Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  « < 2 3 4  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Om ekonomiska samband, Från guld till skuld
          merlin68
          Inlägg 07-10-2011, 21:46
          Länk hit: #61

Medlem
          Antal inlägg: 4 044
          Medlem nr: 28 369

Beror på vad Färgelanda har för odlingszon. Är det zon 3 eller 4? Då är det kört .... skulle dock kunna tänka mig köpa en enkronaperkvadratmetersstomt i odlingszon 1 w00t.gif

Citera
          KRT
          Inlägg 08-10-2011, 06:49
          Länk hit: #62

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Nu är det ju faktiskt så att Osby tillhör Skåne, även om det är på gränsen till Småland.... Jag vet folk som pendlar därifrån, eller från grannkommunen - de har ca 3 h pendling per dag - för oss hade det inte gått ihop ens om vi velat!

Jag vidhåller fortfarande att för de flesta är närhet till arbete, skolor, affär, fritidssysselsättningar etc ett krav när man letar bostad. Visst kan man köpa billiga tomter/hus i delar av landet, men att de är billiga har sin orsak: inga jobb, långt till skolor och affärer eller fritidsaktiviteter.

Visst skulle vi kunna köpa en bilig tomt i snapphanebygden någonstans, men utan jobb blir det svårt att försörja sig. Jag hade inte heller dator, mobil eller märkeskläder när jag växte upp på 80-talet, men 2010-talet är inte 80-talet; världen ser annorlunda ut idag. Kan eller vill man inte acceptera det så kanske ett torp i skogen ör rätt ställe för en?

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          Gita
          Inlägg 08-10-2011, 08:55
          Länk hit: #63

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (KRT @ 08-10-2011, 07:49) *
          Nu är det ju faktiskt så att Osby tillhör Skåne, även om det är på gränsen till Småland.... Jag vet folk som pendlar därifrån, eller från grannkommunen - de har ca 3 h pendling per dag - för oss hade det inte gått ihop ens om vi velat!

Jag vidhåller fortfarande att för de flesta är närhet till arbete, skolor, affär, fritidssysselsättningar etc ett krav när man letar bostad. Visst kan man köpa billiga tomter/hus i delar av landet, men att de är billiga har sin orsak: inga jobb, långt till skolor och affärer eller fritidsaktiviteter.

Visst skulle vi kunna köpa en bilig tomt i snapphanebygden någonstans, men utan jobb blir det svårt att försörja sig. Jag hade inte heller dator, mobil eller märkeskläder när jag växte upp på 80-talet, men 2010-talet är inte 80-talet; världen ser annorlunda ut idag. Kan eller vill man inte acceptera det så kanske ett torp i skogen ör rätt ställe för en?

Att köpa en bostadsrätt eller en villa utan lån är för de allra flesta en omöjlighet idag, men samtidigt bör man nog ta så pass mycket eget ansvar och ha sådana marginaler att man klarar av sina åtagande även vid en tids sjukdom eller arbetslöshet.
          Gita

Citera
          KRT
          Inlägg 08-10-2011, 09:09
          Länk hit: #64

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

CITAT (Gita @ 08-10-2011, 09:55) *
          Att köpa en bostadsrätt eller en villa utan lån är för de allra flesta en omöjlighet idag, men samtidigt bör man nog ta så pass mycket eget ansvar och ha sådana marginaler att man klarar av sina åtagande även vid en tids sjukdom eller arbetslöshet.
          Gita

Självklart!
          Sedan kan det ju iofs inträffa saker som man aldrig kunde förutse, men så är det ju med allt.

Det jag menar är att man inte är oansvarig eller saknar känsla för pengars värde bara för att man lånar till sin bostad, eller för att man lånar så mycket man får. De alldra flesta som gör så har räknat på det både en och tio gånger, vet vilja marginaler man har osv. Däremot har man kanske inte möjlighet att spara iop 2-4 miljoner inom rimlig tid (då det ofta kostar en rejäl summa att bo i hyresrätt).

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera

4 sidor V  « < 2 3 4
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-09-2025, 21:06

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon