CITAT (PMK @ 26-06-2012, 18:45)

Va gör du med den torkade chilin sen?
Förutom att mala pulver har jag inte använt min till nått, har ett gäng snustorra här i mitt rum som hänger fortfarande. Både hela och utan kärnor.
Så här gör jag: Vi änvänder per vecka i genomsnitt 7-9 chilisar varav 2 extra starka. Detta gör att vi gör av med säg 400 chilisar per år. Jag odlar inte så många sorter utan har hittat favoriter som jag odlar år efter år och så tar jag ibland någon ny sort som jag testar.
När chilisarna är torra förvarar jag dem i en stor glasburk. Jag blandar sorterna för jag känner igen dem även i torkat tillstånd

Chilisen mortlas, jag mal dem inte. Ofta använder jag hela chilis i grytor och soppor som jag fiskar upp innan serviering (fast ibland har jag glömt det, häromsistens råkade maken svälja en extra het "Birds Eye" stackaren

. )
Sen gör jag liniment/salva på bivax och chili som är jättebra om man har muskelvärk eller kramp i en muskel eller har förfrusit sig.
Man kan använda chili i princip i allt, t ex gör jag ett päronmos med chili som serveras som lyxig marmelad till ostar

Du kan ju ge bort chili och chiliprodukter i present till kompisar, släktingar, grannar, arbetskamrater.... Ibland när jag har jättemycket överskott ställer jag ut mitt överskott av grönsaker och frukt utanför huset med en skylt "Var så god och ta". På chilisen lägger jag en liten lapp hur stark den är.. Brukar vara tomt på bordet när dagen är slut

Odlar du jättemängder kan du säkert sälja på lokala marknader också

edit: såg att mitt svar blev alldeles för utförligt. Sorry
Redigerat av merlin68: 26-06-2012, 19:03