Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Aspergers
          Farbror Blå
          Inlägg 15-12-2011, 13:43
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 3 471
          Medlem nr: 6 573

CITAT (tomas99 @ 15-12-2011, 08:29) *
          Kan man ärva bokstavs problem? och är det bara en del som har det som ett handikapp dvs finns det olika skalor? själv så vågar jag inte att göra testet.

Dyskalkyli, motsvarigheten till dyslexi för siffror, kan det vara ärftligt?

Ja det verkar som om dyslexi har ärftliga komponenter, så varför inte?

Jag är däremot lite försiktig, eftersom jag stötte på en del av dessa problem när jag jobbade i skolan.
          Stötte på föräldrar, som när vi talade om barnens problem kunde säga " ja , ja jag fattade då inte heller nånting av det där med matte/ grammatik/stavning när JAG gick i skolan och se på mej, jag klarade mej bra"

Så att signalen till barnet blev " men skit i det där" istället för " ja det där har vi lite svårt för, då det får vi jobba lite EXTRA med"
          En fd svåger haar dyslexi och han är närmast förbannad på lärarna som tog sån hänsyn tillallt att han inte lärde sej uppskatta läsning förrän i vuxen ålder. Gäller ju att kompensera också.

Visst har en dyslektiker mycket svårare för läsning, stavning och skrivning m m m m, men då behöver ju den peraonen också ÖVA mer, eller hur? En liknelse skulle kanske vara en strokepatient, som förlorat en del av styrkan i vänsterben. Antingen så får personen slippa allt som har med gående att göra, eller så hjälper man personen att träna UPP förmågan igen, så gott det går?

Ang Asperger igen.
          Koncentrera på dina STYRKOR, inte dina svagheter! Vad är du bra på?

--------------------

Citera
          Anma
          Inlägg 15-12-2011, 13:57
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Både svärmor och min man har dyskalkyli. Kan hända är det en slump, men jag tror inte det.
          Angående detta. När maken ska bygga något får jag alltid mäta allt. Han har lärt sig att det blir dyrt annars.

Citera
          emmas matte
          Inlägg 15-12-2011, 23:39
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 423
          Medlem nr: 9 588

intressant läsning, har en bekant med AS. En mycket trevlig tjej. Hon säger själv att hennes problem, mest är att hon inte förstår,halvuttalade frågor. Man måste vara mycket tydlig.med vad man vill eller önskar få reda på.Däremot kan hon förklara för mig, saker som jag inte förstår( vända på saker så att jag fattar) saker som jag undrat över i många år. Så om jag är normal eller hon.... det är en fråga , ????
          Hon säger om de flesta hade AS , då hade det varit normen man hade utgått ifrån. Hade då vi andra varit Inte normala då??? ....
          i har talat mycket om detta, hon har svårt för vissa saker. Men jag har svårt för andra saker. men vad då????????

Citera
          Eva-Helene
          Inlägg 16-12-2011, 00:14
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 6 295
          Medlem nr: 11 365

CITAT (tomas99 @ 15-12-2011, 08:29) *
          Kan man ärva bokstavs problem? och är det bara en del som har det som ett handikapp dvs finns det olika skalor? själv så vågar jag inte att göra testet.

Ja. ADD, ADHD och Aspergers Syndrom är alla till viss del ärftliga. I en familj kan det se ut så: en man med AS, 3 av hans barn och syskonbarn med AS (med eller utan ADD/ADHD), något/några barn i 3:e generationen med AS, ADD, ADHD.

Det är dessutom inte helt ovanligt att någon som har AS även har ADD eller ADHD. I dom fallen är det vanligtvis så, att först när individen med ADD/ADHD har fått medicinsk hjälp går det att diagnosticera AS.

Det är iaf vad jag har erfarit, både inom min egen familj och i vänners och bekantas familjer.

Och förresten - ta testet du, det är inget att vara rädd för! Skulle du få resultatet "drag av" eller "troligen har" så vet du då iaf om det, bättre än att gå och misstänka eller "vara rädd för" att ha någon form av neuropsykiatrisk "avvikelse". För min ena son var det närmast en befrielse att få diagnosen. Han fick dessutom tillgång till den hjälp och det stöd som han behövde för att klara skolan och vuxenlivet på ett bra sätt.

Redigerat av Eva-Helene: 16-12-2011, 00:20

--------------------
          Ju mer du vet, ju mindre förstår du (Zhuang Zi)

cancer.gif

Citera
          tummeliten
          Inlägg 19-12-2011, 14:35
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 72
          Medlem nr: 53 593

Du har rätt emma ,som jag sa till min dotter, om samhället tar människor som dom är, det låter så fint i skolan att det är individuellt och barn ska läras sej därefter
          men om det var sant så skulle det inte finnas någon bokstavskombination
          om alla fick den hjälp som dom behöver utan en massa utredningar ,alla är vi ju olika eller hur, sen naturligtvis så kan ju en diagnos vara bra, jag hoppas att ni förstår vad jag menar

Citera
          emmas matte
          Inlägg 19-12-2011, 23:38
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 423
          Medlem nr: 9 588

Ja, alla skulle duga som de är.......... men det är ju en utopi

Citera
          Huggorm
          Inlägg 19-12-2011, 23:45
          Länk hit: #47

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Det är inte helt lätt att leva som aspergare nu för tiden när det sociala kompetens hela tiden blir allt viktigare. Vill man komma någonstans så räcker det inte att bara vara duktig på det man gör, man måste smörja chefen också. Och det är rätt svårt när man inte helt förstår det sociala spelet

Citera
          tummeliten
          Inlägg 20-12-2011, 12:06
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 72
          Medlem nr: 53 593

Är det någon här med aspergers som är förlamande trött och har fått hjälp för det

Citera
          Huggorm
          Inlägg 20-12-2011, 12:17
          Länk hit: #49

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Inte fått hjälp, men jag har alltid varit oförklarligt trött. Sovit på lektioner, sovit på fikarasterna, till och med somnat på arbetstid

Citera
          skånepåg
          Inlägg 20-12-2011, 12:30
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 5 158
          Medlem nr: 21 199

Har asperger och autism och mutism, kan sova hela dagar ibland tongue.gif
          Har nästan alltid varit som effektivast på kvällar och nätter, men det senaste halvåret har dygnsrytmen kommit, tack för det för alla de svaga sömntabletter man fick funka ju inte tongue.gif
          Ibland kan jag vara uppe i 2-3 dagar och kanske bara sova 3-4 timmar då men det är ju så, våra hjärnor funkar inte som andras, många konstnärer och andra har ju haft asperger, Einstein och Van Gogh bland flera ^^
          Jag gillar det mest för man tänker utanför ramarna och kan komma på helt otänkbara saker, som när jag var lietn jag måla hela mitt rum och mitt skrivbord tom. taket i helt olika mönster och färger och teckningar, allting flöt så fint =)

--------------------
          Pjater-Zon 1-2

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 20-12-2011, 16:15
          Länk hit: #51

Gäster

CITAT (Huggorm @ 19-12-2011, 23:45) *
          Det är inte helt lätt att leva som aspergare nu för tiden när det sociala kompetens hela tiden blir allt viktigare. Vill man komma någonstans så räcker det inte att bara vara duktig på det man gör, man måste smörja chefen också. Och det är rätt svårt när man inte helt förstår det sociala spelet

Det behöver du inte lära dig, ögontjänare genomskådas ganska snabbt och är tröttsamma i längden.

En medarbetare som tar ansvar och gör sitt bästa utan att ständigt framhäva sig själv är guld värd och vinner i längden.

Citera
          skånepåg
          Inlägg 20-12-2011, 16:23
          Länk hit: #52

Medlem

CITAT (Gunilla T @ 20-12-2011, 16:15) *
          Det behöver du inte lära dig, ögontjänare genomskådas ganska snabbt och är tröttsamma i längden.

En medarbetare som tar ansvar och gör sitt bästa utan att ständigt framhäva sig själv är guld värd och vinner i längden.

Haha ja! Har inte vi lättare att upptäcka falska människor? De följer ju ett visst mönster och samma ursäkter hela tiden typ tongue.gif
          Man ser ju direkt på en människa hur de rör sej och ansiktsutryck och sånt tongue.gif

Redigerat av skånepåg: 20-12-2011, 16:24

--------------------
          Pjater-Zon 1-2

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 22-12-2011, 11:15
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

Nu har jag lärt mig något nytt. Mutism hade jag inte hört talas om förr Skånepåg, men nu har jag läst på. smile.gif

Citera
          skånepåg
          Inlägg 22-12-2011, 17:06
          Länk hit: #54

Medlem

Selektiv Mutism rättare sagt =)
          Raj i serien The big bang theory har det ^^

--------------------
          Pjater-Zon 1-2

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-01-2026, 07:31

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon