Camillan
05-09-2011, 20:35
Är helt ny på detta forumet.
Har satt en helt underbar spireahäck runt tomten och detta var 3:e sommaren så den har hunnit etablera sig riktigt bra. Vissa plantor är jättestora och andra lite mindre. Köpte buskplantor från början för att skynda på det hela.
Fick rådet att ha 80-100 cm mellan varje planta så vi valde 80 cm och med en 1 m bred häckränna så är det fortfarande ganska mycket bar jord som behöver rensas för att inte spirean ska hämmas.
Efter denna sommaren så känns det som att jag håller på att förlora kriget om häckrännan mot ogräset och tänkte därför göra nåt radikalt. Kanske lägga på markväv och täckbark för att slippa lägga all ledig tid med att jaga ogräs. Enligt nya råd från annat håll så räcker det om häckrännan är 50 cm bred men jag har ändå jättemycket ogräs som behöver bort.
Någon här som har gjort något annorlunda för att bli av med problemet??? Vet att det klassiska är att rensa bort ALLT = minsta lilla grönt och kanske sedan täcka med bark. Men med mitt djungelogräs så kommer det att vänligt men bestämt putta undan barken och ändå ta sig fram. Skulle vilja gödsla häcken så att den blir tät fortare men då vågar jag inte ens tänka tanken på vad som händer med ogräset.....
På några ställen är häcken så tät att ogräset inte har en chans men på större delen pågår kampen fortfarande och jag vill inte att häcken ska gå under....
Hoppas på att den samlade erfarenheten här ska vara nyckeln till att lösa problemet!!
Rensa 1 år till ca, eller lägg på bark. När häcken är tillräckligt stor så kan den klara av ogräset. Ingen gödsel nu på hösten då häcken är i stadiet avmognad o förbereder sig för höst o vinter.
Camillan
06-09-2011, 18:00
Kan inte lägga på bark i nuläget för det bara trillar av "djungelogräset".
Dom stora plantorna verka redan ha fått övertaget men min brist på kunskap gör att jag vill vara säker på att jag gör rätt så att inte häcken ger upp.... Räknar man med att det tar ca 4 år innan häcken etablerat sig ordentligt??
När ska man egentligen gödsla spireahäcken och vad är bäst?? Kan ju erkänna att jag som amatör blir splittrad eftersom man får olika råd överallt....
Jubbe063
06-09-2011, 18:11
jag lade ut markväv och täckbark över. Fungerar jättebra. Går bra att gödsla trots markduk, näringsämnena åker genom duken och ner till rötterna på ett bra sätt. Är inne på tredje säsongen med min häck.
Markduken jag lade ut var av nedbrytbar sort så den kommer att multna sönder och försvinna av sig själv inom några år. Fördelen med markväven och täckbarken är ju även att man inte behöver vattna så mycket, den håller ju fuktigheten i jorden förrutom att den hindrar ogräset. bara positivt...
Camillan
07-09-2011, 20:34
Vilket bra tips!! Var köper man sådan väv?? Lade du den direkt över ogräset eller rensade du rent först? Hur tjockt lager täckbark behövde du lägga?
Hej
ogräs kommer ofta med dåliga vattnar för att häckar kan använda vatten på området som är omkring krona för att 90% av rötter lägger på den här området .
Tips
så det är bra om man använder dropp vattnig systemet man kan spara vatten och minska ogräs.
H.Bassam
Jubbe063
08-09-2011, 01:54
CITAT (Camillan @ 07-09-2011, 21:34)

Vilket bra tips!! Var köper man sådan väv?? Lade du den direkt över ogräset eller rensade du rent först? Hur tjockt lager täckbark behövde du lägga?
Kommer inte ihåg om det var på trädgårdsskola här i Östersund eller på trädgårdsmässan. Ca 3-4 cm tjockt lager tänkbart använder JAG, fyller på varefter behov
Hej
Det är bra man ska lufta dem då och då på grund att Svampen älska den här miljö lite luft och mera fukt under täcken.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.