CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 23-09-2011, 08:11)

OK Stintan. Exakt så här skrev jag:
"Jag föder också upp hundar och är jättenoga med vilka hundar som får gå i avel. Jag är ingen stor producent av valpar, men de som föds här är efter enormt välplanerad avel. Ofta har jag åkt utomlands för att hitta den perfekta hanen. Det gör att jag har många intressenter på valparna, fler köpare än födda valpar. Det är då väldigt vanligt att de som varit i kontakt med mig och väntat på valp inte får någon. De blir besvikna och köper i all hast en valp på annat håll. De har väntat och vill så gärna ha en valp just nu.
Det sorgliga är då bara att de glömmer varför de ville ha en av mina valpar, och inte tog en från Blocket från början, för det är ofta där de köper valpen sen, när de måste ha en i all hast när det visade sig att mina födda valpar inte var tillräckligt många för att kunna sälja en till dem.
De uppfödare som säljer sina valpar på Blocket är inte de mest seriösa, de mest seriösa får sina valpar sålda ändå. De som säljs på Blocket är ofta de sämsta valparna i rasen som finns, ingen vill köpa dem, det är därför de hamnar där, ofta på "REA" eller som "Fynd".
Med "De uppfödare" syftar jag på den som säljer sin valp till den person jag varit i kontkat med men inte fått någon valp av mig. Alltså i min ras.
Eftersom jag inte har en hundras som passar "vem som helst" så tycker jag det är mycket olyckligt att valpar säljs så lätt där. Själv skulle jag inte vilja att nån av mina valpar hamnade hos en familj som letade hund på Blocket. Jag vill att mina valpar hamnar hos nån som vet vad för ras det här är och därför letar valp på rasklubbens sida, eller i alla fall på SKKs sida. Min ras är inte jättestor eller så vanlig, det är säkert annorlunda för raser som "folk" känner till eller där det är svårt att hitta valpköpare för att konkurrensen är stor. Min ras ser fin ut på bild, men det är inte så man ska välja den här rasen. De som säljs på Blocket som valpar hamnar tyvärr ofta där igen, nåt år senare. Mycket oftare än hundar som inte har annonserats ut där från början. Vi har en uppfödare som har stående annons på Blocket, det brukar också regelbundet finnas vuxna hundar från den uppfödaren som säljs av sina nya ägare. Men det vet ju inte de som köper en valp därifrån. En annan uppfödare sålde sina valpar där (och brukar göra så) . Efter en vecka såg jag att en 9-veckors valp från hennes kennel låg på Blocket och jag kontaktade uppfödaren för att berätta det. Trodde hon inte visste nåt. Men det gjorde hon. Hon sa att "Köpt var köpt" och hade de ångrat sig så kunde hon inte göra något. Ville inte ha tillbaks valpen, de fick sälja den själva. Fick den valpen den mest lämpade familjen sen eller fick den flytta till den som ringde på annonsen? Vad vet den hundägaren om rasen och vad fick den för råd från säljaren? Så skulle inte en seriös uppfödare göra!
Det var det jag svartmarkerat ovan som jag reagerade emot eftersom det lika gärna kunde gälla alla andra uppfödare av andra raser än din.
Jag sa också att det ena inte utesluter det andra när det gäller var man annonserar och att det även finns seriösa uppfödare som lägger ut annonser på Blocket. Jag tycker inte heller att man som valpköpare per automatik är en sämre valpköpare bara för att man letat och kanske hittat sin hund på Blocket. Det finns ju inget som säger att en köpare inte också kollar rasklubbar och SKK. Det är alltså inte en annonsplats för enbart oseriösa uppfödare och okunniga köpare och det är bra. Jag har också skrivit att jag tycker det ligger ett stort ansvar hos uppfödare att se till att valpen kommer till "rätt" köpare. Det du berättar är ju inte bara urdåligt av säljaren utan också bedrövligt för köparen. Man kan kanske tycka att rasklubben borde ha en gemensam policy även när det gäller detta.