CITAT (Jan Lindgren @ 17-09-2011, 15:58)

Hej!
Det bästa sättet att lära barn att huggormarna är tämligen ofarliga
Jag antar att du menar att de är lätta att hantera och lätta att undvika att bli bitna av, för det är de. De är fullständigt icke-aggressiva och anfaller aldrig, de kan inte hoppa, de är lättskrämda och enkla "schasa bort" genom att vifta lite med armarna, och de kan inte bita igenom ens lätta skor av typen tennisskor. Om man inte springer runt i naturen barfota eller hanterar huggormar med händerna blir man helt enkelt aldrig biten.
Och det är tur, för bettet är otrevligt.
Gift är "dyrt" för ormen, och huggormar injicerar oftast inte gift när de biter, det är därför man hör folk snacka om att de inte är värre än getingar och liknande. OM ormen injicerar gift blir man rejält dålig även om man inte är allergisk. Jag har blivit biten tre gånger, injicerad med gift en gång. Jag blev biten i tummen, är
inte allergisk, och fick ligga på sjukhus i tre veckor med armen i gips pga att den blev blå och svullnade så kraftigt att det fanns risk att huden skulle spricka. Normalt sett blir den bitne kraftigt illamående, men min reaktion var lindrig och förutom att armen blev ett enda jättestort blåmärke blev jag inte dålig. Jag fick inget antiserum eftersom det (åtminstone på den tiden) gjordes på hästblod och i sig kunde ge dödlig anafylaktisk chock, så det gavs bara till de som var allergiska mot giftet.
Giftet är sensibiliserande, dvs blir jag nånsin biten igen kommer jag att reagera kraftigare och bli sjukare.
Redigerat av Azur: 17-09-2011, 20:29