| |
|
  |
Besviken på Plantagen Farsta - igen!, Man ska inte handla där |
|
|
|
|
27-10-2011, 15:50
|

Medlem
Antal inlägg: 542
Medlem nr: 6 209

|
CITAT (Aqvakul @ 27-10-2011, 16:42)  I det här fallet var inte det problemet. Det ser ut att lösa sig i alla fall! :-) /Johanna
|
|
|
|
|
|
|
|
27-10-2011, 17:40
|

Medlem
Antal inlägg: 8 521
Medlem nr: 20 608

|
Vad bra Johanna att du nu har fått en ordentlig kontakt med Plantagen-butiken!
Detta leder till att jag måste få berätta om min eget Plantagen-händelse. Ursäkta om jag kapar tråden.
För en dryg månad sedan så grävde jag upp en hel rabatt där jag har en liten-liten fontän och en massa blommor runt. Tänkte att jag skulle passa på att byta ut dammduken, jag hade ju ändå en påse kvar nere i garaget. När det då var dags tt lägga dit den nya dammduken insåg jag att jag varit alldeles för ordentlig och snyggt vikt ihop resterna av dammduken, det var liksom bara slamsor kvar. OK, då får jag väl packa in mig och sonen i bilen för en sväng till Plantagen i Märsta. Men som tur var ringde jag först för de har helt slutat med dammprylar! Och en hel del annat växtrelaterat (som vettiga växtbelysningar) har fått styka på foten till förmån för servetter, ljus, termosar och annat jag lan köpa på ÖB, Rusta, Jysk osv. Så jag skrev ett surt och irriterat mail till huvudkontoret på begäran av Plantagen-kvinnan i Märsta. Hörde inte ett pip...
När jag sedan läste denna tråden så blev jag påmind och skickade en notis om att de åtminstone kunde höra av sig. Och det gjorde han som är informationsansvarig på huvudkontoret en kort stund senare.
Om du informationsansvarige läser detta, ursäkta men maken till klyschor var det länge sedan jag var med om! "Spännande framtid, utmananing, stora förändringar..." Ja, ni vet och har säkert hört allt förr. Vad jag dock irriterade mig mest på var att jag skriver ett riktigt anklagande och surt mail och han inte ens förstod att jag ville ha ett svar. Fick liksom berätta för honom att om man vill behålla kunder så ska man definitivt ALLLTID återkomma på eller annat sätt just när det gäller klagomål. Vilken marknadsföringsskola gick han i, tro...?
Plantagen har gjort många bra saker den senaste tiden (kurser, klubben, en mycket bättre hemsida osv) men jisses, de har mycket kvar. Tyvärr så rider de på att de slår ut alla andra mindre handelsträdgårdar och kan bete sig rätt illa - kunderna är fortfarande hänvisade till dem.
--------------------
* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
|
|
|
|
|
|
|
|
27-10-2011, 19:44
|

Medlem
Antal inlägg: 1 623
Medlem nr: 10 799

|
Ni i Stockholmsområdet - Zetas! För urvalet och bemötandet.
--------------------
smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm. 
|
|
|
|
|
|
|
|
27-10-2011, 21:40
|

Medlem
Antal inlägg: 1 550
Medlem nr: 4 889

|
Jag håller helt med dig, smuleborg! Många påstår att Zetas är dyrt, så jag har jämfört en del av Plantagens och Zetas' priser. Jämförelsen har inte alls varit till Plantagens fördel alla gånger. Zetas har verkligt kunnig personal, som dessutom är inspirerande, problemlösande och intresserad. Urvalet är spännande och varierande och det pågår en ständig plantvård. Zetas är värt en lååång utflykt! Vad som gör mig dyster i Plantagen (jag har besökt 3 av dem i Stockholmstrakten) är att de verkar sköta plantorna rätt dåligt. Eller inte alls, verkar det som. Är det torrt och varmt flera veckor står plantorna och torkar ihjäl utan att någon plockar bort vissnade växter. Många perenner verkar också ha stått i samma krukor i åratal. Frågar man något läser personalen på etiketten. Det kan jag göra själv. Däremot vill jag inte klaga över den enda Plantagen-reklamation jag haft (i Värmdö-butiken). Jag fick för några år sedan en felmärkt rhododendron, ringde först och förde sedan plantan tillbaka. Jag blev helt sakligt och vänligt bemött och fick två mindre plantor istället för den stora rosa/orangefärgade (  ) Försäljaren nämnde att de fått en hel container med felmärkta plantor från sin leverantör. Jag antar att det är den verklighet Plantagen-butikerna lever i: fel färg på rhododendron, röd-och gulrandiga tulpaner... Om avtalen med leverantörerna görs centralt, med bl.a. felmärkta plantor som följd, så ska personalen i butikerna få utbildning i hur man bemöter de besvikna och arga kunderna. Förr sade man att en arg kund berättar för 7 vänner och bekanta hur h*n blivit bemött. Uttrycker man sin ilska på nätet är det kanske 70, 700, 70000? som lär sig undvika en butik eller ett företag. Sådant är svårt att reparera. Bra att Plantagen i Farsta nu verkligen försöker bemöta Anna-Karins kritik!
--------------------
Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material
|
|
|
|
|
|
|
|
06-11-2011, 18:10
|
Medlem
Antal inlägg: 633
Medlem nr: 8 160

|
Plantagen i ett nötskal i alla fall. Jag har ju "jobbat" där men vi fick ju fortfarande ha kvar vårt namn till nu i höst. Men det enda Plantagen är duktiga på (även dem högre cheferna) är att lova en massa saker och sen inte hålla dem även till kunder. Kundservice är inget som dem brukar vara måna om. Det är kanske bra att vissa av Plantagens butiker är bra, hur skulle dem annars kunna gå runt? Tyvärr när man kommer och ska reklamera så oftast så är det "jobbigt" och vi kunder kan "inget". Sen hjälper det inte att personalen inte kan något heller, vet inte hur det är hos andra. Men i Malmö, Lund och Burlöv så är kunskapen väldigt liten. Jag fick förklaring att en hallonbuske inte sprider sig med rotskott och det är bara den ynkliga pinnen som ger bär. Jaha, hur blir det en buske då? var min tanke. Jag pressade lite mer ang. hallonbusken och rotskotten, vips så var historien annorlunda. Den kunde ibland skjuta ut rotskott men dem var lätta att ta bort. Min tanke var yeah right, Round Up fungerar ju inte, grävskopa kan fungera. Men nu har jag fått något "supermedel" från en bonde så jag får väl se om jag får bort dem till nästa år. Tyvärr verkar det vara en röd tråd igenom Plantagens affärer att ha dåligt bemötande, dålig växtkvalité och dyra växter. Såg prisskillnaden när vi fick in Plantagens växter och blandade dem med våra. Hoppas nu dem i Farsta tar till sig ditt inlägg och att dem bättrar på sig med kundservice med mera och att du och dem andra kunderna får bättre bemötande!
|
|
|
|
|
|
|
|
28-11-2011, 20:40
|

Medlem
Antal inlägg: 756
Medlem nr: 14 406

|
Jaha, en liten uppdatering om hur det gick. Butikschefen Jennie på Plantagen i Farsta skrev ju här och bad mig ringa. Jag gjorde det, men det tog lite tid innan vi båda hade tid att prata med varann, jag har svårt att ringa under arbetstid. Tillslut fick vi ialla fall kontakt och hon frågade om jag hade fått nya lökar och undrade lite om vad som egentligen hände. Hon hade pratat med personalen och beklagade att jag blivit bemött så. Hon önskade att jag kontaktat henne när jag kände mig dåligt bemött, men det finns ju gränser för hur mycket man orkar bry sig - jag hade ju varit där några gånger redan. Men OK, det var bra att jag ringde även om den här lilla saken med felsorterade lökar känns som att den blivit onödigt stor. Men som jag tidigare skrev, det ena leder till det andra och beroende på vad som händer under vägen så blir ibland själva resan större än målet. Men varför är det så svårt att erkänna att man sålt en felaktig vara? När jag tillslut fick de där påsarna med nya lökar så avslutade personalen med "nej, de KAN inte ha varit röda - för jag köpte också blåa lökar förra året, och de var blå!". Jaha, jaja, jag har ju fått bekräftat att jag blev dåligt behandlad och det var det viktigaste. Jag skulle få ett presentkort på posten som plåster på såren, men idag har det gått två veckor sen vi pratade och inget presentkort har kommit. Här är en bild på mina "blåa tulpaner", de som måste ha legat kvar i jorden sen innan, för de blåa måste sorkarna ha ätit upp, för felsorterade kunde de INTE ha varit". De nya lökarna jag fick är planterade på annat håll, vi får se i vår hur de ser ut...
--------------------
Anna-Karin Lundberg Min trädgård är mitt rike!
|
|
|
|
|
|
|
|
28-11-2011, 22:35
|

Medlem
Antal inlägg: 542
Medlem nr: 6 209

|
Hej!
Dina blå papegojtulpaner liknar mina blå ;-)!
Trist att det inte blev ett bra avslut på den här historien :-(. Väldigt olyckligt att du inte fått ditt "plåster". Utlovas det något sådant är det viktigt att se till att det kommer fram inom skälig tid annars finns ju risken att det får motsatt verkan. De hade kunnat göra det lätt för sig och överlämnat presentkortet när du fick de nya påsarna med lökar. Hade de haft ett leende på läpparna (läs kundvänlig) så hade saken varit biff. Orsaken till att det inte blev så har nog faktiskt inte med dig att göra.
Om du orkar kan du ta det till högre instans via mail och länka till den här tråden så att de ser att du inte är ensam att få felpack på de blå papegojtulpanerna. Viktigast för Plantagen är väl att du poängterar de upprepade bristerna i kundbemötande.
/Johanna
Redigerat av johanna_zon3: 29-11-2011, 15:59
|
|
|
|
|
|
|
|
30-11-2011, 13:20
|

Medlem
Antal inlägg: 320
Medlem nr: 13 034

|
Angående det där med att inte kunna göra sig av med växter. Om du ger bort dom till en vän som verkligen tycker om dom så är det ju bättre för dom att bo där dom blir älskade! Istället för att stå och bli irriterade på. Så tänker jag och det hjälper =) Släpp tulpanerna loss det är vår!
|
|
|
|
|
|
|
|
30-11-2011, 18:08
|

Medlem

|
Åh, Lavin, du förstår mig! Jag fattar att det låter galet, inte alla vet hur det känns med "överdriven" respekt för växter man tar in i sin trädgård.
Jo, du har helt rätt. Bättre att flytta till nån som vill ha den, blir glad och verkligen gillar dem. Och jag försökte gräva upp dem, så de kunde få växa på annan plats i trädgården där jag har lite gula växter (såna jag gillar "trots" att de har gula blommor när de blommar) och de var ju inte så fina ihop med de rosa. Men så som det går när man gräver upp lök: Några kom upp, flera blev förstörda och jag ville inte riskera att gräva upp de rosa. Hm, nu är några flyttade, några är förstörda och några är kvar. Jag får flytta de kvarvarande direkt efter blomning trots att det inte är lika bra för dem.
Jag tränar på att ge bort såna jag inte tycker jättemycket om, och eftersom personen som får dem också blir glad så är det ju verkligen en win-win-stiuation!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
02-12-2011, 08:35
|

Medlem
Antal inlägg: 320
Medlem nr: 13 034

|
Jag kan ibland flytta på stenar som ser lite ensamma ut, så jag har nog problem med gränsdragningen för min empati... men det gör ju inte så mycket. Min roliga, och nu lätt dementa, farmor har tagit in trädgårdstomten i vardagsrummet. Hon pratar med den och ställer fram lite extra kakor, som hon äter upp själv och sen glömmer bort att det är hon som ätit upp dom. Då är tomten duktig.
Man är aldrig ensam om man besjälar växter och stenar, och det blir lite mer mening i det man gör, även om det kan göra en lite blödig ibland.
Tråkigt att lökarna inte ville komma upp! det är bökigt hur man än gör där, tar man de när de blommar så får man dom hela men då är det ju lätt att stjälken lossnar.
Jag har blivit helt tokig i gult, men jag tror att det är för att det nya huset är gul-aprikost tegel. När jag började med trädgård för 10 så sen så var det bara vitt som gällde, sen smög det sig in ljusblått, följt av rosa och djuprosa. Nu köper jag knallgulla hattar och smörbollar. Väntar på mitt första oranga inköp =)
|
|
|
|
|
|
|
|
02-12-2011, 18:35
|
Medlem
Antal inlägg: 4 792
Medlem nr: 5 891

|
Själv har jag köpt väldigt fina blå svarta tulpaner på Lidel
|
|
|
|
|
|
|
|
03-12-2011, 20:05
|
Medlem
Antal inlägg: 459
Medlem nr: 26 668

|
Tur att vi har fri företagsamhet i vårt land, så att alla kan få som dom vill. För egen del går jag bara till "drakar" typ Plantagen, IKEA, Elgiganten, mfl. i nödfall. Budskapet är entydigt från min sida. Gynna smått och lokalt!
|
|
|
|
|
|
|
|
03-12-2011, 22:19
|

Medlem
Antal inlägg: 8 521
Medlem nr: 20 608

|
CITAT (niggle @ 03-12-2011, 20:05)  Tur att vi har fri företagsamhet i vårt land, så att alla kan få som dom vill. För egen del går jag bara till "drakar" typ Plantagen, IKEA, Elgiganten, mfl. i nödfall. Budskapet är entydigt från min sida. Gynna smått och lokalt! Jomen visst är det bra att göra det. Men vad göra när det enda man har rätt nära är Plantagen. Jag har ju inte sådan där jättelust att åka flera mil för att gynna dem "lokala" butiken. Å då bor jag ändå i Sthlms-trakten! Zetas ligger ju på "fel" (el eg rätt eftersom jag är uppvuxen och hjärtat ligger söder om stan) sida om stan för mig och det är mååånga mil dit. Då blir det liksom Plantagen som det är 6-7 km till... I Väsby fanns det förr två-tre små trädgårdshandlare men de har lagt ned. Stort tyvärr!
--------------------
* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *
|
|
|
|
|
|
|
|
07-12-2011, 18:36
|

Medlem

|
Jag glömmer alltid vad den heter, strax norr om Stockholm. Svänger av vid Solna, eller vad det nu är. Rätt bra utbud. Vi bor 3-4 mil norr om Stockholm, vi spontanköper inte på Zetas. Vi samlar ihop, tar en tur ett par tre gånger om (trädgårdsårets-)året. Det funkar.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
07-12-2011, 21:59
|

Medlem
Antal inlägg: 3 662
Medlem nr: 26 737

|
Menar du den som finns vid Ulriksdals slott?
--------------------
" Den som väntar på svårigheter, kan få lida dem två gånger " Lokan i zon 3-4, mellan Norrtälje och Uppsala
|
|
|
|
|
|
|
|
13-12-2011, 08:05
|

Medlem

|
Tänkte bara berätta att jag har fått det där utlovade presentkortet , som skulle vara som "plåster på såren", det tog bara fyra veckor...
Vad är det man säger, man "skall icke förakta små sår och fattiga vänner"? Nu får man väl anse att den här lilla historien är avslutad, ett litet sår som blev ganska stort. Tack för att jag fick skriva av mig och att ni orkat läsa.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
14-12-2011, 22:06
|
Medlem
Antal inlägg: 1 834
Medlem nr: 4 107

|
Jag undviker också plantagen så gått det går. För det mesta blir jag bara besviken där. Gardenas bevattningssystem till växthuset är helt egen kapitel, de har någon bas-paket, eller inte ens alltid det, och sedan absolut inga reservdelar, inte kan man beställa heller, och den som kan kommer i morgon ( då jag inte handlar där) och nej vi vet inget om det...
Så länge de har Hasselfors eko-jord handlar jag väl mina påsar där, men om jag har vägarna förbi ett par andra butiker tar jag mig hellre dit än Plantagen.
|
|
|
|
|
|
|
|
15-12-2011, 00:16
|

Medlem
Antal inlägg: 694
Medlem nr: 17 194

|
Intressant läsning... just Plantagen i Farsta är den jag besökte oftast förr, då den ligger närmast men jag vet inte vad som hänt med butiken. Gamla personalen som i alla fall kunde något verkar vara utbytt mot små skolungdomar (känns det som) som är totalt okunniga, växterna står och förfaller (såg flera gånger i våras en massa växter som bara fått stå och dö för att de inte fått vatten, då bara undanskuffade under ett bord eller så), pratar om perenner. Otrevliga kan de också vara så det liknar ingenting. Jag gjorde ett köp i våras men ångrade mig redan i kassan när det gällde en av växterna. Jag fick då ett litet kvitto i min hand, ett "tillgodokvitto". VA?? sa jag (som ändå just hade betalat kontant), får jag inte tillbaka min hundring? "Nä, det är så här vi gör" svarar "snorkfröken" (ja för inte var hon då gammal, bara ung och spydig). Då jag var alldeles ensam i den kassan så kände jag ingen panik med köande bakom mig, utan förklarade lugnt att det inte varit några som helst problem tidigare, att få tillbaka pengarna (var där och gjorde ett återköp en gång tidigare). Hon sa att jag kunde gå in och leta upp något annat istället. Men då jag redan gått flera varv utan att hitta något så kändes det inte okej. Fick stå och förklara och dividera en stund innan hon till slut sa "JAHA, då får du väl det då" och kastade fram ännu ett kvitto som jag skulle skriva på innan jag kunde få tillbaka pengarna. Ja, ungefär den stilen verkar det vara på personalen på Plantagen i Farsta nu för tiden... i alla fall tidigare i år. Nu har jag inte varit där sedan i somras, då jag ledsnat på att se döda blommor, okunnig personal och trista bemötanden. Tråkigt är det, när man har butiken så nära men ändå inte vill åka dit...
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
15-12-2011, 21:05
|

Medlem

|
Gynna inte Plantagen; vi som bor i Stockholm har alternativ. Ni som bor annorstädes, det finns alternativ. Det finns en annan aspekt, Plantagen m.f.l. köper upp och har sig. Det är inne med trädgård, balkonger. Låt oss gynna det som är äkta, hållbart. Det är inte dyrare för oss konsumenter, snarare billigare i kronor räknat.
Jag vet inte om jag orkar skriva om Weibulls på Sveavägen i Stockholm. Nu är den uppköpt av en kedja, jag minns inte vilken. Gränsforskrukor säljs inte där längre, det är inte lönsamt.
Vi, i Stockholm, har fortfarande Zetas. Det är vi tacksamma för.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|