| |
|
  |
Rödtotten, vad tror ni om henne? |
|
|
|
|
28-09-2011, 15:40
|

Medlem
Antal inlägg: 4 132
Medlem nr: 51

|
CITAT (malarmaster @ 28-09-2011, 14:27)  allt kan ändra sig med åren,vem hade trott att moderaterna skulle ligga runt 30 %,att socialdemokraterna har ungefär lika,i min ungdom låg sossarna stadigt på 45-48 % + stödpartiet vpk 5-6 %. att moderaterna växt beror just på deras "ungdomliga" ledning o att de kan föra ut sin politik. varför skulle inte centern kunna växa igen?gäller att profilera sig o ge klara besked,något som alla småpartier har svårt med just nu,därför ser situationen ut som om vi är på väg mot en tvåparti situation,sossar mot moderater,övriga löper risk att åka ut. vet inget om centerns nya partiordförande men hon verkar smart,hon har iallafall skaffat sig en yrkesutbildning att falla tillbaks på. kommer att bli intressant att följa utvecklingen. Ulf Nej det tror jag inte alls på,iom att Centern har sålt ut kärnkraften,så har jag svårt att se någon stor fråga som skiljer dom från övriga högerpartier..hadde dom inte ändrat sig i kärnkraft frågan och att det hadde hänt en kärnkraft olycka så kunde dom rida på kärnkraftfrågan..
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
|
|
|
28-09-2011, 16:20
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (andersen @ 28-09-2011, 16:40)  Nej det tror jag inte alls på,iom att Centern har sålt ut kärnkraften,så har jag svårt att se någon stor fråga som skiljer dom från övriga högerpartier..hadde dom inte ändrat sig i kärnkraft frågan och att det hadde hänt en kärnkraft olycka så kunde dom rida på kärnkraftfrågan.. Frågan är ju om Maud Olofsson sålde ut kärnkraften eller om hon faktiskt var bakslug eftersom den rådande uppgörelsen gör det nästan omöjligt att bygga ut kärnkraften. Varför skulle annars Björklund kommit med sitt utspel om kärnkraften lagom till centerstämman när dom redan har en uppgörelse? Det osar lite desperation om småpartierna i alliansen. Tror det är alldeles för tidigt att räkna ut Annie Lööf och centerpartiet.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
28-09-2011, 17:14
|
Medlem
Antal inlägg: 2 446
Medlem nr: 28 186

|
ligger nog något i detta,stintan. näringslivet anser ju dessutom att det inte är lönsamt att bygga nya verk. om staten inte hjälper till med finansieringen blir det ingen framtida kärnkraft. ulf
|
|
|
|
|
|
|
|
28-09-2011, 17:42
|

Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 28-09-2011, 17:20)  Frågan är ju om Maud Olofsson sålde ut kärnkraften eller om hon faktiskt var bakslug eftersom den rådande uppgörelsen gör det nästan omöjligt att bygga ut kärnkraften. Varför skulle annars Björklund kommit med sitt utspel om kärnkraften lagom till centerstämman när dom redan har en uppgörelse? Det osar lite desperation om småpartierna i alliansen. Tror det är alldeles för tidigt att räkna ut Annie Lööf och centerpartiet. Ok vilken fråga skall lyfta Centern?för visst måste dom ha en egen profil om dom inte skall dö sotdöden.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
|
|
|
|
|
|
|
|
28-09-2011, 17:57
|

Medlem

|
CITAT (andersen @ 28-09-2011, 18:42)  Ok vilken fråga skall lyfta Centern?för visst måste dom ha en egen profil om dom inte skall dö sotdöden. Ställ den frågan till centern istället för till mig. Det blir ju en utmaning för dom att profilera sig mer men det gäller väl alla partier egentligen. Har centern tur så har dom fått en idéspruta till partiledare så vi får väl se vad som kommerefter alla ommöbleringar.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
|
|
|
28-09-2011, 17:59
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (andersen @ 28-09-2011, 18:42)  Ok vilken fråga skall lyfta Centern?för visst måste dom ha en egen profil om dom inte skall dö sotdöden. De måste gå tillbaka till sina rötter på landsbygden, storstadsväljarna är det för många som slåss om. Ett miljöparti för folk som bor i miljön eller på landet över huvud taget. Det tror jag är enda räddningen. Ett miljöparti som kämpar för miljön på andra vis än att enbart höja energiskatten.
|
|
|
|
|
|
|
|
28-09-2011, 19:05
|
Medlem

|
och med landsbygd kan man mena allt utanför storstadsregionerna stockholm,malmö,göteborg dvs över halva befolkningen lever i övriga landet o stora regioner betecknas som glesbygd o då tänker jag inte främst på norrland som de flesta tänker på när man säger glesbygd.bor själv i småland o här finns stora problem med skolnedläggningar,nedlagda affärer,försvunna arbetsplatser m.m. kort sagt de klassiska problemen när befolkningen flyttar. här finns en chans för ett parti att ta tag i dessa frågor,tidigare en hjärtefråga för centern,kanske igen? hur få arbetsplatser tillbaks igen,hur få ungdommar att stanna o satsa på sin bygd? för närvarande är det inget parti som snackar sverige,bara ekonomi. ulf
|
|
|
|
|
|
|
|
28-09-2011, 20:01
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
Med lite hårklyveri kan nog säga att det är småföretagen som genererar mest för välfärden och skatteintäkterna. Storföretag som Ericsson, Volvo eller Saab kan kursa utan att vi märker särskilt mycket av det. Anställda sugs ofta upp av mindre företag. Att satsa på små o medelstora företag tror jag är bästa sättet att leda Sverige in i framtiden. Å andra sidan är väl få storföretag i Svensk ägo numera. Storskalighet o masstillverkning kommer Asien att ta över allt mer. Vi i gamla världen får satsa på något nytt om vi inte skall bli överkörda. Finanskrisen inom EU är en indikation på större problem om vi bara blundar och kör i samma gamla hjulspår. Att vila på lagrarna är farligt i en allt mer konkurrensutsatt världsmarknad.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
|
|
|
28-09-2011, 20:07
|
Medlem

|
nog är det så och det är framförallt tjänstesektorn som växt mycket tack vare rot o rut.men skall vi få mer företag gäller det att antingen utvidga rot/rut eller sänka arbetsgivaravgifter o förenkla pappersarbetet för företagare,las bör också ses över.det är väl den störstabromsklossen på arbetsmarknaden. (nu kommer jag att få det hett om öronen). ulf
|
|
|
|
|
|
|
|
28-09-2011, 20:16
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
CITAT (malarmaster @ 28-09-2011, 21:07)  nog är det så och det är framförallt tjänstesektorn som växt mycket tack vare rot o rut.men skall vi få mer företag gäller det att antingen utvidga rot/rut eller sänka arbetsgivaravgifter o förenkla pappersarbetet för företagare,las bör också ses över.det är väl den störstabromsklossen på arbetsmarknaden. (nu kommer jag att få det hett om öronen). ulf Rot o Rut vill inte socialdemokratin heller ta bort vad jag förstod. Skuggbudgeten som dom lägger innehåller inte några större förändringar mot idag. Vi slår ihop alla partier till ett enda och blir en stor lycklig familj vetja.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
|
|
|
28-09-2011, 20:18
|
Medlem

|
socialmoderaterna?
|
|
|
|
|
|
|
|
28-09-2011, 20:22
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (gnon49 @ 28-09-2011, 21:16)  Rot o Rut vill inte socialdemokratin heller ta bort vad jag förstod. Skuggbudgeten som dom lägger innehåller inte några större förändringar mot idag. Vi slår ihop alla partier till ett enda och blir en stor lycklig familj vetja.  Det fungerar bara om moderaterna får bestämma. För vi ser ju nu hur de genomför en massa reformer som socialdemokraterna först skriker rätt ut över, men sedan accepterar och tar till sig. Det tar ju ett par år, men det är ju avancerade grejer så man får väll ha överseende med att det tar tid att begripa för den som fortfarande mentalt är kvar i sextiotalets industrisamhälle.
|
|
|
|
|
|
|
|
28-09-2011, 22:15
|
Medlem
Antal inlägg: 4 078
Medlem nr: 14 624

|
Ja röstar man på sossarna så är det väl oftast av den anledningen att man har blivit lovad att få tillbaks sina skattepengar i bidragsform,visserligen inte alla för nån ska stå för bidragen också, men är man någotsånär klar i huvudet så vet man om man kommer att få bidrag eller betala bidrag, därför har så många bytt parti för att slippa betala alla dessa bidrag.Dom som fortfarande röstar på sossarna gör väl detta av gammal vana eller är starkt bidragsberoende.
|
|
|
|
|
|
|
|
28-09-2011, 22:51
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
jaha så du tror inte att man röstar socialdemokratiskt för att man vill ge människor rätt till sjukersättning och ekonomiskt bistånd - utan man är "beroende" själv?
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
|
|
|
29-09-2011, 05:13
|

Medlem

|
CITAT (Vippan @ 28-09-2011, 23:15)  Ja röstar man på sossarna så är det väl oftast av den anledningen att man har blivit lovad att få tillbaks sina skattepengar i bidragsform,visserligen inte alla för nån ska stå för bidragen också, men är man någotsånär klar i huvudet så vet man om man kommer att få bidrag eller betala bidrag, därför har så många bytt parti för att slippa betala alla dessa bidrag.Dom som fortfarande röstar på sossarna gör väl detta av gammal vana eller är starkt bidragsberoende. En ovanligt korkad analys må jag säga.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
29-09-2011, 13:47
|

Medlem
Antal inlägg: 1 339
Medlem nr: 36 571

|
CITAT (Vippan @ 28-09-2011, 23:15)  Ja röstar man på sossarna så är det väl oftast av den anledningen att man har blivit lovad att få tillbaks sina skattepengar i bidragsform,visserligen inte alla för nån ska stå för bidragen också, men är man någotsånär klar i huvudet så vet man om man kommer att få bidrag eller betala bidrag, därför har så många bytt parti för att slippa betala alla dessa bidrag.Dom som fortfarande röstar på sossarna gör väl detta av gammal vana eller är starkt bidragsberoende. Ah, för bidragen är ju den ENDA politiska fråga som har någon betydlese för vilket parti man röstar på. INGEN annan fråga har någon betydelse.  Lite mer seriöst, tycker du inte att du är lite väl stereotypisk nu?
|
|
|
|
|
|
|
|
29-09-2011, 14:17
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (Vippan @ 28-09-2011, 23:15)  Ja röstar man på sossarna så är det väl oftast av den anledningen att man har blivit lovad att få tillbaks sina skattepengar i bidragsform,visserligen inte alla för nån ska stå för bidragen också, men är man någotsånär klar i huvudet så vet man om man kommer att få bidrag eller betala bidrag, därför har så många bytt parti för att slippa betala alla dessa bidrag.Dom som fortfarande röstar på sossarna gör väl detta av gammal vana eller är starkt bidragsberoende. Jag har röstat på dem i många val, även om det blev mp senast. Jag har haft tur och sluppit att vara "bidragstagare". Rent privatekonomiskt hade moderaterna varit det bästa valet. Men jag tror inte på deras idé om hur ett samhälle ska fungera. Jag anser att jämlikhet, trygghet och solidaritet är grundstenar i ett gott och hållbart Sverige. Jag röstar faktiskt på ideologi, inte på egna fördelar. Jag följer samhällsdebatten noga och röstar definitivt inte "av gammal vana"... Det är märkligt hur många moderater som slänger sig med simpla föraktfulla klyschor...
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
29-09-2011, 14:56
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 16 329

|
CITAT (Aqvakul @ 29-09-2011, 15:17)  Jag har röstat på dem i många val, även om det blev mp senast. Jag har haft tur och sluppit att vara "bidragstagare". Rent privatekonomiskt hade moderaterna varit det bästa valet. Men jag tror inte på deras idé om hur ett samhälle ska fungera. Jag anser att jämlikhet, trygghet och solidaritet är grundstenar i ett gott och hållbart Sverige. Jag röstar faktiskt på ideologi, inte på egna fördelar. Jag följer samhällsdebatten noga och röstar definitivt inte "av gammal vana"... Det är märkligt hur många moderater som slänger sig med simpla föraktfulla klyschor... Instämmer i att ideologin är det viktigaste, inte den egna plånboken.
--------------------
Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.
Jevgenij Jevtusjenko
|
|
|
|
|
|
|
|
29-09-2011, 15:01
|

Medlem
Antal inlägg: 5 521
Medlem nr: 7 219

|
fast så är det ju inte, klart plånboken styr när det röstas, annars skulle vi inte ha en borgarregering :/
--------------------
likes anarki och faråthelvete ☺
|
|
|
|
|
|
|
|
29-09-2011, 15:05
|

Medlem

|
CITAT (Vippan @ 28-09-2011, 23:15)  Ja röstar man på sossarna så är det väl oftast av den anledningen att man har blivit lovad att få tillbaks sina skattepengar i bidragsform,visserligen inte alla för nån ska stå för bidragen också, men är man någotsånär klar i huvudet så vet man om man kommer att få bidrag eller betala bidrag, därför har så många bytt parti för att slippa betala alla dessa bidrag.Dom som fortfarande röstar på sossarna gör väl detta av gammal vana eller är starkt bidragsberoende. Vet du om att den här borgliga regeringen betalar ut mycket mera i bidrag än vad andra regeringar har gjort och det beror på att Utbetalningarna av ekonomiskt bistånd ökar sk socialbidrag och det är inget positivt med det, sedan skall man hålla isär vad som är bidrag och vad som är försäkring, det är två olika saker.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|