen, som växthusgasutsläpp (metan är en mycket potentare växthusgas än CO2), övergödning, etc. De som talar för införandet av en köttskat menar att den ska prissätta just såna negativa effekter, samt djurskydd, hälsoeffekter, osv.

Visst, man skulle kunna odla mer kraftfoder i Sverige (med tanke på att typ 1 miljon hektar åkermark i ligger i vila idag) men hur går det då med övergödningen? För köttproduktionen får ju miljökonsekvenser även i Sverige. Ska vi bara tillåta oss att offra Östersjön en gång för alla?

Citera
          dahla
          Inlägg 01-09-2011, 08:33
          Länk hit: #65

Medlem

CITAT (batski @ 01-09-2011, 09:06) *
          Visst, man skulle kunna odla mer kraftfoder i Sverige (med tanke på att typ 1 miljon hektar åkermark i ligger i vila idag)

Vart hittade du informationen om att en miljon hektar åkermark ligger i vila?

Här nedan är information som jag hittade i en pdf hos jordbruksverket i en undersökning från 2008 som är den senast gjorda och trenden fortsätter mot ett minskat areal av trädad mark.

CITAT
          Enligt den senaste definitiva arealstatistiken som avser 2007, finns det ca 2,648 milj hektar åkermark i Sverige. Av den arealen är det ca 283 000 hektar som är trädad eller som är obrukad. Den obligatoriska trädan (som inte används för odling av energigrödor) uppgick till ca 100 000 hektar. För 2008 finns det inte några krav på att mark måste tas ur produktion enligt EU:s regler för gårdsstöd. De prognoser som gjorts t.o.m. mitten av april 2008 visar att trädesarealen nästan halverats jämfört med 2007. Trädan för 2008 har beräknats till knappt 150 000 hektar. Slopat krav på trädesplikt samt mycket höga priser för spannmål och oljeväxter torde vara de viktigaste skälen till varför trädan har minskat i omfattning.

Källa: http://www.jordbruksverket.se/

Redigerat av dahla: 01-09-2011, 08:52

Citera
          Cacki
          Inlägg 01-09-2011, 08:59
          Länk hit: #66

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

Oj dahla, det var mycket du betalar och knappast inte möjligt för en vanlig "svensson" att lägga så mycket pengar på en enda familjemedlems "hobby".

Men som jag ser det är den enda skillnaden på att bara jaga för eget bruk mot att låta köttet gå ut på marknaden är mellanskillnaden för fördyrande omkostnader kring regelverk för förfarande kring slakt för kommersiellt bruk kontra jakt enbart för eget bruk, allt annat är ointressant och ren vinst. Detta eftersom jakt är något du gärna ägnar dej åt ändå, menar jag.
          Även om kanske inte just du skulle tänka dej att jaga i komersiellt syfte så finns det alltid människor vars största drivkraft för jakt är blodtörst, spänning och tävlingsinstinkt. För s.k. "skogsmullar" med intresse för natur måste väl tiden i skogen räknas som ren kvalitétstid och kännas previligierande eller? Nej, jag tycker allt att dina argument mest osar lite girighet och inget annat. flirting.gif

Redigerat av Cacki: 01-09-2011, 09:08

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 01-09-2011, 09:03
          Länk hit: #67

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Visst jordbruket skulle säkert kunna minska utsläppen genom att låta korna käka mer gräs och mindre annat + göra en hel del annat som är bättre för miljön och vad jag vet så är det väl på gång projekt på en del platser men det kan nog ta sin tid.

Vad skulle en köttskatt göra för positivt. Om bönderna tvingas omställa så lär det kosta och det är väl bättre att pengarna läggs på det än på en skatt till statskassan. I slutändan får konsumenten betala ett högre pris på kött och det får vi nog acceptera. Ingen vill väl att det svenska köttet ska försvinna och bara importerat ska finnas att tillgå. Hur gör man då för att förändra köttproduktionen i andra länder där problemen är mångfalt större än hos oss? Matproduktionen överhuvudtaget är ett globalt komplext problem. som dom pratat om i morgonsoffan på Svt 1 idag på morgonen. där även en ny reportagebok om problemen presenterades. Kolla det på SVT Play. http://svt.se/2.116970/gomorron_sverige se Matens pris.

Det är trist och synd att all produktion ska vara så storskalig idag inte minst för den biologiska mångfaldens skull.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          batski
          Inlägg 01-09-2011, 09:32
          Länk hit: #68

Medlem

CITAT (dahla @ 01-09-2011, 09:33) *
          Vart hittade du informationen om att en miljon hektar åkermark ligger i vila?

Här nedan är information som jag hittade i en pdf hos jordbruksverket i en undersökning från 2008 som är den senast gjorda och trenden fortsätter mot ett minskat areal av trädad mark.
          Källa: http://www.jordbruksverket.se/

Tack för citatet! Jag minns tyvärr faktiskt inte var jag sett/hört det. Ber om ursäkt i fall jag kom med fel info där.

Citera
          dahla
          Inlägg 01-09-2011, 10:00
          Länk hit: #69

Medlem

Det skulle vara skitenkelt för landets djurhållare att föda upp alla sina djur helt ekologiskt ifall alla var redo att betala några kronor mer för köttet istället för att handla billigt skit från andra EU-länder. Svenska folket är helt enkelt för snåla. Jo... FÖR snåla... det handlar inte om att man inte har råd... kolla vilka berg av mat som dagligen kastas i form av rester på landets restauranger... börja i rätt ände och köp mindre portioner.

Citera
          Azur
          Inlägg 01-09-2011, 10:01
          Länk hit: #70

Gäster

CITAT (batski @ 01-09-2011, 09:06) *
          Förr bidrog kor till den biologiska mångfalden, men det gör de inte längre eftersom de betar för lite och när de betar är det oftast på fel sorts mark - gräsbesådd åkermark där det egentligen inte gör nån nytta.

Det gör de fortfarande, fast inte alltid och inte överallt - men även en för hårt betad gräsmark är bättre än ännu en granåker.

Den som vill äta kött med riktigt gott samvete bör leta efter kött märkt "Naturbeteskött". Genom att köpa sånt stöder man ett antal projekt som syftar till att hålla biologiskt värdefulla hagmarker från att växa igen.

Citera
          batski
          Inlägg 01-09-2011, 10:03
          Länk hit: #71

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 01-09-2011, 10:03) *
          Visst jordbruket skulle säkert kunna minska utsläppen genom att låta korna käka mer gräs och mindre annat + göra en hel del annat som är bättre för miljön och vad jag vet så är det väl på gång projekt på en del platser men det kan nog ta sin tid.

Tid som vi inte har...

Vad skulle en köttskatt göra för positivt. Om bönderna tvingas omställa så lär det kosta och det är väl bättre att pengarna läggs på det än på en skatt till statskassan. I slutändan får konsumenten betala ett högre pris på kött och det får vi nog acceptera. Ingen vill väl att det svenska köttet ska försvinna och bara importerat ska finnas att tillgå. Hur gör man då för att förändra köttproduktionen i andra länder där problemen är mångfalt större än hos oss?

Någon måste helt enkelt ta första steget, för om vi bara sitter och väntar på alla andra blir det aldrig någon förändring nånstans. Jag tror på miljöskatter på de mest miljöskadliga verksamheterna som ett sätt att få dem att betala för de miljöskadorna de orsakar. Då skulle de produkterna som belastar miljön mest också bli dyrare, vilket i sin tur skulle leda till minskad konsumtion och därmed minskad belastning på miljön. Vad gäller en specifik skatt på just kött har jag varit lite tveksam. Men den skulle iaf reducera efterfrågan på jordbruksmark till djurfoder och inte minst skulle den motverka effekterna av EU:s enormt stora och aggressiva jordbrukssubventioner som konkurrerar ut matproduktionen i Afrika på ett förödande sätt.

Matproduktionen överhuvudtaget är ett globalt komplext problem. som dom pratat om i morgonsoffan på Svt 1 idag på morgonen. där även en ny reportagebok om problemen presenterades. Kolla det på SVT Play. http://svt.se/2.116970/gomorron_sverige se Matens pris.

Det är just den boken som har gett upphov till artikeln som jag länkade till i början av den här tråden.

Det är trist och synd att all produktion ska vara så storskalig idag inte minst för den biologiska mångfaldens skull.

Ja verkligen, men jag tror tyvärr att storskalighet är ofrånkomligt för att kunna mätta så sjukt många människor som vi har blivit. Och fler blir vi hela tiden i en skrämmande takt.

Redigerat av batski: 01-09-2011, 10:03

Citera
          tomas99
          Inlägg 01-09-2011, 10:09
          Länk hit: #72

Medlem
          Antal inlägg: 613
          Medlem nr: 3 728

Kött är gott och billig mat,därimot har fisken blivit dyr.

--------------------
          Vi är många som blivit drabbade på olika sätt av kränkande behandling. Idag hörs ordet mobbning ( kränkande särbehandling) allt oftare i radio/TV och i övrig media och på arbetsplatser. Men vi måste lära känna ordet och vad det betyder.

Citera
          batski
          Inlägg 01-09-2011, 10:21
          Länk hit: #73

Medlem

CITAT (tomas99 @ 01-09-2011, 11:09) *
          Kött är gott och billig mat,därimot har fisken blivit dyr.

Ja kött är på tok för billigt och det är ju ett problem. Den maten som skadar miljön mest ska inte vara billig. Och att kött är så billigt kan bara vara möjligt pga den intensiva och storskaliga produktionen (vilket i sin tur innebär ännu större lidande för djuren) och pga de orättvisa jordbrukssubventionerna. Skulle man få betala köttets riktiga pris så skulle det inte vara så billigt alls.

Redigerat av batski: 01-09-2011, 10:26

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 01-09-2011, 10:35
          Länk hit: #74

Medlem

Hur skulle en köttskatt kunna göra det svenska köttet mer konkurrenskraftigt? Knappast troligt. Hur ska man kunna lägga miljöskatter på importvaror?

Jag tror att det behövs både små- och storskalighet och att det blir helt fel när storskaligheten helt slår ut småskaligheten.

--------------------

Citera
          batski
          Inlägg 01-09-2011, 10:45
          Länk hit: #75

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 01-09-2011, 11:35) *
          Hur skulle en köttskatt kunna göra det svenska köttet mer konkurrenskraftigt? Knappast troligt. Hur ska man kunna lägga miljöskatter på importvaror?

Olika intressen står mot varandra. Jag tycker miljön/kilmatet (vår överlevnad), rättvisan och djurens välfärd ska prioriteras.

Jag tror att det behövs både små- och storskalighet och att det blir helt fel när storskaligheten helt slår ut småskaligheten.

Ja men tyvärr är det så vårt ekonomiska system funkar.

Citera
          tomas99
          Inlägg 01-09-2011, 10:54
          Länk hit: #76

Medlem

CITAT (batski @ 01-09-2011, 11:21) *
          Ja kött är på tok för billigt och det är ju ett problem. Den maten som skadar miljön mest ska inte vara billig. Och att kött är så billigt kan bara vara möjligt pga den intensiva och storskaliga produktionen (vilket i sin tur innebär ännu större lidande för djuren) och pga de orättvisa jordbrukssubventionerna. Skulle man få betala köttets riktiga pris så skulle det inte vara så billigt alls.

Ja visst är det så!!

--------------------
          Vi är många som blivit drabbade på olika sätt av kränkande behandling. Idag hörs ordet mobbning ( kränkande särbehandling) allt oftare i radio/TV och i övrig media och på arbetsplatser. Men vi måste lära känna ordet och vad det betyder.

Citera
          batski
          Inlägg 01-09-2011, 10:54
          Länk hit: #77

Medlem

Hur ska man kunna lägga miljöskatter på importvaror?

Sorry, hade glömt att svara på detta. Man betalar ju skatt varje gång man handlar mat. Fö anser jag att även sojan som används till djurfoder ska beskattas. Detta med tanke på den groteska resursslöseriet som den innebär och de katastrofala miljökonsekvenserna.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 01-09-2011, 10:56
          Länk hit: #78

Medlem

CITAT (batski @ 01-09-2011, 11:45) *
          Olika intressen står mot varandra. Jag tycker miljön/kilmatet (vår överlevnad), rättvisan och djurens välfärd ska prioriteras.

Ja men tyvärr är det så vårt ekonomiska system funkar.

Vi kan ändra en del här hos oss men det är knappast här man kan få de största miljö/klimatvinsterna. Även om Sverige skulle sluta med all köttproduktion så blir det ju inte bättre på Irland eller i Brasilien och andra storexportörer. Sverige borde istället ligga i framkant som föregångsland men då måste vi kunna konkurrera med övriga länder pris- och kvalittémässigt för svenskt kött behövs också.

--------------------

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 01-09-2011, 11:03
          Länk hit: #79

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

Det är mycket jag inte är särskilt kunnig i vad gäller jordbruk/klimatpåverkan/miljö osv men som du, batski, skriver tycker jag det låter som om ifall vi avlivade alla svenska kor och gjorde dom bönderna arbetslösa så skulle värdssvälten och alla miljöproblem lösas....... Det måste väl vara bra mycket viktigare att världsamfundet (vi) arbetar tillsamman för att dom fattiga länderna bl.a. ska sluta kriga, försöka odla upp arealer som går, ordna vatten till torkdrabbade länder och även kunna ha boskap på slättmarker och skogsområden. Bra mycket viktigare än om jag har smör på mackan eller någon äcklig margarin som tillverkats av sojabönor.....

hihi... tog visst lite lång tid på mig att skriva...

Redigerat av Anki på Öland: 01-09-2011, 11:04

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          tomas99
          Inlägg 01-09-2011, 11:09
          Länk hit: #80

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 01-09-2011, 11:56) *
          Vi kan ändra en del här hos oss men det är knappast här man kan få de största miljö/klimatvinsterna. Även om Sverige skulle sluta med all köttproduktion så blir det ju inte bättre på Irland eller i Brasilien och andra storexportörer. Sverige borde istället ligga i framkant som föregångsland men då måste vi kunna konkurrera med övriga länder pris- och kvalittémässigt för svenskt kött behövs också.

Men det är ju omöjligt!!! vi har ju faktiskt vinter i Sverige!!!!!!!

--------------------

Citera

6 sidor V  « < 2 3 4 5 6 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2026, 11:42

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon