|
|
  |
Ja e så gla att ja e skånsk..., eller så vill jag bara retas lite med er andra :) |
|
|
|
07-12-2011, 11:23
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 16 329

|
CITAT (Berith @ 07-12-2011, 10:34)  Det finns säkert fler dialekter som också är svåra att förstå, men inte sjutton har nån med sådan dialekt placerats i tex ett nyhetsprogram för andra delar av landet? Det är ju skillnad på om dom sitter hemma i sitt område och diskuterar dagens händelser. Nog tycker jag att det förekommer skånska ganska ofta i TV och radio. Bl.a. annat väderleksrapporten i radio läses ofta av en skånska. Även ekot har uppläsare med den ädla dialekten. Både Radio Stockholm och Uppland har uppläsare/reportrar med dialekt. Instämmer också i vad Huggorm skrev. Dialekterna håller på att försvinna och det är viktigt att bevara de som finns kvar.
--------------------
Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.
Jevgenij Jevtusjenko
|
|
|
|
|
07-12-2011, 11:30
|
Medlem
Antal inlägg: 3 001
Medlem nr: 26 121

|
CITAT (*Stintan* @ 07-12-2011, 11:23)  Jag tycker alla nyhetsuppläsare borde prata norska  Ja då hade nyheterna iaf låtit glada oavsett hur dystra de är
--------------------
Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
|
|
|
|
|
07-12-2011, 11:36
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
CITAT (KRT @ 07-12-2011, 11:30)  Ja då hade nyheterna iaf låtit glada oavsett hur dystra de är 
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
07-12-2011, 12:13
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
CITAT (KRT @ 07-12-2011, 11:13)  Då kanske vi skulle tillämpa det på alla nyhetsprogram och alla dialekter? Jag tycker faktiskt inte alls att det passar m Lidingöstockholmska i ett nyhetsprogram för hela riket, det är inte en dialekt utan ett läte! Och för att inte tal om "grovgöteborgskan" som är snudd på omöjlig att förstå för utomstående.....  Spontant undrar jag vad du tycker om personer med utländsk brytning, om nu skånskan är så hemsk att den ska bannlysas  Ärligt talat, vad tusan spelar det för roll vad man har för dialekt så länge man talar tydligt och begripligt. Dialekter gör ju språket levande! Håller med om det första, att det borde tillämpas på alla program som är till för hela riket. Sådana dialekter som är svårförstådda i andra områden alltså. Och det är såklart inte skåningarna som ska bort från programmen, utan just dialekten där det är svårt att förstå. Även om det finns nyhetsuppläsare från tex Göteborg så nog sjutton håller dom sej borta från den allra värsta göteborgskan. Och så är det väl med dom från Stockholm också i programmen. Men skåningarna minsann, dom bräker på det värsta dom kan!  Det finns ju en meteorolog från Skåne (en tjej, kommer inte på just nu vad hon heter. Elin Torstensson kanske?) Hon tror att Seoul ligger i Sverige!  Hon brukar peka lite här och där på kartan och där! där ligger Seoul! Neej bort med skånskan där vi andra måste höra på den.
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
Meriona
|
07-12-2011, 20:29
|
Gäster

|
Alltså - är det inte ett mycket större problem att skåningarna inte fattar vad JAG säger?
|
|
|
|
|
07-12-2011, 20:55
|
Medlem
Antal inlägg: 2 446
Medlem nr: 28 186

|
Ja tycke ni prauta skeit. Dialekte ä feint å nået såm skau bevauras fö de laute rolit o lysne pau auppsvenskene nä di fösöke prauta svenska. Ulf
( från mitt blekinge,gamla östdanmark)
|
|
|
|
|
07-12-2011, 20:56
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Jag är halvskåning, får jag prauta?  Jag gillar starkt en liten historia jag läste en gång. Utspinner sig för några hundra år sen i en vagn på en usel väg på skånska landsbygden. Måste uttalas på skånska. Mannen i vagnen lutar sig ut och frågar kusken: Haur långt haur vi kvaur? Trae fjaerdingavaej lia dant som ditta, och en hel mil litta vaerre. Språkövning.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
07-12-2011, 21:08
|
Medlem

|
allvarligt,är det inte så att det är mest upplänningar som har svårt för dialekter? personligen förstår jag det mesta oavsett varifrån landet man kommer,även danska o norska.lyssnar man aldrig på olika dialekter lär man sig ju aldrig förstå. när jag jobbade i stockholm råkade jag ofta ut för oförstående stockholmare ,själv hade jag inga problem. vad hämtar en stockholmare när man vill ha en spann? jag möttes av ????????.
jag tycker bara det är roligt o charmigt med olika dialekter i tv o radio,mer sådant.dialekterna håller på att försvinna,det blir mer utslätat.bevara det som går,det är inte fult att tala sitt barndoms språk. ulf
|
|
|
|
|
07-12-2011, 21:24
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (malarmaster @ 07-12-2011, 21:08)  allvarligt,är det inte så att det är mest upplänningar som har svårt för dialekter? personligen förstår jag det mesta oavsett varifrån landet man kommer,även danska o norska.lyssnar man aldrig på olika dialekter lär man sig ju aldrig förstå. när jag jobbade i stockholm råkade jag ofta ut för oförstående stockholmare ,själv hade jag inga problem. vad hämtar en stockholmare när man vill ha en spann? jag möttes av ????????.
jag tycker bara det är roligt o charmigt med olika dialekter i tv o radio,mer sådant.dialekterna håller på att försvinna,det blir mer utslätat.bevara det som går,det är inte fult att tala sitt barndoms språk. ulf
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
07-12-2011, 21:56
|

Medlem

|
CITAT (malarmaster @ 07-12-2011, 21:08)  allvarligt,är det inte så att det är mest upplänningar som har svårt för dialekter? personligen förstår jag det mesta oavsett varifrån landet man kommer,även danska o norska.lyssnar man aldrig på olika dialekter lär man sig ju aldrig förstå. när jag jobbade i stockholm råkade jag ofta ut för oförstående stockholmare ,själv hade jag inga problem. vad hämtar en stockholmare när man vill ha en spann? jag möttes av ????????.
jag tycker bara det är roligt o charmigt med olika dialekter i tv o radio,mer sådant.dialekterna håller på att försvinna,det blir mer utslätat.bevara det som går,det är inte fult att tala sitt barndoms språk. ulf Håller med dig till viss del, om att det mest är upplänningar, som har svårt för skånska, ja dialekter överhuvud taget. Som vanligt stämmer inte generaliseringar, utan nog är det Stockholmare som utmärker sig mest. De verkar ha ett filter i öronen, som slår igen vid första tungrotsrR-et. Uppsaliensare och övriga i Uppland verkar inte ha samma problem. Men Berit är väl undantaget, som bekräftar regeln, eftersom hon kommer från Skaraborg. Stockholmaren tror ofta att det är just deras dialekt, som ligger till grund för Rikssvenskan, men det är fel. Det talade språk som mest liknar det fastställda skrivspråket lär talas i Nyköping. Själv betraktas jag som stockholmare, även om det flyter hederligt skånskt blod i mina ådror, som arv efter mina Helsingborgska föräldrar. Jag drog mitt första andetag i Solna.
--------------------
Jevgenij Jevtusjenko
|
|
|
|
|
07-12-2011, 22:08
|
Medlem

|
räknar du dig som skåning eller stockholmare? oavsett så steg du i min aktning,är själv född i hälsingborg men uppväxt i blekinge. ulf
|
|
|
|
|
07-12-2011, 22:09
|
Medlem
Antal inlägg: 1 371
Medlem nr: 25 623

|
Det kanske är så nuförtiden men jag är stockholmare från början och mina föräldrar norrlänningar. Mina kompisars föräldrar var från Skåne, Västerbotten ,Småland, Dalarna, Västkusten och Jämtland mm. På jobbet hade jag kompisar från alla län och många finnar. Jag hade fattat det mesta och hade hämtat hinken.
--------------------
Zon 1
|
|
|
|
|
07-12-2011, 22:11
|

Moderator
Antal inlägg: 18 405
Medlem nr: 9 009

|
Det är väll ändå bara en tidsfråga innan engelskan tar över och svenskan degraderas till talspråket för glesbygden... CITAT (fvd @ 07-12-2011, 22:09)  Jag hade fattat det mesta och hade hämtat hinken. Om man sagt "bôttan" i stället för "spannen" då?
|
|
|
|
|
07-12-2011, 22:19
|

Medlem
Antal inlägg: 4 721
Medlem nr: 17 660

|
Var inte vårt språk likt isländskan en gång i tiden. Och vem förstår någon som talar isländska, utom dom själva förstås. Inget fel på dialekt så länge den inte är alltför lokalt präglad o svårförstådd.
--------------------
Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla
Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.
|
|
|
|
|
07-12-2011, 23:03
|

Medlem
Antal inlägg: 35 147
Medlem nr: 5 447

|
--------------------
Biggan ***************** Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom. Eyvind Johnson 
|
|
|
|
|
07-12-2011, 23:18
|

Medlem

|
CITAT (Biggan_ @ 07-12-2011, 23:03)  Den är jättefin! CITAT (malarmaster @ 07-12-2011, 22:08)  räknar du dig som skåning eller stockholmare? oavsett så steg du i min aktning,är själv född i hälsingborg men uppväxt i blekinge. ulf Räknar mig definitivt inte som 08-a, men eftersom jag numera främst talar någon sorts medelsvenska, betraktar jag mig bara som svensk i allmänhet. Andra generationens invandrare.
--------------------
Jevgenij Jevtusjenko
|
|
|
|
|
08-12-2011, 04:00
|
Medlem
Antal inlägg: 1 371
Medlem nr: 25 623

|
Närapå det hade nog blivit en balja !
--------------------
Zon 1
|
|
|
|
|
08-12-2011, 08:19
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
Självklart ska dialekterna finnas! Det är inte dialekterna jag protesterar emot, utan att där det är ganska viktigt att alla förstår det som sägs ska skånskan bort. Inte för att det är en dialekt utan för att det är en svårförståelig dialekt. Precis bara därför. Och lite för att det låter för djäkligt. Tänk att det sitter föräldrar och tragglar med sina barn alla dessa konstiga uttal och ljud. Vilket får mej att tänka på en litelängrebortgranne vars son fick talträning när han började skolan för att han pratade konstigt. Tills skolan och personalen träffade pojkens far. Då förstod dom vad som var "fel"... Fadern var nämligen skåning och pojken hade väl tagit efter hans sätt att prata. Skönt iaf att ingen blivit förbannad eller tagit illa upp på riktigt för att jag tycker att skånskan inte ska användas i offentliga sammanhang.
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
08-12-2011, 09:13
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Stellan Skarsgård i någon Bombi Bitt-film lär ha varit oförståelig.  Jag har inte sett filmen själv, har bara hört referat.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
08-12-2011, 09:35
|

Medlem
Antal inlägg: 20 052
Medlem nr: 30 311

|
Gick som svartvit TV-serie på 60-talet, fullkomligt obegripligt då.
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|