Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

35 sidor V  « < 29 30 31 32 33 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > 2012 års chili/paprikatråd, Allt om odlingen 2012
          PMK
          Inlägg 10-06-2012, 12:18
          Länk hit: #601

Medlem
          Antal inlägg: 416
          Medlem nr: 35 632

Hur klarar ni utan växthus er egentligen där ute i Sverige?
          För mig är ''råttet mågat'' redan. Chili, utomhus, där och så som jag bor fungerar helt enkelt inte som jag vill. Trött på skiten nu.

--------------------
          Det är kul att odla!

Citera
          katah
          Inlägg 12-06-2012, 20:47
          Länk hit: #602

Medlem
          Antal inlägg: 1 834
          Medlem nr: 4 107

Kan ni hjälpa mig lite med chilin och paprikor?

Jag har odlat olika sorter flera år, ibland övervintrat några, men aldig blivit riktigt kloka på dom.

Jag börjar januari/ februari och har fina plantor fram till mars-april.
          De ser finfina ut efter första omplanteringen till 5-6cm krukor.
          Jag brukar blocka bort de första blommorna, men i år lämnade jag rätt många kvar....

Verkar inte vara så klockt av mig.

Jag läste förut att paprika/ chili vill inte har för stora krukor så jag har väntat med omplanteringar.
          När jag har tittat på rötterna verkar det inte finnas några... nästan.
          Plantan kan vara 30cm hög och fin och blommande, men rötterna är helt obefintliga. Märkligt!

Jag omplanterade allihopa i början av maj till 1 liters krukor och tänkte att de skulle bli glada av lite extra näring i den nya jorden, men nej, bladen blir bara tråkigare och tråkigare.
          Plantor ( ca. 40 st) ser inte döende ut, men inte levande och frodiga heller.
          Några blommar, vissa har rätt stora frukter.

Så vad ska jag göra nu, och även framtida vårar för att göra mina paprikor /chilisar gladare?
          Mycket näring/ lite näring?
          Mycket jord /lite jord?
          Sandblandat jord/ vanlig ekojord?
          Omplantera så lite som möjligt?
          Vilken näring saknas då när rötterna utvecklas sakta och bladen ser trågiga ut?

Hjälper jag plantor om jag blockar bort nu de omogna frukter?
          Blir det bättre då lite senare?

Citera
          katah
          Inlägg 14-06-2012, 21:14
          Länk hit: #603

Medlem
          Antal inlägg: 1 834
          Medlem nr: 4 107

Goda råd... någon pleace... tummenupp.gif

Citera
          merlin68
          Inlägg 14-06-2012, 21:35
          Länk hit: #604

Medlem
          Antal inlägg: 4 044
          Medlem nr: 28 369

CITAT (PMK @ 10-06-2012, 13:18) *
          Hur klarar ni utan växthus er egentligen där ute i Sverige?
          För mig är ''råttet mågat'' redan. Chili, utomhus, där och så som jag bor fungerar helt enkelt inte som jag vill. Trött på skiten nu.

'
          Ge inte upp utan bygg ett slags växthus av fiberduk och pinnar. Borde vara lätt att fixa smile.gif Innan jag hade växthus (och det var långt innan chili-vågen drabbade sverige, på den tiden visste folk knappt vad chili var för nåt än mindre åt de chili rolleyes.gif ) odlade jag alltid under fiberduk så det vet jag att det funkar i a f där jag bor i zon 3-4. Kanske kan du fixa ett vindskydd samtidigt så att de inte kan knäckas av vindarna. Allt går att lösa kompiskram.gif

Citera
          Anja Danmark
          Inlägg 15-06-2012, 09:02
          Länk hit: #605

Gäster

Lidt billeder?

Citera
          skogsmulle101
          Inlägg 20-06-2012, 06:49
          Länk hit: #606

Medlem
          Antal inlägg: 68
          Medlem nr: 20 520

Om mina Jalapenos är märkt gröna, gnaska stora, dagrs att skörda. Dom är inte så mjuka men inte hårda heller, Jamaican Bell undrar jag lite över med, vilken fär g de ska ha när man skördar dom.

Tack.

Citera
          merlin68
          Inlägg 26-06-2012, 13:54
          Länk hit: #607

Medlem

Bidrar med en liten bild på årets chili på tork bland kryddörter smile.gif Tycker att årets chiliskörd är mycket bättre än förra året, ingen aning vad det kan bero på för jag odlar alltid på sammas sätt i växthus.

Bifogad fil  DSC_0661.JPG ( 700.95k ) Antal nedladdningar: 32

Citera
          PMK
          Inlägg 26-06-2012, 17:45
          Länk hit: #608

Medlem

Va gör du med den torkade chilin sen?
          Förutom att mala pulver har jag inte använt min till nått, har ett gäng snustorra här i mitt rum som hänger fortfarande. Både hela och utan kärnor.

--------------------
          Det är kul att odla!

Citera
          merlin68
          Inlägg 26-06-2012, 18:52
          Länk hit: #609

Medlem

CITAT (PMK @ 26-06-2012, 18:45) *
          Va gör du med den torkade chilin sen?
          Förutom att mala pulver har jag inte använt min till nått, har ett gäng snustorra här i mitt rum som hänger fortfarande. Både hela och utan kärnor.

Så här gör jag: Vi änvänder per vecka i genomsnitt 7-9 chilisar varav 2 extra starka. Detta gör att vi gör av med säg 400 chilisar per år. Jag odlar inte så många sorter utan har hittat favoriter som jag odlar år efter år och så tar jag ibland någon ny sort som jag testar.
          När chilisarna är torra förvarar jag dem i en stor glasburk. Jag blandar sorterna för jag känner igen dem även i torkat tillstånd smile.gif
          Chilisen mortlas, jag mal dem inte. Ofta använder jag hela chilis i grytor och soppor som jag fiskar upp innan serviering (fast ibland har jag glömt det, häromsistens råkade maken svälja en extra het "Birds Eye" stackaren sweatingbullets.gif . )
          Sen gör jag liniment/salva på bivax och chili som är jättebra om man har muskelvärk eller kramp i en muskel eller har förfrusit sig.
          Man kan använda chili i princip i allt, t ex gör jag ett päronmos med chili som serveras som lyxig marmelad till ostar smile.gif
          Du kan ju ge bort chili och chiliprodukter i present till kompisar, släktingar, grannar, arbetskamrater.... Ibland när jag har jättemycket överskott ställer jag ut mitt överskott av grönsaker och frukt utanför huset med en skylt "Var så god och ta". På chilisen lägger jag en liten lapp hur stark den är.. Brukar vara tomt på bordet när dagen är slut smile.gif Odlar du jättemängder kan du säkert sälja på lokala marknader också tummenupp.gif

edit: såg att mitt svar blev alldeles för utförligt. Sorry blush.gif

Redigerat av merlin68: 26-06-2012, 19:03

Citera
          mattias__o
          Inlägg 28-06-2012, 16:27
          Länk hit: #610

Medlem
          Antal inlägg: 107
          Medlem nr: 20 469

Skördade årets första paprika igår. Sorten är Ukrain Sweet och är precis som namnet antyder söt och mycket god.

Bifogad fil  paprika.jpg ( 309.74k ) Antal nedladdningar: 22

--------------------

Citera
          merlin68
          Inlägg 28-06-2012, 20:10
          Länk hit: #611

Medlem

CITAT (mattias__o @ 28-06-2012, 17:27) *
          Skördade årets första paprika igår. Sorten är Ukrain Sweet och är precis som namnet antyder söt och mycket god.

Bifogad fil  paprika.jpg ( 309.74k ) Antal nedladdningar: 22

Mmmmm den ser god ut!!!

Citera
          mattias__o
          Inlägg 29-06-2012, 09:55
          Länk hit: #612

Medlem
          Antal inlägg: 107
          Medlem nr: 20 469

CITAT (merlin68 @ 28-06-2012, 21:10) *
          Mmmmm den ser god ut!!!

Det var den också. Hoppas på stor skörd i sommar.

--------------------

Citera
          Luding
          Inlägg 30-06-2012, 07:40
          Länk hit: #613

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 59 024

I år har jag bla sått Rocoto Canario från Örtagården. Allt utom dessa frodas och trivs medans rocotoplantorna har en svampsjukdom som leder till att bladen så småningom gulnar och ramlar av. Nu visar det sig att även de plantor jag gett bort har samma sjukdom. Min slutsats är att detta torde bero på infekterade frön.
          Efter att hört mig för på flashbacks chilitråd visar det sig att åtminstone ytterligare en köpt dessa fröer och hade samma problem.
          Någon här?

Citera
          buffelfred
          Inlägg 30-06-2012, 11:59
          Länk hit: #614

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 75 355

Hej alla! Jag undrar om det är någon mer än jag som odlar 7pod Brain strain eller Trinidad Scorpion (från Tummelsta chili), och i så fall, hur går det? Själv har jag två plantor Brain strain med sammanlagt en frukt sad.gif Den ena står i 7.5 liters kruka och har tappat alla blommor och verkar inte sugen på att sätta nya heller, medan den i 3.5 l har en frukt och sätter någon enstaka blomma då och då. Skorpionerna tappade både blommor och blad i rasande fart och har nu sammanlagt en!!! blomma på två plantor. De får Biobact tomatnäring regelbundet. Jag har handpollinerat och märkt att de har lite eller inget pollen, då har jag försökt korspollinera med pollen från andra sorter men det har heller inte fungerat. Resten av odlingen bär gott om frukt och vissa strains är inne på andra eller tredje generationen frukter. För övrigt ser odlingen ut som följer:
          7pod Brain Strain
          7pod Jonah Gul
          Trinidad Scorpion
          Naga Morich
          Bhut Jolokia
          Habanero Chocolate
          Habanero Kukulkan
          Fatalii
          SAFI Scotch Bonnet
          Hot Lemon
          Thai
          Cayenne
          Hungarian Hot Wax
          Jalapeno
          Big Jim
          Poblano
          Holy Mole Pasilla
          Chiluacle Negro

Mvh Buffelfred

Citera
          Stoooch
          Inlägg 30-06-2012, 18:29
          Länk hit: #615

Medlem
          Antal inlägg: 7
          Medlem nr: 75 922

Har nästan samma problem.
          Jag har en habanero som är planterad i en självvattnande kruka. Sedan jag planterade om den har den tappat alla blommor strax efter att de blivit pollinerade (det går att se att en frukt börjat växa i blommorna). Vad kan det bero på? Är det självvattningen?

Citera
          PMK
          Inlägg 30-06-2012, 22:30
          Länk hit: #616

Medlem

Om självvattningen håller krukan konstant fuktig/blöt så ja, det är ej bra.

--------------------
          Det är kul att odla!

Citera
          Bock
          Inlägg 02-07-2012, 05:19
          Länk hit: #617

Medlem
          Antal inlägg: 229
          Medlem nr: 15 963

CITAT (buffelfred @ 30-06-2012, 12:59) *
          Hej alla! Jag undrar om det är någon mer än jag som odlar 7pod Brain strain eller Trinidad Scorpion (från Tummelsta chili), och i så fall, hur går det? Själv har jag två plantor Brain strain med sammanlagt en frukt sad.gif Den ena står i 7.5 liters kruka och har tappat alla blommor och verkar inte sugen på att sätta nya heller, medan den i 3.5 l har en frukt och sätter någon enstaka blomma då och då. Skorpionerna tappade både blommor och blad i rasande fart och har nu sammanlagt en!!! blomma på två plantor. De får Biobact tomatnäring regelbundet. Jag har handpollinerat och märkt att de har lite eller inget pollen, då har jag försökt korspollinera med pollen från andra sorter men det har heller inte fungerat. Resten av odlingen bär gott om frukt och vissa strains är inne på andra eller tredje generationen frukter. För övrigt ser odlingen ut som följer:
          7pod Brain Strain
          7pod Jonah Gul
          Trinidad Scorpion
          Naga Morich
          Bhut Jolokia
          Habanero Chocolate
          Habanero Kukulkan
          Fatalii
          SAFI Scotch Bonnet
          Hot Lemon
          Thai
          Cayenne
          Hungarian Hot Wax
          Jalapeno
          Big Jim
          Poblano
          Holy Mole Pasilla
          Chiluacle Negro

Mvh Buffelfred

Jag odlar Trinidad Scorpion och jag har skördat 2 omgångar redan och är inne på tredje gången i år men då övervintrade jag den från i fjol så den har givit mig massor av frukt..... ( ska se om jag kan fixa en bild )

Citera
          RB9310
          Inlägg 03-07-2012, 22:51
          Länk hit: #618

Medlem
          Antal inlägg: 266
          Medlem nr: 66 040

Hej på er. Var ett par månader sedan jag var här senast. Kul att se att det växer och frodas för dom flesta.

Ska tvärtemot dom flesta inte rapportera om dom chilis jag har i växthuset utan inne. Tycker det känns tomt inne efter att ha burit ut allt i växthuset så i söndags påbörjade jag 2013 års säsong. Ja jag vet, rätt tidigt men det kändes så tomt. Kommer garanterat att så mer framåt vintern. Har iaf sått följande:

Nepal Snakebite
          Fireworks
          Hungarian Black
          Peruwian Purple
          Black Piquin
          Vit Habanero
          Bolivian Rainbow
          Trinidad Bush
          Short Yellow Tabasco
          Atomic Heart
          Lombardo
          Cajamarca
          Blondie

Ett par sorter till som jag inte minns just nu.

Citera
          malin88
          Inlägg 07-07-2012, 21:44
          Länk hit: #619

Medlem
          Antal inlägg: 32
          Medlem nr: 58 050

Min habaneroplanta som jag köpte på Blomsterlandet visade sig vara en japaleno/paprika, snacka om besvikelse... Men inte mycket att göra åt nu tongue.gif .

Min Bhut Jolokia får blommor men vägrar att ge pollen och den och några andra har fått lite ohyra. De flesta verkar ha stannat i växten men kan ha att göra med att de fick bo ute ett bra tag i väder och vind efter att myrorna invaderade växthuset och lade ägg och sånt i vissa krukor så fick sanera ganska rejält... En del plantor fick rensas från all jord och dränkas för att få bort alla myrägg wacko.gif .

Så ja vissa dagar känner jag mest för att slänga dem eller överge dem... Tålamodskrävande speciellt när man lagt så mycket tid på dem men nu har jag skördat 2 lila (ser snarare svarta ut!) jalapenos, en golden cayenne och en grön jalapeno/paprika (smaktestet kommer bli intressant på den) så kanske muntrar upp lite och om inte annat så har jag min salladslök i alla fall som jag tröstar mig med de dar när allt går fel med chilin haha sleep.gif .

Redigerat av malin88: 07-07-2012, 21:46

--------------------
          Växtzon 2 :)

Citera
          RB9310
          Inlägg 07-07-2012, 23:07
          Länk hit: #620

Medlem
          Antal inlägg: 266
          Medlem nr: 66 040

Har samma problem med både Bhut och Bih Jolokia. Satte dom i september så dom är stora och fina samt blommar bra men avger ingen pollen. Någon som vet vad det kan bero på?

Citera

35 sidor V  « < 29 30 31 32 33 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2026, 22:40

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon