Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > 7 miljarder människor i slutet av oktober
          Cacki
          Inlägg 08-09-2011, 20:05
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

CITAT (tepa @ 08-09-2011, 20:59) *
          Vad menar Gossen Ruda och Batski, håller nollan...? Menar ni total avhållsamhet?
          Eller är det jag som är dum...

Tepa

har nog kanske att göra med produktionssiffror i barnfabriken flirting.gif

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 08-09-2011, 20:21
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (Cacki @ 08-09-2011, 21:05) *

Just så.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 08-09-2011, 20:26
          Länk hit: #43

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Gossen Ruda @ 08-09-2011, 21:21) *
          Just så.

Skynda på nu då innan det är för sent, du vill väll inte att din ätt skall dö ut med dig?

Citera
          gnon49
          Inlägg 08-09-2011, 20:45
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Behövs nog en rejäl katastrof om vi skall få ner folkmängden till bara vad den var för hundra år sedan. Lite småkrig, naturkatastrofer eller epidemier av övergående art naggar bara lite i kanten. Skulle en miljard duka under är vi snart ikapp igen. Lite som schackrutorna. Fördubblingen sker över allt kortare tid.
          Kaninerna har fått en värdig rival. Föröken eder och uppfyllen jorden.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          xlxl67
          Inlägg 08-09-2011, 20:50
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 1 870
          Medlem nr: 25 446

Läste för några år sedan på något trovärdigt ställe att jorden klarar 11-12 miljarder sedan kommer det att ta stopp.

Citera
          batski
          Inlägg 08-09-2011, 21:26
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 1 427
          Medlem nr: 33 889

CITAT (Cacki @ 08-09-2011, 21:05) *

Ja precis tongue.gif

CITAT (xlxl67 @ 08-09-2011, 21:50) *
          Läste för några år sedan på något trovärdigt ställe att jorden klarar 11-12 miljarder sedan kommer det att ta stopp.

Fast det beror även på hur det ligger till med naturresurserna och hur bra eller dåligt vi hushåller med dem. Som det ser ut i dag är vi tyvärr ganska dåliga på det.

Citera
          Piccante
          Inlägg 08-09-2011, 21:46
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (gnon49 @ 08-09-2011, 21:45) *
          Behövs nog en rejäl katastrof om vi skall få ner folkmängden till bara vad den var för hundra år sedan. Lite småkrig, naturkatastrofer eller epidemier av övergående art naggar bara lite i kanten. Skulle en miljard duka under är vi snart ikapp igen. Lite som schackrutorna. Fördubblingen sker över allt kortare tid.
          Kaninerna har fått en värdig rival. Föröken eder och uppfyllen jorden.

Nja gör det verkligen det? Man brukar räkna på antalet år det går mellan att befolkningen ökar med en miljard. Intervallet blev kortare och kortare för varje miljard men jag tror man ser en avmattning så att hastigheten sjunker även om befolkningen globalt sett ännu ökar men i Europa och Japan går vi i motsatt riktning. I framtiden får vi nog jobba tills vi är 70 om vi ska kunna ha tillräcklig skattebas för att försörja alla pensionärer.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Cacki
          Inlägg 08-09-2011, 22:18
          Länk hit: #48

Medlem

CITAT (Markus_H @ 08-09-2011, 22:46) *
          Nja gör det verkligen det? Man brukar räkna på antalet år det går mellan att befolkningen ökar med en miljard. Intervallet blev kortare och kortare för varje miljard men jag tror man ser en avmattning så att hastigheten sjunker även om befolkningen globalt sett ännu ökar men i Europa och Japan går vi i motsatt riktning. I framtiden får vi nog jobba tills vi är 70 om vi ska kunna ha tillräcklig skattebas för att försörja alla pensionärer.

Det här funderar jag på ibland så jag kan bli gråhårig. Jag får bara inte ihop det riktigt. Här går det massvis med arbetslösa unga människor och ändå ska de äldre fortsätta jobba minst tills de blir 70?? Någonting är sjukt i samhället.
          Ungdomar uppmanas först att plugga i det oändliga och när de väl blir färdiga så får de i bästa fall jobb på Mc Donalds!?
          Jag förstår för det första inte varför vi måste ha en överkvalificerad befolkning som ändå inte får komma in på arbetsmarknaden. Hur kan vi sedan bara tillåta att de som börjar närma sej pensionsåldern bromsar upp den naturliga avgången på det här viset? Istället borde man väl satsa på att plocka in påläggskalvar i tid som är redo att ta över när den äldre går i pension. Fortsätter det så här kommer de väl inte utbildningsmässigt "på rätt plats" förrän de själva snart ska gå i pension...

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Motti
          Inlägg 08-09-2011, 22:35
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Mig veterligen så är det bara Kina som barnbegränsning 1 barn per familj vill du har fler får du söka tillstånd . I vissa länder är det en synd att annvända preventivmedel därav så många barn antingen de har råd eller inte .
          Vad jag vet är att det bor lika många människor i New York som det bor i hela Sverige så vi är bara en fågelskit på kartan och har inte ett hum om vad verklig fattigdom är.

Citera
          batski
          Inlägg 08-09-2011, 22:44
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 1 427
          Medlem nr: 33 889

CITAT (Cacki @ 08-09-2011, 23:18) *
          Det här funderar jag på ibland så jag kan bli gråhårig. Jag får bara inte ihop det riktigt. Här går det massvis med arbetslösa unga människor och ändå ska de äldre fortsätta jobba minst tills de blir 70?? Någonting är sjukt i samhället.
          Ungdomar uppmanas först att plugga i det oändliga och när de väl blir färdiga så får de i bästa fall jobb på Mc Donalds!?
          Jag förstår för det första inte varför vi måste ha en överkvalificerad befolkning som ändå inte får komma in på arbetsmarknaden. Hur kan vi sedan bara tillåta att de som börjar närma sej pensionsåldern bromsar upp den naturliga avgången på det här viset? Istället borde man väl satsa på att plocka in påläggskalvar i tid som är redo att ta över när den äldre går i pension. Fortsätter det så här kommer de väl inte utbildningsmässigt "på rätt plats" förrän de själva snart ska gå i pension...

Håller helt med dig! Fattar inte heller logiken.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 08-09-2011, 22:50
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Cacki @ 08-09-2011, 23:18) *

Det där har jag också funderat över...... länge.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Piccante
          Inlägg 08-09-2011, 23:37
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

Jag håller med om att logiken inte är självklar, vet inte om jag tror på det själv alltid g.gif Men att befolkningen måste arbeta längre för att försörja fler äldre beror väl på att dels den uppväxande delen av befolkningen 0- 18 år inte genererar någon inkomst förrän de kommer i jobb och den äldre delen som inte jobbar 65+ blir inte bara fler de blir dessutom äldre för var generation. Medelåldern är strax över 80 år och en äldre befolkning blir mer vårdkrävande eftersom många välfärdssjukdomar utvecklas långsamt. Cancer är ju ofta livsstilsrelaterat men har lång inkubationstid så det blir en vårdkrävande grupp med äldre. Så egentligen ska nog så många som möjligt jobba. Men visst är det en flaskhals på arbetsmarknaden att unga inte får komma in.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Motti
          Inlägg 08-09-2011, 23:45
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Har väl också med att göra att vi blir friskare och där med äldre och vi lever längre !

Citera
          Cacki
          Inlägg 09-09-2011, 05:34
          Länk hit: #54

Medlem

CITAT (Markus_H @ 09-09-2011, 00:37) *
          Jag håller med om att logiken inte är självklar, vet inte om jag tror på det själv alltid g.gif Men att befolkningen måste arbeta längre för att försörja fler äldre beror väl på att dels den uppväxande delen av befolkningen 0- 18 år inte genererar någon inkomst förrän de kommer i jobb och den äldre delen som inte jobbar 65+ blir inte bara fler de blir dessutom äldre för var generation. Medelåldern är strax över 80 år och en äldre befolkning blir mer vårdkrävande eftersom många välfärdssjukdomar utvecklas långsamt. Cancer är ju ofta livsstilsrelaterat men har lång inkubationstid så det blir en vårdkrävande grupp med äldre. Så egentligen ska nog så många som möjligt jobba. Men visst är det en flaskhals på arbetsmarknaden att unga inte får komma in.

Ja, det är ju det man hör hela tiden men jag köper det inte riktigt ändå.
          Det låter som att situationen är jätteakut men är det verkligen så? Har vi t.ex. verkligen lika många "arbetande pensionärer" som arbetslösa unga?
          Visst blir vi äldre, men trenden är ju också att barnafödandet minskar så i den ändan stiger ju i alla fall inte ökningen.
          Dessutom har ju effektiviseringen i form av bättre tekniska hjälpmedel gjort att det går åt mindre personer för samma produktion.
          För mej blir logiken snarare att vi blir mer och mer bortskämda och att problemet snarare måste angripas i den ändan istället.
          Vi måste helt enkelt vara beredda på en standardsänkning om vi inte ska behöva arbeta (dit räknar jag även skolan) från vaggan till graven och vem håller egentligen för det? Ska vi kanske sänka medellivslängden och befolkningsökningen den vägen?
          Våra förfäder slet mer än vi gör idag, i alla fall i det flesta fall, och hade inte minst därför mindre behov av ytterligare "konstgjord"stimulans och var nog precis lika lyckliga för det. Tror ni verkligen att vi blir lyckligare av ännu mer pengar och prylar, för det är ju dit det drar verkar det som. Folk blir ju snarare mer och mer stressade istället om man inte orkar och hinner med i ekorrhjulet. Nej jag får bara inte ihop det....

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          MissLeia
          Inlägg 09-09-2011, 08:27
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 170
          Medlem nr: 41 318

Man ska nog inte koppla samman dessa två problem utan se till respektive kategori till att börja med.

Om man ser till den åldrande och äldre befolkningen så kan det konstateras att vi blir äldre och lever längre. Denna del ska försörjas och under fler år. Väljer man att jobba drar man in pengar i statskassan i ytterligare år. Detta om att vi med största sannolikhet måste arbeta längre innan pensionering hör samman med att när man förr var 65 så var man skröplig och hade gjort sitt. Man hade oftast arbetat länge och bidragit till statskassan.

Numera så går flertalet längre i skolan ex, man hinner inte vara produktiv på arbetsmarknaden och bidra under lika många år samt att vi kommer leva längre. För att täcka upp dessa kostnader för skola/sjukvård/pension så krävs det nog att vi är produktiva i fler år.

Ser man å andra sidan till ungdomsarbetslösheten så finns det jobb, men det finns inte rätt folk med rätt utbildning på rätt ställe. I vilt spekulationssyfte är att om vi skulle pensionera alla från 60 år och placera in de yngre rakt av skulle vi förlora stor kompetens, erfarenhet och samma problem skulle kvarstå, att folk är på fel ställe och med fel utbildning många gånger.

Samhället har tagit en utveckling som vi inte riktigt är anpassade till, förr var vi ett industriland och det krävdes arbetarfolk. Nu är gränserna öppna på ett annat sätt och vi är utsatta för stor konkurrens och för oss kan man nog konstatera att vi måste satsa på kunskap och forskning. Att inte se till de traditionella jobben som "alltid" funnits utan utveckla och skapa nya arbeten inom nya områden. Exempel är miljön, det finns så oerhört mycket att forska, uppfinna och utveckla så att vi blir resurssnålare. Man kan konstatera att det rör sig om en ständig utveckling och vi måste hänga med. Vi har synen av hur det varit under vår livstid, vilka arbeten som funnits och hur samhället har varit uppbyggt. Men om vi bara tänker tillbaka 100 år så är det milsvid skillnad i utveckling. Och spekulerar vi om hur det ser ut om hundra år med tanke på den teknologiska utvecklingen så måste vi helt enkelt släppa tankarna om "att så här ska det vara". Vi måste helt enkelt vidareutvecklas för att ha kvar vår välfärd, den grundades till att börja med pga att vi faktiskt var i framkant med stora uppfinningar som skapade arbeten och en stor utveckling i landet. Vi var i framkant och vi har tappat det. Vårt samhälle är ett resultat av den entreprenörsandan och nu har problem börjat uppstå.

Citera
          Carl
          Inlägg 09-09-2011, 09:00
          Länk hit: #56

Medlem
          Antal inlägg: 1 222
          Medlem nr: 9 850

Cacki!
          Har också funderat på hur ekvationen ska gå ihop! Tror inte att dom ser helheten. Om man har ett schackbräde med 64 rutor och 80 pjäser att placera ut. Så kan man genom att ge bidrag till de unga gamla och svarta pjäserna få in dom brädet. Lik förbannat så 16 pjäser kvar som inte får plats.Enkel mattematik.

Ett tillverkande företag behöver ungefär 2 miljoner i omsättning per anställd. För 100 000 tusen nya jobb innebär det en försäljning på 200 Miljarder. Var finns dom företagen??

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 09-09-2011, 09:05
          Länk hit: #57

Medlem

Ska vi inte ha några servicejobb eller kroppsligt betungande jobb heller i framtiden? Vad är det som gör att somliga inte tror att det finns en massa människor som är urslitna vid 65 idag och i framtiden också? Inte bara förr alltså. Det är väl klart att det är lätt att säga att man ska höja pensionsåldern om man själv är en kontorsnisse men hur skulle samhället se ut om alla vore det?

--------------------

Citera
          MissLeia
          Inlägg 09-09-2011, 09:51
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 170
          Medlem nr: 41 318

CITAT (*Stintan* @ 09-09-2011, 10:05) *
          Ska vi inte ha några servicejobb eller kroppsligt betungande jobb heller i framtiden? Vad är det som gör att somliga inte tror att det finns en massa människor som är urslitna vid 65 idag och i framtiden också? Inte bara förr alltså. Det är väl klart att det är lätt att säga att man ska höja pensionsåldern om man själv är en kontorsnisse men hur skulle samhället se ut om alla vore det?

Kan du ge ett exempel på något arbete som fungerar exakt likadant nu som för 30 år sedan där det inte finns någon utveckling för att förhindra skador?

Jag tror att alla är medvetna om att folk är utslitna vid 65 idag men hur ser utvecklingen ut? Nu talar man om att pensionsåldern kommer höjas för oss som är födda på 70-talet. Jag vet inte hur det ser ut procentuellt fördelat inom alla yrkeskategorier men vad jag sett så lider min generation av andra former av skador än just dessa förslitningsskador. Men ambitionen är ju att utveckla att folk inte blir sjuka av sina arbetsplatser, det ska man väl ändå se som positivt. Och blir vi inte utslitna och oftare äldre så kan en rimlig slutsats vara att pensionsåldern höjs. Inte för att det är något jag skulle uppskatta, men jag förstår varför.

Om man ser till arbete inom sjukvården idag vs 30 år sedan. Jag tror att en stor utveckling skett inom hjälpmedel, men vi har andra problem istället såsom stress kanske? Ingenting är likadant och allting utvecklas och allting kommer att utvecklas mer och syftet är ju att eliminera saker som inverkar negativt. Det finns inget självändamål att slita ut människor och se dessa som förbrukningsvaror, det ligger i allas intresse att saker blir bättre överallt.

Citera
          Biggan_
          Inlägg 09-09-2011, 10:05
          Länk hit: #59

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

CITAT (MissLeia @ 09-09-2011, 10:51) *
          Det finns inget självändamål att slita ut människor och se dessa som förbrukningsvaror, det ligger i allas intresse att saker blir bättre överallt.

Som det är nu blir människor fort utslitna! När det skärs ner på personal, så att de som blir kvar får jobba för både två och tre stycken, så blir resultatet att folk inte kan eller orkar jobba så länge som till kanske 70 år. Det är inte bara kroppsligt man kan bli utsliten utan också psykiskt.

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 09-09-2011, 10:25
          Länk hit: #60

Medlem

Man bör anställa mer folk inom vård, skola och omsorg bl.a. för att minska stress t.ex. Det finns säkert massor av arbetsområden där det inte hänt särskilt mycket de senaste 30 åren. Själv började jag jobba i början på 60-talet och har jobbat med massor av olika saker och har därigenom sett hur det är inom många områden. Min kropp var utsliten långt innan jag uppnådde pensionsåldern och hur länge jag lever har jag faktiskt ingen aning om. Är knappast ensam. Vad får någon att tro att det inte kommer att finnas några som blir utslitna i förtid i framtiden?

Ja hur det ska gå för 70-talister (och yngre) kan man ju undra. Många av dem har ju inte ens kommit ut på arbetsmarknaden. Men varför ska folk jobba kvar tills dom är 70 i arbeten som mycket väl nån yngre kan göra och som inte kräver en massa års utbildning?

CITAT (MissLeia @ 09-09-2011, 10:51) *
          Det finns inget självändamål att slita ut människor och se dessa som förbrukningsvaror, det ligger i allas intresse att saker blir bättre överallt.

Nej det ligger inte i allas intressen! En del ser bara pengar!

--------------------

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 17-10-2025, 18:02

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon