|
|
  |
Hål i öronarna på 1 åring |
|
|
|
06-09-2011, 20:41
|
Medlem
Antal inlägg: 1 427
Medlem nr: 33 889

|
CITAT (Ugglemormor @ 06-09-2011, 16:14)  Jag skulle inte vilja se örhängen hos små barn som inte ens kan uppskatta det pga åldern. Helt annan sak sedan när de vuxit så att de är medvetna om infektionsrisker och annat CITAT (Ugglemormor @ 06-09-2011, 16:14)  så då skulle jag nog följa med den halvvuxna dottern för håltagning. Först blev det ett hål i bägge öronen, efter par år skulle det vara lite till. OK, jag har ju själv 5 hål, en lät jag växa igen. Så jag hade inte mer argument att sä'tta emot utan hon fick som hon ville och då var hon i tonåren. Annat gick vi inte med på, men på sin 18-års dag kom hon med mer piersin, en i naveln, en i tungan och den 3;e i ögonbrunet. Så länge kunde man påpeka detta men senare efter skolan fick hon snällt plocka bort den på tungan och i ögonbrynet, för sökte man ett jobb så sticker dessa saker i ögonen negativt. Jag sade till henne att när /om jag fyller 80 år ska jag biersa naveln!!!1.....  Själv har jag piercing i tungan och tycker den är ganska diskret  Näsringen däremot tog jag ut för flera år sen för att se mer presentabel ut, men saknar den fortfarande  Egentligen borde det inte spela någon roll alls. Dumt att "judge a book by the cover" lixom. Trist att vi inte kommit längre än så faktiskt.
Redigerat av batski: 06-09-2011, 20:43
|
|
|
|
|
06-09-2011, 20:47
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (batski @ 06-09-2011, 21:41)  Själv har jag piercing i tungan och tycker den är ganska diskret  Näsringen däremot tog jag ut för flera år sen för att se mer presentabel ut, men saknar den fortfarande  Egentligen borde det inte spela någon roll alls. Dumt att "judge a book by the cover" lixom. Trist att vi inte kommit längre än så faktiskt. Om man inte vill att folk skall se och anse något om en näspiercing, varför har man den då? Det trodde jag var hela anledningen, även om det nog ofta är så att folk får en helt annan åsikt om det än vad den piercade hade tänkt sig. Den piercade tror att folk beundrar honom och tycker han är "cool", medan folk egentligen tänker "klipp dig och skaffa ett jobb"
|
|
|
|
|
06-09-2011, 21:12
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
Huggorm !vi lever ju i en modern värld nu där våra barn ska ha en möjlighet att ta ställning själva när de blir vuxna nog att göra vad de vill meddå får det vara tills de är vuxna nog att ta ställning hål i öronen på bebisar punkt slut är någon som vuxna har bestämt.Jag ger upp hälften av det jag skrivit bara försvinner ! måste vara något fel på det här Forumet eller på min dator:(inte så kull när man lagt ner sin skäl i skrivandet och hux flux så bara försninner text !
Redigerat av Motti: 06-09-2011, 21:15
|
|
|
|
|
06-09-2011, 21:30
|

Medlem
Antal inlägg: 3 419
Medlem nr: 4 901

|
CITAT (kerstin z5-6 @ 05-09-2011, 22:23)  nickel allergi får man av nickel..om örhänget är av guld har man inte det problemet På den tiden jag tog hål i öronen var det inte guldörhänge man fick utan ett i metall, med nickel i. Även idag är smycken inte helt utan nickel, och guldörhängen kan dessutom orsaka guldallergi.
|
|
|
|
|
06-09-2011, 21:50
|
Medlem

|
CITAT (Huggorm @ 06-09-2011, 21:47)  Om man inte vill att folk skall se och anse något om en näspiercing, varför har man den då? Det trodde jag var hela anledningen, även om det nog ofta är så att folk får en helt annan åsikt om det än vad den piercade hade tänkt sig. Den piercade tror att folk beundrar honom och tycker han är "cool", medan folk egentligen tänker "klipp dig och skaffa ett jobb" Jag piercade näsan för att jag tycker det är snyggt och trivdes med det. Vad andra tycker varjerar givetvis. En del tycker det ser bra ut, en del stör sig och för andra gör det varken till eller från. Men pga mitt engagemang i Djurens Rätt och sedan även inom partipolitiken tog jag ut den. Inte för att jag skulle ha tröttnat på den, för det gjorde jag inte, utan för att vissa verkar ha förutfattade meningar om folk med piercingar. Själv förstår jag inte varför ens smak och smycken ska spela större roll än ens hjärna och handlingar. CITAT (Motti @ 06-09-2011, 22:12)  Huggorm !vi lever ju i en modern värld nu där våra barn ska ha en möjlighet att ta ställning själva när de blir vuxna nog att göra vad de vill meddå får det vara tills de är vuxna nog att ta ställning hål i öronen på bebisar punkt slut är någon som vuxna har bestämt.Jag ger upp hälften av det jag skrivit bara försvinner ! måste vara något fel på det här Forumet eller på min dator:(inte så kull när man lagt ner sin skäl i skrivandet och hux flux så bara försninner text ! Åh det är så störigt när sånt händer!
|
|
|
|
|
06-09-2011, 21:55
|

Medlem
Antal inlägg: 6 240
Medlem nr: 6 755

|
CITAT (batski @ 06-09-2011, 22:50)  Jag piercade näsan för att jag tycker det är snyggt och trivdes med det. Vad andra tycker varjerar givetvis. En del tycker det ser bra ut, en del stör sig och för andra gör det varken till eller från. Men pga mitt engagemang i Djurens Rätt och sedan även inom partipolitiken tog jag ut den. Inte för att jag skulle ha tröttnat på den, för det gjorde jag inte, utan för att vissa verkar ha förutfattade meningar om folk med piercingar. Själv förstår jag inte varför ens smak och smycken ska spela större roll än ens hjärna och handlingar. Åh det är så störigt när sånt händer!   Håller med! Alla dessa sk "koder" ute i samhället kan göra en tossig....
--------------------
**Cacki z 3**
|
|
|
|
|
06-09-2011, 22:00
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Det kvittar vad exempelvis en person med skrot i ansiktet har för kvaliteter, det är utseendet som formar andras uppfattning. På 10 sekunder har man sin uppfattning klar, gillar man inte järnskrot så är det kört.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
06-09-2011, 22:05
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (CillaM @ 06-09-2011, 22:30)  På den tiden jag tog hål i öronen var det inte guldörhänge man fick utan ett i metall, med nickel i. Även idag är smycken inte helt utan nickel, och guldörhängen kan dessutom orsaka guldallergi. Visst finns det nickelfria smycken. Testa nickelinnehåll i dina smyckenBåde äkta och oäkta smycken innehåller ofta nickel och kan leda till nickelallergi. Om du vill undersöka om dina smycken eller andra föremål innehåller nickel använd Chemo-NickelTest. Testet är enkelt att använda. Det består av en lösning som med hjälp av ett bomullstops gnids mot det föremål som man önskar testas. Vid förekomst av nickel färgas topset röd-rosa. Färgen kan variera från svagt rosa till mörkt röd beroende på nickelhalten i föremålet. /hämtat från apotekets hemsida/ CITAT (Gossen Ruda @ 06-09-2011, 23:00)  Det kvittar vad exempelvis en person med skrot i ansiktet har för kvaliteter, det är utseendet som formar andras uppfattning. På 10 sekunder har man sin uppfattning klar, gillar man inte järnskrot så är det kört. Så trist att så många har så förutfattade meningar om andra. Hur kommer man ens på tanken att döma folk efter hur dom ser ut
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
06-09-2011, 22:07
|

Medlem

|
Många av er här pratar om hur ni själva bestämt över era tatueringar piecingar osv !frågan var ju om det är rätt att göra hål i öronen på en bebis ?ett litet barn har väl ingen röst eller kan ta stälning och heller inte ett intelekt att för ta ställning .Så frågan var !tycker ni att det är okej att ta håll i öronen på en bebis och utsätta dom för den smärtan som följer med Piercing ?
|
|
|
|
|
06-09-2011, 22:10
|

Medlem
Antal inlägg: 4 044
Medlem nr: 28 369

|
CITAT (Gossen Ruda @ 06-09-2011, 23:00)  Det kvittar vad exempelvis en person med skrot i ansiktet har för kvaliteter, det är utseendet som formar andras uppfattning. På 10 sekunder har man sin uppfattning klar, gillar man inte järnskrot så är det kört. Järnskrot??? Folk har alltid haft förutfattade meningar vad gäller kroppsutsmyckningar....När jag var tonåring var det i den miljön jag växte upp i helt otänkbart och förkastligt att ha fler än ett hål i varje örsnibb  "Revolutionära fritänkare" som vi var stack jag och min kompis flera öronhål själva med den grov synål som vi "steriliserade" med hjälp av en tändare  Min mor var sur i månader och sa att jag aldrig skulle få ett jobb så som jag såg ut
|
|
|
|
|
06-09-2011, 22:29
|

Medlem

|
Jag ger upp !vi pratade om barn och bebisar eller hur ?inte vuxna.Är man vuxen så är det väl upp till en själv hur mycket man vill utsätta sig för .
|
|
|
|
|
06-09-2011, 22:32
|

Medlem

|
Skulle själv inte göra det på ett så litet barn eftersom jag tycker att dom ska vara så stora att dom kan välja själva. Jag har inga synpunkter på hur andra gör, tycker inte att det är en stor fråga utan upp till var och en.
Själv har jag haft hål i öronen sen jag var 10 då en kompis och jag gjorde hål på varandra med hjälp av en stoppnål och en potatis. Inget att rekommendera kanske men jag har aldrig haft några problem med hålen.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
06-09-2011, 22:37
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 6 891

|
Är man född Maori så är det fint med tatuering och i andra kulturer kör man vässade ben genom näsväggen men i Sverige (Norden, Europa?) är tatuering något som förknippas med sjömän, kåkfarare och löst folk och piercing ungdomar på glid. Undrar varför det är sådana kulturskillnader?
--------------------
|
|
|
|
|
06-09-2011, 22:37
|

Medlem
Antal inlägg: 4 044
Medlem nr: 28 369

|
Om man tar hål i öronen på småbarn/bebisar är nog en kulturell fråga. När jag var i Italien i somras var det många små flickor i åldrarna 1-3 år som hade hål i öronen. Själv tycker jag att barnet själv ska vara lite äldre än så. Tycker att skolåldern är okej när det bara gäller vanlig håltagning i öronen. För tatueringar eller piercingar på intima ställen bör man var myndig, lätt att ångra sig senare i livet.
|
|
|
|
|
06-09-2011, 22:45
|
Medlem

|
CITAT (Motti @ 06-09-2011, 23:07)  Många av er här pratar om hur ni själva bestämt över era tatueringar piecingar osv !frågan var ju om det är rätt att göra hål i öronen på en bebis ?ett litet barn har väl ingen röst eller kan ta stälning och heller inte ett intelekt att för ta ställning .Så frågan var !tycker ni att det är okej att ta håll i öronen på en bebis och utsätta dom för den smärtan som följer med Piercing ? Ens kropp är ens egen. Ingen annan - inte ens föräldrarna - har någon rätt att göra så mot ett barn som inte själv kan bestämma. Det är maktmissbruk och ett fysiskt övergrepp. CITAT (merlin68 @ 06-09-2011, 23:10)  Järnskrot??? Folk har alltid haft förutfattade meningar vad gäller kroppsutsmyckningar....När jag var tonåring var det i den miljön jag växte upp i helt otänkbart och förkastligt att ha fler än ett hål i varje örsnibb  "Revolutionära fritänkare" som vi var stack jag och min kompis flera öronhål själva med den grov synål som vi "steriliserade" med hjälp av en tändare  Min mor var sur i månader och sa att jag aldrig skulle få ett jobb så som jag såg ut  Hahaha
Redigerat av batski: 06-09-2011, 22:51
|
|
|
|
|
06-09-2011, 22:50
|
Medlem

|
CITAT (Motti @ 06-09-2011, 23:49)  Kulturellt eller inte så tycker jag inte att man som föräldrer ska usätta sina barn för smärta om smärtan inte är livsviktig ! Sådana saker ska barnen själva kunna bestämma .Och det finns absolut inte i vår Svenska kulltur att bebisar ska ha hål i öronen lika mycket som omskärelse eller könstympning .Jag tycker det är för jäkligt när föräldrar gör hål i öronen på bebisar eller småbarn,det kan ju inte vara för barnen vill det utan det måste ju vara att föräldrarna vill det  Word!
|
|
|
|
|
06-09-2011, 22:59
|

Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559

|
Jag tycker att ni överdriver och jämför tomater med päron .. hål i örat har väl inget med könsstympnig att göra öht? Det är en tradition.Som i ninninskys fall verkar ha gått utmärkt bra:) Och vad är svensk kultur? per definition ?= suck
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|
|
|
|
|
06-09-2011, 23:03
|

Medlem

|
CITAT (kerstin z5-6 @ 06-09-2011, 23:59)  Jag tycker att ni överdriver och jämför tomater med päron .. hål i örat har väl inget med könsstympnig att göra öht? Det är en tradition.Som i ninninskys fall verkar ha gått utmärkt bra:) Och vad är svensk kultur? per definition ?= suck
--------------------
|
|
|
|
|
07-09-2011, 08:50
|

Medlem
Antal inlägg: 2 911
Medlem nr: 6 274

|
CITAT (kerstin z5-6 @ 06-09-2011, 23:59)  Jag tycker att ni överdriver och jämför tomater med päron .. hål i örat har väl inget med könsstympnig att göra öht? Det är en tradition.Som i ninninskys fall verkar ha gått utmärkt bra:) Och vad är svensk kultur? per definition ?= suck Könsstympning är väl också en tradition i de kulturer där det förekommer? Barn har lättare för att utveckla keloider än vuxna, att ta hål i barns öron är korkat (och inte bara pga risk för keloidbildning)
--------------------
Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|