Jag har just kommit hem från Plantagen i Farsta, besviken. Dåligt bemött när det ändå är de som gjort fel.
OK, det började så här: Jag köpte tulpanlökar förra hösten, planterade och väntade. I våras blommade de och jag blev väldigt besviken när knopparna öppnade sig och de blå papegojtulpanerna var röd- och gulspräckliga. Jag hade köpt tre påsar men ingen enda var blå. De var planterade ihop med rosa, så det blev inte snyggt - allt jobb jag lagt ned och förväntan på hur fint det skulle bli... Inget av det blev som jag tänkt.
Jag åkte till Plantagen och visade blomman, men eftersom jag inte hade kvittot med mig så sa de att de inte kunde göra något, tyvärr, la de till. Jag menade att de måste få veta att deras leverantör sålt felmärkta lökar, eftersom tre påsar var helt fel. Berättar jag inget får de ju inget veta, jag kände mig skyldig att tala om. De ville inte veta, så var väl lättast för dem.
Men jag kände att det inte VAR ok, så jag åkte dit igen med blomma och kvitto. Pratade med en annan personal som förstod mig, sa att det var bra att jag sagt till så de fick veta. Han bad mig ringa nästa dag då butikschefen var där. Jag gjorde det, hon sa att jag skulle skriva på kvittot att vi pratat och att jag skulle komma in på hösten när de hade nya lökar i lager. Fast det vara bara jag som hade klagat, så ingen annan hade fått fel. (Eller snarare - sagt nåt, trodde jag!)
Jaha, nu var det höst så jag åkte dit med mitt kvitto. Men personalen var inte tillmötesgående, trodde inte på mig. Två ur personalen frågade ut mig, de undrade varför jag inte kommit i våras - trots att jag sa att jag varit inne två gånger OCH ringt butikschefen. De trodde inte på att tre påsar med lökar skulle vara felmärkta. De undrade om jag trodde att "nån där skulle ha häftat om påsarna?". Jag förklarade att jag grävt upp gräsmattan, planterat de rosa och blå tulpanera där och satt ned plastetiketterna som ligger i påsarna för att vara säker på vad jag planterat. Och där det ska komma blåa tulpaner kommer rödgula! Hur kommer det sig då, undrar jag. De svarar att "då har sorkarna ätit upp de blå, de rödgula måste ha legat i jorden sen tidigare". Och förresten så var de inte så blå i verkligheten som på bilden på påsen och jag hade ju köpt andra också, jag måste ha blandat ihop dem!
Jag gillar verkligen inte rödgula blommor så jag skulle aldrig ha köpt dem, det är därför jag vill få klara upp det här. Det är de som gjort fel och jag känner mig lurad att köpa något som inte var det som sas, något jag aldrig skulle köpa om jag visste vad det var. Det handlar mer om att de blåst mig, mer än pengarna jag köpte lökarna för. De sa i alla fall att "ja, du får väl ta nya påsar då! Det är inte försent att plantera än". De hade nämligen utförsäljning på alla lökar, hyllor och trådbingar var märka med "50%" och det fanns massor. Ändå bråkar de över tre påsar!
Jag jobbar själv i butik och vet att man inte kan behandla kunder så! Om jag nu ville ha nya lökar, ge mig tre reapåsar och önska mig lycka till, bråka inte när det är butiken som gjort fel! Jag har tidigare klagat på företag som Plantagen och nu har jag verkligen fått bekräftat att det endast och enbart är pengar som spelar roll. Det är osmart av dem, för nu kommer jag aldrig mer att handla där - så mina pengar kommer de inte att se röken av.
När vi gjort klart trallset med kvitton och så tog jag mina saker, sa tack för hjälpen och hej då. De svarade inte.
--------------------
Anna-Karin Lundberg Min trädgård är mitt rike!
|