Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

35 sidor V  « < 30 31 32 33 34 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > 2012 års chili/paprikatråd, Allt om odlingen 2012
          RB9310
          Inlägg 07-07-2012, 23:30
          Länk hit: #621

Medlem
          Antal inlägg: 266
          Medlem nr: 66 040

Planterade som sagt i söndags. Idag såg dom första plantorna dagen ljus. Säg till om jag borde starta en 2013 tråd?

2 st Fireworks
          1 st Nepal Snakebite
          2 st Hungarian Black
          2 st Short Yellow Tabasco
          1 st Surprise Chile Mix (som namnet antyder vet jag inte vad det är. Kommer från www.fatalii.net. Nej det är inte reklam. Har inget att göra med företaget ifråga.)

Kul dock när dom små börjar se dagens ljus. Det var ett tag sedan man fick känna den glädjen.

Citera
          RB9310
          Inlägg 07-07-2012, 23:57
          Länk hit: #622

Medlem

Kände att jag inte skulle kunna somna ikväll så jag började sortera fröer. Har ett antal fröer som jag sått och fått nya fröer av eller som har frukter som håller på att mogna. Tycker det känns onödigt att behålla dom fröer som är köpta/bytta/som jag fått som jag ändå har från egna plantor. Ingen av fröerna har varit i min ägo mer än 1 år.

Här är fröerna

Chili

2 st Blue Christmas
          24 st Ciliegia Piccante
          7 st Early Jalapeno
          6 st Espelette
          16 st Habanero Lemon
          9 st Hungarian Hot Wax
          3 st Hungarian Yellow Hot Wax
          11 st Sibirisk Huspeppear
          26 st Lombardo

paprika

11 st Sweet Banana
          13 st Ukrain Sweet

Skickas utan kostnad till den som först anmäler sitt intresse i tråden. Fröernas ursprung eller andra frågor meddelas till den som får fröerna.

Redigerat av RB9310: 07-07-2012, 23:59

Citera
          Robbanp
          Inlägg 08-07-2012, 07:23
          Länk hit: #623

Medlem
          Antal inlägg: 141
          Medlem nr: 71 235

Ja tack, gärna! Jag har börjat fuska lite inom chilliodlingens magiska värld i år och skulle gärna prova lite fler sorter. Förhoppningsvis hinner ett växthus komma på plats dessutom. Alla fröna behöver jag inte men jag kan ju skicka vidare det som blir över om någon vill ha.

PM:ar adress.

Citera
          KRT
          Inlägg 10-07-2012, 08:26
          Länk hit: #624

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

En chili-relaterad fråga - hur vet man när en chili är mogen att plockas?
          Jag menar, vissa slår ju om från grönt till rött, eller lila till rött, men Hungarian Yellow hot wax? Den är gul och gul???? Eller Lava caribe, som är ljusgul och slår om till?

Finns det några "regler" eller riktlinjer???

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          AnniiPannii
          Inlägg 10-07-2012, 12:08
          Länk hit: #625

Medlem
          Antal inlägg: 332
          Medlem nr: 57 464

Har haft ute mina sen i maj. De klarar sig fin fint! Snart kan jag skörda första cayennen smile.gif

--------------------
          Följ min väg mot att bli trädgårdsmästare på www.tradgarderamera.blogg.se

Citera
          malin88
          Inlägg 10-07-2012, 18:37
          Länk hit: #626

Medlem
          Antal inlägg: 32
          Medlem nr: 58 050

Har tillslut tagit mig tid till att plantera om några av chiliplantorna idag, vissa står fortfarande i för små krukor men kände att det var bättre att åtminstone få planterat om några än inga.

Började försöka pollinera Bhut Jolokian med pollen från andra plantor och tror jag ser en början till en frukt biggrin.gif! Det ramlar fortfarande av blommor men det känns lite mer hoppfullt nu ^^ (trots ohyran på plantorna..).

Dock har jag ett problem med min Hot Lemon, innan var den hängig och hade ljusa blad så jag testade att vattna mer sällan men det gjorde det värre så jag började vattna oftare och ge lite mer näring.
          Nu har bladfärgen förbättrats och bladen känns inte lika hängiga men topparna på plantan ser fortfarande hängiga ut och är böjda snarare än växer rakt upp.

Någon som har en aning om varför den gör så? Den har lite spinnkvalster som de andra plantorna men ingen av de andra ser ut som den gör vilket har gjort mig lite konfunderad.

Angående mognadsfrågan har jag väl inget jättebra svar men en sak jag har märkt är att när frukten är riktigt mogen börjar den mjukna lite och inte vara lika styv.

--------------------
          Växtzon 2 :)

Citera
          Anja Danmark
          Inlägg 11-07-2012, 06:15
          Länk hit: #627

Gäster

CITAT (malin88 @ 10-07-2012, 19:37) *
          Började försöka pollinera Bhut Jolokian med pollen från andra plantor och tror jag ser en början till en frukt biggrin.gif! Det ramlar fortfarande av blommor men det känns lite mer hoppfullt nu ^^ (trots ohyran på plantorna..).

Dock har jag ett problem med min Hot Lemon, innan var den hängig och hade ljusa blad så jag testade att vattna mer sällan men det gjorde det värre så jag började vattna oftare och ge lite mer näring.
          Nu har bladfärgen förbättrats och bladen känns inte lika hängiga men topparna på plantan ser fortfarande hängiga ut och är böjda snarare än växer rakt upp.

Någon som har en aning om varför den gör så? Den har lite spinnkvalster som de andra plantorna men ingen av de andra ser ut som den gör vilket har gjort mig lite konfunderad.

Hej Malin -

Chiliblomster er selvbestøvende, så der skal ikke pollen fra andre planter til at bestøve dem. Du kan bare ryste/skaka planten let, så pollenet frigives. Det er dog ikke nødvendigt, hvis den står ude eller i drivhus, hvor insekter og vind tager sig af det.

Jeg vil tro, at din Hot Lemon/Lemon Drop/Aji Limon/citronchili har et svagt rodsystem, muligvis på grund af for meget vand, så pas på, at den ikke får får meget nu. Både de lyse blade og det "hängiga" kan være symptomer på overvanding.

mvh
          Anja

Citera
          RB9310
          Inlägg 11-07-2012, 18:10
          Länk hit: #628

Medlem

Passar på att spamma tråden med några nya chilis som sett dagens ljus. Lika kul som alltid.

3 st peruwian purple
          3 st lombardo
          2 st surprise chili mix
          1 st short yellow tabasco
          1 st nepal snakebite
          1 st atomic heart
          1 st trinidad bush

Citera
          Robbanp
          Inlägg 11-07-2012, 19:17
          Länk hit: #629

Medlem
          Antal inlägg: 141
          Medlem nr: 71 235

Idag trillade det ner ett kuvert med intressant utbuktning i brevlådan. Tack för det RB, fint uppmärkt och allt.

Menar du att du har sått nästa års plantor redan nu eller är det nån slags mellansådd? Om du ändå ska övervintra en massa plantor kunde du väl lika bra behållt årets plantor, eller? confused.gif

Citera
          RB9310
          Inlägg 11-07-2012, 20:48
          Länk hit: #630

Medlem

Varsågod Robban.

Svaret är både ja och nej.

Har en förkärlek för nya sorter så jag odlar inomhus året om. Kommer att låta en av varje sort få frukt så fort som möjligt för att bygga upp fröbanken. Resten kommer jag att låta växa utan att få blommor och sedan behålla en av varje av dom jag tyckte om. Kommer också att övervintra sommarens favoriter samt plantera nya sorter nån gång vid jul.

Citera
          NiklasTyreso
          Inlägg 19-07-2012, 19:33
          Länk hit: #631

Medlem
          Antal inlägg: 113
          Medlem nr: 27 040

CITAT (AnniiPannii @ 10-07-2012, 13:08) *
          Har haft ute mina sen i maj. De klarar sig fin fint! Snart kan jag skörda första cayennen smile.gif

Mina plantor på balkongen lider av den kalla sommaren, blåst och bladlöss (kör såpvatten). Flera sorter kommer nog inte bära frukt. -cry-.gif

Hittils har jag fått riktigt goda frukter av "Dedo de Moca" (C. baccatum), "Japone" (C. frutescens) och den ganska köldtåliga "Peruvian Orange" (C. baccatum).
          Jag ska så de två första sorterna igen för att ha inne under höst och vinter.

--------------------
          Hellre en portion ärtor med kärlek än en rostbiff med hat. Peas in mind!

Citera
          gräslig
          Inlägg 27-07-2012, 15:39
          Länk hit: #632

Medlem
          Antal inlägg: 21
          Medlem nr: 42 798

En positiv sak får man ju säga att det finns med det här ganska bedrövliga sommarvädret; Jag har inte sett till en enda bladlus i mina chiliplantor i år!
          Får hoppas att jag inte har åkallat dom nu genom att säga det dock..

För övrigt har jag en planta, jag tror typen kallas för Spanish Tapas Padron, som är nästan två meter hög. Det växer inte en enda frukt på den, men den ser ganska imponerande ut ändå.

Citera
          sm5mek
          Inlägg 31-07-2012, 09:29
          Länk hit: #633

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 75 437

Hej alla, tack för alla fina tips som nu finns här på forumet. Jag är en nybliven chiliodlare i Uppsala. Odlar de flesta på balkongen vilket verkar gå bra då fruktsättningen är imponerande.(för mig) De sorter jag har är De Cayenne, Early Jalapeno, Sweet banana, Lombardo och Hot lemon. Lombardo och Hot lemon är nu fina buskar med mycket frukt, de andra är sådda lite senare och ännu inte kommit till blommning, så de kanske får flytta in till hösten. Jag odlar även mycket annat på en odlingslott. Mer om den på min trädgårdsblogg
          Några rekommendationer på bra sorter? Fun derar på att försöka odla chili året runt med kall ljusrör 36 watt i köksfönster, några råd?
          / Janne
          Bifogad fil  SANY0356.JPG ( 356.86k ) Antal nedladdningar: 22

Vårens första småttingar.

Citera
          mattias__o
          Inlägg 02-08-2012, 11:05
          Länk hit: #634

Medlem
          Antal inlägg: 107
          Medlem nr: 20 469

Nu börjar det hända saker. Piment de Espelette och Habaneron börjar mogna. Det verkar dessutom som om plantorna kommit in i andra andningen. De börjar sätta jättemycket frukt. Hoppas på en varm och lång höst.

Bifogad fil  namnl_st_3.jpg ( 133.45k ) Antal nedladdningar: 5

Bifogad fil  namnl_st_4.jpg ( 141.82k ) Antal nedladdningar: 4

--------------------

Citera
          gräslig
          Inlägg 03-08-2012, 14:37
          Länk hit: #635

Medlem
          Antal inlägg: 21
          Medlem nr: 42 798

Ja, mina plantor har också fått enormt mycket knoppar nu dom senaste två veckorna, men dom verkar tyvärr inte så pigga på att börja slå ut än... så man får som sagt hoppas på att värmen (den lilla vi har) hänger kvar länge i höst.

Citera
          PMK
          Inlägg 05-08-2012, 19:06
          Länk hit: #636

Medlem
          Antal inlägg: 416
          Medlem nr: 35 632

Är det någon som odlar, har odlat eller ens hört talas om ''Mini bellpeppers''? Alltså, små paprikor som smakar som stora. Mini paprikor på svenska då.

Jag kände att det inte riktigt passade mig att odla normalt stora, då jag fick en eller max två frukter per planta och säsong då. Känns roligare att ha chans till fler, även om de är mindre.

--------------------
          Det är kul att odla!

Citera
          IreneH
          Inlägg 05-08-2012, 19:23
          Länk hit: #637

Medlem
          Antal inlägg: 80
          Medlem nr: 58 554

PMK- I år har jag en sort som heter chokladpaprika.
          Den ser ut och smakar som en vanlig paprika bara det att frukterna är mindre och chokladfärgade.

Jag har redan plockat flera stycken och har fortfarande paprikor kvar! smile.gif

Citera
          ingaröbo
          Inlägg 05-08-2012, 23:02
          Länk hit: #638

Medlem
          Antal inlägg: 303
          Medlem nr: 25 496

CITAT (PMK @ 05-08-2012, 20:06) *
          Är det någon som odlar, har odlat eller ens hört talas om ''Mini bellpeppers''? Alltså, små paprikor som smakar som stora. Mini paprikor på svenska då.

Jag kände att det inte riktigt passade mig att odla normalt stora, då jag fick en eller max två frukter per planta och säsong då. Känns roligare att ha chans till fler, även om de är mindre.

Jag odlar för första gången "Orange Baby", dom är små, för tidigt att säga hur stor skörden blir mn det är fler knopp på gång, se fotota nedan.

Bifogad fil  orange_baby_2012_08_05_pellis_o_annat_039.jpg ( 256.79k ) Antal nedladdningar: 18

Bifogad fil  orange_baby_2012_08_05_pellis_o_annat_038.jpg ( 292.28k ) Antal nedladdningar: 21

Citera
          tufflah
          Inlägg 10-08-2012, 23:02
          Länk hit: #639

Medlem
          Antal inlägg: 91
          Medlem nr: 76 474

hej alla chiliodlare.

när brukar ni ta in era plantor som ni ska övervintra. Är det dax redan nu eller kan man ha dom ute på hösten?

vi har bara 9 grader just nu så blir lite orolig för dom.

Är det nån som vet var man kan kolla för att ha mer koll på när det väntas frost?

mvh Tufflah

Citera
          RB9310
          Inlägg 10-08-2012, 23:13
          Länk hit: #640

Medlem

Har inte koll då det är min första sommar i växthus men funderar på att ställa ut kupévärmare och köra den med timer.

Igår när jag körde hem från jobbet var det bara 6 grader ute så jag antar att det börjar vara dags att göra något åt saken.

Har plats inne under lysrör men det tar emot att flytta in plantorna redan i början/mitten av augusti. Dessutom vill jag ha så mycket plats som möjligt för det jag odlar inför nästa säsong. Ja jag vet att jag är tidigt ute men jag vill ha så mycket frukter som möjligt.

Citera

35 sidor V  « < 30 31 32 33 34 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2026, 22:40

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon