|
Gossen Ruda
26-09-2011, 17:37
Alltså Annie Lööf. Centerns räddare eller dödgrävare? Käften glappar iaf men frågan är hur långt det räcker? Partiet skall växa så det knakar men det är trångt ute på högerflygeln, 5 partier krigar om väljarna. Det blir väl lite av en kannibalakt.
Huggorm
26-09-2011, 17:39
Jag är tyvärr lite skeptisk
andersen
26-09-2011, 17:40
CITAT (Gossen Ruda @ 26-09-2011, 18:37)  Alltså Annie Lööf. Centerns räddare eller dödgrävare? Käften glappar iaf men frågan är hur långt det räcker? Partiet skall växa så det knakar men det är trångt ute på högerflygeln, 5 partier krigar om väljarna. Det blir väl lite av en kannibalakt. Dom åker ut ur riksdagen, och det pga att dom har sålt ut kärnkraften och inte har en egen politik.
Aqvakul
26-09-2011, 18:18
Uppfattar henne som väldigt verbal och hon riskerar att snart uppfattas som tragiskt snusförnuftig...
Hon är väl en typisk politisk broiler...
Gillar henne inte, gillar inte centerpolitiken, men skulle aldrig göra narr av hennes hår...
Gossen Ruda
26-09-2011, 18:29
CITAT (Aqvakul @ 26-09-2011, 19:18)  Uppfattar henne som väldigt verbal och hon riskerar att snart uppfattas som tragiskt snusförnuftig...
Hon är väl en typisk politisk broiler...
Gillar henne inte, gillar inte centerpolitiken, men skulle aldrig göra narr av hennes hår... Broiler är ordet, kanske även streber. Hår går att färga.  Jag kan kläcka ur mig värre. Vad sägs om att jag kan bara inte med hennes dialekt.
Huggorm
26-09-2011, 18:36
Som jag sa redan innan, de skulle ha valt Eskil Erlandsson. En stor, grov grisbonde med pålitlig utstrålning och allt annat än politisk broiler.
Red Top
26-09-2011, 18:37
Jag fick hicka när jag läste rubriken. Trodde tråden handlade om mig. Snacka om att vara självupptagen. [attachment=65118:hilarious.gif]
Aqvakul
26-09-2011, 19:02
CITAT (Gossen Ruda @ 26-09-2011, 19:29)  Broiler är ordet, kanske även streber. Hår går att färga.  Jag kan kläcka ur mig värre. Vad sägs om att jag kan bara inte med hennes dialekt.  Smålänningarna tar över...
Chamomille
26-09-2011, 19:17
CITAT (Red Top @ 26-09-2011, 19:37)  Jag fick hicka när jag läste rubriken. Trodde tråden handlade om mig. Snacka om att vara självupptagen. [attachment=65118:hilarious.gif]
*Stintan*
26-09-2011, 19:38
Va är det för fel på rött hår nu da?
Huggorm
26-09-2011, 19:40
CITAT (*Stintan* @ 26-09-2011, 20:38)  Va är det för fel på rött hår nu da?  Blått hår är att föredra.
Biggan_
26-09-2011, 19:42
CITAT (*Stintan* @ 26-09-2011, 20:38)  Va är det för fel på rött hår nu da?  Det är väl inget fel! Finns ju många som färgar håret rött!
Huggorm
26-09-2011, 19:45
Rött hår är ju skitkul! Som när syrran letade efter sin dotters mössa en dag när det var kallt. "Behövs inte," tyckte jag, "det brinner ju ändå i skallen."
*Stintan*
26-09-2011, 19:48
CITAT (Huggorm @ 26-09-2011, 20:45)  Rött hår är ju skitkul! Som när syrran letade efter sin dotters mössa en dag när det var kallt. "Behövs inte," tyckte jag, "det brinner ju ändå i skallen."  Hur kan man vara så elak?
Red Top
26-09-2011, 20:00
CITAT (Huggorm @ 26-09-2011, 20:45)  Rött hår är ju skitkul! Som när syrran letade efter sin dotters mössa en dag när det var kallt. "Behövs inte," tyckte jag, "det brinner ju ändå i skallen."  Känner igen det där från när jag var barn. Inte lätt att växa upp med morotsfärgat hår. Men det är härdande. Och jag blev rätt rapp i truten redan som barn. Om du vill lära dig fler elakheter kan du få en lista av mig.
Huggorm
26-09-2011, 20:08
CITAT (Red Top @ 26-09-2011, 21:00)  Känner igen det där från när jag var barn. Inte lätt att växa upp med morotsfärgat hår. Men det är härdande. Och jag blev rätt rapp i truten redan som barn. Om du vill lära dig fler elakheter kan du få en lista av mig.  Härligt, en dag utan lärdom är en bortkastad dag
CITAT (Red Top @ 26-09-2011, 19:37)  Jag fick hicka när jag läste rubriken. Trodde tråden handlade om mig. Snacka om att vara självupptagen. [attachment=65118:hilarious.gif] Det var du inte ensam om. Jag tänkte att nu har nog Red Top retat gossen.
Huggorm
26-09-2011, 20:10
Jag tror det var få som förstod att det var Annie Lööf det handlade om innan de öppnade tråden
Aqvakul
26-09-2011, 20:13
CITAT (Huggorm @ 26-09-2011, 21:10)  Jag tror det var få som förstod att det var Annie Lööf det handlade om innan de öppnade tråden Jag gjorde det...
Gossen Ruda
26-09-2011, 20:44
Det gäller att hitta på en slående rubrik.  Tänkte inte på att en del härinne var egotrippade.  På tal om rödhåriga så är det illa att samtidigt vara fräknig, har ni hört om brinnande måsägg?  Faktum är dock att hon skiljer ut sig pga hårfärgen, att kalla henne för rödtott är väl egentligen inte nedvärderande? Hon skiljer sig iaf radikalt från Reinfäldt, att prata om hårfärg där är som att snacka om påvens skägg. Det var inte så mycket kommentarer om hennes politiska värden, hon är väl för okänd ännu.
Jaså, hon är rödhårig. Hade ingen tanke om det. Lyssnade nog mer på vad hon sa. Hon inledde väl så som alla nytillträdda partiledare gör. Pratade ideologi o framtidsvisioner utan konkret innehåll. Men i motsats till Juholt sitter hon snart i regeringen och då pockar verkligheten på. Söt är hon i alla fall. Återstår att se om hon är lika rapp i svaren som Maud.
merlin68
26-09-2011, 21:42
Tycker att hennes röda hår är fint. Annars har jag inga direkter åsikter men hon verkar vara en driven tjej i karriären som säkert klarar jobbet utmärkt. Lite ung Maud Olofsson över henne på något vis men det är väl det Centern vill ha.
28 år och ledare för centerpartiet ja inte illa av en så ung tjej men någon större livserfarenhet har hon väl inte.Hon aviserar att förflyttar partiet mot höger och så långt verkar det bra,men jag tror att centern är ganska dödsdömda.
herkules
27-09-2011, 05:43
CITAT (Gossen Ruda @ 26-09-2011, 18:37)  Alltså Annie Lööf. Centerns räddare eller dödgrävare? Käften glappar iaf men frågan är hur långt det räcker? Partiet skall växa så det knakar men det är trångt ute på högerflygeln, 5 partier krigar om väljarna. Det blir väl lite av en kannibalakt. jag hoppas och tror att hon sänker centern - i dess nuvarande form är det ändå inte det parti som (jag tror) folk vill ha. någon som vill att sverige ska bli lika trångt som tyskland med bara ett a-4 ark att stå på och där alla ska vara egna företagare har nog inte alla hästar i hagen.
tomas99
27-09-2011, 07:10
Hon blir den första kvinnliga statsministern.
Gossen Ruda
27-09-2011, 09:01
CITAT (tomas99 @ 27-09-2011, 08:10)  Hon blir den första kvinnliga statsministern. Tack för dagens skratt.
Red Top
27-09-2011, 09:47
En politiker, som har Margaret Thatcher, Järnladyn, som förebild, ger jag inte mycket för. En kvinna som i sin tur hade en förkärlek för diktatorer, t ex Pinochet, som försökte försvaga fackföreningarna, som genomdrev en ekonomisk politik, som framförallt gynnade de redan ekonomiskt oberoende och slog mot de svaga. Dessutom genomfördes ett antal nedskärningar i välfärden, vilket givetvis också drabbade de svaga grupperna i samhället. Annie Lööfs förebilder bäddar för att hon tas emot med öppna armar av vår "moderata arbetarregering", som i mångt och mycket också verkar ha Järnladyn, som förebild. Dessutom har jag lite svårt för 28-åringar, som i var och varannan mening framhåller sin egen förträfflighet;bl a som ledare. Men det bottnar kanske i min något ålderdomliga uppfostran.
Aqvakul
27-09-2011, 10:02
Vi har ju nu två 28-åriga "partiledare".. Märkligt nog så framstår mannen i sammanhanget (Gustav Fridolin), som betydligt mer ödmjuk...
CITAT (Aqvakul @ 27-09-2011, 11:02)  Vi har ju nu två 28-åriga "partiledare".. Märkligt nog så framstår mannen i sammanhanget (Gustav Fridolin), som betydligt mer ödmjuk... Ja, och det beror på hur vi ser på kvinnor i maktpositioner. En kvinna med makt och dessutom ung kan inte vara ödmjuk för då är hon... vadå?
malcolm
27-09-2011, 10:36
[attachment=65141:A_L__f.bmp]
Gossen Ruda
27-09-2011, 11:11
CITAT (Anma @ 27-09-2011, 11:28)  Ja, och det beror på hur vi ser på kvinnor i maktpositioner. En kvinna med makt och dessutom ung kan inte vara ödmjuk för då är hon... vadå? Det tycks ha gått ganska spikrakt uppåt för henne. Det kan ju vara inneboende ledaregenskaper men hon kan även vara ett curlingbarn. Frågan är hur hon hanterar motgångar, exempelvis när hon inte får som hon vill och måste kompromissa eller backa?
Jag skulle personligen gärna se att ett par center/höger partier ramlade ur riksdagen, och minst skulle jag sakna KD och C.
Fridolin avskyr jag sedan hans vidriga propaganda-TV-serie "Vår mörka historia".
Red Top
27-09-2011, 11:54
"Vidrig propaganda"? Hur kan sanningen bli propaganda?
Alla partiledare är väldigt verbala. Liksom rödtott. Hur hon ska göra för att uppnå sina visioner är höjt i det dunkel. Alla har sina tolkningar. Framtiden får utvisa hur och vilka frågor som kommer att drivas. Tycker personligen att det finns för många partier i Sverige. Om Centern försvann skulle jag inte sakna dom.
Huggorm
27-09-2011, 16:24
CITAT (Azur @ 27-09-2011, 12:43)  Jag skulle personligen gärna se att ett par center/höger partier ramlade ur riksdagen, och minst skulle jag sakna KD och C. Det kommer ju hända, förr eller senare. Och det blir en katastrof, eftersom 3-4% alliansväljare per parti inte räknas i det valet. Det kommer ju innebära maktskifte. I såna fall skulle vi alla komma överens om att lägga ner ett av partierna redan nu, så ingen röstar på det. Hur som helst kunde både C, FP och KD läggas ned, och ett nytt, äkta liberalt parti skapas. Sedan kunde det regera tillsammans med moderaterna.
CITAT (Red Top @ 27-09-2011, 12:54)  "Vidrig propaganda"? Hur kan sanningen bli propaganda?  Sanningen kanske inte kan bli propaganda, men lögn och halvsanning kan. Gustaf Fridolin ville med programmet visa att vi svenskar minsann inte har nåt att yvas över utan är rasistiska svin - men allt i programmet var lögn eller "guilt by association": Sverige hade i verkligheten ingenting med Kongofristaten att göra, Carl Bildt är inte rasist för att hans farfars farfars far förhandlade med Kung Leopold (för att ingen skulle missa poängen klippte de in Carl Bildts huvud på ett foto av hans farfars farfars far när han träffade Kung Leopold!), och tvärtemot vad programmet hävdade var Darwin övertygad slaveri motståndare. Vem "yvs" för övrigt över sveriges moraliska förträfflighet? Har nån gjort det sen Palme dödades?
CITAT (Huggorm @ 27-09-2011, 17:24)  Det kommer ju hända, förr eller senare. Och det blir en katastrof Jo, det är väl sant. Men nåt borde göras, den nuvarande situationen är inte hållbar.
tomas99
28-09-2011, 05:09
CITAT (Gossen Ruda @ 27-09-2011, 10:01)  Tack för dagens skratt.  Varför skrattar du?handlar det om att hon är kvinna? eller att hon är ifrån Centerpartiet? kan upplysa dej om att vi har haft stadsministrer från Centerpartiet förut.
Gossen Ruda
28-09-2011, 09:08
CITAT (tomas99 @ 28-09-2011, 06:09)  Varför skrattar du?handlar det om att hon är kvinna? eller att hon är ifrån Centerpartiet? kan upplysa dej om att vi har haft stadsministrer från Centerpartiet förut. Tanken på att C skall bli så stort att man hämtar SM därifrån. Det har liksom gått utför för C.
malarmaster
28-09-2011, 13:27
allt kan ändra sig med åren,vem hade trott att moderaterna skulle ligga runt 30 %,att socialdemokraterna har ungefär lika,i min ungdom låg sossarna stadigt på 45-48 % + stödpartiet vpk 5-6 %. att moderaterna växt beror just på deras "ungdomliga" ledning o att de kan föra ut sin politik. varför skulle inte centern kunna växa igen?gäller att profilera sig o ge klara besked,något som alla småpartier har svårt med just nu,därför ser situationen ut som om vi är på väg mot en tvåparti situation,sossar mot moderater,övriga löper risk att åka ut. vet inget om centerns nya partiordförande men hon verkar smart,hon har iallafall skaffat sig en yrkesutbildning att falla tillbaks på. kommer att bli intressant att följa utvecklingen. Ulf
andersen
28-09-2011, 15:40
CITAT (malarmaster @ 28-09-2011, 14:27)  allt kan ändra sig med åren,vem hade trott att moderaterna skulle ligga runt 30 %,att socialdemokraterna har ungefär lika,i min ungdom låg sossarna stadigt på 45-48 % + stödpartiet vpk 5-6 %. att moderaterna växt beror just på deras "ungdomliga" ledning o att de kan föra ut sin politik. varför skulle inte centern kunna växa igen?gäller att profilera sig o ge klara besked,något som alla småpartier har svårt med just nu,därför ser situationen ut som om vi är på väg mot en tvåparti situation,sossar mot moderater,övriga löper risk att åka ut. vet inget om centerns nya partiordförande men hon verkar smart,hon har iallafall skaffat sig en yrkesutbildning att falla tillbaks på. kommer att bli intressant att följa utvecklingen. Ulf Nej det tror jag inte alls på,iom att Centern har sålt ut kärnkraften,så har jag svårt att se någon stor fråga som skiljer dom från övriga högerpartier..hadde dom inte ändrat sig i kärnkraft frågan och att det hadde hänt en kärnkraft olycka så kunde dom rida på kärnkraftfrågan..
*Stintan*
28-09-2011, 16:20
CITAT (andersen @ 28-09-2011, 16:40)  Nej det tror jag inte alls på,iom att Centern har sålt ut kärnkraften,så har jag svårt att se någon stor fråga som skiljer dom från övriga högerpartier..hadde dom inte ändrat sig i kärnkraft frågan och att det hadde hänt en kärnkraft olycka så kunde dom rida på kärnkraftfrågan.. Frågan är ju om Maud Olofsson sålde ut kärnkraften eller om hon faktiskt var bakslug eftersom den rådande uppgörelsen gör det nästan omöjligt att bygga ut kärnkraften. Varför skulle annars Björklund kommit med sitt utspel om kärnkraften lagom till centerstämman när dom redan har en uppgörelse? Det osar lite desperation om småpartierna i alliansen. Tror det är alldeles för tidigt att räkna ut Annie Lööf och centerpartiet.
malarmaster
28-09-2011, 17:14
ligger nog något i detta,stintan. näringslivet anser ju dessutom att det inte är lönsamt att bygga nya verk. om staten inte hjälper till med finansieringen blir det ingen framtida kärnkraft. ulf
andersen
28-09-2011, 17:42
CITAT (*Stintan* @ 28-09-2011, 17:20)  Frågan är ju om Maud Olofsson sålde ut kärnkraften eller om hon faktiskt var bakslug eftersom den rådande uppgörelsen gör det nästan omöjligt att bygga ut kärnkraften. Varför skulle annars Björklund kommit med sitt utspel om kärnkraften lagom till centerstämman när dom redan har en uppgörelse? Det osar lite desperation om småpartierna i alliansen. Tror det är alldeles för tidigt att räkna ut Annie Lööf och centerpartiet. Ok vilken fråga skall lyfta Centern?för visst måste dom ha en egen profil om dom inte skall dö sotdöden.
*Stintan*
28-09-2011, 17:57
CITAT (andersen @ 28-09-2011, 18:42)  Ok vilken fråga skall lyfta Centern?för visst måste dom ha en egen profil om dom inte skall dö sotdöden. Ställ den frågan till centern istället för till mig. Det blir ju en utmaning för dom att profilera sig mer men det gäller väl alla partier egentligen. Har centern tur så har dom fått en idéspruta till partiledare så vi får väl se vad som kommerefter alla ommöbleringar.
Huggorm
28-09-2011, 17:59
CITAT (andersen @ 28-09-2011, 18:42)  Ok vilken fråga skall lyfta Centern?för visst måste dom ha en egen profil om dom inte skall dö sotdöden. De måste gå tillbaka till sina rötter på landsbygden, storstadsväljarna är det för många som slåss om. Ett miljöparti för folk som bor i miljön eller på landet över huvud taget. Det tror jag är enda räddningen. Ett miljöparti som kämpar för miljön på andra vis än att enbart höja energiskatten.
malarmaster
28-09-2011, 19:05
och med landsbygd kan man mena allt utanför storstadsregionerna stockholm,malmö,göteborg dvs över halva befolkningen lever i övriga landet o stora regioner betecknas som glesbygd o då tänker jag inte främst på norrland som de flesta tänker på när man säger glesbygd.bor själv i småland o här finns stora problem med skolnedläggningar,nedlagda affärer,försvunna arbetsplatser m.m. kort sagt de klassiska problemen när befolkningen flyttar. här finns en chans för ett parti att ta tag i dessa frågor,tidigare en hjärtefråga för centern,kanske igen? hur få arbetsplatser tillbaks igen,hur få ungdommar att stanna o satsa på sin bygd? för närvarande är det inget parti som snackar sverige,bara ekonomi. ulf
Med lite hårklyveri kan nog säga att det är småföretagen som genererar mest för välfärden och skatteintäkterna. Storföretag som Ericsson, Volvo eller Saab kan kursa utan att vi märker särskilt mycket av det. Anställda sugs ofta upp av mindre företag. Att satsa på små o medelstora företag tror jag är bästa sättet att leda Sverige in i framtiden. Å andra sidan är väl få storföretag i Svensk ägo numera. Storskalighet o masstillverkning kommer Asien att ta över allt mer. Vi i gamla världen får satsa på något nytt om vi inte skall bli överkörda. Finanskrisen inom EU är en indikation på större problem om vi bara blundar och kör i samma gamla hjulspår. Att vila på lagrarna är farligt i en allt mer konkurrensutsatt världsmarknad.
malarmaster
28-09-2011, 20:07
nog är det så och det är framförallt tjänstesektorn som växt mycket tack vare rot o rut.men skall vi få mer företag gäller det att antingen utvidga rot/rut eller sänka arbetsgivaravgifter o förenkla pappersarbetet för företagare,las bör också ses över.det är väl den störstabromsklossen på arbetsmarknaden. (nu kommer jag att få det hett om öronen). ulf
CITAT (malarmaster @ 28-09-2011, 21:07)  nog är det så och det är framförallt tjänstesektorn som växt mycket tack vare rot o rut.men skall vi få mer företag gäller det att antingen utvidga rot/rut eller sänka arbetsgivaravgifter o förenkla pappersarbetet för företagare,las bör också ses över.det är väl den störstabromsklossen på arbetsmarknaden. (nu kommer jag att få det hett om öronen). ulf Rot o Rut vill inte socialdemokratin heller ta bort vad jag förstod. Skuggbudgeten som dom lägger innehåller inte några större förändringar mot idag. Vi slår ihop alla partier till ett enda och blir en stor lycklig familj vetja.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|