Full version: Språkfråga
xlxl67
När man anger antal i en text har jag läst att man skriver bokstäver upp till 3 eller i närheten.
Stämmer det? Alltså siffror efter det?
malcolm
Finns nog inga regler för det men jag har fått lära mig att man skall vara konsekvent i en text, har man börjat skriva med tex. siffror skall man fortsätta med det
Margith
När jag gick i skolan (för väldigt länge sedan) fick jag lära mig att ental skrivs med bokstäver, sen övergår man till siffror.
Mollis
Kolla här:

Språkregler siffror
malcolm
Skrev i ett annat forum en gång att jag hade en bror som var sex år äldre än jag, då blev jag atomatiskt refuserad, man fick inte skriva vissa ord som kunde upfattas som stötande ellr provocerande som tex. sex, invandrare, neger etc. Det gick dock bra när jag skrev 6 år äldre istället. giggle.gif
Eva i Skåne
CITAT (Margith @ 21-10-2011, 15:18) *
När jag gick i skolan (för väldigt länge sedan) fick jag lära mig att ental skrivs med bokstäver, sen övergår man till siffror.

Vi är nog lika gamla Margith biggrin.gif för det är vad jag också minns
Margith
CITAT (Eva i Skåne @ 21-10-2011, 15:26) *
Vi är nog lika gamla Margith biggrin.gif för det är vad jag också minns

kompiskram.gif
Peztis
Jag har någon lärt mig att man skriver ett till tolv (1-12) med bokstäver och sedan vidare med siffror. Det faller väl in på regeln om att det är få bokstäver i siffrorna ett till tolv medan 13 har två eller fler bokstäver än de andra i spannet.

Och här fick jag i alla fall lite vatten på min kvarn: http://skrivlust.ifokus.se/articles/4d7157...3067c36-1-tva-3
Överbölingen
Jag håller med Peztis. Det var den regeln som vi lärare i textkommunikation enades om. Dock icke utan en intensiv debatt.
Men länken till sifferregler säger en hel del. Men skrivtrekniken kan ju avgöra ibland. Ex: Dåligt svampår = Jag hittade 2 st Karl Johansvampar. Förstärkt "två (2)...".
Alt Ett bra svampår: Jag hittade åtta, stora maskfria Karl Johansvampar.

Men??? Har korrektheten så stor betydelse på ett forum där alla kan och bör skriva av hjärtans lust utan djuplodande språkhämningar?

På en kurs i webbjournalistik genom jouralistinstitutet eller om det var journalistförbundet så fick jag lära mig massor.
Första budet var: Skriv personligt!
Andra budet: Stava rätt!
Tredje budet: Korrekt svenska!!!
Läs Aftonbladet, Expressen, DN, Svenskan!!! På webben. Fniss!!!
Huggorm
Jag kommer ihåg att vi hade en lektion om det här på mellanstadiet någon gång, men jag minns inte exakt var gränsen gick. Troligtvis efter tjugo. Det ser fel ut med siffror inne i texten, även om det inte är lika irriterande som sär skrivning rolleyes.gif
Gossen Ruda
Gäller det även om man vill skoja till det och skriva 2l, 3va, av4, 7k, r8 och liknande? rolleyes.gif

Jag är nog bara konsekvent med att inte blanda de olika sätten men annars kan jag skriva 1 m exempelvis. Definitivt när det gäller 1,7 m.
Tapio
CITAT (malcolm @ 21-10-2011, 15:23) *
Skrev i ett annat forum en gång att jag hade en bror som var sex år äldre än jag, då blev jag atomatiskt refuserad, man fick inte skriva vissa ord som kunde upfattas som stötande ellr provocerande som tex. sex, invandrare, neger etc. Det gick dock bra när jag skrev 6 år äldre istället. giggle.gif

Halaj!

Eftersom jag äger en Cadillac hängde jag mycket på ett amerikanskt 500 cui. forum då när jag precis hade köpt den.
I U.S.A. heter registreringsbevis title.
Det ligger nära till hands att ordet registreringsbevis används rätt ofta på ett sådant forum.
Det blev stopp varje gång någon försökte prata om sin nyinköpta Cadillac.
För ordet title innehåller ju tit (bröst). Sedelöst värre...

//T
Peztis
CITAT (Överbölingen @ 21-10-2011, 20:19) *
... Men??? Har korrektheten så stor betydelse på ett forum där alla kan och bör skriva av hjärtans lust utan djuplodande språkhämningar?

På en kurs i webbjournalistik genom jouralistinstitutet eller om det var journalistförbundet så fick jag lära mig massor.
Första budet var: Skriv personligt!
Andra budet: Stava rätt!
Tredje budet: Korrekt svenska!!!
Läs Aftonbladet, Expressen, DN, Svenskan!!! På webben. Fniss!!!

Visst ska det skrivas personligt osv men det bör ju aldrig gå så långt att det blir svårt att läsa och förstå.
Ibland blir det ju hopplöst och man får läsa meningar tre gånger innan man förstår vad som antagligen menades. Och inte ens då är det säkert...
Jag tycker dock att det på Odla generellt är lätteläst och lättförståeligt även om skrivandet så klart är en konst och att få fram nyanser är inte så lätt, varken att skriva dem eller förstå dem.
Jag har varit i forum som skriver som sms (d e u = det är ju) och för mig tar det tre-fyra (Haha! TITTA! Jag skrev spontant ut det i bokstäver!) gånger så lång tid att tolka som det tar för den som skriver att skriva ordentligt.
Vad har man då vunnit? Vet inte. Men jag vet vad man har förlorat: mig som användare av ett forum.

TILLÄGG: läser igenom mitt inlägg och fnissar åt "lätteläst".

Oerhört bra inlägg i debatten... giggle.gif
xlxl67
CITAT (Mollis @ 21-10-2011, 15:22) *

Bra länk men blev inte klokare på reglerna för det. wacko.gif

CITAT (Peztis @ 21-10-2011, 18:59) *
Jag har någon lärt mig att man skriver ett till tolv (1-12) med bokstäver och sedan vidare med siffror. Det faller väl in på regeln om att det är få bokstäver i siffrorna ett till tolv medan 13 har två eller fler bokstäver än de andra i spannet.

Och här fick jag i alla fall lite vatten på min kvarn: http://skrivlust.ifokus.se/articles/4d7157...3067c36-1-tva-3

Bra länk! Jag kör efter detta.
Blomstertanten
CITAT (xlxl67 @ 22-10-2011, 10:17) *
Bra länk men blev inte klokare på reglerna för det. wacko.gif

Använd sunt förnuft, om du har något flirting.gif
Jag har ingen aning om regler och sånt, men tror att man ändå har en känsla för vad som passar bäst. Vad som passar bäst beror ju även på i vilket sammanhang man skriver.

Antar att mitt svar inte var till nån värst hjälp kanske tongue.gif
xlxl67
CITAT (Överbölingen @ 21-10-2011, 20:19) *
...
Men??? Har korrektheten så stor betydelse på ett forum där alla kan och bör skriva av hjärtans lust utan djuplodande språkhämningar?
...

Skriver på en officiell text och sedan är det lite kul att uttrycka sig rätt i skrift.
Fick på näsan härom dagen då jag namngav arter och månader med stor bokstav mitt i meningar.
Ex Jag var i Amazonas och såg jag en Anakonda den 15 Juli.
Rätt skall vara: Jag var i Amazonas och såg jag en anakonda den 15 juli.

CITAT (Blomstertanten @ 22-10-2011, 10:22) *
Använd sunt förnuft, om du har något flirting.gif
Jag har ingen aning om regler och sånt, men tror att man ändå har en känsla för vad som passar bäst. Vad som passar bäst beror ju även på i vilket sammanhang man skriver.

Antar att mitt svar inte var till nån värst hjälp kanske tongue.gif

Nej nu blev det ännu värre biggrin.gif Skämt å sido så skrev jag 2 inlägg efter du skrev detta så nu känns allt bra igen wink.gif
xlxl67
Skall landskapen stavas bohuslän eller Västergötland?
Peztis
CITAT (xlxl67 @ 30-11-2011, 16:07) *
Skall landskapen stavas bohuslän eller Västergötland?

Det beror på vilket landskap som avses... giggle.gif

Antar att du menar om man ska skriva landskap med versal? Ja, det gör man ju eftersom det är ett namn, precis som man skriver Sverige. Däremot så skriver man med gemen om man skriver bohusländsk, i jämförelse med svensk.
xlxl67
CITAT (Peztis @ 30-11-2011, 16:12) *
Det beror på vilket landskap som avses... giggle.gif

..

tongue.gif

Inte så lätt med svenska ändå. Får nog skriva på min jobbsökarprofil till att jag kan svenska hjälpligt istället för flytande.
Peztis
CITAT (xlxl67 @ 30-11-2011, 16:19) *
tongue.gif

Inte så lätt med svenska ändå. Får nog skriva på min jobbsökarprofil till att jag kan svenska hjälpligt istället för flytande.

rotfl.gif
Bengalow
Egennamn skrivs alltid med stor bokstav, medan adjektiv och adverb skrivs med liten initial. Jfr Sverige resp. svensk. I engelskan skivs ofta adjektiven/adverben också med versaler "Sweden" och "Swedish", men det är det där,
En liten lustighet är, att månadernas namn i engelskan skrivs med stor bokstav, t.ex. April, medan svenska språkregler säger "april". Ett egennamn med liten bokstav...liksom veckodagarnas namn. Så kan det vara ibland. Repetition är bästa lärdom.
RibesRubusVitis
Vilket engelskt adverb skulle skrivas med versal? Kunde vara nyttigt för mig att veta, som väl översatt hundra böcker nu...
Huggorm
Tyskarna är ännu värre, de verkar börja varje substantiv med versal
xlxl67
Jag åkte till Bollebygd som ligger i Göteborgstrakten...
Solveig är kunnig inom den Värmländska entomologin.

Korrekt?
RibesRubusVitis
Nä. Möjligen är hon kunnig inom den värmländska entomologin...
Peztis
CITAT (Bengalow @ 01-12-2011, 00:08) *
...En liten lustighet är, att månadernas namn i engelskan skrivs med stor bokstav, t.ex. April, medan svenska språkregler säger "april". Ett egennamn med liten bokstav...liksom veckodagarnas namn. Så kan det vara ibland. Repetition är bästa lärdom.

Precis som man skriver blommors svenska namn med gemen bokstav. Tycker det är väldigt underligt... Jag menar, det är ju ett namn.

Ingen regel utan undantag, sägs det ju.
xlxl67
Ja det är lite konstigt. Arter skriver man med små bokstäver i Sverige. Ex jag såg storfläckig pärlemorfjäril idag. Däremot så skall man följa de latinska reglerna för namnen ex Jag såg två stycken Issoria lathonia idag.
Blomstertanten
CITAT (xlxl67 @ 01-12-2011, 18:37) *
Ja det är lite konstigt. Arter skriver man med små bokstäver i Sverige. Ex jag såg storfläckig pärlemorfjäril idag. Däremot så skall man följa de latinska reglerna för namnen ex Jag såg två stycken Issoria lathonia idag.

I december???? naughty.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon