Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Summering av trädgårdssommaren 2011, Blev det som ni tänkt er?
          Peztis
          Inlägg 27-09-2011, 19:54
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Dags för en liten summering av trädgårdssäsongen! OK, det är ännu en stund kvar men...

Så här har det varit för mig, i alla fall.

Växthus:
          Jag har fått upp mittt växthus! Det är ännu några små detaljer kvar (handtagen, en dörr är sned men det ska väl fixas till snarast) samt att jag behöver fixa till lite mer stöd för ena långsidan. Men jag är såååå nöjd!

Bönspaljé:
          Jag körde ned några långa pinnar på rad i marken för att få lite insynsskydd vid poolen och planterade rosenbönor och vaxbönor. Jag är jättenöjd men har också lärt mig en del! T ex så bör jag plantera varannan rosenböna och varannan vaxböna. Nu råkade jag plantera rosenbönorna på ena sidan och vaxbönorna på den andra så det blev helt igenväxt resp inget alls. Dessutom är ju bondbönorna så tunga att störarna nu håller på att välta. Till nästa år blir det nog en ordentlig spaljé.
          Kan ju tillägga att jag planterade i liiiite planteringsjord och resten gräsmattejord.

Poolen:
          Jorde en jättesnygg rundel på ena sidan av poolen med bönorna och på andra sidna buggde jag ett litet däck att kliva i och ur på. Jättenöjd. Nu måste jag bara flytta bort det inför vintern. Tuuungt...

Odlingslådor:
          Anände spillvirke och snickrade ihop jättefina odlingslådor i storleken 6 pallkragar men efter eget huvud! En del av lådan är nu fylld med krukor med perenner som jag inte har sålt på årets lokala marknad eller som jag inte placerat i trädgården än. Jättenöjd!

Trädgårdslandet:
          Inte så bra, en himla massa ogräs och jag gödslade dåligt. Men potatisen blev helt ok. I höst ska jag försöka gräva ned en massa löv mm för jag tycker att jorden är lite för hård.

Äppelträden:
          Har nu klippt mitt Transparente Blanche ordentligt och på marken ligger fasansfullt massa grenar som måste tas om hand. Men jag har gjort lite mos och provat att lägga in klyftor i lag för senare användning så får vi se hur det blir.
          I år gav mitt Aroma massor med äpplen för första gången och jag är jättenöjd med dessa vackra oh smakrika/-fulla äpplen!

Rabatter:
          Jag har grävt om en rabatt jag har tänkt göra om i tre år! Och så har jag i helgen gjort en helt ny som jag känner mig så nöjd med. Vilken rikedom att kunna gå till odlingslådan nämnd ovan och bara plocka upp fina krukade växter för nedplantering! Ska bli så spännande att se nästa år när rabatterna "växer ihop", om det blir som jag önskar och hoppas.
          Har dock en "kirskålsrabatt" att ta hand om. Måste rädda lite små stackare i den och sedna undrar jag om det inte blir total täckning... Suck.

SUMMA SUMMARUM:
          Det finns massor kvar att göra men jag känner mig ändå rätt nöjd! Jag var fina växter att flytta runt efter behag och då känner jag mig rik!
          Men många projekt återstår. Fast jag ska väl ha ngt att göra kommande år också!

Så. Det vore så roligt att höra vad ni har gjort, vad ni blev nöjda med eller inte så nöjda med samt lärdomar under trädgårdsåret som gått.

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera

Inlägg i den här tråden
          Peztis   Summering av trädgårdssommaren 2011   27-09-2011, 19:54
          vårälskare   Hej. Min summering av sommaren är att en del av ...   28-09-2011, 09:25
          Ugglemormor   Vad det har växt i sommar! :blomma: tack...   07-10-2011, 17:14
          mamamaggan   Det har gått mycket på sparlåga i år , utom projek...   07-10-2011, 17:24
          Peztis   Ugglemor! Tänk på att trädgård och odling är b...   07-10-2011, 17:29
          Överbölingen   Ursäkta Peztis om jag stjäl ditt upplägg men det v...   07-10-2011, 23:16
          Peztis   Ursäkta Peztis om jag stjäl ditt upplägg men det v...   08-10-2011, 17:26
          renate   Jag har inte gjort något nytt i år,bara tagit hand...   12-10-2011, 21:56
          renate   Jag har inte gjort något nytt i år,bara tagit hand...   28-10-2011, 18:56
          Peztis   Renate, visst blir det inte alltid som man har tän...   13-10-2011, 15:21
          malcolm   Här har det inte blivit som jag hoppades men i all...   13-10-2011, 17:43
          ingrid fuxwall   Det har regnat för mycket i år, det mesat har druk...   13-10-2011, 17:56
          evaisa   Halvnöjd. I år gav jag mej på en jordbit som lega...   13-10-2011, 18:16
          Krolliljan   Mycket "väggar" har det blivit i år, sta...   25-10-2011, 05:32
          Klint   Krolliljan dina växter och den fina uteplatsen har...   28-10-2011, 01:28
          Krolliljan   Så dåligt med bilder jag har på det då. Svårt att ...   28-10-2011, 04:58
          Klint   Oj vad prydligt du har det Krolliljan! Kul att...   06-11-2011, 19:27
          Lavin   Tycker inte att jag gjort så mycket, men sen när m...   30-11-2011, 12:05
          Peztis   Lanvin... Tycker du att du inte har gjort så mycke...   03-12-2011, 22:25
          fvd   Väldigt inspirerande att läsa allt ni har gjort i ...   04-12-2011, 06:30
          jaj-51   En fin sommar med massa arbetslust efter en tid me...   04-12-2011, 08:55
          Monarda   Jag är nöjd med den gångna sommaren, känner att ja...   05-12-2011, 08:13
          fvd   Gratulerar till en lyckad trädgårdssommar det låte...   05-12-2011, 09:21
          Monarda   Gratulerar till en lyckad trädgårdssommar det låte...   05-12-2011, 14:11
          malcolm   Ingenting blev som jag hoppades den gångna sommare...   05-12-2011, 10:03
          fvd   Ja det blir det, jag tror att du mår mycket bättre...   05-12-2011, 21:49
          Peztis   Vad kul att höra ifrån er som känner er nöjda. Det...   05-12-2011, 22:08

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 15:43

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon