Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

9 sidor V  « < 5 6 7 8 9 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Rödtotten, vad tror ni om henne?
          Aqvakul
          Inlägg 02-10-2011, 09:27
          Länk hit: #121

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Gita @ 02-10-2011, 10:03) *
          Nu får du väl ge dig! Att säga att dumheter är dumheter eller att fördomar är fördomar är inget personligt påhopp!. Att jag tycker att Herkules i det här fallet framför en helt förfärlig och livsfarlig människosyn det står jag för och i sådana fall måste man kalla saker vid deras rätta namn och inte låta dumheterna stå oemotsagda.
          I stället för att kräva ursäkter från mig vore det kanske på sin plats att du klargjorde var du står i sakfrågan. Tycker du också att man kan dela upp människor på ett så lättvindligt och fördomsfullt sätt? Tycker inte du att man bör bemöta ren dumhet? .Ser med spänning fram emot ditt svar! för det är en viktig fråga. När man börjar se dem som har andra värderingar än en själv som en sämre sort då är man verkligen ute på farliga vägar.
          Gita

Men nu är du ju igång igen med kategoriska personliga bedömningar.. Luk. 6:14

Det känns bara så tjatigt och förutsägbart....

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 02-10-2011, 09:30
          Länk hit: #122

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Det nämns här välgörenhel i USA. En sann historia om detta såg jag på TV för ett antal år sen. Ett tåg körde omkring i Appalachernas berg och passagerarna idkade välgörenhet. Bl.a intervjuvade man en av passagerarna på tåget som satt där fullhängd med juveler och talade sig varm om all välgörenhet man såg i USA och som hon såg som sin livsuppgift. Vad var det för välgörenhet då? Jo, längs bak på en utsiktsplattform stod de rika och slängde ut gotter på spåret som de fattiga kunde plocka upp. Amerikansk välgörenhet! Adios.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Gita
          Inlägg 02-10-2011, 10:05
          Länk hit: #123

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (Aqvakul @ 02-10-2011, 10:27) *
          Men nu är du ju igång igen med kategoriska personliga bedömningar.. Luk. 6:14

Det känns bara så tjatigt och förutsägbart....

Nåja, något vettigt svar hade jag inte förväntat mig, men i mina ögon ter det sig ganska ynkligt att inte kunna tala om vad man står i en så viktig fråga. Både du och alla andra borde lärt av historien hur illa det kan gå om man i stället för att se till individen klistrar på hela grupper olika goda resp. onda egenskaper.

Hur som helst, jag har framfört mina åsikter (fortfarande hade det varit intressant att få ta del av dina åsikter i sak och inte om mig)och jag står för vartenda ord och därmed är denna avvikelse från trådens ämne avslutad för min del, dock är den människosyn som framförs i en del av inläggen verkligen skrämmande.
          Gita

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 02-10-2011, 10:26
          Länk hit: #124

Medlem

CITAT (Gita @ 02-10-2011, 11:05) *
          Nåja, något vettigt svar hade jag inte förväntat mig, men i mina ögon ter det sig ganska ynkligt att inte kunna tala om vad man står i en så viktig fråga. Både du och alla andra borde lärt av historien hur illa det kan gå om man i stället för att se till individen klistrar på hela grupper olika goda resp. onda egenskaper.

Hur som helst, jag har framfört mina åsikter (fortfarande hade det varit intressant att få ta del av dina åsikter i sak och inte om mig)och jag står för vartenda ord och därmed är denna avvikelse från trådens ämne avslutad för min del, dock är den människosyn som framförs i en del av inläggen verkligen skrämmande.
          Gita

Läs tillbaks i tråden så ser du vad jag tycker..

Åsikter är bra. Personliga påhopp däremot, brukar du vara väldigt känslig för - åtmonstone när de drabbar dig själv...

--------------------

zon 1

Citera
          herkules
          Inlägg 02-10-2011, 10:55
          Länk hit: #125

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

vad är det som är så förfärligt och livsfarligt med att vilja dela med sig?
          min människosyn vet du inte ett skit om och det får du nöja dig med smile.gif
          håll dig till sak.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          gnon49
          Inlägg 02-10-2011, 11:29
          Länk hit: #126

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

visst, hade jag haft den möjligheten så hade jag mer än gärna hyrt ut till hemlösa. Men jag hade då också förväntat mig att hyran betalades den sista i varje månad. Det finns ju inga gratisluncher här i livet. Den bästa hjälpen går nog via skattesedel o frivilligorganisationer. Mitt hem är ju trots allt min borg som jag själv byggt upp. Hemlöas har säkert svårt att få en bostad men ofta också svårt att behålla den när tillfälle ges. Hur skall man tackla den biten.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Gita
          Inlägg 02-10-2011, 19:54
          Länk hit: #127

Medlem

"vad är det som är så förfärligt och livsfarligt med att vilja dela med sig?
          min människosyn vet du inte ett skit om och det får du nöja dig med
          håll dig till sak. "

Nu har väl varken jag eller någon annan påstått att det är fel att dela med sig, vad som får dig att tolka debatten så förstår jag inte.
          Och beträffande din människosyn så är det helt och hållet de ganska skrämmande åsikter du givit uttryck för här på forumet som jag har reagerat emot. Något annat har jag självfallet inte tillgång till, eller hur?
          Gita

Citera
          tomas99
          Inlägg 03-10-2011, 06:16
          Länk hit: #128

Medlem
          Antal inlägg: 613
          Medlem nr: 3 728

Många är dåliga på att läsa in vad Gita säjer, ni lägger in andra värderingar än vad Gita skriver.

--------------------
          Vi är många som blivit drabbade på olika sätt av kränkande behandling. Idag hörs ordet mobbning ( kränkande särbehandling) allt oftare i radio/TV och i övrig media och på arbetsplatser. Men vi måste lära känna ordet och vad det betyder.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 03-10-2011, 07:45
          Länk hit: #129

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (tomas99 @ 03-10-2011, 07:16) *
          Många är dåliga på att läsa in vad Gita säjer, ni lägger in andra värderingar än vad Gita skriver.

Det är nog snarare så att alla inte delar Gitas värderingar. Hur har du det själv med läsförståelsen?

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          tomas99
          Inlägg 03-10-2011, 08:16
          Länk hit: #130

Medlem
          Antal inlägg: 613
          Medlem nr: 3 728

CITAT (*Stintan* @ 03-10-2011, 08:45) *
          Det är nog snarare så att alla inte delar Gitas värderingar. Hur har du det själv med läsförståelsen?

Jo visst händer det att jag missar, men jag uppfattar att det är det ett drev här ibland

--------------------
          Vi är många som blivit drabbade på olika sätt av kränkande behandling. Idag hörs ordet mobbning ( kränkande särbehandling) allt oftare i radio/TV och i övrig media och på arbetsplatser. Men vi måste lära känna ordet och vad det betyder.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 03-10-2011, 08:33
          Länk hit: #131

Medlem

CITAT (tomas99 @ 03-10-2011, 09:16) *
          Jo visst händer det att jag missar, men jag uppfattar att det är det ett drev här ibland

Håller inte med alls i fallet Gita. Hon har flera gånger själv berättat att hon gillar att gå in och provocera.

--------------------

zon 1

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 03-10-2011, 08:37
          Länk hit: #132

Medlem

Gita ger igen med råge när det finns möjlighet och dessutom gillar hon när det är hettar till lite så du behöver inte vara orolig. Hon sitter ju hemma och skrattar bäde högt och rått över andras inlägg så hon tycker nog bara det är kul.

--------------------

Citera
          Gita
          Inlägg 03-10-2011, 12:22
          Länk hit: #133

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 03-10-2011, 09:37) *
          Gita ger igen med råge när det finns möjlighet och dessutom gillar hon när det är hettar till lite så du behöver inte vara orolig. Hon sitter ju hemma och skrattar bäde högt och rått över andras inlägg så hon tycker nog bara det är kul.

Vilken inrtessant diskussion tråden har utvecklats till! Och vilken intressant person jag verkar vara.Visst tycker jag att det är kul och jag skrattar både rått och gott ibland.
          Fast i den här tråden tycker jag nog att ämnet är lite för allvarligt för att skrattas åt, för att klumpa ihop människor i grupper istället för att se till individer och sedan ge hela gruppen specifika egenskaper så som en skribent gjort i den här tråden är väldigt farligt. Ta judeutrotningen i Tyskland som åtminstone delvis hade sin grund i att judarna oftast var relativt välbeställda eftersom de av tradition i stor utsträckning arbetat inom bank- och finansvärlden. Kanske något man bör tänka på ibland.
          Gita

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 03-10-2011, 13:07
          Länk hit: #134

Medlem

Nå nu är det väl inte bara en skribent som klumpar ihop folk och ger hela gruppen specifika egenskaper. Det verkar mer som om det beror på vem som gör det om det är OK eller inte.

--------------------

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 03-10-2011, 13:45
          Länk hit: #135

Medlem

Alla beskrivningar bygger på generaliseringar. Problem uppstår om man övergeneraliserar, generaliserar på helt osakliga grunder eller behandlar olika grupper väsentligt ojämlikt utifrån dessa generaliseringar. Att hävda att de som själva upplevt fattigdom är mer givmilda, är väl en rimlig generalisering. Att alla judar ska utrotas på grund av sin judiska tillhörighet är däremot helt befängt. Generaliseringen att Europas judar var relativt välbeställda är dock en fördom som utnyttjades av nazisterna mot judarna. Just i Wien fanns det en betydande judisk överklass. I Östeuropa, där nästan alla judar bodde, var de flesta fattiga hantverkare.

Generalisera gärna, men med måtta och utifrån fakta!

--------------------

zon 1

Citera
          Huggorm
          Inlägg 03-10-2011, 13:50
          Länk hit: #136

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Men hur har detta med Rödtotten att göra?

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 03-10-2011, 13:54
          Länk hit: #137

Medlem

CITAT (Huggorm @ 03-10-2011, 14:50) *
          Men hur har detta med Rödtotten att göra?

Inte ett smack...

--------------------

zon 1

Citera
          herkules
          Inlägg 03-10-2011, 14:03
          Länk hit: #138

Medlem

man behöver inte ha upplevt fattigdom för att se och förstå den, det räcker med att besitta ett visst mått av empati.

lööfskan tror hon ska kunna sköta näringslivet med ena handen, vi får väl se hur det blir med det.

--------------------

Citera
          Huggorm
          Inlägg 03-10-2011, 14:13
          Länk hit: #139

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (herkules @ 03-10-2011, 15:03) *
          lööfskan tror hon ska kunna sköta näringslivet med ena handen, vi får väl se hur det blir med det.

Ja, jag är tyvärr lite skeptisk. Hon är trots allt ung, oerfaren och saknar egentligen pondus. Lyckades inte Maud så är det tveksamt om Annie Lööf skall göra det heller. Enda sättet är att börja pressa moderaterna och ta en större del av det positiva rampljuset i stället för att bara synas när det handlar om fiasko i kärnkraften och nedläggningshotade bilindustrier.

Citera
          herkules
          Inlägg 03-10-2011, 14:15
          Länk hit: #140

Medlem

håller med om att de ska ta större plats i borgarregeringen, det gäller även de övriga småpartierna.

--------------------

Citera

9 sidor V  « < 5 6 7 8 9 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-06-2026, 01:24

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon