CITAT (Överbölingen @ 21-10-2011, 20:19)

... Men??? Har korrektheten så stor betydelse på ett forum där alla kan och bör skriva av hjärtans lust utan djuplodande språkhämningar?
På en kurs i webbjournalistik genom jouralistinstitutet eller om det var journalistförbundet så fick jag lära mig massor.
Första budet var: Skriv personligt!
Andra budet: Stava rätt!
Tredje budet: Korrekt svenska!!!
Läs Aftonbladet, Expressen, DN, Svenskan!!! På webben. Fniss!!!
Visst ska det skrivas personligt osv men det bör ju aldrig gå så långt att det blir svårt att läsa och förstå.
Ibland blir det ju hopplöst och man får läsa meningar tre gånger innan man förstår vad som antagligen menades. Och inte ens då är det säkert...
Jag tycker dock att det på Odla generellt är lätteläst och lättförståeligt även om skrivandet så klart är en konst och att få fram nyanser är inte så lätt, varken att skriva dem eller förstå dem.
Jag har varit i forum som skriver som sms (d e u = det är ju) och för mig tar det tre-fyra (Haha! TITTA! Jag skrev spontant ut det i bokstäver!) gånger så lång tid att tolka som det tar för den som skriver att skriva ordentligt.
Vad har man då vunnit? Vet inte. Men jag vet vad man har förlorat: mig som användare av ett forum.
TILLÄGG: läser igenom mitt inlägg och fnissar åt "lätteläst".
Oerhört bra inlägg i debatten...