Ann i Göteborg
25-10-2011, 11:50
Håller nu på att förbereda byggplatsen genom att flytta växter. Kommer att köpa ett ca 14 m2 växthus till våren.
Önskar få veta era erfarenheter av växthusval och byggmetoder!
Vad har ni köpt? Hur har ni monterat och byggt? Vad är ni nöjda med? Vad skulle ni gjort annorlunda med de erfarenheter ni har idag? Vilket är ert bästa tips?
Grattis! Du har mycket skoj framför dig!
Har du bestämt dig för märke? Jag har ett Willab EuroSerre Maxi 4 som är förhöjt och har dubbeldörrar, det är på 14,1 kvm.
Jag kan verkligen rekommendera att du skaffar ett som är extra högt av två orsaker: ju större volym desto bättre mår växterna och ju högre det är desto bättre mår dit skalle för du slipper köra huvudet i dörrkarmen! Ialla fall om du är som jag och är lite längre...
Här är lite andra saker:
* Odling i fasta bäddar eller i krukor? Jag valde det första, bl a för att jag inbillar mig att växterna får det bättre med en större jordvolym och att det heller inte torkar ut lika fort.
* Dra in el och/eller vatten? Gräv i så fall in slangar för det när du fixar med grunden så slipper du det sedan.
* Ren odling eller även plats för mys, dvs kunna sitta och äta mat mm?
* Vinterisolerat eller bara förlänga säsongen på vår och höst?
* Golv i växthuset? Plattor, grus...
* Byggas på plintar eller mur (leca, tegel...)?
Lite kommentarer...
* Jag är inte helt färdig med omgivningen då jag beställde alldeles för lite samkross. Fick hjälp med att räkna ut hur mycket som skulle behövas av den jag beställde av, jag räknade, min man räknade... När jag beställde tog jag två ton extra (typ bra att ha i fall att) och jag hade nog behövt sju ton till! Och det blir vansinnigt dyrt att köpa en gång till så nu håller jag på att tänka om i andra banor.
* Willabs beskrivning är under all kritik! Fick kontakta dem flera gånger för jag fick inte till det och det var helt enkelt för att de inte hade skrivit vissa saker som var oerhört bra att veta. Så bestämmer du dig för samma som jag har så kan jag gärna hjälpa dig med lite sådant.
Och så här ser mitt ut:
[attachment=65760:IMG_4957_1.jpg]
Som sagt, det är inte färdigt, det ska in plattor och så måste jag fixa till långsidan där det då eg skulle ha varit samkross. Och så är inte hela odlingslådan full med jord än.
stina.f
27-10-2011, 14:05
Vi har också ett Euroserre 14 kvm och kör med både sängar och krukor. En del växter som t ex paprika funkar bättre i kruka medan andra som tomat och gurka funkar bäst i sängar (för oss i alla fall).Det är också lättare att komma åt utan att kliva i jorden om sängarna inte är för breda. Minst 3-4 automatiska takluckor för ventilationen rekomenderas.
att motera är lite pyssligt satsa på en sockel och gör underarbetet noga med allt ivåg och plant så svär ni mycket mindre vid monteringen. Minst 2 pers bör man vara när huset skall upp
Lycka till och jag hoppas du/ni får lika stor glädje med ert växthus som vi har
stina
Jag klarade att resa hela stommen själv förutom taknocken. När glasen skulle på var det dock ett måste att vara två, de är TUUUUUNGA efter ett tag.
Ann i Göteborg
29-10-2011, 10:05
Tack för era tips. Euroserre 4 lutar det åt här också, enkeldörr med stalldörrsfunktion verkar intressant. Blir nog plasttak men glasväggar. Odling prioriteras och lite flexibilitet vad gäller sittplats och odling. Viktigt med maximal odlingsyta under sommaren så sittplatsen får jag nog plats med under vårens frösådder och omskolningar men sen blir det trångt och då kommer jag att göra iordning så stol och bord kan stå på växthusets utsida.
Intressant att vissa växter verkar trivas bäst i krukor och andra i odlingsbäddar, jag hade först tänkt enbart odlingsbäddar men behöver nog tänka igenom detta igen...
Grus på golvet och bara för att förlänga säsongen hade jag tänkt. Förhöjt låter bra. Och takluckor verkar vara viktigare än vad man kan tro. Lätt att bara fokusera på att få till värme nu och inte tänka på att det kan bli för varmt...
Jättefint växthus på bilden och tänk att det kan gå åt så mycket kross. Något att tänka på vid beställningen, det lägger jag på listan. Synd att monteringsanvisningen från Willab inte var mycket att ha. Hoppas de har tagit intryck från kunderna och förbättrar den.
Jag tar jättegärna emot mer tips!!!
VäxthusetGlas är fint och tungt, lyft och montera med "sug-klockor" blir som handtag på glasen.
Ångrar att jag inte köpte mixat glas/isolerplas.
Framsida glas tak och gavlar isolerplast.
Köp många takfönster och automatiska öppnare som tål frost (dyra som håller många år)
Ja, vi får väl se hur länge jag har plats med fyra stolar och ett bord samt planteringsbord inne i växthuset, det är kanske riskt att det åker ut utanför... Men då blir nog resten av familjen lite sur!
hans lindquist
23-11-2011, 22:12
Håller på att montera ihop växthuset Odla 98 från Skånska Byggvaror i novemberrusket. Är på nästan 10 kvm. Grejorna verkar bra och konstruktionen väl genomtänkt.
Retar mig dock på den mycket dåliga monteringshandledningen, som hittills åsamkat mig flera dagars extraarbete. Företaget borde anlita ett proffs, som kan skriva en instruktiv handledning.
Dessutom var byggsatsen inte komplett vid leveransen. Fick efterbeställa byggdelar fyra gånger. Får inte förekomma hos ett företag, som är mån om sitt anseende. Dock, grejorna levererades snabbt och gratis efter uppringning.
Österfärneboodlaren
24-11-2011, 09:26
Jag har ett Odla 98, haft det i två somrar nu. Jag är jätteglad över att jag valde plast i st f glas. Förra växthuset gick sönder under snövintern för två år sedan. Det var glas över hela landet då som jag även i sommar skar mig på. Aldrig mer glas, bestämde jag då. Nu har jag märkt att klimatet är mycket jämnare inne i det nya växthuset. Inte så hett under sommarens 30-gradersdagar och inte så kallt under höstens frostdippar.
Någon skrev om att man behöver mycket mer singel än man tror. Det kan jag skriva under på! Det går åt mycket mer än man tror, hur man än räknar och räknar.
merlin68
25-11-2011, 19:20
Har ett likadant växthus som Peztis från Willlab Garden fast med 8mm isolerplast istället för glas. Så här i efterhand ångrar jag mest att jag inte tog 16mm isolerplast och att jag inte byggde in bevattning och uppvärmning från början. Automatiska fönsteröppnare har varit den bästa investeringen:)
Man ska absolut inte snåla med storleken, köp ett så stort växthus du kan. Det går åt mycket mer plats än man tror för odling, ett bord för omplantering, kanske någonstans att sitta osv. Tar till ordentligt i takhöjd, annars får du gå böjd i en stor del av utrymmet

Jag har flera vinstockar i växthuset och de tar mycket plats samt en stor hibiskusbuske. Tänk på vad du ska odla och hur mycket plats växterna kommer att ta upp efter några år.
håller med de övriga här:
-tänk större växthus än du planerar att behöva ( jag bara drägglar över jajs växthusbild... min är 13kvm mot husväggen)
-om du kan satsa på el , vatten och bevattningsystem
-man kan inte understryka tillräckligt mycket på behövet av takventilation och automatiska öppnare!( vi har 4 luckor och har ändå flera fläktar installerade vid taknocken)
-Jag skulle välja en isolerplast modell tjock på taket idag men är glad för mina glasväggar utåt.
-vi köpte vår växthus från blocket för 3000kr ( + några extra rutor, någon hade gått sönder när de monterade ner växthuset och en gick sönder här hos oss innan monteringen)
Greenroomer
10-12-2011, 07:36
Här har redan kommit mycket bra tips och kommentarer. En sak som jag gärna understryker är att dra in färdigt rör för el och vatten. Då går det enkelt att installera ifall man skulle komma på andra tankar. Så gick det för mig. Jag hade inte planerat att ha varken el eller rinnande vatten i växthuset men drog för säkerhetsskull in rör när jag byggde. Nu kommer jag att ta dessa i användning inkommande sommar. DÅ går det enkelt och smidigt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.