Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Summering av trädgårdssommaren 2011, Blev det som ni tänkt er?
          jaj-51
          Inlägg 04-12-2011, 08:55
          Länk hit: #21

Gäster

En fin sommar med massa arbetslust efter en tid med ett skadat knä.
          Kändes lite som allt blev för mycket och mest jobbigt.

Kortat ner en thuja häck, blev 1,2 ton ris i en container.
          Grävt upp 30 meter spirea häck och gjort om det till blomsterland med dagliljor.
          Längtar till nästa sommar!

Tagit bort komposter och blomsterland på baksidan huset.
          Tagit bort 40kvm stenläggning.

Nu är det gräsmatta … som sköts av min robot klippare ”Tina”

Allt är på en mer ”rimlig” nivå (nästan bara)

Kanske det bästa inget som släpar och också skulle göras, bara att hitta på nytt

Citera
          Monarda
          Inlägg 05-12-2011, 08:13
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 4 644
          Medlem nr: 5 125

Jag är nöjd med den gångna sommaren, känner att jag lever på den ännu. Som vanligt har man lärt sig något inför kommande säsonger och nya projekt far ju alltid runt i huvudet på en trädgårdstant.

Jättenöjd med den för mig nya tomatsorten Suzanne, det kommer att bli min enda sort nästa år. Gurkan kommer jag att skippa och ska i stället göra mer plats för pelargonerna i växthuset.

Queen Elisabeth och Leonardo blommade överdådigt tillsammans med lavendeln. Har insett nu att den sistnämnda behöver en rejäl nedklippning för att bli fin.Glad blev jag för oktoberstomhatten som verkligen sköt fart och blommade hur länge som helst tillsammans med silveraxet Brunette som verkligen bredde ut sig i år.

Honungsrosorna som planterades hösten 2010 växte så det knakade och ska förhoppningsvis nästa säsong helt täcka den gamla plommonstammen som fick fortleva som växtstöd när den stupade i en höststorm för några år sedan. Clematisarna hade det gott i det fuktiga vädret och vällde ut överallt så jag fick faktiskt ta till sekatören på några ställen.

Begoniorna växte så det knakade i sina lådor och amplar, men till kommande säsong måste det till lite bättre stöd.
          Luktärtorna som vanligt fantastiska och nu har jag nog slagit fast att man, trots att motsatsen sägs, visst kan odla dom på samma ställe flera år i rad.

Väldigt mycket plommon och äpplen blev det och inte så mycket angrepp i år. Tyvärr klarar man inte att ta hand om hela skörden.

Största och tyngsta jobbet var nog att gräva om min 16 kvadrat stora rabatt mitt på gräsmattan där allt fått föröka sig ohämmat under några års tid. Varmt var det och kostade några rejäla huvudvärkar gjorde det, men ordning och reda blev det. Nu har jag plats för fler ett-åringar, vilket är vinterns stora nöje att planera för. Helt inramad av heliotrop blir den i alla fall.....

Värt att nämnas är att jag även fick fart på sonen som faktiskt skötte grusgången och höll den i alla fall ganska ogräsfri under säsongen.

Bifogad fil  P7211017.jpg ( 956.8k ) Antal nedladdningar: 20

Citera
          fvd
          Inlägg 05-12-2011, 09:21
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 1 371
          Medlem nr: 25 623

Gratulerar till en lyckad trädgårdssommar det låter jättehärligt. Jag passar på att fråga lite inför nästa säsong. Den där tomaten Susanne var fick du tag iden ? Heliotrop älskar jag men får aldrig någon riktig fart på den, Jag har faktiskt tagit in en kruka som står inne, hade inte hjärta att slänga den i komposten den hade just kommit igång. Kan jag få ett skötselråd ?

--------------------
          Zon 1

Citera
          malcolm
          Inlägg 05-12-2011, 10:03
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Ingenting blev som jag hoppades den gångna sommaren pga. en obeskrivlig trötthet och orkeslöshet, skulle ha byggt en ny uteplats men det blev inte av och gräset blev bara klippt två gånger och det gjordes av sonen. Nu står de vissnade tistlarna meterhöga och det ser allmämt risigt ut på tomten, hoppas jag mår bättre inkommande sommar...

Citera
          Monarda
          Inlägg 05-12-2011, 14:11
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 4 644
          Medlem nr: 5 125

CITAT (fvd @ 05-12-2011, 09:21) *
          Gratulerar till en lyckad trädgårdssommar det låter jättehärligt. Jag passar på att fråga lite inför nästa säsong. Den där tomaten Susanne var fick du tag iden ? Heliotrop älskar jag men får aldrig någon riktig fart på den, Jag har faktiskt tagit in en kruka som står inne, hade inte hjärta att slänga den i komposten den hade just kommit igång. Kan jag få ett skötselråd ?

Tack, fvd. Hoppas nästa sommar blir lika bra.
          Frön till Suzanne fick jag tag på hos Lindbloms Frö. Dom har ingen nätbutik så man får beställa via post eller telefon, om dom nu inte har ändrat inför säsongen 2012.
          Inte så mycket att säga om Heliotropen, jag sår den inomhus slutet mars. Sås ytligt och ställs ljust. Det kan ta tre veckor innan den gror och därefter in under lysrör. Har alltid haft sorten Marine som blir ca 50 cm hög men nästa år ska jag testa Mini Marin som blir ca 25 cm eftersom jag ska använda den som kantväxt. Hoppas det går bra med din kruka, då kan du ju ta sticklingar av den.

Bifogad fil  P8090411.jpg ( 779.78k ) Antal nedladdningar: 24

Citera
          fvd
          Inlägg 05-12-2011, 21:49
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 1 371
          Medlem nr: 25 623

Ja det blir det, jag tror att du mår mycket bättre tills dess,

--------------------
          Zon 1

Citera
          Peztis
          Inlägg 05-12-2011, 22:08
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

Vad kul att höra ifrån er som känner er nöjda. Det är också bra för oss andra att höra att alla inte har gjort så mycket oavsett om det beror på tid, ork eller pengar.

Det är ofta skönt att höra att man inte istter helt ensam i båten.

Vilka vackra bilder ni har lagt upp!

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-09-2025, 22:31

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon