|
.....eller att förbruka något som inte finns. http://www.svd.se/naringsliv/fran-guld-til...uld_6515376.svdKanhända nyttig läsning! Gita
Intressant läsning. Vår inställning till pengar skiljer sig markant mot tidigare generationer. I Sverige är väl hushållen extremt belånade o skuldsatta vad jag förstått av rapporter. Det lyxfällan visar är nog bara toppen av isberget.
merlin68
02-10-2011, 21:20
SKrämmande speciellt att vanliga medelsvenssons lånar flera miljoner till villor och lånar hela 90% av husets marknadsvärde  . Skulle inte kunna sova lugnt en enda natt med ett sådant lån och bara vänta på att priserna ska sjunka eller att någon i familjen blir sjuk eller arbetslös och inte längre kunna betala lånet... Det är hemskt! Även många väldigt unga människor lånar mycket till bostäder, där vi bor finns nästan inga hyresrätter så dom som vill bo kvar i smahället är tvungna att köpa om de inte vill bli mambos för evigt.
andersen
02-10-2011, 23:33
CITAT (merlin68 @ 02-10-2011, 22:20)  SKrämmande speciellt att vanliga medelsvenssons lånar flera miljoner till villor och lånar hela 90% av husets marknadsvärde  . Skulle inte kunna sova lugnt en enda natt med ett sådant lån och bara vänta på att priserna ska sjunka eller att någon i familjen blir sjuk eller arbetslös och inte längre kunna betala lånet... Det är hemskt! Även många väldigt unga människor lånar mycket till bostäder, där vi bor finns nästan inga hyresrätter så dom som vill bo kvar i smahället är tvungna att köpa om de inte vill bli mambos för evigt. Håller helt med dej, och vad gör dom den dagen dom går i pension, då kommer dom inte ha råd att bo kvar, utan måste sälja och då tar banken pengarna.
Huggorm
03-10-2011, 06:40
CITAT (Göran Persson) Den som är satt i skuld är inte fri. Det var inte mycket den mannen sa som var vettigt, men vissa guldkorn fanns.
tomas99
03-10-2011, 06:45
CITAT (Huggorm @ 03-10-2011, 07:40)  Det var inte mycket den mannen sa som var vettigt, men vissa guldkorn fanns. Tvärt om då hadde vi inte så hög arbetslöshet mm, Göran var klok.
malcolm
03-10-2011, 06:51
Låna till bostad är väl en sak men att skaffa sig skyhöga skulder för ren lyxkonsumtion är en helt annan, många butikskedjor tävlar med varandra i att erbjuda sk. räntefria lån för inköp av dyra elektronikprylar, vitvaror, möbler etc. och den som inte hinner betala av det hela inom den stipulerade tiden får dras med höga räntor i många år sedan. ett hus eller en lägenhet stiger för det mesta i vårde så det går att få tillbaka pengarna men vad är en begagnad platt- TV värd efter några år...? CITAT (andersen @ 03-10-2011, 00:33)  Håller helt med dej, och vad gör dom den dagen dom går i pension, då kommer dom inte ha råd att bo kvar, utan måste sälja och då tar banken pengarna. Banken tar väl inte mer än vad lånet är på, överskottet får säljaren behålla minus ev. reavinstskatt.
Huggorm
03-10-2011, 07:09
Det är sant att bostäder oftast ökat i värde tillräckligt mycket för att det skall ha lönat sig, men man måste ändå sätta någon gräns. Hur stor del av lönen är folk beredda att spendera på sitt boende? 30%? 50%? 80%? När vanlig arbetare köper hus för flera miljoner och sedan inte ens amorterar är det något som är sjukt. De använder i stället halva lönen varje månad för att bara betala räntorna, och huset kommer aldrig någonsin bli deras. Det är ju som att hyra av banken, med den skillnaden att de får bekosta underhåll och service på huset själv.
Aqvakul
03-10-2011, 07:17
Konsumtion på kredit och orimliga fasta månadskostnader är nog vanligare idag, tyvärr. Men det är knappast något vi kan lasta politikerna för, allra minst socialdemokraterna. Däremot så är det ju något som ligger i den ohejdade marknadsekonomins natur att människor främst ses som konsumenter.
Blomstertanten
03-10-2011, 07:22
CITAT (Huggorm @ 03-10-2011, 08:09)  Det är sant att bostäder oftast ökat i värde tillräckligt mycket för att det skall ha lönat sig, men man måste ändå sätta någon gräns. Hur stor del av lönen är folk beredda att spendera på sitt boende? 30%? 50%? 80%? När vanlig arbetare köper hus för flera miljoner och sedan inte ens amorterar är det något som är sjukt. De använder i stället halva lönen varje månad för att bara betala räntorna, och huset kommer aldrig någonsin bli deras. Det är ju som att hyra av banken, med den skillnaden att de får bekosta underhåll och service på huset själv. Du tror alltså att om man hyr så är underhåll och service gratis?  Det får vi hyresgäster betala genom hyran! Och några rotavdrag eller andra skatteavdrag får hyresgäster inte göra! Men håller med om att det verkar som om många inte tänker på att deras ekonomiska situation kan förändras ganska snabbt. På tok för många bygger stora påkostade "lyxvillor" som de egentligen knappt har råd med, om någon skulle bli långvarigt sjuk eller arbetslös har de inte en chans att klara av kostnaderna.
Huggorm
03-10-2011, 07:29
CITAT (Blomstertanten @ 03-10-2011, 08:22)  Du tror alltså att om man hyr så är underhåll och service gratis?  Det får vi hyresgäster betala genom hyran! Och några rotavdrag eller andra skatteavdrag får hyresgäster inte göra! Men håller med om att det verkar som om många inte tänker på att deras ekonomiska situation kan förändras ganska snabbt. På tok för många bygger stora påkostade "lyxvillor" som de egentligen knappt har råd med, om någon skulle bli långvarigt sjuk eller arbetslös har de inte en chans att klara av kostnaderna. Visst ingår underhållet i hyran. Men då är det ju planerat och man slipper oväntade utgifter. För den som köpt ett dyrt hus och knappt klarar av att betala kan det bli en jobbig situation när värmepannan plötsligt havererar. Ja, jag begriper inte varför folk skall ha så stora och lyxiga hus? En vanlig villa idag skulle ju ha dugt åt en godsägare för hundra år sedan. Folk har en massa onödigt utrymme som de inte använder till annat än förvara resultatet av dagens konsumtionshysteri. Toralt onödigt och ett resursslöseri.
Ugglemormor
03-10-2011, 10:43
När man följer hur dagens ungdommar handskas med pengar, kan man bli rätt mörkrädd, men å andra sidan, har de något val, eller hänger de på av bara farten????  (Kanske är jag för mossig att fatta det hela?)
*Stintan*
03-10-2011, 10:59
Man kan väl inte skylla situationen på dagens ungdomar det är väl knappast dom som orsakat att det ser ut som det gör med ekonomin
Ugglemormor
03-10-2011, 11:49
Jag skyller inte på någon....... endast undrar om det hela. Den nyare stilen av ett levnadssätt, kanske nödvändig, men vad göra att vända på detta? ...... Varför måste man sätta sig i lyxskulder? Att bo och låna och annat nödvändigt, men skala av det som inte behövs....... det finns ju annat än enbart prylar, eller? ...
*Stintan*
03-10-2011, 12:04
CITAT (Ugglemormor @ 03-10-2011, 12:49)  Jag skyller inte på någon....... endast undrar om det hela. Den nyare stilen av ett levnadssätt, kanske nödvändig, men vad göra att vända på detta? ...... Varför måste man sätta sig i lyxskulder? Att bo och låna och annat nödvändigt, men skala av det som inte behövs....... det finns ju annat än enbart prylar, eller? ...  Ja men det är knappast ungdomar som skaffar sig lyxskulder!
Ugglemormor
03-10-2011, 12:44
OK, då fattar jag ......  men har sett enbart yngre folk med dessa beskymmer, menar lyxkonsumtionen som är tok för galen och främmande i mitt sinne. Det har ju inte varit precis gamlingar i "lyxfällan" på TV som kört för hårt! .......
Huggorm
03-10-2011, 12:48
Visst skaffar sig ungdomar lyxskulder! Kanske inte 12-åringar, men åtminstone folk som är 18-25. Mobiltelefoner, märkeskläder, hemelektronik, det är ingen ände på vad de köper på kredit.
Ugglemormor
03-10-2011, 13:03
CITAT (Huggorm @ 03-10-2011, 13:48)  Visst skaffar sig ungdomar lyxskulder! Kanske inte 12-åringar, men åtminstone folk som är 18-25. Mobiltelefoner, märkeskläder, hemelektronik, det är ingen ände på vad de köper på kredit. Just detta ville jag få fram som du berättar om och de större skulderna kommer sedan när dessa unga har inte lärt sig/kan inte handskas med ekonomi när de blir vuxna. Ansvaret ligger ju i början hos själva föräldrar, men jag vill inte hacka på något för detta är mer komplicerad än så. Endast mina egna iaktagelser och funderingar om det hela......... Det finns säkert i alla åldrar slikna saker, så det är inte konstigt utan att det går så lätt att bli skuldsatt nuförtiden, eller hur? Kanske var det inte så enkelt då den äldre generationen var ung, men fort har det gått det hela när jag ser tillbaks på mina levnadsår, då det inte fanns ens så gott om leksaker utan man fick slåss med sina syskon om sin nalle.......
Aqvakul
03-10-2011, 13:34
Det är lätt att skylla på svaga människor. Men det sker en oerhört aggresiv marknadsföring för att konsumera till varje pris. Mycket av reklamen bygger på den falska förespeglingen att konsumtion skapar lycka....
Huggorm
03-10-2011, 13:48
CITAT (Aqvakul @ 03-10-2011, 14:34)  Det är lätt att skylla på svaga människor. Men det sker en oerhört aggresiv marknadsföring för att konsumera till varje pris. Mycket av reklamen bygger på den falska förespeglingen att konsumtion skapar lycka.... Och politikerna spär på problemet med att gång på gång förklara hur viktigt det är för Sveriges ekonomi att folk konsumerar i stället för att spara
Aqvakul
03-10-2011, 13:53
CITAT (Huggorm @ 03-10-2011, 14:48)  Och politikerna spär på problemet med att gång på gång förklara hur viktigt det är för Sveriges ekonomi att folk konsumerar i stället för att spara  Fast de har ju rätt i ett samhällsekonomiskt perspektiv - utifrån det marknadsliberala globala system vi har - under förutsättning att de offentliga finanserna är sunda... Privatekonomiskt är det en helt annan sak...
Huggorm
03-10-2011, 14:02
CITAT (Aqvakul @ 03-10-2011, 14:53)  Fast de har ju rätt i ett samhällsekonomiskt perspektiv - utifrån det marknadsliberala globala system vi har - under förutsättning att de offentliga finanserna är sunda...
Privatekonomiskt är det en helt annan sak... Vilket skall då prioriteras? Det bästa är väll att var och en får välja själv, så kan den som vill vräka sig i lyx göra det och ta konsekvenserna medan andra väljer ett asketiskt men problemfritt liv. Bara inte folk börjar skylla ifrån sig när de inte klarar stigande räntor.
Ugglemormor
03-10-2011, 14:15
Ja, detta är komplicerad och alla har sina egna funderingar om det eller hur de vill ha det eller vad som helst, men i slutändan är det nog personen själv som bestämmer att köpa/avstå, men det är nog inte lätt om man blir lockad av massa reklam och lycka och massa bull skit!........  Det går ju längre ut det hela, vi måste ha arbete. Vad gör man? Gör/tillverkar saker, hittar på nya för att det finns behov av så gott som allt om man så vill/tänker. Dock har ju var och en eget ansvar (tror man) om sin egen blånbok. Mitt eget ansvar enl. vad man har lärt sig. Dock icke blunda för det hela......
andersen
03-10-2011, 17:36
CITAT (malcolm @ 03-10-2011, 07:51)  Låna till bostad är väl en sak men att skaffa sig skyhöga skulder för ren lyxkonsumtion är en helt annan, många butikskedjor tävlar med varandra i att erbjuda sk. räntefria lån för inköp av dyra elektronikprylar, vitvaror, möbler etc. och den som inte hinner betala av det hela inom den stipulerade tiden får dras med höga räntor i många år sedan. ett hus eller en lägenhet stiger för det mesta i vårde så det går att få tillbaka pengarna men vad är en begagnad platt- TV värd efter några år...? Banken tar väl inte mer än vad lånet är på, överskottet får säljaren behålla minus ev. reavinstskatt. Fast det är ju inte säkert att det blir ett överskott, Det har visas många program från USA där huspriserna har fallit enormt och husägarna får kanske bara 50%av priset som dom har betalt/lånat till sig, vet inte men tror att det kan hända här åxå.
Huggorm
03-10-2011, 18:05
CITAT (andersen @ 03-10-2011, 18:36)  Fast det är ju inte säkert att det blir ett överskott, Det har visas många program från USA där huspriserna har fallit enormt och husägarna får kanske bara 50%av priset som dom har betalt/lånat till sig, vet inte men tror att det kan hända här åxå. Det är ju i första hand i Detroit och andra ställen där bilindustrin lagts ner det blivit så
CITAT (Huggorm @ 03-10-2011, 19:05)  Det är ju i första hand i Detroit och andra ställen där bilindustrin lagts ner det blivit så Ursäkta att jag lägger mig i men det där är inte sant Huggis. Fenomenet finns överallt i USA, speciellt där folk bor tätt. I de stater där befolkningstätheten är mindre så är det inte lika aktuellt att sälja sina hus. Dessutom är de människor som bor i "mindre populära" stater inte alls lika beroende på den ekonomi som människor i storstater eller städer är. Mycket delvis för att de är självförsörjande, både på el och mat.
Huggorm
03-10-2011, 19:53
CITAT (CillaM @ 03-10-2011, 20:50)  Ursäkta att jag lägger mig i men det där är inte sant Huggis. Fenomenet finns överallt i USA, speciellt där folk bor tätt. I de stater där befolkningstätheten är mindre så är det inte lika aktuellt att sälja sina hus. Dessutom är de människor som bor i "mindre populära" stater inte alls lika beroende på den ekonomi som människor i storstater eller städer är. Mycket delvis för att de är självförsörjande, både på el och mat. Okej då, fast det är värst i Detroit
tomas99
05-10-2011, 10:13
CITAT (Blomstertanten @ 03-10-2011, 08:22)  Du tror alltså att om man hyr så är underhåll och service gratis?  Det får vi hyresgäster betala genom hyran! Och några rotavdrag eller andra skatteavdrag får hyresgäster inte göra! Men håller med om att det verkar som om många inte tänker på att deras ekonomiska situation kan förändras ganska snabbt. På tok för många bygger stora påkostade "lyxvillor" som de egentligen knappt har råd med, om någon skulle bli långvarigt sjuk eller arbetslös har de inte en chans att klara av kostnaderna. +1
Ugglemormor
05-10-2011, 16:19
och det hjälper inte att ha ögon i nacken heller.....  man missar något ändå.....
malcolm
05-10-2011, 16:27
Fick min prelimenära hustaxering idag och radhuset är taxerat till 2,3 mille, gav 710.000 för det 1987. Är jag rik nu... knappast...
CITAT (malcolm @ 05-10-2011, 17:27)  Fick min prelimenära hustaxering idag och radhuset är taxerat till 2,3 mille, gav 710.000 för det 1987. Är jag rik nu... knappast... Beror ju på hur mycket av huset du äger. Tax.värdet säger ju egentligen ingenting mer än att den kan slå ganska orättvist mot den som råkar bo på "fel" ställe.
Huggorm
05-10-2011, 17:07
Jag fick också taxeringen, och mitt ställe är taxerat till 173 000kr. Jag betalade lite mer än så för några år sedan. Är jag fattig nu? Knappast
CITAT (gnon49 @ 05-10-2011, 17:55)  Beror ju på hur mycket av huset du äger. Tax.värdet säger ju egentligen ingenting mer än att den kan slå ganska orättvist mot den som råkar bo på "fel" ställe. Inte numer va? Är det inte max 6000 nånting för alla, fastighetsskatten?
Huggorm
05-10-2011, 17:52
CITAT (Anma @ 05-10-2011, 18:46)  Inte numer va? Är det inte max 6000 nånting för alla, fastighetsskatten? Japp, det är ett tak på den nu för tiden. Jag tror den bytt namn till "fastighetsavgift" också. Men egentligen borde den tas bort helt. Eller åtminstone borde alla få ha en skattefri fastighet, och bara skatta för nummer två och så vidare, så folk inte sitter och okynneshåller på en massa fastigheter
andersen
05-10-2011, 18:26
CITAT (Huggorm @ 05-10-2011, 18:52)  Japp, det är ett tak på den nu för tiden. Jag tror den bytt namn till "fastighetsavgift" också. Men egentligen borde den tas bort helt. Eller åtminstone borde alla få ha en skattefri fastighet, och bara skatta för nummer två och så vidare, så folk inte sitter och okynneshåller på en massa fastigheter Fast då borde det vara samma sak med lgh och så är det ju inte.
CITAT (Anma @ 05-10-2011, 18:46)  Inte numer va? Är det inte max 6000 nånting för alla, fastighetsskatten? Attan, det visste jag inte.
Men nog ärver man sin syn på pengar efter sina föräldrar åtmindståndet i många fall låna till allt spara inte!Sedan verkar inte dagens yngre ha förståt att om man lånar pengar ska de betalas tillbaks.Många i dag "vill ha"och struntar i konsekvensen av sitt handlande med sina kreditkort bara att handla på lyxprylar bilar och "låtsas"att man ha råd att leva lyxliv,och efter det kommer smällen den dagen de inser att det ska betalas till´baks men oj vad synd det är om dom då Jag fick lära mig att ha du inte råd att spara till det du vill ha så har du heller inte råd att låna till det . Min man och jag har i dag inte en krona i skulld varken till banken eller till kreditkortsföretag tack vare att vi har försakat mycket och att vi aldrig handlat på kredit utan sparat till det vi velat ha .!Jo då vi lånade till vårt husbygge men hade kontantinsatsen,i dag har vi inte ett öre i skuld !och när man närmar sig 60 så är det så det ska vara !minsta möjliga skullder.
Bara en stilla undran - med tanke på att huspriserna i stora delar av landet (iaf de delar där det finns mycket folk o jobb) är mycket höga, och priset på hyresrätt likaså, hur ska man ha möjlighet att skaffa en bostad om man inte lånar? Och framför allt, hur ska man som förstagångsköpare ens kunna tänka på att köpa bostad, när man inte har något att sälja och få loss en summa? Idag måste man ju kunna sätta in en större del själv, det tar förmodligen ganska mycket tid för de flesta att spara ihop 6-700 000, ska man spara ihop till hela huset utan att låa får man nog vänta m att köa hus till man är pensionär. Jag vet inte hur huspriserna ser ut där ni bor, men i "min" region får man lätt betala 2,5-3 milj för ett 70-talshus i ok men ej nytt skick. Och för ett hus med något lite extra, som trädgård större än 300 kvm, nytt kök el bad, går priset lätt upp mot 3-4 milj. Hyresrätt stor nog för en familj kostar lätt 8-12000 i månaden, så jättemycket sparande blir det nog inte för de flesta.
Det är en sak att köpa saker (som TV, telefon eller kläder) för att man vill och på kredit, för att man inte vill/jiter/orkar/kan spara, men när det gäller en del större saker är lån faktiskt det enda möjliga alternativet för en stor del av befolkningen, och det har inget som helst att göra med att man är ekonomiskt oansvarig eller inte förstår pengars värde. Däremot ser världen en smula annorlunda ut idag än den gjorde 1991, 1981, 1971 eller 1961........
Huggorm
07-10-2011, 16:05
CITAT (KRT @ 07-10-2011, 16:56)  Bara en stilla undran - med tanke på att huspriserna i stora delar av landet (iaf de delar där det finns mycket folk o jobb) är mycket höga, och priset på hyresrätt likaså, hur ska man ha möjlighet att skaffa en bostad om man inte lånar? Och framför allt, hur ska man som förstagångsköpare ens kunna tänka på att köpa bostad, när man inte har något att sälja och få loss en summa? Idag måste man ju kunna sätta in en större del själv, det tar förmodligen ganska mycket tid för de flesta att spara ihop 6-700 000, ska man spara ihop till hela huset utan att låa får man nog vänta m att köa hus till man är pensionär. Jag vet inte hur huspriserna ser ut där ni bor, men i "min" region får man lätt betala 2,5-3 milj för ett 70-talshus i ok men ej nytt skick. Och för ett hus med något lite extra, som trädgård större än 300 kvm, nytt kök el bad, går priset lätt upp mot 3-4 milj. Hyresrätt stor nog för en familj kostar lätt 8-12000 i månaden, så jättemycket sparande blir det nog inte för de flesta.
Det är en sak att köpa saker (som TV, telefon eller kläder) för att man vill och på kredit, för att man inte vill/jiter/orkar/kan spara, men när det gäller en del större saker är lån faktiskt det enda möjliga alternativet för en stor del av befolkningen, och det har inget som helst att göra med att man är ekonomiskt oansvarig eller inte förstår pengars värde. Däremot ser världen en smula annorlunda ut idag än den gjorde 1991, 1981, 1971 eller 1961........ Det är en av anledningarna till att jag avskyr urbaniseringen. Varför skall folk tränga ihop sig på så liten plats som möjligt, med allt vad det innebär av rusande bostadspriser? Här får man en mindre bondgård för 4 miljoner, då kan man anlägga 20 hektar trädgård om man vill. Jobb får man dock pendla till, om man inte vill jobba för kommunen.
Det beror väl iaf på vad man har för yrke..... Finns knappast något jobb i en kommun för mig, och vad gäller pendling så hur ska man ha tid med familj + arbete och dessutom ta hand om en stor gård om man pendlar 2-3 h per dag??? Snacka om att stressa ihjäl sig.....
Dessutom kvittar det var bostaden ligger, ska man betala 4 milj få man nog låna avsett var huset ligger.
Huggorm
07-10-2011, 16:21
Visst, till en bostad är man i princip tvungen att låna. Jag vet folk som jobbat ihop en miljon för att kunna köpa direkt, men det är inget som vanliga människor gör. Jag har själv lånat till min stuga, men jag lånar ju knappast fyra miljoner. Då sitter man i rävsaxen livet ut. Generellt tycker jag folk köper alldeles för stora och för påkostade hus, och då får de jobba sig halvt fördärvade för att kunna betala. Jag väljer hellre min egen stuga där jag kan sätta mig på altanen, luta mig tillbaka och känna att jag är en fri människa. Att jag sedan inte har 200kvm, två badrum, nyrenoverat kök med allt av lyxiga vitvaror, uppvärmt dubbelgarage osv. saknar betydelse. Jag har åtminstone min frihet.
Ugglemormor
07-10-2011, 16:44
huggorm,
Du har det idealiskt jämfört med många andra och säkert är dit liv mindre beskymmersfritt, kanske, eller?
Huggorm
07-10-2011, 16:46
CITAT (Ugglemormor @ 07-10-2011, 17:44)  huggorm,
Du har det idealiskt jämfört med många andra och säkert är dit liv mindre beskymmersfritt, kanske, eller? Nej, inte direkt  Men jag har nog andra bekymmer än normala människor.
Ugglemormor
07-10-2011, 16:49
Jag förstår, men skönt att slippa mer beskymmer än man kan handskas med? .....  man får nöja sig med det man kan lugnt ha.....
*Stintan*
07-10-2011, 16:57
CITAT (Huggorm @ 07-10-2011, 17:21)  Visst, till en bostad är man i princip tvungen att låna. Jag vet folk som jobbat ihop en miljon för att kunna köpa direkt, men det är inget som vanliga människor gör. Jag har själv lånat till min stuga, men jag lånar ju knappast fyra miljoner. Då sitter man i rävsaxen livet ut. Generellt tycker jag folk köper alldeles för stora och för påkostade hus, och då får de jobba sig halvt fördärvade för att kunna betala. Jag väljer hellre min egen stuga där jag kan sätta mig på altanen, luta mig tillbaka och känna att jag är en fri människa. Att jag sedan inte har 200kvm, två badrum, nyrenoverat kök med allt av lyxiga vitvaror, uppvärmt dubbelgarage osv. saknar betydelse. Jag har åtminstone min frihet. Har man bara sig själv att ta hänsyn till kan man ju lika gärna bo i en husvagn. Fattar inte varför du bara utgår ifrån hur du har det och tycker att folk borde nöja sig med liknande. Hur fasiken skulle det fungera för en familj med 3 barn där båda föräldrarna heltidsarbetar?
Aqvakul
07-10-2011, 16:59
CITAT (*Stintan* @ 07-10-2011, 17:57)  Har man bara sig själv att ta hänsyn till kan man ju lika gärna bo i en husvagn. Fattar inte varför du bara utgår ifrån hur du har det och tycker att folk borde nöja sig med liknande. Hur fasiken skulle det fungera för en familj med 3 barn där båda föräldrarna heltidsarbetar?  Det funkar absolut inte för de flesta...
Huggorm
07-10-2011, 17:00
CITAT (*Stintan* @ 07-10-2011, 17:57)  Har man bara sig själv att ta hänsyn till kan man ju lika gärna bo i en husvagn. Fattar inte varför du bara utgår ifrån hur du har det och tycker att folk borde nöja sig med liknande. Hur fasiken skulle det fungera för en familj med 3 barn där båda föräldrarna heltidsarbetar? Om de nöjde sig med ett lite enklare boende kanske inte båda föräldrarna behövde heltidsarbeta? Det är väll roligare att spendera tid med sina barn är att spendera den på jobbet?
Det är väl bara att inse att vi lever i väldigt olika verkligheter.......
För de alldra flesta är närhet till arbete, skola och fritidsaktiviteter, barnens kompisar, dräglig levnadsstandard något som inte är lyx utan nödvändighet. Jag tvivlar faktiskt på att barn vill bo på ett torp i skogen m utedass för nöjet att spendera 6-8 h mer m sina föräldrar per vecka. Och speciellt inte när de blir äldre och vill ha märkeskläder, mobiler, datorer och moped, hålla på m olika fritidsaktiviteter eller träffa kompisar. Men det är min uppfattning, som förmodligen inte delas av alla.
*Stintan*
07-10-2011, 17:19
CITAT (Huggorm @ 07-10-2011, 18:00)  Om de nöjde sig med ett lite enklare boende kanske inte båda föräldrarna behövde heltidsarbeta? Det är väll roligare att spendera tid med sina barn är att spendera den på jobbet? Men du pratar ju mot bättre vetande. Var tror du alla dom enklare bostäderna eller billiga tomterna finns? Och kom nu inte dragande med Norrland igen.
Huggorm
07-10-2011, 17:26
CITAT (KRT @ 07-10-2011, 18:14)  Det är väl bara att inse att vi lever i väldigt olika verkligheter.......
För de alldra flesta är närhet till arbete, skola och fritidsaktiviteter, barnens kompisar, dräglig levnadsstandard något som inte är lyx utan nödvändighet. Jag tvivlar faktiskt på att barn vill bo på ett torp i skogen m utedass för nöjet att spendera 6-8 h mer m sina föräldrar per vecka. Och speciellt inte när de blir äldre och vill ha märkeskläder, mobiler, datorer och moped, hålla på m olika fritidsaktiviteter eller träffa kompisar. Men det är min uppfattning, som förmodligen inte delas av alla. Man behöver väll inte dra det till sin spets? Man kan faktiskt lägga sig på en lagom nivå. Och angående märkeskläder, mobiler, datorer och moped, så är det verkligen så nödvändigt? Jag och mina vänner klarade oss alla utan märkeskläder och mobil och dator fanns inte ens. Moped hade vi visserligen, men då var det gamla slitna som vi fick ta hand om och lära oss att laga. Reklam skapar behov av deras varor hos folk. Jag tror många inte ens förstår hur lurade de är.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|