Som kanske framgått eldar jag med ved i pannan under vintern. Sista sotningen var väl för typ 15-20 år sen så det började bli dags. För en gång skull skapligt väder så jag klättrade upp på taket. Sotviskan var inte använd tidigare så jag fick klippa av lite på topparna men sen gick det bra. Klättrade ner och kollade i pannrummet. Jag har nu lärt mig rätt ordning, man sotar först och städar pannrummet sedan. Jag städade pannrummet igår och fick göra om lite för tätningen mellan pannan och skorstenen är tydligen inte tät. Det var en hel del sot som trängt ut, fattar inte riktigt hur det gått till.
Fast det var ganska lätt att suga upp det för sotet var torrt och fint. Sen skulle jag tömma skorstenen från lucken i botten på rökgången. Jösses vad sot, ett par dm.

När jag öppnade luckan var det bara en vägg av sot. Tur jag har en grovsug att koppla till dammsugaren. Det blev ett par liter sammanlagt. Det låter kanske lite illa att ha så mycket sot i skorstenen men jag kallar det bara sot, egentligen var det sotblandad aska och mest aska. Det är lätt att askpartiklar åker med draget och de fastnar också i röret. Ingen risk för soteld, en sån blandning kan möjligen börja glöda men då krävs det ordentligt hög värme först, troligen 6-800 grader och det blir det inte i skorstenen. Soteld är oftast tjäreld och tjära tänder vid lägre temperatur har jag för mig. Någon tjära hittade jag inte vilket inte förvånade mig, jag eldar inte så att det kan bildas tjära.