Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

35 sidor V  « < 31 32 33 34 35 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > 2012 års chili/paprikatråd, Allt om odlingen 2012
          tufflah
          Inlägg 11-08-2012, 09:22
          Länk hit: #641

Medlem
          Antal inlägg: 91
          Medlem nr: 76 474

jag har också växthus men upplever att de inte är speciellt värmeisolerat. va tror ni är bäst att isolera med fiberduk eller bubbelplast? jag har massa tomatplantor som har massor med gröna tomater på sig där inne som är för stor för att ta in så lär ju göra nått även om jag tar in de jag vill spara till nästa år. Känns ju dumt å odla nått å så hinner de inte mogna för de är piss väder både på sommaren och hösten.

Citera
          robertgoulet
          Inlägg 13-08-2012, 21:52
          Länk hit: #642

Medlem
          Antal inlägg: 55
          Medlem nr: 8 890

CITAT (gräslig @ 27-07-2012, 16:39) *
          En positiv sak får man ju säga att det finns med det här ganska bedrövliga sommarvädret; Jag har inte sett till en enda bladlus i mina chiliplantor i år!
          Får hoppas att jag inte har åkallat dom nu genom att säga det dock..

För övrigt har jag en planta, jag tror typen kallas för Spanish Tapas Padron, som är nästan två meter hög. Det växer inte en enda frukt på den, men den ser ganska imponerande ut ändå.

Intressant att den inte har satt några frukter. Tror att det finns några olika varianter, men mina Padronchiliplantor har satt frukt förhållandevis tidigt. Några hade jag inte ens plats att plantera ut och de har börjat ge frukt, trots att de står i små innerkrukor i ett plasttråg. De jag planterade ut i växthuset växer så det knakar och ger en massa frukt. Ingen av dem är dock i närheten av två meter... :-)

Citera
          RullRull
          Inlägg 15-08-2012, 22:33
          Länk hit: #643

Medlem
          Antal inlägg: 24
          Medlem nr: 43 406

Förlåt att jag inte orkar läsa hela tråden då jag säkert fått svar på min fråga! Men varför får jag ingen hetta i mina Cayenne" de är milda som grön paprika???? Mina fishpeppper är så små och jag har ännu rE kunnat smaka dem, är det den kalla sommaren som ställe r till det?
          /RullRull

Citera
          tufflah
          Inlägg 17-08-2012, 23:08
          Länk hit: #644

Medlem

Hur illa är det att äta en habanero frukt rakt av.

Jag har en jätte fin habanero planta som jag tycker jätte mycket om men har 3 små barn och efter att ha sätt en film på youtube när en vuxen karl äter en habanero känns det inte så vettigt att odla dessa ifall barnen skulle få för sig att smaka.
          jag har tyvärr inte nån möjlighet att ställa undan den så risken är helt utesluten.
          om jag väljer att ha kvar den hur pass mycket hjälper vitt bröd och mjölk?
          tror ni det är farligt för dom ifall de skulle äta en?

många frågor blev det men fick lite knutar i magen av den där filmen.

ifall nån är nyfiken på va det är för film jag pratar om så är det denna:
          http://www.youtube.com/watch?v=r7FO5cyjkjs...feature=related

Citera
          Anja Danmark
          Inlägg 19-08-2012, 07:12
          Länk hit: #645

Gäster

Det vil ikke være farligt, for de når formentlig ikke at spise så meget smile.gif Men masser af fed mælk eller fløde hjælper hurtigt... Brød gør ingen forskel - det er capsaicinet, der skal opløses, og her er mælkefedt fantastisk effektivt. Endelig ikke vand, der bare vil sprede det endnu mere i munden!

Du kan nok være ret sikkert på, at de kun gør det én gang, og du må jo bare gøre rigtig meget ud af at fortælle dem, hvorfor de ikke må spise af dem smile.gif

mvh
          Anja
          - medarrangør af Chilfestival 2012: http://www.chilifestival.dk/?Velkommen

Citera
          tufflah
          Inlägg 19-08-2012, 18:21
          Länk hit: #646

Medlem

tack så mycket anja. mjölk å grädde har vi alltid hemma så då törs jag nog ha kvar plantan.

Citera
          mattias__o
          Inlägg 03-09-2012, 19:40
          Länk hit: #647

Medlem
          Antal inlägg: 107
          Medlem nr: 20 469

CITAT (robertgoulet @ 13-08-2012, 22:52) *
          Intressant att den inte har satt några frukter. Tror att det finns några olika varianter, men mina Padronchiliplantor har satt frukt förhållandevis tidigt. Några hade jag inte ens plats att plantera ut och de har börjat ge frukt, trots att de står i små innerkrukor i ett plasttråg. De jag planterade ut i växthuset växer så det knakar och ger en massa frukt. Ingen av dem är dock i närheten av två meter... :-)

Mina padronplantor är inte mer än en halvmeter höga men har gett mycket frukt ändå. De var nog en av de tidigaste sorterna i år med att bilda frukt.

--------------------

Citera
          gräslig
          Inlägg 05-09-2012, 20:17
          Länk hit: #648

Medlem
          Antal inlägg: 21
          Medlem nr: 42 798

CITAT (robertgoulet @ 13-08-2012, 22:52) *

Just det, jag upptäckte ju att det inte alls var en Padron. Det är en Tabascoplanta! Jag är lite dålig på det här med att märka upp mina plantor på ett tydligt sätt.. :-)
          Men nu har den faktiskt satt några frukter till slut, men inte direkt några imponerande mängder.

Citera
          skogsmulle101
          Inlägg 10-09-2012, 10:30
          Länk hit: #649

Medlem
          Antal inlägg: 68
          Medlem nr: 20 520

Har fått ohyra på chillisar. Dom är vita, som små löss, hur får jag bort dom? Tack för er hjälp!

Citera
          PMK
          Inlägg 10-09-2012, 18:33
          Länk hit: #650

Medlem
          Antal inlägg: 416
          Medlem nr: 35 632

Är det någon här som har en uppfattning om hur viktigt det är att beskära rötterna och sätta plantan i en mindre kruka, inför en övervintring?

Jag har nämligen två plantor som varit inomhus sedan de såddes för att minska risken för ohyra, och de står i 6 liters krukor. Jag har klippt ner dem lite pga att bladen var ganska skruttiga här och där, men planerar att ha dem kvar i sina krukor.

Nackdelar med det?

Redigerat av PMK: 10-09-2012, 18:34

--------------------
          Det är kul att odla!

Citera
          Anja Danmark
          Inlägg 10-09-2012, 22:21
          Länk hit: #651

Gäster

CITAT (PMK @ 10-09-2012, 19:33) *
          Är det någon här som har en uppfattning om hur viktigt det är att beskära rötterna och sätta plantan i en mindre kruka, inför en övervintring?

Jag har nämligen två plantor som varit inomhus sedan de såddes för att minska risken för ohyra, och de står i 6 liters krukor. Jag har klippt ner dem lite pga att bladen var ganska skruttiga här och där, men planerar att ha dem kvar i sina krukor.

Nackdelar med det?

Jeg klipper rødderne på mine af to årsager - det sparer plads, og man kommer ikke så let til at overvande en lille krukke smile.gif

Mine planter bliver klippet helt ned, får klippet rødder og bliver plantet i frisk jord i 1 - 1½ l krukker i løbet af efteråret. Efter at de er klippet ned og inden jeg tager dem ind, bliver de sprøjtet med Neem-olie eller insektsæbe nogle gange, så jeg er helt sikker på, at de ikke har skadedyr med ind.

Citera
          AromaJohanna
          Inlägg 10-09-2012, 22:37
          Länk hit: #652

Medlem
          Antal inlägg: 102
          Medlem nr: 18 391

Min Hot lemon som är inne på sin 3:e säsong tror jag och numera stormtrivs sen den fick en rejält mycket större kruka trots att min son misshandlade den rejält med sax vid två tillfällen, har kontinueligt gett lite frukt sedan före våren började men hade en lite mer rejäl omgång i juni - juli. Fotot är taget 17:e juni då den var full med mogen frukt.,,. Den står inne och har alltid stått inne. Den ger fortfarande frukt då och då, jag penslar i blommorna och får några frukter mogna i veckan nu ibland mer.
          Sen en bild på en Aji panca med frukter som håller på att mogna, från juni tror jag att det var...
          Sist en bild på nyplockade Orange Scotch bonnet-frukter (till vänster) och Datil-frukter (till höger) från i juli tror jag att det var... smile.gif
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  hot_lemon.jpg ( 53.52k ) Antal nedladdningar: 26
          Bifogad fil  hot_lemon_2.jpg ( 89.77k ) Antal nedladdningar: 21
          Bifogad fil  aji_panca_2.jpg ( 87.59k ) Antal nedladdningar: 24
          Bifogad fil  scotch_bonnet_o_datil.jpg ( 164.59k ) Antal nedladdningar: 21

--------------------
          Chiliälskare i Göteborg. Nätbutik AromaJohanna.se

Citera
          ingaröbo
          Inlägg 10-09-2012, 22:41
          Länk hit: #653

Medlem
          Antal inlägg: 303
          Medlem nr: 25 496

CITAT (skogsmulle101 @ 10-09-2012, 11:30) *
          Har fått ohyra på chillisar. Dom är vita, som små löss, hur får jag bort dom? Tack för er hjälp!

Vita flygare (mjöllus), flyger dom? Ullöss? Har du foto på de rackarna?

Redigerat av ingaröbo: 10-09-2012, 22:41

Citera
          Chili Linkan
          Inlägg 11-09-2012, 12:12
          Länk hit: #654

Medlem
          Antal inlägg: 335
          Medlem nr: 75 393

Fina plantor Johanna! Har tänkt mig att försöka odla lite inomhus efter ett par riktigt dåliga säsonger. Och ser ju onekligen bra ut ditt exempel, har du den bara vid ett söder-fönster?

Citera
          NiklasTyreso
          Inlägg 12-09-2012, 08:06
          Länk hit: #655

Medlem
          Antal inlägg: 113
          Medlem nr: 27 040

CITAT (Chili Linkan @ 11-09-2012, 13:12) *
          Har tänkt mig att försöka odla lite inomhus efter ett par riktigt dåliga säsonger.

Efter den kalla sommaren med massor med bladlöss på balkongen satte jag nya frön inne. Nu är de ca 2 dm alla utom en som planterades inne i våras som är metern.

Inne har jag:
          Mexikansk ”Japone”, C frutescens
          Dedo de moca, C baccatum
          Cheirio de Recieffe, C chinense
          Paloma, C annum Den är 1 meter hög och sätter knoppar.
          Cascabell, C annum

--------------------
          Hellre en portion ärtor med kärlek än en rostbiff med hat. Peas in mind!

Citera
          skogsmulle101
          Inlägg 18-09-2012, 07:30
          Länk hit: #656

Medlem
          Antal inlägg: 68
          Medlem nr: 20 520

CITAT (ingaröbo @ 10-09-2012, 23:41) *
          Vita flygare (mjöllus), flyger dom? Ullöss? Har du foto på de rackarna?

Det verkade inte alls flyga, satt stilla, var kladdiga, jag slängde de plantor som stod därute. kladdiga & vita var dom iaf.

Citera
          AromaJohanna
          Inlägg 18-09-2012, 07:57
          Länk hit: #657

Medlem
          Antal inlägg: 102
          Medlem nr: 18 391

CITAT (Chili Linkan @ 11-09-2012, 13:12) *
          Fina plantor Johanna! Har tänkt mig att försöka odla lite inomhus efter ett par riktigt dåliga säsonger. Och ser ju onekligen bra ut ditt exempel, har du den bara vid ett söder-fönster?

Tack! smile.gif
          De står vid ett fönster med eftermiddags- och kvällssol (eftermiddag tills solen går ner) och det verkar fungera riktigt bra. Har flera plantor där. Min Aji panca står i köket där det tyvärr bara är sol på morgon - förmiddag. Har en massa plantor utomhus på min kolonilott men de flesta av dem är i riktigt dåligt skick tyvärr, det är första året jag har försökt odla chili där ute så jag har fått lära mig en del läxor... Var på tok för sen med att plantera om och flytta ut dem för att jag inte hade någon som kunde hjälpa mig att köra ut plantorna till koloniområdet (väldigt många plantor) i början av sommaren och nästa år måste jag skydda plantorna mot sniglar... De har gått hårt åt mina plantor, kanske var det något annat också som ät på deras blad, det vet jag inte... Min Aji panca var våren förra året den enda av tre st plantor jag hade av just den sorten som hade överlevt vintern och den var i riktigt dåligt skick, nästan död och hade förlorat i princip alla blad när jag som ett sista försök att rädda den tog ut den till kolonilotten och ställde den i mitt växthus. Där tog den sig till min förvåning och glädje och växte till sig igen och hann ge lite frukt innan den hösten kom och det var dags att ta hem den igen. Det var den enda chiliplanta jag hade ute förra året.
          Nästa säsong har jag tänkt göra i ordning lite bättre åt chilisarna... Planerar att täcka några land med markduk och täckbark för att ställa hinkarna med chiliplantor där. Har läst att sniglarna inte kryper på täckbark, hoppas att det stämmer! Sedan ska jag göra såna där bågar av såna där elrör av plast och täcka med såndär fiberduk (eller plast?) för att skydda dem lite mot väder o vind... Blir lite som miniväxthus alltså. Grejen är att jag inte får bygga ut mitt lilla växthus eller ha någon annan byggnad (förutom min stuga) eller ett till växthus som är högre än en meter så då blir såna hemmabyggda lite högre "växttunnlar" ett bra alternativ.
          Funderar också på att ha några såna där pallkrageväxthus för de chiliplantor jag vill spara frön ifrån.

Redigerat av AromaJohanna: 18-09-2012, 08:00

--------------------
          Chiliälskare i Göteborg. Nätbutik AromaJohanna.se

Citera
          Rebecca
          Inlägg 13-10-2012, 16:03
          Länk hit: #658

Medlem
          Antal inlägg: 785
          Medlem nr: 28 483

Så har jag äntligen planterat om de fyra sorter som ska få växa i köksfönstret i vinter: Red Moruga, Trinidad Scorpion, Trinidad Congo Black och Trinidad Douglah. De har vuxit fint sen jag satte fröna i slutet av juli och nu var det dags för en omplantering. Jag har dessutom gjort lite plats så de ska få stå ensamma i köksfönstret.

Har vid tidigare inomhusodling av chili fått trips och vill verkligen göra allt för en optimal växtplats nu. Har ni tips? Hur ofta bör jag duscha med vatten?

Jag har också en växtlampa ovanför som införskaffades förra vintern. Den är nu förberedd för när det blir lite mörkare... hur mycket ljus behöver chili för att inte gå in i en vilofas? Jag vill att de ska växa hela vintern igenom. Tänker mig tolv timmar - känns det rimligt tror ni...?

Redigerat av Rebecca: 13-10-2012, 16:08

--------------------

Citera
          Anja Danmark
          Inlägg 14-10-2012, 06:49
          Länk hit: #659

Gäster

Du skriver ikke, hvad det er for lys, du har købt - men uanset hvad, så vil 16 timer være mere passende end 12, hvis du vil have dem til at gro så godt som muligt smile.gif

Jeg tror ikke, at dine 4 sorter er de letteste at få til at give frugt indendørs, men hvis den del ikke lykkes, vil du i hvert fald kunne få tidlige frugter til næste år!

Citera
          Rebecca
          Inlägg 14-10-2012, 09:51
          Länk hit: #660

Medlem
          Antal inlägg: 785
          Medlem nr: 28 483

CITAT (Anja Danmark @ 14-10-2012, 07:49) *
          Du skriver ikke, hvad det er for lys, du har købt - men uanset hvad, så vil 16 timer være mere passende end 12, hvis du vil have dem til at gro så godt som muligt smile.gif

Jeg tror ikke, at dine 4 sorter er de letteste at få til at give frugt indendørs, men hvis den del ikke lykkes, vil du i hvert fald kunne få tidlige frugter til næste år!

Tack för svaret! Jag har en växtlampa som är anpassat speciellt till växter, jag har alltså inte plockat ihop ett eget kit utan köpt ett färdigt kit med armatur och en lampa. Såhär ser den ut:

http://lightclub.inkclub.com/ProductView.a...3&PriceGr=0

Lampan som sitter i heter w1215p. Här är lite mer info om den:

http://www.hk.megaman.cc/en/products/cfl/p...P/?voltage=220v

Det funkade jättebra förra vintern till att driva upp både chili och tomater så jag tvivlar inte alls på dess effektivitet. Det gör inte så mycket om jag inte hinner få frukt i vinter - huvudsaken är att NÅT växer inne under sommaren. Det gör mig så glad och jag behöver det där, spirande liv i fönstrena... smile.gif

Redigerat av Rebecca: 14-10-2012, 09:54

--------------------

Citera

35 sidor V  « < 31 32 33 34 35 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2026, 21:21

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon