Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Kirskål vs nävor - vem vinner i rabatten?
          AstaC
          Inlägg 19-11-2011, 12:25
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 94
          Medlem nr: 15 232

Jag har en rabatt där jag planterat många nävor. Bland dessa nävor klarar inte kirskålen av att ta sig upp. Direkt bredvid kommer de naturligtvis. Vad jag gjorde var att först rensa, sedan plantera många plantor med nävor och under tiden som de växte till sig drog jag bort kirskål som ville upp mellan plantorna. Nu är plantorna stora och där kommer inte längre någon kirskål upp.

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Peztis
          Inlägg 19-11-2011, 13:43
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

tummenupp.gif

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          Chraps
          Inlägg 20-11-2011, 14:39
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 10
          Medlem nr: 55 543

Att gräva har fungerat för mig, fick bort allt kirskål från ett 3 kvadratmeter stort område under sommaren. Men man behöver ligga i och ta bort alla rötter man hittar, oavsett vad det är för planta, bara för att vara säker. Låt det stå oplanterat en period och så fort man ser att det kommer ett litet kirskål-skott tar man bort det med så mycket som möjligt av roten.

Skam den som ger sig sweatingbullets.gif

Citera
          Peztis
          Inlägg 20-11-2011, 15:43
          Länk hit: #24

Medlem

Ja, det är nog det bästa, att inte plantera något annat så att det inte gömmer sig. Men det är ju svårt att låta en tom rabatt vara... biggrin.gif

--------------------

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 21-11-2011, 14:02
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Vilka nävor är det som kan klara av kirsen? Jag har en del som definitivt inte skulle klara av det men brunnävan kanske?

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 21-11-2011, 16:47
          Länk hit: #26

Gäster

Den tuffaste nävan är flocknäva - Geranium macrorhizum. Den finns i många olika namnsorter. Flocknävan är allelopatisk, den bedriver krigsföring gentemot andra konkurrerande växter genom att utsöndra ett ämne som gör att andra växter får svårt att växa i dess närhet - den skyddar sig.

Citera
          Plater
          Inlägg 16-01-2012, 13:51
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 148
          Medlem nr: 31 636

Vi köpte en kolonilott förra sommaren, och baksidan av stugan var helt täckt med kirskål. Jag grävde till slut upp all kirskål, trots allas påpekanden om att det inte går. Visst får man inte med alla rotbitar direkt, men så fort det tittar upp nån liten stjälk så rensar man lokalt, och efter en säsong är det helt borta. Kirskål är trots allt ganska svagväxande. Jag ser många andra i området som gång på gång knipsar av stjälkarna men låter rötterna vara, och det är uppenbarligen helt verkningslöst.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 16-01-2012, 14:50
          Länk hit: #28

Medlem

CITAT (Plater @ 16-01-2012, 13:51) *
          Vi köpte en kolonilott förra sommaren, och baksidan av stugan var helt täckt med kirskål. Jag grävde till slut upp all kirskål, trots allas påpekanden om att det inte går. Visst får man inte med alla rotbitar direkt, men så fort det tittar upp nån liten stjälk så rensar man lokalt, och efter en säsong är det helt borta. Kirskål är trots allt ganska svagväxande. Jag ser många andra i området som gång på gång knipsar av stjälkarna men låter rötterna vara, och det är uppenbarligen helt verkningslöst.

Om du kallar den svagväxande är det näringsfattigt, i en välgödslad rabatt är den invasiv. Rötterna kan sticka iväg nån meter på en säsong. I en vildäng är den dock inte värre än någon annan växt.

Redigerat av Gossen Ruda: 16-01-2012, 14:50

--------------------

Citera
          Plater
          Inlägg 16-01-2012, 15:09
          Länk hit: #29

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 16-01-2012, 14:50) *
          Om du kallar den svagväxande är det näringsfattigt, i en välgödslad rabatt är den invasiv. Rötterna kan sticka iväg nån meter på en säsong. I en vildäng är den dock inte värre än någon annan växt.

Ja långa utlöpare gör den ju, men rotmassan har ändå ganska modest tillväxttakt tycker jag. I vart fall är det inte svårt att hålla det i schack om man har ett någorlunda avgränsat område att handskas med.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 16-01-2012, 15:12
          Länk hit: #30

Medlem

CITAT (Plater @ 16-01-2012, 15:09) *
          Ja långa utlöpare gör den ju, men rotmassan har ändå ganska modest tillväxttakt tycker jag. I vart fall är det inte svårt att hålla det i schack om man har ett någorlunda avgränsat område att handskas med.

Jo, har man ett område med öppen mark där det bara är att gräva håller jag med. Har den däremot lyckts nästla sig in i rabatter och in i andra växters rotsystem är det nästan omöjligt.

--------------------

Citera
          Peztis
          Inlägg 16-01-2012, 15:17
          Länk hit: #31

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 16-01-2012, 15:12) *
          Jo, har man ett område med öppen mark där det bara är att gräva håller jag med. Har den däremot lyckts nästla sig in i rabatter och in i andra växters rotsystem är det nästan omöjligt.

Ja, ska man gräva om en rabatt, byta jord och sedan plantera tillbaka det man hade i rabatten innan, då är det friläggning av rötter och minituöst pillrande för att plocka bort allt man misstänker är kirskål.

Nu minns jag inte vad jag skrev tidigare i tråden men jag har i alla fall grävt upp en del av plantorna och satt dem i kruka. Då borde jag se om det kommer någon kirskål i krukan så då får jag ta mig en närmare titt på rotsystemet. Och så får jag väl ta tag i den däringa rabatten i vår eller så.

--------------------

Citera
          Plater
          Inlägg 16-01-2012, 15:22
          Länk hit: #32

Medlem

CITAT (Peztis @ 16-01-2012, 15:17) *
          Ja, ska man gräva om en rabatt, byta jord och sedan plantera tillbaka det man hade i rabatten innan, då är det friläggning av rötter och minituöst pillrande för att plocka bort allt man misstänker är kirskål.

Nu minns jag inte vad jag skrev tidigare i tråden men jag har i alla fall grävt upp en del av plantorna och satt dem i kruka. Då borde jag se om det kommer någon kirskål i krukan så då får jag ta mig en närmare titt på rotsystemet. Och så får jag väl ta tag i den däringa rabatten i vår eller så.

Jag tycker det brukar funka bra att luckra jorden under rottråden med ett maskrosjärn, så att man ganska enkelt kan dra upp roten samtidigt som man ser vart den är på väg. På så vis har jag fått rent även ganska tätväxande perennrabatter från kirskål. Svårare är det, som Ruda skriver, runt träd och buskar med grövre rötter där den gärna nästlar sig in och gömmer sig. Som kolonist är dock mindre noggranna grannar ett större problem än själva ogräset!

Citera
          Peztis
          Inlägg 16-01-2012, 15:56
          Länk hit: #33

Medlem

CITAT (Plater @ 16-01-2012, 15:22) *
          ...
          Som kolonist är dock mindre noggranna grannar ett större problem än själva ogräset!

Om det är ett större och återkommande problem så kan man kanske lägga en markduk vikt några gånger i kanten runt den egna kolonin?
          Det beror ju så klart på hur koloniområdet ser ut och hur stor plätt man har. Är det bara "ett land" på 10 x 10 m så kanske det funkar men har man grindar, staket, buskar osv som gräns så kan det ju vara värre.

Hur djupt går eg kirskålens rötter? Har fått för mig att de är rätt ytliga men någonstans sitter en rötst där inne som säger att de kan gå djupt.

Ok, "Google säger" att de har grunda...

--------------------

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2025, 14:34

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon