Sidor: 1, 2
Cacki
Det skrivs alltsom oftast om forumtroll, men vad är utmärkande för ett sådant egentligen? Själv får jag faktiskt inte riktigt grepp om det. Jag tycker att det verkar som att det nästan finns lika många definitioner som personer man frågar. Var person har sin egen tolkning och därför är det svårt att med någon säkerhet kunna peka ut ett typiskt forumtroll.

Troll-trolling-fiskar, javisst, men sen då?
Hmm..alltså en person som surfar runt och letar efter olika forum att ställa till bråk på.
Som jag har uppfattat det så är personen någon slags "dagslända" som reggar sej, viglar upp en dålig stämning och sedan försvinner för att fiska vidare. Kanske avvaktar ganska passiv i kulisserna för att "beundra sitt verk" först.

Men om personen är en gammal och välkänd medlem som gillar att ställa till bråk, kan man kalla denna medlem för troll också i så fall?
För lika utmärkande som att man surfar runt och letar ställen, borde väl syftet med sina inlägg vara? Att ställa till bråk alltså.
För då spelar det ju ingen roll om personen är en gammal eller en ny medlem, menar jag??

Det skulle vara intressant att höra hur ni ser på saken.
Meriona
I mina ögon är det den jobbiga dagsländan som ägnar sitt liv för stunden att ställa till med jävelskap på just det forum som man valt att hemsöka. FY FAN FÖR FORUMTROLL! Far åt helvete med er, ni ger dålig publicitet åt min hemstad! ranting.gif rtfm.gif
Motti
Kan bara instäma med Meriona !Elaka troll som bara ställer till jäkelskap och livnär sig på att jäklas och vara elaka det finns på alla Forum tyvär ,sen är det upp till Moderatorerna att stoppa dom men ofta kommer de tillbaks i annan skepnad men man genomskådar dom snabbt för de kan bara inte låta bli att vara elaka eller välja ut ett offer att hacka och trackasera iderligen .
xlxl67
Meriona: Aha det är därför staden heter så... wink.gif
Gossen Ruda
Tror att det finns olika typer av troll men en emensam egenskap är att vilja ställa till med bråk och osämja.
kerstin z5-6
Typiska trolltrådar handlar om religion, genus, politik på ytterkanterna.Typiska troll bryr sig inte om sakargument utan är intresserade av personangrepp och att så ovänskap mellan medlemmar
Kryddan03
Jag tror att definitionen idag har börjat att glida mer åt att gälla relativt nya medlemmar som medvetet ställer till bråk genom att förr eller senare skriva provokativa inlägg (vilka till att börja med kan verka ganska oskyldiga i och för sig). När trollet mjölkat ur det de var ute efter försvinner de oftast.

Men, i början var det mer verksamheten än personen som var fokus. Det spelade egentligen ingen roll om det var en gammal eller ny medlem. Alla kunde trolla - eller i alla fall anklagas för att trolla. Jag minns för många, många år sedan (låter nästan som Star Wars) ett forum som handlade om en av våra mest vackra och fascinerande växtfrupper - där några medlemmar hade perioder av trollning. De ställde m a o till med bråk genom smånyp, raljerande och menande inlägg tills det exploderade rejält. Så till den grad att forumet stängdes ner. Inte bara en utan flera gånger om jag inte minns fel. De var naturligtvis också troll även om de hade varit med från starten av forumet.
Cacki
CITAT (kerstin z5-6 @ 14-09-2011, 20:06) *
Typiska trolltrådar handlar om religion, genus, politik på ytterkanterna.Typiska troll bryr sig inte om sakargument utan är intresserade av personangrepp och att så ovänskap mellan medlemmar

Fast det kan ju faktiskt vara så att personen ifråga bara har ganska kontroversiella åsikter som väcker upprördhet. Det ena ger det andra och snart är bråket igång med både pajkastning och personangrepp. Avsikten från början kanske inte alls var att ställa till med bråk....hmm
Ralf
Ja man kastar ut nån halvprovocerande o ser om nån nappar på det.....
Fjortispower
[attachment=64747:forumtroll.jpg]
Motti
Att ha en åsikt har alla rätt till men att förfölja folk på ett forum och göra vistelsen här så jäklig och otrevlig som det bara går är en annan sak ibland har det ju handlat om ren personförföljse och ett och annat Troll hakar på direkt precis som i Mobbing ,en del förvränger med flit det folk skriver bara för att de ska få en chans att spy lite galla och sedan kunna njuta av det .I grund och botten är det här människor som tar ut sitt elände på andra en slags pojecering skulle jag vilja säga .Måste säga att man tappar hakan ibland över vilka otrevliga och elaka människor det finns ¨. fear.gif Som tur är så är de flesta här bra människor kompiskram.gif
DEN bilden var personifierad av ett datatroll Fjortispower rotfl.gif
Piccante
jag tycker inte att personer med intressen för kontroversiella frågor är troll. Troll är ute efter att antingen bara störa så det blir kaos genom att spamma med nonsenstrådar elelr inlägg eller värre manipulera och vända folk mot varandra så man triggar igång bråk stup i ett utan att själv vara den som står i centrum.
kerstin z5-6
Ja men skillnaden mellan "troll" o icke troll har inget med kontroversiella åsikter att göra eller yttrande frihet utan sättet man diskuterar på o fa de bakomliggande orsakerna till diskussionen öht.
Troll är inte intresserade av diskussion-de lever av och i den "energi "som uppstår när andra bråkar.
Inte bara på Internet utan ofta IRl med.Fast på internet är det bara så mkt lättare
Cacki
CITAT (kerstin z5-6 @ 14-09-2011, 20:43) *
Ja men skillnaden mellan "troll" o icke troll har inget med kontroversiella åsikter att göra eller yttrande frihet utan sättet man diskuterar på o fa de bakomliggande orsakerna till diskussionen öht.
Troll är inte intresserade av diskussion-de lever av och i den "energi "som uppstår när andra bråkar.
Inte bara på Internet utan ofta IRl med.Fast på internet är det bara så mkt lättare

Jaha, nu hänger jag med....och tycker att din definition var väldigt bra och värd att lägga på minnet. tummenupp.gif
*Stintan*
Min tolkning av troll är sådana som reggar sig på forum enbart för att provocera, ställa till bråk och så split mellan medlemar. Trollet är bara road av att se reaktionerna och brukar sällan eller aldrig bli gammal i forumet.
Cacki
CITAT (Motti @ 14-09-2011, 20:37) *
Att ha en åsikt har alla rätt till men att förfölja folk på ett forum och göra vistelsen här så jäklig och otrevlig som det bara går är en annan sak ibland har det ju handlat om ren personförföljse och ett och annat Troll hakar på direkt precis som i Mobbing ,en del förvränger med flit det folk skriver bara för att de ska få en chans att spy lite galla och sedan kunna njuta av det .I grund och botten är det här människor som tar ut sitt elände på andra en slags pojecering skulle jag vilja säga .Måste säga att man tappar hakan ibland över vilka otrevliga och elaka människor det finns ¨. fear.gif Som tur är så är de flesta här bra människor kompiskram.gif
DEN bilden var personifierad av ett datatroll Fjortispower rotfl.gif

Fast det ser jag nog som två helt olika fenomen. Mobbning bedriver man ju nästan uteslutande i flock medan forumtrollet agerar ensam.
mamamaggan
Troll för mig kan vara någon som förställer sig och diktar upp ett liv de inte har.

Kan kännas hur äkta som helst av många men till slut spricker det när de inte kommer ihåg vad de ljög ihop förra veckan.

De kan ändra åsikt hur många gånger som helst . Jag skulle tro att vi har en del troll här på forumet som inte har kommit ut i ljuset och spruckit än. Det är väl egentligen ett troll , någon som inte tål att komma ut i ljuset och bli granskad.

De " enkla " trollen , de nya och/eller de provocerande , avslöjas ganska snabbt men som sagt tycker jag det är de " hala " trollen som är de rktiga trollen .
´
Det är de " hala " trollen jag tycker är värst för de nästlar sig in och kan få en hel del anhängare fast de uttrycker lite läskiga åsikter.

gnon49
Troll är väl när man inte har någon åsikt om någonting i grunden utan vill endast spela ut övriga mot varandra i dom olika trådarna. Man låtsas, berömmer, smörjer, för att i nästa ögonblick ta till storsläggan. Sedan väntar man på reaktionen och spelar offer, är oförstående, feltolkad osv. Sedan kan man börja på ny kula när det lugnat ner sig. Psykopat är kanske att ta i men, men.
Motti
Här finns helt klart ett flockbetend i mindre skala !dom som hakar på för att inte själva bli utsatta för trakaserier och mobbing här.Dessa människor måste vara fruktansvärt bittra och har tydligen svårt för att se någor bra i livet de gräver ner sig i ett bittert liv och kan till slut inte se något positivt eller roligt i något.Gud bevare mig att jag inte bli sådan !ett gott skratt förlänger livet rotfl.gif och drar upp en från tristess .
Myosotis
Alla troll agerar inte likadant, det måste ju finnas lika många strategier som troll för det är ju också människor bakom som nog många gånger mår riktigt dåligt, så egentligen tycker jag mest att det är tragiskt att de känner att de vill göra så här, samtidigt som jag inte kan acceptera att de förstör för andra så till den grad att folk tappar lusten att vistas på forumet. Det finns många som mår dåligt som inte uppvisar trollbeteende och ändå blir sedda, får positiv uppmärksamhet för den de är istället för trollets negativa. Har trollen försökt men misslyckats? Ignorerats eller mobbats så de blev sugna på att hämnas?
mamamaggan
CITAT (Myosotis @ 15-09-2011, 10:37) *
Alla troll agerar inte likadant, det måste ju finnas lika många strategier som troll för det är ju också människor bakom som nog många gånger mår riktigt dåligt, så egentligen tycker jag mest att det är tragiskt att de känner att de vill göra så här, samtidigt som jag inte kan acceptera att de förstör för andra så till den grad att folk tappar lusten att vistas på forumet. Det finns många som mår dåligt som inte uppvisar trollbeteende och ändå blir sedda, får positiv uppmärksamhet för den de är istället för trollets negativa. Har trollen försökt men misslyckats? Ignorerats eller mobbats så de blev sugna på att hämnas?

tummenupp.gif
silos
Forumtroll är sådana som vill ställa till bråk och håller på med personliga påhopp så som jag se det hela.
tomas99
CITAT (Meriona @ 14-09-2011, 19:51) *
I mina ögon är det den jobbiga dagsländan som ägnar sitt liv för stunden att ställa till med jävelskap på just det forum som man valt att hemsöka. FY FAN FÖR FORUMTROLL! Far åt helvete med er, ni ger dålig publicitet åt min hemstad! ranting.gif rtfm.gif

Ja så är det... är det Sundsvall du menar?
Myosotis
Just det och så glömde jag säga att jag tror att många som vi ser som troll inte vet om det själva, de skulle bli förvånade och ledsna om man mötte dem på gatan och sa "är det du som är forumtrollet". Jag har en känsla av att det finns troll som känner sig påhoppade i alla trådar och måste försvara sig och förnekar all skuld till att det blir bråk. Räknas det som troll då?

Sundsvall? blink.gif
silos
CITAT (Myosotis @ 15-09-2011, 12:20) *
Just det och så glömde jag säga att jag tror att många som vi ser som troll inte vet om det själva, de skulle bli förvånade och ledsna om man mötte dem på gatan och sa "är det du som är forumtrollet". Jag har en känsla av att det finns troll som känner sig påhoppade i alla trådar och måste försvara sig och förnekar all skuld till att det blir bråk. Räknas det som troll då?

Sundsvall? blink.gif

Tror du verkligen det?
Jag har blivit kallad för forumtroll,men inte bryr jag mig om det,eftersom jag vet att jag inte är det,utan jag är en människa som tycker om att skriva och skriva och så klart kan det blir alldeles för mycket av det.....
tomas99
CITAT (Myosotis @ 15-09-2011, 12:20) *
Sundsvall? blink.gif

Ja Sundsvall säjer Pia i från Sundsvall dej något?
Myosotis
CITAT (silos @ 15-09-2011, 12:38) *
Tror du verkligen det?
Jag har blivit kallad för forumtroll,men inte bryr jag mig om det,eftersom jag vet att jag inte är det,utan jag är en människa som tycker om att skriva och skriva och så klart kan det blir alldeles för mycket av det.....

Ja, jag tror att det kan vara så för vissa men det är bara en gissning. Jag menar inte dig, jag tror inte att du är ett troll och jag tror inte att någon annan menade dig heller.

CITAT (tomas99 @ 15-09-2011, 12:39) *
Ja Sundsvall säjer Pia i från Sundsvall dej något?

Ääääh... nej? Tror inte det. Vad har hon med Meriona att göra? Meriona pratade om Trollhättan och hon är garanterat inget troll.
silos
CITAT (Myosotis @ 15-09-2011, 12:50) *
Ja, jag tror att det kan vara så för vissa men det är bara en gissning. Jag menar inte dig, jag tror inte att du är ett troll och jag tror inte att någon annan menade dig heller.
Ääääh... nej? Tror inte det. Vad har hon med Meriona att göra? Meriona pratade om Trollhättan och hon är garanterat inget troll.

Det förstår jag att ni inte menade mig,kom dock att tänka på det hur mycket jag har skrivit och fortfarande skriver.
Myosotis
CITAT (silos @ 15-09-2011, 12:51) *
Det förstår jag att ni inte menade mig,kom dock att tänka på det hur mycket jag har skrivit och fortfarande skriver.

Det är en annan sak. I min värld blir man inte troll för att man skriver mycket. Du är alldeles för snäll för att vara ett troll, du skulle aldrig kunna såra någon med flit. kompiskram.gif
Meriona
CITAT (silos @ 15-09-2011, 12:51) *

Silos, du är absolut inget troll. Hoppas att du inte tror att jag tycker det. kompiskram.gif

Undrar också lite hur jag blev indragen i Sundsvall, jag har varit där en gång i mitt liv förvisso, men minns tågresan därifrån bättre, så troligen var det inte nåt som imponerade.
silos
CITAT (Myosotis @ 15-09-2011, 12:54) *
Det är en annan sak. I min värld blir man inte troll för att man skriver mycket. Du är alldeles för snäll för att vara ett troll, du skulle aldrig kunna såra någon med flit. kompiskram.gif

smiley_small_hug.gif wub.gif smiley_small_hug.gif

CITAT (Meriona @ 15-09-2011, 13:19) *
Silos, du är absolut inget troll. Hoppas att du inte tror att jag tycker det. kompiskram.gif

Undrar också lite hur jag blev indragen i Sundsvall, jag har varit där en gång i mitt liv förvisso, men minns tågresan därifrån bättre, så troligen var det inte nåt som imponerade.

Det tror jag inte!!!Alltså att du skulle tro att jag vore en troll!
smiley_small_hug.gif wub.gif smiley_small_hug.gif
Myosotis
CITAT (Meriona @ 15-09-2011, 13:19) *

Testa att titta ut genom fönstret - du kanske är i Sundsvall? Man vet aldrig.
Meriona
CITAT (Myosotis @ 15-09-2011, 13:41) *
Testa att titta ut genom fönstret - du kanske är i Sundsvall? Man vet aldrig.

jag ser en björk. Kanske är jag i Umeå då? ohmy.gif
Myosotis
CITAT (Meriona @ 15-09-2011, 13:44) *
jag ser en björk. Kanske är jag i Umeå då? ohmy.gif

Ja - så måste det vara.
Anma
CITAT (Cacki @ 14-09-2011, 20:15) *
Fast det kan ju faktiskt vara så att personen ifråga bara har ganska kontroversiella åsikter som väcker upprördhet. Det ena ger det andra och snart är bråket igång med både pajkastning och personangrepp. Avsikten från början kanske inte alls var att ställa till med bråk....hmm

Precis. Min avsikt är aldrig att trolla till exempel. Men jag hamnar ju alt som oftast i löjliga bråk. I alla fall i politiktrådarna.

Hmmm... Jag kanske är den som nappar? Ja, det gör jag ju. biggrin.gif
larkdjur
Jag tycker att problemet idag mest är folk som kallar alla som inte håller med dem för troll. Det har blivit en härskarteknik på internet, istället för att säga "lilla gumman, det där vet du inget om" säger man "du är ett troll". Underförstått "så ingenting du säger behöver tas på allvar". Trollanklagelser är den nya trollningen. Som det sagts tidigare: bara för att man har kontroversiella åsikter trollar man inte.

För övrigt tycker jag det har blivit väldigt roligt på svenska med ordet troll och internettroll som på bilden ovan är en roligare bild än någon som fiskar. I alla fall i mitt huvud.
Jubbe063
Nåja, vi ska inte skylla allt debattklimat på troll. Man behöver inte mata trollen, dvs falla i fällan och bidra till dålig stämning mm. Går att ignorera trollens försök....... Utan mat svälter trollen och försvinner när de ej får de reaktioner de önskar.
ninnisky
CITAT (larkdjur @ 15-09-2011, 14:28) *
Jag tycker att problemet idag mest är folk som kallar alla som inte håller med dem för troll. Det har blivit en härskarteknik på internet, istället för att säga "lilla gumman, det där vet du inget om" säger man "du är ett troll". Underförstått "så ingenting du säger behöver tas på allvar". Trollanklagelser är den nya trollningen. Som det sagts tidigare: bara för att man har kontroversiella åsikter trollar man inte.

För övrigt tycker jag det har blivit väldigt roligt på svenska med ordet troll och internettroll som på bilden ovan är en roligare bild än någon som fiskar. I alla fall i mitt huvud.

Jag blir heller kallad för ett troll än lilla gumman, det där vet du inget om.... för om något är förnedrande och dumt så är det det. Det säger mer om dig.... thumbdown.gif än trollet ifråga!
*Stintan*
CITAT (ninnisky @ 15-09-2011, 16:55) *
Jag blir heller kallad för ett troll än lilla gumman, det där vet du inget om.... för om något är förnedrande och dumt så är det det. Det säger mer om dig.... thumbdown.gif än trollet ifråga!

tummenupp.gif

Härskarteknik är det väl att säga till någon "lilla gumman, det där vet du inget om...", verkligen dålig stil! Däremot tycker jag inte det händer särskilt ofta här på forumet att någon kallar någon annan för troll. De gånger det händer så har det oftast varit befogat.
silos
CITAT (*Stintan* @ 15-09-2011, 17:02) *
tummenupp.gif

Härskarteknik är det väl att säga till någon "lilla gumman, det där vet du inget om...", verkligen dålig stil! Däremot tycker jag inte det händer särskilt ofta här på forumet att någon kallar någon annan för troll. De gånger det händer så har det oftast varit befogat.

Jassådu,har det varit befogat till.ex.kalla mig för troll?
Eva i Skåne
Kontroversiella åsikter finns både på forum och irl och inte är man troll för det. Många trivs med hetsiga diskussioner och att få uttala sina åsikter även i obekväma frågor och vissa gör det med glimten i ögat, tycker jag.
Den som uttrycker obekväma åsikter och dessutom är helt anonym bakom ett nick är lättare att misstänka för ett troll, men ett anonymt nick är förstås inte alltid ett troll, tror det bara är i enstaka undantagsfall, och anonym har man såklart rätt att vara. Dock är jag lite mer skeptisk när när någon ny medlem kastar sig in i häftiga diskussioner/bråk och jag ser på deras medlemsprofil att de inte uppgett något alls där.

Sen har vi ju haft troll här som berättat hela sitt uppdiktade livs historia... men många många fler äkta människor som berättar saker ur sitt liv

En kram till alla icke-troll smiley_small_hug.gif
ninnisky
CITAT (Eva i Skåne @ 15-09-2011, 15:12) *
En kram till alla icke-troll smiley_small_hug.gif

smiley_small_hug.gif tillbaka!
*Stintan*
CITAT (silos @ 15-09-2011, 17:09) *
Jassådu,har det varit befogat till.ex.kalla mig för troll?

Men det har jag väl ändå inte påstått! Du är väl inget forumtroll.
silos
CITAT (*Stintan* @ 15-09-2011, 17:18) *
Men det har jag väl ändå inte påstått! Du är väl inget forumtroll.

Tack! Och nej,du har inte påstått det så gott som jag minns!
mamamaggan
Förstår inte riktigt det här med att ni klagar på de som har varit medlemmar en eller ett par dagar och som bara provocerar.

Man borde inte trilla dit på såna troll , det är bara att ignorera dem när man väl förstått vad de håller på med . Har man blivit lurad ett par gånger så ser man sig ju för i framtiden.

abbbe
CITAT (*Stintan* @ 15-09-2011, 17:02) *
tummenupp.gif

Håller inte med där. Det har varit ett väldans tjat om vem som är troll och inte troll i flera år. Vissa medlemmar har varit särskilt engagerade att fördjupa sig i detta.

Jag har också kallats troll biggrin.gif , vem vet. Det kanske jag är också?
*Stintan*
CITAT (abbbe @ 15-09-2011, 20:02) *
Håller inte med där. Det har varit ett väldans tjat om vem som är troll och inte troll i flera år. Vissa medlemmar har varit särskilt engagerade att fördjupa sig i detta.

Jag har också kallats troll biggrin.gif , vem vet. Det kanske jag är också?

Ja det finns ju uppenbarligen ingen enhetlig definition på vad ett forumtroll är så vem vet biggrin.gif
herkules
CITAT (abbbe @ 15-09-2011, 20:02) *
/.../Jag har också kallats troll biggrin.gif , vem vet. Det kanske jag är också?

jag har också blivit anklagad för att trolla här inne.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Det finns nog olika sorters troll här inne.

Men det där med, lilla gumman det förstår du inte, är så nedvärderande att det nästan är värre än ett troll.

Eller som sist när silos skrev om demoner. Inte att jag gillade tråden men när man skriver att tro är något när man själv inte räcker till och hat dåligt självkänsla, då tycker jag att man nedvärderar andra människor. Att skrivaren själv är så mycket bättre osv.

Först tänkte jag då att svara men så tänkte ja till, varöfr slösa bort sin tid på sånt.

Tyvärr finns ju inte bara troll här då och då utan också en hel del som gillar att bråka

Elisabeth
Cacki
CITAT (*Stintan* @ 15-09-2011, 20:17) *
Ja det finns ju uppenbarligen ingen enhetlig definition på vad ett forumtroll är så vem vet biggrin.gif

Nej det verkar visst vara så. Det kanske inte är så konstigt att man känner sej lite förvirrad ibland när det hojtas om trollvarning och man själv inte riktigt fattar varför....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon