Sidor: 1, 2, 3
Eva i Skåne
Läste detta på FB, skrivet av en annan skånsk tös
och jag vet ju att en del av er hatälskar detta med skånska flirting.gif

Du vet att du är från Skåne när...
Flaggan är gul och RÖD, inte blå
Du vet att ålarens och kålahue ska ses som förolämpning och inte alls handlar om mat
En kraftigt berusad människa är dyngrak och denna person tilltalar dig med orden 'Va fan glor du po, ska du ha po flabben?'
Du har skallebank och inte huvudvärk
Allt norr om Hallandsåsen är Norrland
Du är bugasprängd och inte mätt
Du vet att päror inte betyder päron
Du vet att lättmjölk är röd, mellanmjölk blå och standardmjölk orange
Hipp Hipp är det roligaste du någonsin sett på TV
Du behöver inte fråga vad rullebör är
Tomelilla, Skurup, Höör och Klippan är lika självklara i din värld som London och Paris
Någon säger något du inte tror på och du utbrister 'ah, du snackar.'
Du känner dig hemma var som helst i världen bara någon pratar skånska
Du blir förvånad att mölla faktiskt kallas väderkvarn på rikssvenska.
Huggorm
Äsch skåningar är okej, bara de inte öppnar munnen wink.gif
andersen
Länk till skånsk ordlista för oss som inte förstår....skånsk ordlista
malarmaster
bor i småland sedan mååånga år men har på huset Skånelands flagga,inte så poppis bland grannarna.
men här finns iallafall spettekaka o få tag på så helt uland är ju inte sverige,semestrarna tillbringar jag hos släkten i gamla östdanmark (blekinge) så man kan återhämta sig . ulf
xlxl67
Skåne rockar när det gäller natur och kultur!

...och humor! Poppe, Eva Rydberg, Johan Glans/David Batra,Robin Paulsson etc...
Sport också då förstås med Zlatan i spetsen... smile.gif
Huggorm
Klart man inte kan gräva bort en så här ansenlig del av landet:
malarmaster
CITAT (Huggorm @ 03-10-2011, 19:53) *
Klart man inte kan gräva bort en så här ansenlig del av landet:

som dessutom är ärligt stulen i storsvensk anda. ulf
Huggorm
CITAT (malarmaster @ 03-10-2011, 20:34) *
som dessutom är ärligt stulen i storsvensk anda. ulf

Stulen kan man väll inte säga, det var ju krigsskadestånd. Alla länder höll på att flytta landsdelar fram och tillbaka beroende på konjunktur i krigandet
Meriona
Folk är väl trevliga eller otrevliga vilken landsända de än kommer ifrån? Jag vet Trollhättebor som är de största as. sad.gif
ninnisky
CITAT (Meriona @ 03-10-2011, 18:42) *
Folk är väl trevliga eller otrevliga vilken landsända de än kommer ifrån? Jag vet Trollhättebor som är de största as. sad.gif

Och jag känner Trollhättebor som är hur trevliga och gulliga som helst kompiskram.gif
Meriona
CITAT (ninnisky @ 03-10-2011, 21:11) *
Och jag känner Trollhättebor som är hur trevliga och gulliga som helst kompiskram.gif

Hihi, då är det nog inte jag. smile.gif Men chef sa på utvecklingssamtalet förra veckan att jag hade varit stingslig på sista tiden. Han hade rätt såklart, som vanligt. tongue.gif
ninnisky
CITAT (Meriona @ 03-10-2011, 19:14) *
Hihi, då är det nog inte jag. smile.gif Men chef sa på utvecklingssamtalet förra veckan att jag hade varit stingslig på sista tiden. Han hade rätt såklart, som vanligt. tongue.gif

Tror jag inte ett dugg på ! Och jag känner bara en Trollhättebo smiley_small_hug.gif
Meriona
CITAT (ninnisky @ 03-10-2011, 21:20) *
Tror jag inte ett dugg på ! Och jag känner bara en Trollhättebo smiley_small_hug.gif

Nä WIlmer är också Trollhättebo, fast hon har varlt att bo utanför kommungränsen nuförtiden. smile.gif
ninnisky
CITAT (Meriona @ 03-10-2011, 19:30) *
Nä WIlmer är också Trollhättebo, fast hon har varlt att bo utanför kommungränsen nuförtiden. smile.gif

Klart att Wilmer också är en Trollhättebo, fast f d så hon får en smiley_small_hug.gif också!
Biggan_
Jag känner bara två Trollhättebor, och dom är jättetrevliga och gulliga båda två! smiley_small_hug.gif smiley_small_hug.gif
Huggorm
De flesta trollhättebor jag träffat har varit stora i truten, inte speciellt smarta och antingen älskat eller hatat saab. Fast då har jag ju aldrig träffat Meriona heller rolleyes.gif
KRT
Helt ärligt så är jag Skåning och har aldrig i hela mitt liv använt ord som "päror", "bugaspänd" etc....... Rullebör och trätollor har jag inte sagt sedan jag var liten. Så bara för att man är skåning behöver man inte prata konstigt smile.gif

Men Hipp hipp är bland det roligaste om finns, och allt norr om Hallandsåsen ÄR norrland wink.gif och självklar är tjockmjölk orange..........
Motti
Min man har massor av härliga Skånesläktingar !vi känner oss alltid välkomna dit kompiskram.gif tycker det är lite märkligt att Skåningarna envisas med att ha egen flagga ?vi här i Småland har ingen egen eller något annat landskap i Sverige vad jag vet !skulle väl vara Hälsingland i så fall,tycker vi är ett land med en flagga rtfm.gif
Huggorm
CITAT (Motti @ 03-10-2011, 22:20) *
Min man har massor av härliga Skånesläktingar !vi känner oss alltid välkomna dit kompiskram.gif tycker det är lite märkligt att Skåningarna envisas med att ha egen flagga ?vi här i Småland har ingen egen eller något annat landskap i Sverige vad jag vet !skulle väl vara Hälsingland i så fall,tycker vi är ett land med en flagga rtfm.gif

Bohuslän har en egen flagga, och även Jämtland tror jag
Noak
[attachment=65296:h_lsingeflaggan.gif]

Klart attvi har en egen flagga, vi hälsingar...
Huggorm
CITAT (Motti @ 03-10-2011, 22:20) *

Småland har ju också en egen flagga! Grön med rött kors som är vitt i kanterna.
Biggan_
Skåningar är inte som andra
fvd
Jaha ..så var det dags igen. Jag har blivit mobbad och retad av några skåningar med stöd av en blekingetjej när jag pluggade i Örebro på sjuttiotalet. Jag är södertjack från Stockholm med ångermanländska föräldrar. Jag fattade inte ett dugg va de sa och det gick de in för och hade hade jätteroligt. Jag hade inte en chans tills en stockholmskille anslöt och frågade Skåne var ligger det lika bra att göra flygplats av alltihop eller lämna det till danskarna de kan ju inte heller snacka som folk. Men när vi skulle till Stockholm och intervjua fackpampar var de inte så kaxiga när vi skulle hitta LO fattade inte ens att man går mot röd gubbe. Jättenervösa när vi skulle korsa Vasagatan och höll sig tätt efter mig som en liten flock och jag njöt i fulla drag. Till råga på allt vågade blekingetjejen inte sätta på bandspelaren så vi fick ett herrans jobb efteråt. Vilka lantisar alltså ! Vi är fortfarande vänner men numera hajar jag tugget, vet till och med vad en fobek är så det så. Varför är alla utanför huvudstaden så patriotiska undrar jag.
Motti
VA !har vi småläningar en egen flagga !det hade jag inte en aning om och har aldrig hört talas om den faktiskt men det skulle vara kul att ha en då :)Vart får man tag i dom ?Men jag hoppas att vi kan samlas alla under den blå gula kram2.gif
Aqvakul
Lokalpatriotism kan vara trevligt om det bedrivs i måttliga former. För mycket skämmer allt...
Motti
Instämmer med Aqva !lagom är bäst.
Anki på Öland
Öland har också egen flagga!!
Aqvakul
CITAT (Anki på Öland @ 03-10-2011, 23:38) *
Öland har också egen flagga!!

Öland är relativt "litet" och väl avgränsat. Det är en naturligare enhet än t.ex. Småland.
Huggorm
Småland består ju till och med av ett antal små land, även om det var länge sedan de slogs ihop nu. Man kan anta att det varit lite spänningar och interna stridigheter genom årens lopp. Och det är trots allt rätt långt mellan Jönköping, Växjö och Kalmar.
Motti
Små land där av namnet Småland !men i mellan städerna råder det inte så mycket tjaffs det är mest imellan de mindre komunerna tex Vaggeryd och Skillingaryd särskillt sedan de två komunerna slogs ihop så har det varit stridigheter i komunalfullmäktige och de har svårt att komma överens om något , och så har det vari alltid en strid mellan Vaggeryd och Skillingaryd även när jag gick i skolan i Vaggeryd så var vi konkurenter i skolidrotten , troligen handlar allt sådant om prestige mest mellan politiker och inte så mycket mellan invånarna.
Klint
Jag är inte Skånsk ibland vill jag flytta dit där är så underbart vackert där,men så ser man snöstormarna på tvn och det är väl nackdelen iallafall den jag hittat! Skåningar är väl som folk är mest,men ts är ju en mysig tjej!!
Meriona
CITAT (Huggorm @ 03-10-2011, 22:17) *
De flesta trollhättebor jag träffat har varit stora i truten, inte speciellt smarta och antingen älskat eller hatat saab. Fast då har jag ju aldrig träffat Meriona heller rolleyes.gif

giggle.gif
Vi har också en egen flagga förresten, men det var längesen jag såg den. Kommer inte ens ihåg hur den ser ut.
Bettis
CITAT (Meriona @ 04-10-2011, 09:44) *
giggle.gif
Vi har också en egen flagga förresten, men det var längesen jag såg den. Kommer inte ens ihåg hur den ser ut.

Menar du Västra Götalands flagga??

Meriona
CITAT (Bettis @ 04-10-2011, 11:49) *
Menar du Västra Götalands flagga??

Såg den sån ut, hmmmm. Vilken ful! ohmy.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Meriona @ 04-10-2011, 11:50) *
Såg den sån ut, hmmmm. Vilken ful! ohmy.gif

Ha exakt vad jag sa nu också ett riktigt infall ''VAD ful'', verkligen ful flagga vi har wink.gif . Då är nog skånes snyggare.

CITAT (KRT @ 03-10-2011, 22:19) *
Helt ärligt så är jag Skåning och har aldrig i hela mitt liv använt ord som "päror", "bugaspänd" etc....... Rullebör och trätollor har jag inte sagt sedan jag var liten. Så bara för att man är skåning behöver man inte prata konstigt smile.gif

Jag har inte heller använt sådana ord.
Klint
CITAT (Meriona @ 04-10-2011, 11:50)
Såg den sån ut, hmmmm. Vilken ful!

Ha exakt vad jag sa nu också ett riktigt infall ''VAD ful'', verkligen ful flagga vi har . Då är nog skånes snyggare.

Instämmer!
Myosotis
CITAT (Eva i Skåne @ 03-10-2011, 18:57) *
Du blir förvånad att mölla faktiskt kallas väderkvarn på rikssvenska.

Ja! rotfl.gif Precis det har hänt mig.
torvan
Ja e så gla att ja e skånsk..ja me om 22 dagar, 8 timmar, 37 minuter och 6 sekunder yahoo.gif Torvan
malarmaster
måste man inte vara född skåning för att räknas ? en stockholmare inflyttad är ju fortfarande stock-holmare,eller? Ulf
torvan
Visst är det så och på Ven tar det tre generationer =))
men jag själv kan ju räkna mig som skåning iallafall...
Cacki
Varför kan man inte benämna inhemska emigranter på samma sätt som man gör med utlandsfödda svenskar. Nysvensk är ett ganska bra ord tycker jag
Torvan är alltså snart en nyskåning m a o!!
torvan
Nyskåning låter jättebra för jag känner mig lite som en invandrare eller utvandrare...
Kommer nog få svårt med identifikationen, jag kallar mig fortfarande
norrlänning efter 26 år i Stockholm =) Torvan
Biggan_
CITAT (torvan @ 04-10-2011, 15:23) *
Ja e så gla att ja e skånsk..ja me om 22 dagar, 8 timmar, 37 minuter och 6 sekunder yahoo.gif Torvan

Välkommen till Skåne! kompiskram.gif
Uggi
Jag får allt hålla mig till Skaraborg, men en tripp ned till Skåne är aldrig fel.
Biggan_
CITAT (Uggi @ 04-10-2011, 18:13) *
Jag får allt hålla mig till Skaraborg, men en tripp ned till Skåne är aldrig fel.

Du är också välkommen till Skåne! kompiskram.gif
torvan
Tack Biggan smiley_small_hug.gif tänk att få bo i en trädgård som än så länge bara har flera fruktträd och gamla vackra pioner och dessutom ha Sveriges bästa odlingsjord och klimat.
Närmare himmelriket kan jag inte komma wub.gif Torvan
Uggi
Och jag får säga, en cykeltur på Österlen med allt vad där finns att se och äta.
Biggan_
Ja, Österlen är jättefint! wub.gif
gnon49
Finns så mycket fint med Skåne, Sveriges kornbod. Gäss, Storkar, Spettekakor, Skånelängor och Österlen.
Men skånska är väl ingen dialekt, det är ett läte. w00t.gif
Huggorm
CITAT (gnon49 @ 04-10-2011, 20:36) *
Finns så mycket fint med Skåne, Sveriges kornbod. Gäss, Storkar, Spettekakor, Skånelängor och Österlen.
Men skånska är väl ingen dialekt, det är ett läte. w00t.gif

Där finns mycket att göra för talpedagogerna biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon