Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Förbaskade försäkringskassan
          xlxl67
          Inlägg 24-09-2011, 19:31
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 1 870
          Medlem nr: 25 446

Jag har skrivit fel - skall vara "Någon mer som har dåliga erfarenheter av A-kassan/försäkringskassan? Sorry! sleep.gif

I detta fall har jag bara varit i kontakt med a-kassan men har haft lika tom större problem med försäkringskassan.

Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 02-10-2011, 18:24
          Länk hit: #22

Gäster

Försäkringskassan och sjukvården????

Jag undrar hur går det för en som blivit sjuk och sliten (fallet gäller en annan person, inte mig) i sitt arbete innom hemsjukvården och hamnar till slut med skadad rygg på sjukhus???? confused.gif

Personen i fråga behövde en operation för att komma på benen och till arbete. Detta nekades pga. övervikt och rökning. Läkaren sade att ska titta på det när personen blivit rökfri och minst 20 kg lättare.
          H#n skickades hem, klarar inte sig själv ens och där tillsätter man resurser för att h#n får mat och hygien.
          OCH en sjukskrivning på några veckor (osäker hur många).

Personen var endast omkring 45 år ! H#n sade att det kommer inte att gå alls...... thumbdown.gif

Citera
          Cacki
          Inlägg 02-10-2011, 18:45
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

Rökstoppa och fr.a. viktnedgång kanske är viktiga förutsättningar för en lyckad operation. Jag kan nog tycka att det är bra att man kräver en motprestation ibland. Det kan ju faktiskt öka motivationen hos patienten att ta hand om sej (och sin rygg) även i fortsättningen.

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Gita
          Inlägg 02-10-2011, 19:05
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (Anki på Öland @ 24-09-2011, 09:01) *
          Tror det är bara jag som har en alldeles fantastisk handläggare på fk. När min rygg brakade ihop hade handläggaren, jag, min chef och kommunens kille som skötte omplaceringar ett utmärkt samarbete. När jag arbetsprövade och efter 1 timme sa att nej det går inget så var det inget snack alls utan handläggaren och jag konstaterade tillsammans att det bästa vore att jobba ½-tid på mitt ordinarie jobb. Inte så poppis hos min chef, men hon fick pussla med timmarna. När jag sen i vintras bröt fingret och blev helt sjukskriven ringde hon hem till mig för att fråga hur det var och ge mig sitt direktnummer om jag behövde få tag på henne av någon anledning. Hon förklarade också dom nya reglerna och sa att blir din sjukskrivning mer än ett halvår så ska du egentligen prova på omplacering men eftersom vi redan provat det för några år sen och det inte funkade behöver vi inte bry oss om det nu för du blir ju inte mera lättplacerad när du har en högerhand som inte fungerar.....

Min egen erfarenhet av FK är bara positiv. När jag för några år sedan var sjukskriven efter en större operation så kom ersättningen lika punktligt som lönen. Inget som helst krångel.
          Gita

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 02-10-2011, 19:09
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Det är nog mer regel än undantag att läkarna kräver rökstopp och viktnedgång om detta bedöms nödvändigt för en operation som annars kanske både skulle vara riskabel och inte ge önskat resultat. Övervikten i sig förvärrar ju dessutom ofta ryggbesvären. Tycker inte det är något konstigt alls att man ställer krav på patienten.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Gita
          Inlägg 02-10-2011, 19:15
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (Ugglemormor @ 02-10-2011, 19:24) *
          Försäkringskassan och sjukvården????

Jag undrar hur går det för en som blivit sjuk och sliten (fallet gäller en annan person, inte mig) i sitt arbete innom hemsjukvården och hamnar till slut med skadad rygg på sjukhus???? confused.gif

Personen i fråga behövde en operation för att komma på benen och till arbete. Detta nekades pga. övervikt och rökning. Läkaren sade att ska titta på det när personen blivit rökfri och minst 20 kg lättare.
          H#n skickades hem, klarar inte sig själv ens och där tillsätter man resurser för att h#n får mat och hygien.
          OCH en sjukskrivning på några veckor (osäker hur många).

Personen var endast omkring 45 år ! H#n sade att det kommer inte att gå alls...... thumbdown.gif

Jag kan inte på något sätt tycka synd om personen i ditt exempel. Sjukvårdens resurser är inte oändliga, prioriteringar är nödvändigt och är man inte på något sätt beredd att göra vad som krävs för att förbättra sin egen hälsa så hamnar man med all rätt sist i kön.
          Gita

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 03-10-2011, 10:16
          Länk hit: #27

Medlem

Man kan väl knappast skylla läkarens krav på viktnedgång och rökstopp på försäkringskassan vilken tråden handlar om.

--------------------

Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 03-10-2011, 10:23
          Länk hit: #28

Gäster

Gita,

I sakfråga och principer håller jag med dig helt. Såg fler ex. av en tuff behandling av olika motprestationer att få det man var där för, som skickades hem för att uppnå målen. Undrar bara hur/om det funkar???

Men jag grät när h"n kördes liggande hem, en ensamstående med tonåringar. Vi hann ju snacka en hel del, så därför känner jag för den situationen och personen i fråga.

Det var inget positivt för henne att höra detta och samtidigt lyssna på att ett spec. team fr. ett universitetssjukhus skulle komma och ta hand om min operation. Hon var bitter!!! crying.gif

Det kändes inte bra innombords, men man får vara tacksam för det man själv fick.

Det är nog bäst för alla att resurser läggs på "säkrare kort" rent ekonomiskt, men dessa som inte fyller de nyare kraven blir det ett dåligt liv eller inget liv alls.
          Däri blir det mer gap mellan oss alla. Synd! sad.gif

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 03-10-2011, 11:05
          Länk hit: #29

Medlem

Sjukhusen erbjuder hjälp med rökavvänjning och det borde även gå att få stöd och hjälp för att bli av med de nödvändiga kilona men fortfarande har det inte mycket med försäkringskassan att göra.

Redigerat av *Stintan*: 03-10-2011, 11:05

--------------------

Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 03-10-2011, 11:41
          Länk hit: #30

Gäster

Jag menar att ex. detta fall som jag beskrev hamnar ju hos FK om hon inte bli rökfri och av med sina kilon innom de närmsta veckorna, göra sin operation och återvända till arbetet. Hur enkelt är det när i många av fallen har lidit flera år och ändå jobbat?.... confused.gif

Hoppas att personerna i den situationen får den hjälp de behöver för att vända i den situationen. Där inne hörde jag inte ett smack om det i alla fall och jag hann träffa flera fall och snacka med dom. Lika villsna och hopplösa just då, men hoppas...... tummenupp.gif
          Många av dem var ju oroliga hur det kommer att gå med just den FK-biten, och inte att undra på....

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 03-10-2011, 12:16
          Länk hit: #31

Medlem

En del tror visst att det ska komma stekta sparvar o lägga sig på tallriken och att andra ska ordna allt. Man får väl anstränga sig lite själv i en sån situation. Det är ju knappast andra som stoppar in bullarna i munnen på dem eller röker åt dom.

--------------------

Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 03-10-2011, 12:39
          Länk hit: #32

Gäster

Stintan,

Just därför fick jag denna operation för att de visste om att jag lever inte till årets slut, men med detta kommer jag upp snabbt pga av mitt kynne.... crazy.gif
          Visst finns det många som tror att det flyger stekta sparvar, men dit hör inte jag, men har empati nog att bry mig om andra, men jobbet kan man inte göra åt någon, har jag lärt mig.
          Man får till sistens göra det själv och/ev tänka på sitt eget leverne......

Redigerat av Ugglemormor: 03-10-2011, 12:40

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 03-10-2011, 12:58
          Länk hit: #33

Medlem

Kan inte tycka att det har så mycket med empati att göra faktiskt eftersom personen kan få sin operation om hon gör som läkarna säger.

--------------------

Citera
          caprifol
          Inlägg 03-10-2011, 13:02
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 611
          Medlem nr: 6 380

Jag vet inte om det är allmänt vedertaget, men åtminstone på ett par av storsjukhusen här i Stockholm utför de inte operationer för den kärlkramp i benen som kallas fönstertittarsjukan om rökande patienten inte slutar röka. Det lär vara meningslöst!

Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 03-10-2011, 13:14
          Länk hit: #35

Gäster

Jag är inte hemma heller hur det är i hela landet för har sluppit anlita dom på länge, så jag märkte en skillnad på folk och folk under denna vistelse.

Jag sympatiserar inte rökning, men hur i katten gör de som blir så stora och i unga år?.. Visst vet jag allt om arv och snabbmatsvanor och stress, men självhjälp kanske inte klingar så klart hos alla, vem vet....

När jag lyftes till operationsbordet så stod det i kanten --- max 100kg! Ojdå, tänkte jag, hur ser bordet ut om någon väger mer?.... rätt så udda tanke mitt i allt, men det såg jag..... angel_not.gif

Det är Tufft och spara ska man överallt, så därför blir en del utan hjälp, men det är väl inget nytt. Förr gick man till doktorn huvud under armen eller inte alls pga. att pengarna räckte knappt till maten....

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 03-10-2011, 13:36
          Länk hit: #36

Medlem

Men det är ju för att rökning och övervikt gör operationerna riskabla och man riskerar att inte få lyckade resultat av operationen som trots allt kostar massor. Det är ju faktiskt för patientens bästa man kräver detta. Det gäller inte om det är akut livshotande.

--------------------

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 03-10-2011, 13:48
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (*Stintan* @ 03-10-2011, 14:36) *
          Men det är ju för att rökning och övervikt gör operationerna riskabla och man riskerar att inte få lyckade resultat av operationen som trots allt kostar massor. Det är ju faktiskt för patientens bästa man kräver detta. Det gäller inte om det är akut livshotande.

tummenupp.gif
          Visst är det så. Tror nog att nästan alla kan och vill fatta det....

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          caprifol
          Inlägg 03-10-2011, 13:59
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 611
          Medlem nr: 6 380

CITAT (*Stintan* @ 03-10-2011, 14:36) *

Javisst, och jag önskar lägga till att jag tycker det är rätt!

Citera
          herkules
          Inlägg 03-10-2011, 14:19
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

@ugglis, jag håller så väl med dig i det du skriver i inlägg#28 (jag kan inte citera m tfn) folk delas in i à och b-lag på sjukhus nu för tiden.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Ugglemormor
          Inlägg 03-10-2011, 14:23
          Länk hit: #40

Gäster

Japp.... tummenupp.gif håller med er alla om detta, men kanske tänkte jag mer om mina medpatienter i olika situationer och kände en sorg om det hela........ angel_not.gif

När man ligger där själv så är man inte så tuff och stor varken till sinnet eller annat som påverkar en under ett sådant äventyr...... Lättare se det mer objektivt som ni gör och även jag kommer att tänka på när man har lagt bakom sig det mesta.....
          Svårt att inte bli berörd där inne....... tummenupp.gif när man hamnar mitt i eländet......

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-06-2026, 22:54

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon