CITAT (Gita @ 06-09-2011, 20:26)

Nej, jag förstår inte heller vad man menar med kärlek och älska i den här tråden.
Att älska alla är för mig en omöjlighet men också en form av likgiltighet, till intet förpliktigande. Förutom mig själv så finns det bara tre människor för vars skull jag skulle kunna offra allt,göra precis vad som helst t.o.m. döda för om jag blev tvungen. Det är min man och mina barn.
Sen finns det naturlitvis en massa människor jag tycker om och jag försöker respektera alla även dem jag inte tycker om.
Gita
Har i och för sig skrivit min definition tidigare i den här tråden. men förtydligar att älska är olika saker beroende på sammanhang, samma med ordet kärlek.
Människokärlek känner jag för alla, dvs jag önskar alla allt gott här i livet, vill bara alla väl, känner empati och sympati med alla. Känner inget hat, ingen avund utan känner bara kärlek för att alla är som de är.
Den sortens kärlek är inte egoistisk utan helt villkorslös
Kärlek till min partner, är mer egoistisk till sin karaktär, "min partner", "Mina barn", "mitt liv", mitt mitt mitt och inte ditt. Jag älskar min partner för att det uppfyller ett behov hos mig, jag älskar inte min partner för någon annans skull än mitt eget.
"Älska däremot" beror som sagt helt på sammanhang, älskar viss maträtt är inte samma älska som älska livet eller älska sig själv eller andra. Alla dessa "älska" är lite olika.
Sist har jag den universella eller generella kärlek och älska som enligt Pali kallas Metta, dvs den totala oegoistiska, osjälviska och totalt villkorslösa viljan till att alla levande varelser ska finnas till på sina egna villkor helt oavsett vem eller vad de är. Tog mig nästan 20 år att komma underfund med, men nu har jag rätt lätt att känna så inför alla jag träffar på. Inget lätt att göra men med träning och benhård vilja så kan man lära sig att känna så inför alla levande varelser oavsett om man känner dem eller ej.