Är helt ny på detta forumet. Har satt en helt underbar spireahäck runt tomten och detta var 3:e sommaren så den har hunnit etablera sig riktigt bra. Vissa plantor är jättestora och andra lite mindre. Köpte buskplantor från början för att skynda på det hela. Fick rådet att ha 80-100 cm mellan varje planta så vi valde 80 cm och med en 1 m bred häckränna så är det fortfarande ganska mycket bar jord som behöver rensas för att inte spirean ska hämmas. Efter denna sommaren så känns det som att jag håller på att förlora kriget om häckrännan mot ogräset och tänkte därför göra nåt radikalt. Kanske lägga på markväv och täckbark för att slippa lägga all ledig tid med att jaga ogräs. Enligt nya råd från annat håll så räcker det om häckrännan är 50 cm bred men jag har ändå jättemycket ogräs som behöver bort. Någon här som har gjort något annorlunda för att bli av med problemet??? Vet att det klassiska är att rensa bort ALLT = minsta lilla grönt och kanske sedan täcka med bark. Men med mitt djungelogräs så kommer det att vänligt men bestämt putta undan barken och ändå ta sig fram. Skulle vilja gödsla häcken så att den blir tät fortare men då vågar jag inte ens tänka tanken på vad som händer med ogräset.....
På några ställen är häcken så tät att ogräset inte har en chans men på större delen pågår kampen fortfarande och jag vill inte att häcken ska gå under....
Hoppas på att den samlade erfarenheten här ska vara nyckeln till att lösa problemet!!
|