Full version: Sotning
Gossen Ruda
Som kanske framgått eldar jag med ved i pannan under vintern. Sista sotningen var väl för typ 15-20 år sen så det började bli dags. För en gång skull skapligt väder så jag klättrade upp på taket. Sotviskan var inte använd tidigare så jag fick klippa av lite på topparna men sen gick det bra. Klättrade ner och kollade i pannrummet. Jag har nu lärt mig rätt ordning, man sotar först och städar pannrummet sedan. Jag städade pannrummet igår och fick göra om lite för tätningen mellan pannan och skorstenen är tydligen inte tät. Det var en hel del sot som trängt ut, fattar inte riktigt hur det gått till. confused.gif

Fast det var ganska lätt att suga upp det för sotet var torrt och fint. Sen skulle jag tömma skorstenen från lucken i botten på rökgången. Jösses vad sot, ett par dm. biggrin.gif När jag öppnade luckan var det bara en vägg av sot. Tur jag har en grovsug att koppla till dammsugaren. Det blev ett par liter sammanlagt. Det låter kanske lite illa att ha så mycket sot i skorstenen men jag kallar det bara sot, egentligen var det sotblandad aska och mest aska. Det är lätt att askpartiklar åker med draget och de fastnar också i röret. Ingen risk för soteld, en sån blandning kan möjligen börja glöda men då krävs det ordentligt hög värme först, troligen 6-800 grader och det blir det inte i skorstenen. Soteld är oftast tjäreld och tjära tänder vid lägre temperatur har jag för mig. Någon tjära hittade jag inte vilket inte förvånade mig, jag eldar inte så att det kan bildas tjära.
Huggorm
15-20 år mellan sotningarna var imponerande långt
gnon49
Regleras väl i lagtexten hur ofta eller lite man måste anlita sotarmäster. Provtryckning av murstocken tvingades jag göra förra året. Annars sotas det varje år i april vare sig det behövs eller inte.
Gossen Ruda
Lyckligtvis har sotarmonopolet naggats i kanten så nu kan man få sota själv. Efter utbildning av sotaren och han tar givetvis ordentligt betalt. Vi hade sotning varje år förut när vi hade oljeeldning men när vi gick över till el kom vi överens med sotaren att vi skulle ringa om behov uppstod. Jag har inte ringt än. biggrin.gif Mycket enkelt att sota, ett rakt rör från källaren upp i skorstenen, 6-7 m. En ordenlig murstock av prefabricerade block med en tegelklädd rökgång. Kan knappast vara lättare. Nu skall jag sota efter varje säsong, det var det där med att få ut tummen. Sotviskan är inköpt för 10-15 år sen. rolleyes.gif
Huggorm
Undrar vad det skulle ha kostat att ha sotaren där varje år i 15-20 år, uppenbarligen i onödan?
gnon49
Ja vart 3:e eller 4:e år hade då räckt hos mig. Knappt något sot alls. Men det är väl kommunen som bestämmer vad jag förstått. Öppna spisen slipper jag i alla fall sota o betala för. Den eldas aldrig i.
Gossen Ruda
CITAT (Huggorm @ 20-10-2011, 21:44) *
Undrar vad det skulle ha kostat att ha sotaren där varje år i 15-20 år, uppenbarligen i onödan?

Några hundra om året. Fast prislistan är lite lurig. http://www.rsgbg.se/Documents/Privat/Sotningstaxa%202011.pdf
omk
CITAT (Gossen Ruda @ 20-10-2011, 21:56) *
Några hundra om året. Fast prislistan är lite lurig. http://www.rsgbg.se/Documents/Privat/Sotningstaxa%202011.pdf

Jestanes, 40 spänn för att ställa upp en stege ... rolleyes.gif

Sotningsmonopolet (som faktiskt inte är ett monopol längre, mer än på vissa punkter !) är ett gissel, men de har starka lobbyister (?) eller också är det så att de utredningar som gjorts (tror det är 3 st sen 1995) har gjorts av människor som inte har en aning om var/vad/hur/varför och hur LSO ser ut. Kanske nåt för Uppdrag Granskning ?

Sota kan du göra själv, i din egna fastighet, efter att du gått och betalt för en kommunal (dvs Sotarens !!) kurs. Du får dock ENDAST sota din egna fastighet, INTE hos din mamma eller 90-årig granne !

Men du, Rudan, du har glömt brandskyddskontrollen och dess avgift ! Eller du kanske inte har haft besök av sotaren för denna brandskyddskontroll ? 2 år för primär uppvärmning, 4 år för olja / gas och 8 år för "trivsel-eldning" (under 1,5 kubik/år).

Du verkar tuff och verbal, så fråga kommunen varför sotaren inte sköter sin, av kommunen, ålagda uppgift !! Han får ju betalt, av dem, för att sköta det och det verkar han inte gjort !?

Edit; kanske rör du om i grytan lite ??
Noak
Här i kommunen körs det med obligatorisk brandsyn vartannat år ( kostar 1200) + sotning 4ggr per säsong om man eldar med ved.
gnon49
Är brandsyn det samma som när dom sätter tryck i murstocken för att se ev. sprickor? i så fall har det gjort en gång på 13 år hos mig.
Noak
De kollar murstocken, men ingen provtryckning. Kollen tar ca tio minuter.
omk
CITAT (gnon49 @ 20-10-2011, 23:04) *
Är brandsyn det samma som när dom sätter tryck i murstocken för att se ev. sprickor? i så fall har det gjort en gång på 13 år hos mig.

Brandskyddskontroll (brandsyn) är då sotarn kommer till ditt hem för att kolla OKULÄRT, dvs med ögonen, hur det ser ut hos dig. Från eldstad och sen murstocken uppåt, alltså ÄVEN ev vind, takgenomförning mm.

Detta görs ju vanligen när han sotar, MEN sotar du själv, så blir det som ett helt onödigt hembesök utan att han ser nåt fel, för han gör ingen provtryckning och du behöver INTE elda, alltså ser han inte om det finns sprickor i stocken (om de inte är uppenbara, vilket du säkert själv hade sett ...), läckage in i huset (vilket du säkert hade luktat dig till) eller mellan rökkanaler (det syns endast om det görs en provtryckning).

Så, i princip, kommer sotarn hem till dig för att kolla att du inte har eterneller hängande över kaminen eller en träbokhylla dikt an en eldstad, och detta MÅSTE du låta honom göra SAMT betala för det, enligt lagen ...

Gnon; röktrycksprovning (som INTE är monopoliserad !!) görs när eldstaden är helt nyinstallerad, inför eller efter reparation samt om du haft soteld (ofta blir rökkanalen skadad då). Även vid byte av eldstad kan det krävas en röktrycksprovning, t ex om du har en öppen spis och sätter in en braskassett (mkt högre rökgastemperaturer).
Gossen Ruda
Ingen kontinuerlig brandsyn här. Sotaren kom nån gång för ca 15 år sen eller mer för att kolla köksfläkten, det är allt. Jag kan förstå att sotningsobligatoriet hade sin plats när flerfamiljshus värmdes upp med kakelugnar i alla lägenheter. En soteld kunde få hela huset att brinna ner och vara en stor fara för många. Man tvingade fastighetsägaren att sota. Men med dagens stora mängd villor och flerfamiljshus med fjärrvärme är det bara löjligt. Det borde vara en sak mellan fastighetsägaren och försäkringsbolaget. Händer det något är det bara vi som drabbas.
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 21-10-2011, 09:26) *
Ingen kontinuerlig brandsyn här. Sotaren kom nån gång för ca 15 år sen eller mer för att kolla köksfläkten, det är allt. Jag kan förstå att sotningsobligatoriet hade sin plats när flerfamiljshus värmdes upp med kakelugnar i alla lägenheter. En soteld kunde få hela huset att brinna ner och vara en stor fara för många. Man tvingade fastighetsägaren att sota. Men med dagens stora mängd villor och flerfamiljshus med fjärrvärme är det bara löjligt. Det borde vara en sak mellan fastighetsägaren och försäkringsbolaget. Händer det något är det bara vi som drabbas.

Håller fullständigt med, och detta är ju ett lämpligt ställe att utföra så kallad "civil olydnad"
Inga från Närke
Här hittar du lite regler om sotning.
Detta måste göras för om det t.ex. börjar brinna och du inte kan påvisa sotning så kanske försäkringen inte gäller.
Många hos mig sotar vart 3-dje år för att slippa provtryckning om de ska sätta in typ kamin eller likande om de t.ex. inte använder ved o olja utan installerat jordvärme.

http://www.sotare.com/html/regler.html
ingrid fuxwall
Tidigare sotade de fyra gånger per år, numera tre och så är det besikning varannat år.
Köksfläkten besiktigar de lite då och då - länge sedan nu men jag vågar inte klättra upp på plåttaket och sota själv så jag känner mig tvungen att betala det de kräver för att jag ska få driva mitt hus, har läst på vad som gäller i försäkringen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon