Grattis! Du har mycket skoj framför dig!
Har du bestämt dig för märke? Jag har ett Willab EuroSerre Maxi 4 som är förhöjt och har dubbeldörrar, det är på 14,1 kvm.
Jag kan verkligen rekommendera att du skaffar ett som är extra högt av två orsaker: ju större volym desto bättre mår växterna och ju högre det är desto bättre mår dit skalle för du slipper köra huvudet i dörrkarmen! Ialla fall om du är som jag och är lite längre...
Här är lite andra saker:
* Odling i fasta bäddar eller i krukor? Jag valde det första, bl a för att jag inbillar mig att växterna får det bättre med en större jordvolym och att det heller inte torkar ut lika fort.
* Dra in el och/eller vatten? Gräv i så fall in slangar för det när du fixar med grunden så slipper du det sedan.
* Ren odling eller även plats för mys, dvs kunna sitta och äta mat mm?
* Vinterisolerat eller bara förlänga säsongen på vår och höst?
* Golv i växthuset? Plattor, grus...
* Byggas på plintar eller mur (leca, tegel...)?
Lite kommentarer...
* Jag är inte helt färdig med omgivningen då jag beställde alldeles för lite samkross. Fick hjälp med att räkna ut hur mycket som skulle behövas av den jag beställde av, jag räknade, min man räknade... När jag beställde tog jag två ton extra (typ bra att ha i fall att) och jag hade nog behövt sju ton till! Och det blir vansinnigt dyrt att köpa en gång till så nu håller jag på att tänka om i andra banor.
* Willabs beskrivning är under all kritik! Fick kontakta dem flera gånger för jag fick inte till det och det var helt enkelt för att de inte hade skrivit vissa saker som var oerhört bra att veta. Så bestämmer du dig för samma som jag har så kan jag gärna hjälpa dig med lite sådant.
Och så här ser mitt ut:
IMG_4957_1.jpg ( 94.48k )
Antal nedladdningar: 103Som sagt, det är inte färdigt, det ska in plattor och så måste jag fixa till långsidan där det då eg skulle ha varit samkross. Och så är inte hela odlingslådan full med jord än.