Det skrivs alltsom oftast om forumtroll, men vad är utmärkande för ett sådant egentligen? Själv får jag faktiskt inte riktigt grepp om det. Jag tycker att det verkar som att det nästan finns lika många definitioner som personer man frågar. Var person har sin egen tolkning och därför är det svårt att med någon säkerhet kunna peka ut ett typiskt forumtroll.
Troll-trolling-fiskar, javisst, men sen då? Hmm..alltså en person som surfar runt och letar efter olika forum att ställa till bråk på. Som jag har uppfattat det så är personen någon slags "dagslända" som reggar sej, viglar upp en dålig stämning och sedan försvinner för att fiska vidare. Kanske avvaktar ganska passiv i kulisserna för att "beundra sitt verk" först.
Men om personen är en gammal och välkänd medlem som gillar att ställa till bråk, kan man kalla denna medlem för troll också i så fall? För lika utmärkande som att man surfar runt och letar ställen, borde väl syftet med sina inlägg vara? Att ställa till bråk alltså. För då spelar det ju ingen roll om personen är en gammal eller en ny medlem, menar jag??
Det skulle vara intressant att höra hur ni ser på saken.
--------------------
**Cacki z 3**
|