|
|
  |
Om ekonomiska samband, Från guld till skuld |
|
|
|
03-10-2011, 13:53
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (Huggorm @ 03-10-2011, 14:48)  Och politikerna spär på problemet med att gång på gång förklara hur viktigt det är för Sveriges ekonomi att folk konsumerar i stället för att spara  Fast de har ju rätt i ett samhällsekonomiskt perspektiv - utifrån det marknadsliberala globala system vi har - under förutsättning att de offentliga finanserna är sunda... Privatekonomiskt är det en helt annan sak...
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
03-10-2011, 14:02
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
CITAT (Aqvakul @ 03-10-2011, 14:53)  Fast de har ju rätt i ett samhällsekonomiskt perspektiv - utifrån det marknadsliberala globala system vi har - under förutsättning att de offentliga finanserna är sunda...
Privatekonomiskt är det en helt annan sak... Vilket skall då prioriteras? Det bästa är väll att var och en får välja själv, så kan den som vill vräka sig i lyx göra det och ta konsekvenserna medan andra väljer ett asketiskt men problemfritt liv. Bara inte folk börjar skylla ifrån sig när de inte klarar stigande räntor.
|
|
|
|
Ugglemormor
|
03-10-2011, 14:15
|
Gäster

|
Ja, detta är komplicerad och alla har sina egna funderingar om det eller hur de vill ha det eller vad som helst, men i slutändan är det nog personen själv som bestämmer att köpa/avstå, men det är nog inte lätt om man blir lockad av massa reklam och lycka och massa bull skit!........  Det går ju längre ut det hela, vi måste ha arbete. Vad gör man? Gör/tillverkar saker, hittar på nya för att det finns behov av så gott som allt om man så vill/tänker. Dock har ju var och en eget ansvar (tror man) om sin egen blånbok. Mitt eget ansvar enl. vad man har lärt sig. Dock icke blunda för det hela......
|
|
|
|
|
03-10-2011, 17:36
|

Medlem
Antal inlägg: 4 131
Medlem nr: 51

|
CITAT (malcolm @ 03-10-2011, 07:51)  Låna till bostad är väl en sak men att skaffa sig skyhöga skulder för ren lyxkonsumtion är en helt annan, många butikskedjor tävlar med varandra i att erbjuda sk. räntefria lån för inköp av dyra elektronikprylar, vitvaror, möbler etc. och den som inte hinner betala av det hela inom den stipulerade tiden får dras med höga räntor i många år sedan. ett hus eller en lägenhet stiger för det mesta i vårde så det går att få tillbaka pengarna men vad är en begagnad platt- TV värd efter några år...? Banken tar väl inte mer än vad lånet är på, överskottet får säljaren behålla minus ev. reavinstskatt. Fast det är ju inte säkert att det blir ett överskott, Det har visas många program från USA där huspriserna har fallit enormt och husägarna får kanske bara 50%av priset som dom har betalt/lånat till sig, vet inte men tror att det kan hända här åxå.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
03-10-2011, 18:05
|

Moderator

|
CITAT (andersen @ 03-10-2011, 18:36)  Fast det är ju inte säkert att det blir ett överskott, Det har visas många program från USA där huspriserna har fallit enormt och husägarna får kanske bara 50%av priset som dom har betalt/lånat till sig, vet inte men tror att det kan hända här åxå. Det är ju i första hand i Detroit och andra ställen där bilindustrin lagts ner det blivit så
|
|
|
|
|
03-10-2011, 19:50
|

Medlem
Antal inlägg: 3 419
Medlem nr: 4 901

|
CITAT (Huggorm @ 03-10-2011, 19:05)  Det är ju i första hand i Detroit och andra ställen där bilindustrin lagts ner det blivit så Ursäkta att jag lägger mig i men det där är inte sant Huggis. Fenomenet finns överallt i USA, speciellt där folk bor tätt. I de stater där befolkningstätheten är mindre så är det inte lika aktuellt att sälja sina hus. Dessutom är de människor som bor i "mindre populära" stater inte alls lika beroende på den ekonomi som människor i storstater eller städer är. Mycket delvis för att de är självförsörjande, både på el och mat.
|
|
|
|
|
03-10-2011, 19:53
|

Moderator

|
CITAT (CillaM @ 03-10-2011, 20:50)  Ursäkta att jag lägger mig i men det där är inte sant Huggis. Fenomenet finns överallt i USA, speciellt där folk bor tätt. I de stater där befolkningstätheten är mindre så är det inte lika aktuellt att sälja sina hus. Dessutom är de människor som bor i "mindre populära" stater inte alls lika beroende på den ekonomi som människor i storstater eller städer är. Mycket delvis för att de är självförsörjande, både på el och mat. Okej då, fast det är värst i Detroit
|
|
|
|
|
05-10-2011, 10:13
|
Medlem
Antal inlägg: 613
Medlem nr: 3 728

|
CITAT (Blomstertanten @ 03-10-2011, 08:22)  Du tror alltså att om man hyr så är underhåll och service gratis?  Det får vi hyresgäster betala genom hyran! Och några rotavdrag eller andra skatteavdrag får hyresgäster inte göra! Men håller med om att det verkar som om många inte tänker på att deras ekonomiska situation kan förändras ganska snabbt. På tok för många bygger stora påkostade "lyxvillor" som de egentligen knappt har råd med, om någon skulle bli långvarigt sjuk eller arbetslös har de inte en chans att klara av kostnaderna. +1
--------------------
Vi är många som blivit drabbade på olika sätt av kränkande behandling. Idag hörs ordet mobbning ( kränkande särbehandling) allt oftare i radio/TV och i övrig media och på arbetsplatser. Men vi måste lära känna ordet och vad det betyder.
|
|
|
|
Ugglemormor
|
05-10-2011, 16:19
|
Gäster

|
och det hjälper inte att ha ögon i nacken heller.....  man missar något ändå.....
|
|
|
|
|
05-10-2011, 16:27
|

Medlem
Antal inlägg: 20 052
Medlem nr: 30 311

|
Fick min prelimenära hustaxering idag och radhuset är taxerat till 2,3 mille, gav 710.000 för det 1987. Är jag rik nu... knappast...
|
|
|
|
|
05-10-2011, 16:55
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
CITAT (malcolm @ 05-10-2011, 17:27)  Fick min prelimenära hustaxering idag och radhuset är taxerat till 2,3 mille, gav 710.000 för det 1987. Är jag rik nu... knappast... Beror ju på hur mycket av huset du äger. Tax.värdet säger ju egentligen ingenting mer än att den kan slå ganska orättvist mot den som råkar bo på "fel" ställe.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
05-10-2011, 17:46
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
CITAT (gnon49 @ 05-10-2011, 17:55)  Beror ju på hur mycket av huset du äger. Tax.värdet säger ju egentligen ingenting mer än att den kan slå ganska orättvist mot den som råkar bo på "fel" ställe. Inte numer va? Är det inte max 6000 nånting för alla, fastighetsskatten?
|
|
|
|
|
05-10-2011, 17:52
|

Moderator

|
CITAT (Anma @ 05-10-2011, 18:46)  Inte numer va? Är det inte max 6000 nånting för alla, fastighetsskatten? Japp, det är ett tak på den nu för tiden. Jag tror den bytt namn till "fastighetsavgift" också. Men egentligen borde den tas bort helt. Eller åtminstone borde alla få ha en skattefri fastighet, och bara skatta för nummer två och så vidare, så folk inte sitter och okynneshåller på en massa fastigheter
|
|
|
|
|
05-10-2011, 18:26
|

Medlem
Antal inlägg: 4 131
Medlem nr: 51

|
CITAT (Huggorm @ 05-10-2011, 18:52)  Japp, det är ett tak på den nu för tiden. Jag tror den bytt namn till "fastighetsavgift" också. Men egentligen borde den tas bort helt. Eller åtminstone borde alla få ha en skattefri fastighet, och bara skatta för nummer två och så vidare, så folk inte sitter och okynneshåller på en massa fastigheter Fast då borde det vara samma sak med lgh och så är det ju inte.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
05-10-2011, 19:07
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
CITAT (Anma @ 05-10-2011, 18:46)  Inte numer va? Är det inte max 6000 nånting för alla, fastighetsskatten? Attan, det visste jag inte.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
06-10-2011, 23:24
|

Medlem
Antal inlägg: 10 802
Medlem nr: 16 563

|
Men nog ärver man sin syn på pengar efter sina föräldrar åtmindståndet i många fall låna till allt spara inte!Sedan verkar inte dagens yngre ha förståt att om man lånar pengar ska de betalas tillbaks.Många i dag "vill ha"och struntar i konsekvensen av sitt handlande med sina kreditkort bara att handla på lyxprylar bilar och "låtsas"att man ha råd att leva lyxliv,och efter det kommer smällen den dagen de inser att det ska betalas till´baks men oj vad synd det är om dom då Jag fick lära mig att ha du inte råd att spara till det du vill ha så har du heller inte råd att låna till det . Min man och jag har i dag inte en krona i skulld varken till banken eller till kreditkortsföretag tack vare att vi har försakat mycket och att vi aldrig handlat på kredit utan sparat till det vi velat ha .!Jo då vi lånade till vårt husbygge men hade kontantinsatsen,i dag har vi inte ett öre i skuld !och när man närmar sig 60 så är det så det ska vara !minsta möjliga skullder.
|
|
|
|
|
07-10-2011, 15:56
|
Medlem
Antal inlägg: 3 001
Medlem nr: 26 121

|
Bara en stilla undran - med tanke på att huspriserna i stora delar av landet (iaf de delar där det finns mycket folk o jobb) är mycket höga, och priset på hyresrätt likaså, hur ska man ha möjlighet att skaffa en bostad om man inte lånar? Och framför allt, hur ska man som förstagångsköpare ens kunna tänka på att köpa bostad, när man inte har något att sälja och få loss en summa? Idag måste man ju kunna sätta in en större del själv, det tar förmodligen ganska mycket tid för de flesta att spara ihop 6-700 000, ska man spara ihop till hela huset utan att låa får man nog vänta m att köa hus till man är pensionär. Jag vet inte hur huspriserna ser ut där ni bor, men i "min" region får man lätt betala 2,5-3 milj för ett 70-talshus i ok men ej nytt skick. Och för ett hus med något lite extra, som trädgård större än 300 kvm, nytt kök el bad, går priset lätt upp mot 3-4 milj. Hyresrätt stor nog för en familj kostar lätt 8-12000 i månaden, så jättemycket sparande blir det nog inte för de flesta.
Det är en sak att köpa saker (som TV, telefon eller kläder) för att man vill och på kredit, för att man inte vill/jiter/orkar/kan spara, men när det gäller en del större saker är lån faktiskt det enda möjliga alternativet för en stor del av befolkningen, och det har inget som helst att göra med att man är ekonomiskt oansvarig eller inte förstår pengars värde. Däremot ser världen en smula annorlunda ut idag än den gjorde 1991, 1981, 1971 eller 1961........
--------------------
Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
|
|
|
|
|
07-10-2011, 16:05
|

Moderator

|
CITAT (KRT @ 07-10-2011, 16:56)  Bara en stilla undran - med tanke på att huspriserna i stora delar av landet (iaf de delar där det finns mycket folk o jobb) är mycket höga, och priset på hyresrätt likaså, hur ska man ha möjlighet att skaffa en bostad om man inte lånar? Och framför allt, hur ska man som förstagångsköpare ens kunna tänka på att köpa bostad, när man inte har något att sälja och få loss en summa? Idag måste man ju kunna sätta in en större del själv, det tar förmodligen ganska mycket tid för de flesta att spara ihop 6-700 000, ska man spara ihop till hela huset utan att låa får man nog vänta m att köa hus till man är pensionär. Jag vet inte hur huspriserna ser ut där ni bor, men i "min" region får man lätt betala 2,5-3 milj för ett 70-talshus i ok men ej nytt skick. Och för ett hus med något lite extra, som trädgård större än 300 kvm, nytt kök el bad, går priset lätt upp mot 3-4 milj. Hyresrätt stor nog för en familj kostar lätt 8-12000 i månaden, så jättemycket sparande blir det nog inte för de flesta.
Det är en sak att köpa saker (som TV, telefon eller kläder) för att man vill och på kredit, för att man inte vill/jiter/orkar/kan spara, men när det gäller en del större saker är lån faktiskt det enda möjliga alternativet för en stor del av befolkningen, och det har inget som helst att göra med att man är ekonomiskt oansvarig eller inte förstår pengars värde. Däremot ser världen en smula annorlunda ut idag än den gjorde 1991, 1981, 1971 eller 1961........ Det är en av anledningarna till att jag avskyr urbaniseringen. Varför skall folk tränga ihop sig på så liten plats som möjligt, med allt vad det innebär av rusande bostadspriser? Här får man en mindre bondgård för 4 miljoner, då kan man anlägga 20 hektar trädgård om man vill. Jobb får man dock pendla till, om man inte vill jobba för kommunen.
|
|
|
|
|
07-10-2011, 16:08
|
Medlem
Antal inlägg: 3 001
Medlem nr: 26 121

|
Det beror väl iaf på vad man har för yrke..... Finns knappast något jobb i en kommun för mig, och vad gäller pendling så hur ska man ha tid med familj + arbete och dessutom ta hand om en stor gård om man pendlar 2-3 h per dag??? Snacka om att stressa ihjäl sig.....
Dessutom kvittar det var bostaden ligger, ska man betala 4 milj få man nog låna avsett var huset ligger.
Redigerat av KRT: 07-10-2011, 16:10
--------------------
Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|