Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Fisk, som leker på hösten
          Myosotis
          Inlägg 01-11-2011, 11:31
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Jag får nog ge upp. no.gif

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          addo
          Inlägg 01-11-2011, 14:40
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 599
          Medlem nr: 24 498

Om du får tag i någon myndighet så tycker jag du ska säga att du sett lekande öring där men inte fått fotobevis. Då skickar dom förhoppningsvis dit någon kunnig männisika som inventerar bäcken.

Citera
          KRT
          Inlägg 02-11-2011, 09:06
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Myo - jag kom på en sak; I en liten bäck som mynnar i havet nära mina föräldrar (på västsidan av Kullahalvön) har man planterat ut någon slags öring. Man har satt ut småöringar, dikat till bäcken (den var nästan överväxt) och fyllt på med grus så det blivit grundare bankar samt planterat alar för att skugga. Allt för att få upp ett bestånd av lekande öring.
          Jag är inte helt 100 på vem som gjort detta men det var organiserat av någon. Jag kan kolla vem, för om det var länsstyrelsen eller någon fiskerimyndighet kanske de är intresserad av "dina" öringar också? Även om de inte kommer från havet.....

Redigerat av KRT: 02-11-2011, 09:07

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          Azur
          Inlägg 02-11-2011, 10:05
          Länk hit: #24

Gäster

CITAT (Myosotis @ 31-10-2011, 13:35) *
          Men nu är de ju inte kvar utan beamar sig någon annanstans eller nåt. Vart tar de vägen?!!

Du har precis upptäckt varför mete efter bäcköring är så kul: de är blixtsnabba och skygga och försvinner sig vid minsta störning. Man måste smyga sig på dem med betet. (Eller det var kul när jag var barn; nuförtiden är det förmodligen förbjudet eftersom bäcköringar sällan blir så stora att de når minimi-måttet för vad man får fånga)

CITAT
          Men det känns som om jag stör ganska mycket när jag är där så ofta och länge.
          Låt dem vara i såna fall. Gör som Addo säger, försök få tag på nån som känner sig ansvarig (vet av erfarenhet att det kan vara svårt) på kommunen eller länsstyrelsen och berätta att du sett lekande öring där.

CITAT (KRT @ 02-11-2011, 09:06) *
          I en liten bäck som mynnar i havet nära mina föräldrar (på västsidan av Kullahalvön) har man planterat ut någon slags öring. Man har satt ut småöringar, dikat till bäcken (den var nästan överväxt) och fyllt på med grus så det blivit grundare bankar samt planterat alar för att skugga. Allt för att få upp ett bestånd av lekande öring.
          Jag är inte helt 100 på vem som gjort detta men det var organiserat av någon.

Säkert en lokal fiskeförening - det går att få bidrag för den typen av fiskevårdsåtgärder. Vi har lokalt här i Täby ett igenväxt & igenslammat dike som man försökt rensa upp för att få tillbaks lekande havsöring.

Redigerat av Azur: 02-11-2011, 10:14

Citera
          Myosotis
          Inlägg 02-11-2011, 11:04
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (Azur @ 02-11-2011, 10:05) *
          Låt dem vara i såna fall.

Det är nog det bästa. Jag är lite dålig på att ge upp bara så jag smyger envist. Testade i mörkret också. Jag kanske kan smyga utan att störa och försöka få en bild åtminstone.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          KRT
          Inlägg 02-11-2011, 11:35
          Länk hit: #26

Medlem

CITAT (Azur @ 02-11-2011, 10:05) *
          Säkert en lokal fiskeförening - det går att få bidrag för den typen av fiskevårdsåtgärder. Vi har lokalt här i Täby ett igenväxt & igenslammat dike som man försökt rensa upp för att få tillbaks lekande havsöring.

Japp, googlade lite och hittade att det var just det det var tummenupp.gif
          Men de har gjort en hel del tydligen, nu finns det massor med öring i den bäcken.....

--------------------

Citera
          kerstinbern
          Inlägg 02-11-2011, 11:55
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 940
          Medlem nr: 42 015

CITAT (KRT @ 02-11-2011, 12:35) *
          Japp, googlade lite och hittade att det var just det det var tummenupp.gif
          Men de har gjort en hel del tydligen, nu finns det massor med öring i den bäcken.....

Men är inte det havsöring de satt ut i den bäcken?

Citera
          KRT
          Inlägg 02-11-2011, 13:35
          Länk hit: #28

Medlem

Jo, det var det nog... Är ingen fiskperson så för mig är öring öring wink.gif

--------------------

Citera
          addo
          Inlägg 03-11-2011, 11:27
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 599
          Medlem nr: 24 498

Alla öringar är samma art, vilket epitet dom har före öring har bara att göra med deras levnadsvanor. Så det går alldeles utmärkt att bara säga öring.

Citera
          KRT
          Inlägg 03-11-2011, 16:40
          Länk hit: #30

Medlem

Aha, det var därför det kom upp tre latinska ord när jag kollade upp det, olika underarter wink.gif
          Är det bara deras beteende som skiljer sig? Skulle de kunna hybridisera om man sattedem tillsammans?

--------------------

Citera
          Huggorm
          Inlägg 03-11-2011, 18:00
          Länk hit: #31

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (KRT @ 03-11-2011, 16:40) *
          Aha, det var därför det kom upp tre latinska ord när jag kollade upp det, olika underarter wink.gif
          Är det bara deras beteende som skiljer sig? Skulle de kunna hybridisera om man sattedem tillsammans?

De skulle absolut kunna hybridisera, om man ens kan kalla det en hybrid när de är så nära släkt? Förutsatt att de har samma lekrutiner, alltså dras till samma platser vid samma årstid för leken

Citera
          KRT
          Inlägg 03-11-2011, 18:30
          Länk hit: #32

Medlem

CITAT (Huggorm @ 03-11-2011, 18:00) *
          De skulle absolut kunna hybridisera, om man ens kan kalla det en hybrid när de är så nära släkt? Förutsatt att de har samma lekrutiner, alltså dras till samma platser vid samma årstid för leken

Du har nog rätt, är det inte separata arter är hybrid kanske inte helt rätt ord. Men jag vet inte vad rätt ord borde vara..... Spännande är det iaf. Tycker det är fascinerande hur arter kan delas upp och bli sina egna, och tvärt om, ekologi är kul smile.gif

--------------------

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-10-2025, 23:30

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon