Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Godis-nostalgi, vad minns du från barndomens godisätande?
          Eva i Skåne
          Inlägg 08-09-2011, 17:52
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

Oj, vad det finns mycket att minnas från barndomens godispåsar och godisskålarna när det var kalas! Som gottegris kan jag drägla över många minnen! tongue.gif
          5 öre kostade de mesta smågodis i början av 60-talet. Hade man fått en krona var det ett nöje att stå där i konditoriet eller kiosken och peka: en salt piaster, en syrlig, en sockerbit, en rivalkola, ett riff (salt tuggummi), ett tefat osv
          När det var kalas handlades det några sorters godis som hälldes upp i var sin skål och kanske en chokladask, men man fick bara ta en godisbit av varje sort och chokladasken skickades runt och man tog en bit. Inte som idag när man kan hälla upp en stor påse blandat lösgodis i en stor skål och en chokladask kanske töms (åtminstone på de bästa bitarna)
          Det fanns även 1-öresgodis som vi gick från skolan till en tobaksaffär och handlade. Kaninlortar för 50 öre sa man och den uttråkade tobakshandlaren svarade varje gång att det inte hette kaninlortar. (idag har jag sett salt hagel, minns inte om det hette så då också)
          Lite senare på 60-talet när vi åkte till sommarstugan på helgerna köpte mina föräldrar godis med till familjen. Redan då hade mängden ökat en del. Det köptes ofta två Marabouchoklad (100g tänkte jag först, men så stora blev dom inte förrän senare, jag tror bara dom vägde 60g), ett ljust som mamma och min lillebror delade och ett mörkt som min pappa och jag delade. Sen kunde det även finnas en påse med något annat, gelehallon, sega råttor eller kanske punchpraliner. Dessa räknades noga och alla skulle få lika många. Blev det ojämnt fick pappa det som var för mycket och fattades det en bit var det mamma som fick avstå från en bit.

Glass kunde det serveras till efterrätt på söndagarna, ½liter som delas jämt i fyra delar. Hade man otur hade den legat länge i affären och kanterna smakade papp.
          35öre kostade en glass med vanilj- eller päronsmak utan chokladdopp. Någon tillverkare hade runda glasspinnar som bara kostade 25öre.

Citera
          Chamomille
          Inlägg 08-09-2011, 18:06
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem nr: 11 250

5-öreskolor (hallon) hubbabubba, äggtoddy (äggula och socker), glass i stora lass, kanelbullar...

--------------------
          Camilla zon 2-3

Ett gott skratt förlänger munnen.

Citera
          skånepåg
          Inlägg 08-09-2011, 18:09
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 5 158
          Medlem nr: 21 199

De där tefaten med surt pulver i var mina favoriter och hubbabubba biggrin.gif
          Men även de där flaskorna som var så dunder sura, vill ha de igen biggrin.gif

--------------------
          Pjater-Zon 1-2

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 08-09-2011, 18:28
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

tjong, rosa brusgrisar, 2-öres Ako-mint (stor som en ½ 5-öres), tomtebrus, 10-öres toy, dixie-kola, 25-öres päronpinne...

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 08-09-2011, 19:09
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

1-öres bilar.......5-öres salta och syrliga remmar, prickar och bananer.... 50-öres puckstång...

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 08-09-2011, 19:24
          Länk hit: #6

Medlem

puckstång hette glassarna, tack Anki. Men jag minns när de var billigare än 50 öre biggrin.gif

Citera
          ninnisky
          Inlägg 08-09-2011, 19:44
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 5 047
          Medlem nr: 3 958

CITAT (Eva i Skåne @ 08-09-2011, 18:24) *
          puckstång hette glassarna, tack Anki. Men jag minns när de var billigare än 50 öre biggrin.gif

kommer ihåg ner de kostade 30 öre tummenupp.gif

--------------------
          Det är dumt att slänga bort en hel cykel för att det kommit in ett gruskorn i kedjan...

Citera
          tepa
          Inlägg 08-09-2011, 19:49
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 2 670
          Medlem nr: 13 427

Hej

Idag åt jag en sorts chokladkaka, som jag älskade som barn, faktiskt. Det var på sjuttitalet. Den har rosa papper och heter "Fami", mörkt chokladöverdrag och mjuk hääärlig nougat inuti, lite krispig. Vet inte vilket företag som tillverkat den, kanske Fazer...? Lustigt att denna tråd kom upp just idag! Fami har varit försvunnen från butikshyllorna i många år, men jag såg den igen i våras! Jag måste köpa den då. Och så idag...

Hälsn Tepa

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 08-09-2011, 19:51
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (ninnisky @ 08-09-2011, 20:44) *
          kommer ihåg ner de kostade 30 öre tummenupp.gif

Här avslöjar vi våra åldrar, tror jag smile.gif

Det finns nog inte så "enkla" glassar idag, men jag undrar vad de skulle kosta. Undrar om en tia skulle räcka?

Citera
          gnon49
          Inlägg 08-09-2011, 19:55
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Nöt-creme var jag förtjust i. Tror det finns än idag. Non-stop likaså.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Motti
          Inlägg 08-09-2011, 20:03
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Kommer ihåg tablettaskarna för 25 öre när man gick på Bio ! Trixi Salta Katten,Tutti Frutti ,Pix och Viol :)Minns att alla skulle till Kiosken på Frukostrasten på 60-talet för att köpa Tomteklubbor dom kostade 50 öre och varade hela Frukostrasten smile.gif kommer också ihåg de superlånga lakritrsremarna kola lakrits och hallon .
          När jag var barn typ 2-4 år och min Morfar var ute och reste så köppte han "Franska Päron"eller engelska lakritskolor dom var svarta med en massa olika mönster och färger wub.gif Min lille morfar hade alltid godis med hem till mig efter sina resor på 50-talet och eftersom han alltid kom hem så sent och jag sov då så låg godiset på mitt nattygsbord på morgonen smile.gif

Citera
          omk
          Inlägg 08-09-2011, 20:20
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 3 549
          Medlem nr: 32 435

Jag kommer så väl ihåg när min pappa kom cyklande efter arbetsdagens slut, gav mig en slant och bad mig cykla till Göstas (handlar´n) och köpa en kvällstidning, en öl och resten fick jag själv göra vad jag ville med = köpa godis.

Kommer inte ihåg om det var en tvåkrona eller femkrona (för det kan väl inte ha varit en enkrona ??), men det blev några godisbitar iaf. Detta var 1968-69.

Favoritgodiset var violtabletter (fastnade otroligt hårt i tänderna !) samt "surisar", ngt slags hård karamell som var rent bedövande sur. Man fick, om man åt många, riktiga blåsor i gommen ! Skumbananer var inte helt fel heller ...
          Och snusklubbor, mums ! Fast det är nog senare, på 70-talet nångång ...

--------------------
          Women and cats do as they please, men and dogs should relax and get used to the idea - Robert Heinlein

Citera
          tepa
          Inlägg 08-09-2011, 20:41
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 2 670
          Medlem nr: 13 427

Snusklubbor, blää. Fast jag har aldrig smakat såna, men tanken på snus...?
          Citronbomber, det kallade vi dom där surisarna, man fick faktiskt riktigt ont i gommen om man åt många.

Hälsn Tepa

Citera
          Motti
          Inlägg 08-09-2011, 20:49
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Var det på 60-talet var det tvåkronor ;)men dom var inte så jättevanliga dom heller .Kommér ihåg när jag gick i fyran då gick vi till ICA handlaren Segerström och köppte ettöres blandat !kan ni förstå att han höll på att få ett bryt då när 40 ungar kommer in och vill ha ettöres för en krona -cry-.gif Till slut vägde han upp ettöres för en "spänn" och man kunde välja på bara salta eller frukt eller blandat salt och frukt !kan tala om att han blev mycket lugnare efter den uppfiningen crazy.gif Tänker på när man fick en krona och stog i Kiosken och skulle ha en sån och en sån nä föresten två sådana osv vilket tålamod de hadde då :)ja inte var det lätt att få tag i en krona eftersom mor min var Tandsköterska wink.gif

Citera
          Piccante
          Inlägg 08-09-2011, 20:55
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

Hubba bubba med colasmak var min favorit och klassiska Toy med mintsmak som inte säljs mer.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Suz
          Inlägg 08-09-2011, 20:56
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 956
          Medlem nr: 10 095

Tomteklubborna.....mums!!!
          Tefaten var poppis med!

Men sen minns jag nåt annat...som ett papprör ca 10cm högt vidden var kanske som en femtioöring och med ett lakritssugrör i och så sög man upp salmiakpulver...nån som minns vad de hette??

--------------------
          Zon II

Citera
          gunsta
          Inlägg 08-09-2011, 20:56
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 5 616
          Medlem nr: 48 334

Tomteklubbor - ack så gott, tio-öres kola och så salta piastrar, salta skruvar, salta grodor, tefat smile.gif, sockerbitar, en liten påse jordnötter för 25 öre, KP hette dom kanske, och japansk knäck. Alla barndomssmaker och känslan av en jättepåse för en krona.
          Det fanns något som hette Bronzol oxå, ett metallrör med karameller - visst hette det väl så.

Redigerat av gunsta: 08-09-2011, 20:59

--------------------
          Ibland, när jag säger vad jag tänker, märker jag att så tycker jag inte. Kanin (Nalle Puh)

Citera
          Biggan_
          Inlägg 08-09-2011, 21:04
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

Åhhhh! Vilken nostalgi! wub.gif

Känner igen det mesta! Päronpinnen var ju så god! Tror den kostade 30 öre. Toy med tre bitar för 10 öre.
          Plåtröret med Bronzol, kommer inte ihåg priset, men smaken!
          Tablettaskarna för 25 öre som motti räknade upp och zigzag och salmiak.
          Ettöres kaninlortar och tvåöreskolor. Kaninlortarna trädde vi upp som halsband.

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          Monarda
          Inlägg 08-09-2011, 21:07
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 4 644
          Medlem nr: 5 125

Vi hade en kiosk i byn som man klev in i när man skulle handla och jag minns hur det doftade där inne, en salig, härlig blandning av godis. Jag har också upplevt "1-örestiden", Ahlgrens bilar köpte vi i för 1 öre stycket. 5-öres kolorna hette Dixie och Rival och små tuggummin med lite salt smak som hette Riff. Min lekkamrat hade en morbror som jobbade på Slotts och när han kom på besök på sommaren hade han med sig en kartong med Festis som var något helt nytt. Vi kände oss som kungar när vi fick smaka.

Citera
          gunsta
          Inlägg 08-09-2011, 21:09
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 5 616
          Medlem nr: 48 334

Päronpinne - ja visst, nu kommer jag ihåg smaken smile.gif.

--------------------
          Ibland, när jag säger vad jag tänker, märker jag att så tycker jag inte. Kanin (Nalle Puh)

Citera

5 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 23:11

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon