Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

9 sidor V  « < 4 5 6 7 8 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Rödtotten, vad tror ni om henne?
          Gita
          Inlägg 30-09-2011, 19:23
          Länk hit: #101

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (*Stintan* @ 30-09-2011, 19:55) *
          Kan tro att det vore en önskedröm för dig nu när moderaterna backat 5 % men det är nog knappast sossar som plötsligt går över till borgarblocket.

Inte? Det är väl precis vad som hänt de senaste tio åren. Var har annars ca 15 % av sosserösterna tagit vägen?
          Gita

Citera
          gnon49
          Inlägg 30-09-2011, 20:40
          Länk hit: #102

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Det är långt till valet så olika mätningar visar ju dagens väljaråsikter. Dom olika instituten visar dessutom olika så det enda säkra tror jag är att M och S hela tiden ligger jämsides med lite upp och ner. M har befäst sin ställning och mycket högre kan dom nog inte gå. S har hamnat jämsides och mycket lägre kan dom nog inte gå. En balans i svensk politik som gynnar landet. Att vinna ett riksdagsval skall kosta lite svett , arbete o nytänkande. Annars får man sitta i riksdagen och leka opposition. Maud fick silkessnöret på ett "fint" sätt, Hägglund känner av det och Ohly hänger i det. Framtiden bjuder säkert på fler överraskningar. Och då tror jag främst inom S.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Överbölingen
          Inlägg 30-09-2011, 20:50
          Länk hit: #103

Medlem
          Antal inlägg: 1 602
          Medlem nr: 707

Oskrivet kort. Helt annonym för mig.
          Är hon bra så OK för partiet. Hoppas att hon håller för pressen av ansvaret. Min syn på tingens ordning behöver starka ledfyrar.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 30-09-2011, 20:54
          Länk hit: #104

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Tror rödtotten kan bli bra som ledfyr rolleyes.gif

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 30-09-2011, 21:38
          Länk hit: #105

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Gita @ 30-09-2011, 20:23) *
          Inte? Det är väl precis vad som hänt de senaste tio åren. Var har annars ca 15 % av sosserösterna tagit vägen?
          Gita

Vid valet 1998 fick S 36,9%, 2002 39,85%, 2006 34,99%, 2010 30,66%

Det stora raset var 1998, Göran Perssons första val som partiledare då S backade nästan 10% sedan 1994. Dessa röster borde då gått till de borgerliga partierna enligt dig men moderaterna gick bara fram 0,5% 1998 och de stora vinnarna var KD som ökade 7,7% samt V som ökade 5,83%.
          C, Fp och Mp gick alla bakåt i 1998 års val med sammanlagt ca 7%. Då ska vi också ha klart för oss att valdeltagandet sjönk kraftigt 1998 jämfört med 1994 och var ännu lägre 2002. Du gör det alldeles för enkelt för dig om du tror att borgarna tagit 15% S-röster för så är det inte.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Huggorm
          Inlägg 30-09-2011, 21:42
          Länk hit: #106

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (*Stintan* @ 30-09-2011, 22:38) *
          Vid valet 1998 fick S 36,9%, 2002 39,85%, 2006 34,99%, 2010 30,66%

Det stora raset var 1998, Göran Perssons första val som partiledare då S backade nästan 10% sedan 1994. Dessa röster borde då gått till de borgerliga partierna enligt dig men moderaterna gick bara fram 0,5% 1998 och de stora vinnarna var KD som ökade 7,7% samt V som ökade 5,83%.
          C, Fp och Mp gick alla bakåt i 1998 års val med sammanlagt ca 7%. Då ska vi också ha klart för oss att valdeltagandet sjönk kraftigt 1998 jämfört med 1994 och var ännu lägre 2002. Du gör det alldeles för enkelt för dig om du tror att borgarna tagit 15% S-röster för så är det inte.

Man måste ta med generationsskifte och föryngring av väljarkåren i ekvationen för att man skall förstå vad som hände.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 30-09-2011, 22:49
          Länk hit: #107

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Huggorm @ 30-09-2011, 22:42) *
          Man måste ta med generationsskifte och föryngring av väljarkåren i ekvationen för att man skall förstå vad som hände.

Det är det väl vid varje val.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          herkules
          Inlägg 01-10-2011, 08:10
          Länk hit: #108

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (Chamomille @ 30-09-2011, 17:48) *
          Jaså du säger det. Har du mindre marginaler? Är du empatisk?

du är ungefär lika kul som mensvärk.

CITAT (Aqvakul @ 30-09-2011, 18:49) *
          Det är nog ingen generalisering som håller precis... Det handlar nog mer om personliga egenskaper och mindre om ekonomisk förmåga..

jag tror inte det. eller rätttare sagt, jag vet att generaliseringen håller, har sett båda sidor av samhället och vet precis vilka som delar med sig, det är ju inte precis så att 14-rumsvillorna i saltis öppnas upp för exvis hemlösa.
          trots att det finns plats.
          trist visst.

CITAT (Gita @ 30-09-2011, 19:21) *
          Ännu ett oerhört klarsynt inlägg! När man läser sådant som du ger uttryck för ovan så tycker man faktiskt att det skulle vara en god idé att beskatta självgodhet och dumdryghet.
          Gita

absolut.

tillbaka t anni nu, jag kan tjata om mina hemlösa någon annanstans. jag har lysssnat på henne, hon rapar gammal skåpmat, var är det nya?

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Cacki
          Inlägg 01-10-2011, 09:19
          Länk hit: #109

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

Jag tror ändå att det ligger en poäng i vad herkules säger ang empati och nyckelordet är erfarenhet. Har man själv varit och nosat på fattigdom så vet man vad det vill säga. Då är det väl självklart, att om man har något att accosiera till, så är det också lättare att känna empati med dem som befinner sej i den situationen just nu.
          Är man däremot född med en silversked i munnen så har man ingen aning. Då kan "fattigdom" vara att inte kunna köpa sej en lika fin ny bil som någon annan i vänskapskretsen. De må till viss del vara förlåtna eftersom det då handlar om ren okunskap.
          De värsta människorna i mina ögon är dock de som gjort en klassresa uppåt och som någonstans under vägen glömmer sitt ursprung. De sk nyrika. De som låter sej sänkas som medmänniska av ren egoism och girighet. Tyvärr alltför vanligt!

Ang Annie Lööf så har hon bara hunnit göra en första liten presentation av sej själv så det går egentligen inte att säga varken bu eller bä... och det är långt mellan ord och verkstad.

Redigerat av Cacki: 01-10-2011, 09:21

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          Tapio
          Inlägg 01-10-2011, 11:59
          Länk hit: #110

Medlem
          Antal inlägg: 1 400
          Medlem nr: 2 402

CITAT (herkules @ 30-09-2011, 08:50) *
          japp, precis så är det!
          människor med mindre marginaler har en mycket större empatisk förmåga än vad redan "välbeställda" människor har.
          det är alltid mycket lättare att dela med sig om man har lite än om man har mycket.
          no bull.

Halaj!

Befinner man sig på samhällets botten är det ju lättare att känna empati för andra som också är där, så visst. Man vet ju hur det är, liksom.

Men mitt fetstilta blir jag lite förundrad över.
          Om jag har en hundring över är det alltså lättare att dela med sig av den, än om jag har en tusenlapp över? Själv tycker jag ju att det borde vara tvärtom, men tydligen inte.
          Hur tänker du där?

//T

Citera
          herkules
          Inlägg 01-10-2011, 18:56
          Länk hit: #111

Medlem

CITAT (Tapio @ 01-10-2011, 12:59) *
          Halaj!

Befinner man sig på samhällets botten är det ju lättare att känna empati för andra som också är där, så visst. Man vet ju hur det är, liksom.

Men mitt fetstilta blir jag lite förundrad över.
          Om jag har en hundring över är det alltså lättare att dela med sig av den, än om jag har en tusenlapp över? Själv tycker jag ju att det borde vara tvärtom, men tydligen inte.
          Hur tänker du där?

//T

det är inte tvärtom, även om det naturligtvis finns undantag.
          jag vet av det jag ser dagligdags att de som har lite delar med sig medan de som har mycket inte gör det.
          det ser man ju också rent politiskt, vilka är det som gärna betalar skatt så att andra kan få vård eller en bostad?
          det är INTE de som tjänat mest på skattesänkningarna, dvs höginkomsttagare.
          mycket vill ha mer - gammalt-som-gatan-ordspråk.

--------------------

Citera
          Gita
          Inlägg 01-10-2011, 21:59
          Länk hit: #112

Medlem

CITAT (herkules @ 30-09-2011, 08:50) *
          japp, precis så är det!
          människor med mindre marginaler har en mycket större empatisk förmåga än vad redan "välbeställda" människor har.
          det är alltid mycket lättare att dela med sig om man har lite än om man har mycket.
          no bull.

Herregud så inskränkt och fördomsfull du är. Menar du på fullt allvar att förmågan till empati och medkänsla beror på plånbokens storlek? Menar du på allvar att människor som lyckats skapa sig ett bra liv genom eget arbete på något sätt skulle vara en sämre sort? Är du så in i bomben inskränkt att du tror dig vara en bättre människa än de som har borgerliga värderingar? Menar du att du genom dina begränsade personliga erfarenheter/ditt tyckande kan säga vem som är ond och egoistisk och vem som är god och empatisk? Ett så fullständigt kategoriskt tänkande gör mig faktiskt mörkrädd!
          Gita
          P.s Du talade i ett annat inlägg om 14-rumsvillor och hemlösa, vad gör du själv för de hemlösa? Utan att få betalt för din insats?. Och för övrigt är det nog säkert så att de som har mycket är de som delar med sig mest, bra exempel på detta är t.ex Bill Gates och Percy Barnevik som satsat miljardbelopp på människor i de delar av världen som verkligen behöver hjälp.D.s

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 01-10-2011, 22:09
          Länk hit: #113

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Gita @ 01-10-2011, 22:59) *
          Herregud så inskränkt och fördomsfull du är. Menar du på fullt allvar att förmågan till empati och medkänsla beror på plånbokens storlek? Menar du på allvar att människor som lyckats skapa sig ett bra liv genom eget arbete på något sätt skulle vara en sämre sort? Är du så in i bomben inskränkt att du tror dig vara en bättre människa än de som har borgerliga värderingar? Menar du att du genom dina begränsade personliga erfarenheter/ditt tyckande kan säga vem som är ond och egoistisk och vem som är god och empatisk? Ett så fullständigt kategoriskt tänkande gör mig faktiskt mörkrädd!
          Gita
          P.s Du talade i ett annat inlägg om 14-rumsvillor och hemlösa, vad gör du själv för de hemlösa? Utan att få betalt för din insats?. Och för övrigt är det nog säkert så att de som har mycket är de som delar med sig mest, bra exempel på detta är t.ex Bill Gates och Percy Barnevik som satsat miljardbelopp på människor i de delar av världen som verkligen behöver hjälp.D.s

Tråkigt med personliga påhopp!

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Gita
          Inlägg 01-10-2011, 22:11
          Länk hit: #114

Medlem

CITAT (Huggorm @ 30-09-2011, 15:34) *
          Vad är inte fakta?
          Floskler skulle jag vilja påstå. De som har det knapert har visserligen stor empati - för sig själv! Vilket man generellt kan säga om alla människor, fattig som rik. Alla är lika goda kålsupare.

Självklart är det så! För att man är fattig är man inte med automatik god lika lite som man med automatik är en egoist som bara ser till sig själv om man råkar vara mera välbeställd. Ett så kategoriskt tänkande är enligt min mening riktigt otäkt och väldigt dumt.
          Gita

Citera
          herkules
          Inlägg 02-10-2011, 07:40
          Länk hit: #115

Medlem

CITAT (Gita @ 01-10-2011, 22:59) *
          Gita

att hacka på mig i din frustration gör dig bara ännu mer frustrerad och nog finns det annat som du kan lägga din energi på.

samla ihop varma kläder, sovsäckar och filtar och ge till hemlösa istället, visserligen är det varmt nu men snart slår det till och blir kallt igen.

bill gates är en förebild och jag skrev tidigare att det naturligtvis finns undantag.

i usa ägnar man sig åt välgörenhet, vilket vi inte ska göra här i sverige, sverige är bättre än så.
          här ska alla människa kunna äta sig mätta, gå till tandläkaren, ha en god bostad och ett jobb, precis så som det var tänkt.
          om alla delar med sig.

men annie då? i senaste sifoundersökningen får hon bra siffror men inte bland unga väljare, det är konstigt, jag trodde att hon skulle bli nya idolen nere på stureplan.

--------------------

Citera
          Gita
          Inlägg 02-10-2011, 07:52
          Länk hit: #116

Medlem

CITAT (Aqvakul @ 01-10-2011, 23:09) *
          Tråkigt med personliga påhopp!

Det är inget personligt påhopp, det är helt enkelt dumt, fördomsfullt och väldigt inskränkt att kategorisera människor på det sätt som görs.
          För det är väl ändå inte så att du också tycker att de som inte delar dina värderingar eller de som lyckats skapa sig ett bra liv genom egna insatser på något sätt är en sämre sort?
          Gita

Citera
          Gita
          Inlägg 02-10-2011, 08:03
          Länk hit: #117

Medlem

CITAT (herkules @ 02-10-2011, 08:40) *
          att hacka på mig i din frustration gör dig bara ännu mer frustrerad och nog finns det annat som du kan lägga din energi på.

samla ihop varma kläder, sovsäckar och filtar och ge till hemlösa istället, visserligen är det varmt nu men snart slår det till och blir kallt igen.

bill gates är en förebild och jag skrev tidigare att det naturligtvis finns undantag.

i usa ägnar man sig åt välgörenhet, vilket vi inte ska göra här i sverige, sverige är bättre än så.
          här ska alla människa kunna äta sig mätta, gå till tandläkaren, ha en god bostad och ett jobb, precis så som det var tänkt.
          om alla delar med sig.

men annie då? i senaste sifoundersökningen får hon bra siffror men inte bland unga väljare, det är konstigt, jag trodde att hon skulle bli nya idolen nere på stureplan.

Du glömmer nog att de som tjänar väldigt bra redan betalar väldigt mycket via skattsedeln. Säkerligen bidrar de där som bor i 14-rumsvillan (ditt exempel) med betydligt mer pengar som bl.a. går till de hemlösa än vad du gör. Tror inte du har någon som helst anledning att anse dig som en bättre människa än dem, inte som en sämre heller naturligtvis.
          Gita
          P.s När det gäller Annie så är det verkligen inget lätt jobb hon åtagit sig, tiden får utvisa hur hon lyckas. Personligen trorjag inte att hon kommer att plocka väljare från moderaterna snarare bland de socialdemokrater som inser att det gamla idustrisamhället är borta för alltid och därmed också socialdemokratins särställning i svensk politik. D.s

Citera
          Gita
          Inlägg 02-10-2011, 08:15
          Länk hit: #118

Medlem

CITAT (herkules @ 02-10-2011, 08:40) *

Förstår faktiskt inte vad du menar med "din frustration". Förstår inte heller ditt tankesätt, man kan helt enkelt inte dela upp människor i onda och goda på det lättvindliga sätt du gör. För mig är ett sådant tankesätt helt främmande och också direkt skrämmande. Tänk dig att du bytte ut "välbeställda" mot "invandrare" att dela upp människor i grupper så som du gör och sedan ge olika grupper olika egenskaper är nog bland det farligaste man kan göra.
          Gita

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 02-10-2011, 08:19
          Länk hit: #119

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Gita @ 02-10-2011, 08:52) *
          Det är inget personligt påhopp, det är helt enkelt dumt, fördomsfullt och väldigt inskränkt att kategorisera människor på det sätt som görs.
          För det är väl ändå inte så att du också tycker att de som inte delar dina värderingar eller de som lyckats skapa sig ett bra liv genom egna insatser på något sätt är en sämre sort?
          Gita

Försök inte blanda bort korten.. En ursäkt hade suttit bättre...

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Gita
          Inlägg 02-10-2011, 09:03
          Länk hit: #120

Medlem

CITAT (Aqvakul @ 02-10-2011, 09:19) *
          Försök inte blanda bort korten.. En ursäkt hade suttit bättre...

Nu får du väl ge dig! Att säga att dumheter är dumheter eller att fördomar är fördomar är inget personligt påhopp!. Att jag tycker att Herkules i det här fallet framför en helt förfärlig och livsfarlig människosyn det står jag för och i sådana fall måste man kalla saker vid deras rätta namn och inte låta dumheterna stå oemotsagda.
          I stället för att kräva ursäkter från mig vore det kanske på sin plats att du klargjorde var du står i sakfrågan. Tycker du också att man kan dela upp människor på ett så lättvindligt och fördomsfullt sätt? Tycker inte du att man bör bemöta ren dumhet? .Ser med spänning fram emot ditt svar! för det är en viktig fråga. När man börjar se dem som har andra värderingar än en själv som en sämre sort då är man verkligen ute på farliga vägar.
          Gita

Citera

9 sidor V  « < 4 5 6 7 8 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 13-06-2026, 21:36

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon