Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Igenväxta land, Plocka för hand eller finns det något alternativ?
          AromaJohanna
          Inlägg 01-11-2011, 14:50
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 102
          Medlem nr: 18 391

Jag skaffade en kolonilott i våras och är nybörjare på det här. Jag lät någon fräsa mina land för jorden var rätt så tung att arbeta med, har senare insett (och fått höra) att den är rätt så slut (jorden i växthuset är mycket "mjukare" och lättare att jobba med t ex!) så det blir till att köpa in jord o jordförbättring o så men mitt största dilemma är just nu är att landen har blivit igenväxta av ogräs och att det är så pass mycket och ganska stora land så det blir svårt att göra allt för hand.
          Jag kommer att göra nya odlingsbäddar av brädor (eller om någon har något annat bra ekonomiskt alternativ?) för att få bättre dränering för en del land blir väldigt blöta när det regnar mycket med vatten som ligger kvar och lerigt blir det. De gamla plankorna tog jag bort eftersom de antingen var ruttna eller hade flyttat på sig så att man inte kunde gå i gångarna.
          Finns det något alternativ eller är det bara plocka för hand o dra upp alla rötter för hand som gäller?
          Har dessutom ett stort land med grönmynta (samt en del ogräs) och jag vill minska ner det till hälften eller mindre i storlek men att dra upp alla dessa rötter är ju verkligen inte lätt.
          Jag vill verkligen inte ge upp och sälja, att ha kolonilott eller trädgård att odla i är ju något jag har drömt om sen jag var tonåring...
          Jag skulle vilja göra om en del av ytan där det är ogräsfyllda land just nu till att ha bärbuskar, bl a Gojibär och lite annat och ha något till fruktträd (har ett plommonträd) och ha ytor där jag kan ställa chiliplantor och tomatplantor i kruka (hinkar) eftersom chili och tomat är något jag väldigt gärna vill satsa på.
          Tyvärr är växthuset rätt så litet och jag har inte tillstånd att göra det större eller bygga ett till.
          Inga fler byggnader av någon form som är högre än 1m är tillåtet alltså går drivbänkar bra och pallkrageväxthus.

Hoppas att någon vänlig själ kan ge mig lite råd omkring detta. smile.gif

--------------------
          Chiliälskare i Göteborg. Nätbutik AromaJohanna.se

Citera
          4 sidor V   1 2 3 > »   
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          andersen
          Inlägg 01-11-2011, 15:36
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 4 132
          Medlem nr: 51

CITAT (AromaJohanna @ 01-11-2011, 14:50) *
          Jag skaffade en kolonilott i våras och är nybörjare på det här. Jag lät någon fräsa mina land för jorden var rätt så tung att arbeta med, har senare insett (och fått höra) att den är rätt så slut (jorden i växthuset är mycket "mjukare" och lättare att jobba med t ex!) så det blir till att köpa in jord o jordförbättring o så men mitt största dilemma är just nu är att landen har blivit igenväxta av ogräs och att det är så pass mycket och ganska stora land så det blir svårt att göra allt för hand.
          Jag kommer att göra nya odlingsbäddar av brädor (eller om någon har något annat bra ekonomiskt alternativ?) för att få bättre dränering för en del land blir väldigt blöta när det regnar mycket med vatten som ligger kvar och lerigt blir det. De gamla plankorna tog jag bort eftersom de antingen var ruttna eller hade flyttat på sig så att man inte kunde gå i gångarna.
          Finns det något alternativ eller är det bara plocka för hand o dra upp alla rötter för hand som gäller?
          Har dessutom ett stort land med grönmynta (samt en del ogräs) och jag vill minska ner det till hälften eller mindre i storlek men att dra upp alla dessa rötter är ju verkligen inte lätt.
          Jag vill verkligen inte ge upp och sälja, att ha kolonilott eller trädgård att odla i är ju något jag har drömt om sen jag var tonåring...
          Jag skulle vilja göra om en del av ytan där det är ogräsfyllda land just nu till att ha bärbuskar, bl a Gojibär och lite annat och ha något till fruktträd (har ett plommonträd) och ha ytor där jag kan ställa chiliplantor och tomatplantor i kruka (hinkar) eftersom chili och tomat är något jag väldigt gärna vill satsa på.
          Tyvärr är växthuset rätt så litet och jag har inte tillstånd att göra det större eller bygga ett till.
          Inga fler byggnader av någon form som är högre än 1m är tillåtet alltså går drivbänkar bra och pallkrageväxthus.

Hoppas att någon vänlig själ kan ge mig lite råd omkring detta. smile.gif

Är det inte en odlingslott du har?

Ett bra sätt att bli av med ogräs är att höstgräva lotten nu, du gräver och vänder "gröna sidan ner" och tar bara bort ev kvickrot, tisstlar, och annat rotogräs, allt annat blir jordförbättring, på våren tar du krattan och jämnar till allt, sedan är det bara att så det du vill,det tar något/några år innan lotten blir nästan ogräs fri, så du måste hålla efter ogräset på sommaren för att höstgräva igen till nästa år.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          AromaJohanna
          Inlägg 01-11-2011, 15:55
          Länk hit: #3

Medlem

Ok, tack så mycket för tipset, Andersen! Det ska jag göra då!
          Är dock lite osäker på vad som är rotogräs men kvickrot och tistlar känner jag ju igen.
          Det är sjukt mycket jobb och jag måste göra allt ensam men jag är så sugen på att komma igång med odlandet så jag vill inte ge upp än så länge... biggrin.gif
          Vad är skillnaden på odlingslott och kolonilott?
          Det är nog en kolonilott, den ingår i ett kolonilottsområde som har både små odlingslotter och lite större som har stuga.
          Min har en stuga och ett växthus och består av 3 ihopslagna odlingslotter.
          Den är väl inte gigantisk för det, det är ganska små lotter och det är inget lyxigt område, vi har ingen el på lotterna, inget rinnande vatten / avlopp i stugorna och det är gemensamma toaletter men varje lott (iaf de större som min) verkar ha egen kran med rinnande vatten.
          De hade ingen kompost, det verkar ingen ha på området förutom en gammal klok man, så det är något jag vill införa på min lott för att få få gratis ny bra jord varje år. smile.gif
          Så gott som alla verkar bara köra med att gräva, lägga på gödsel och ingen kompost eller liknande. Jag misstänker att det är därför min jord är så tungarbetat och slut.
          Det finns en liten låg byggnad jag är tillsagd att riva från styrelsen, den var för hög, som har en massa gammalt gödsel. Det blir nog bra att slänga på landen sen men jag misstänker att jag behöver ny jord på att blanda i också så att jorden i landen blir mer lucker i mindre lerig.

--------------------

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 01-11-2011, 16:09
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Du kan ju alltid spruta med Roundup, det börjar bli lite sent på året för det men det går. I så fall får du upprepa på våren när överlevarna kommer upp. En del, exempelvis Andersen smile.gif, skulle aldrig kunna tänka sig att använda bekämpningsmedel men jag har inte såna betänkligheter.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Meta Mollis
          Inlägg 01-11-2011, 16:20
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 75 258

Hej! Jag var på sommarmöte med trädgårdsföreningen i Kungsbacka i somras. De hade som projekt haft just köksland på ett koloniområde. Jag fick ett häfte de hade gjort, väldigt gediget och informativt. Området hade problem med stående vatten på vissa område, men inte Kungsbackas köksland då de hade gjort upphöjda bäddar. Gå in på deras hemsida, finns med hur de gjorde där, med foto och text. Man kan ju välja att göra en bit i taget. Jag har själv problem med lera och flerårigt ogräs där mitt påbörjade köksland ska ligga, men fick en nytändning efter ha sett deras fantastiskt prunkande köksland!

Citera
          Meta Mollis
          Inlägg 01-11-2011, 16:29
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 75 258

Hej igen! Läste inte genom de tidigare länkarna, men vräk ut all gödsel på det område du vill börja med. Gärna 10 cm tjockt, får du tag på halm, vräk på det med. 10 cm tjockt och du kväver mycket ogräs samt jorden blir enklare att gräva till våren. Får du mer yta "klar" än vad du hinner odla på till våren, så sår du bara in gröngödslingsväxter, som bidrar till jordförbättring samt håller ogräset borta.

Citera
          AromaJohanna
          Inlägg 01-11-2011, 16:37
          Länk hit: #7

Medlem

Wow tack alla för era snabba och intressanta svar! Fortsätt gärna skriva fler råd och tips!
          Att lägga på det gamla gödslet ovanpå ogräset lät intressant men kommer det inte upp så småningom ändå genom lagret av gödsel?
          Det lät intressant att prova, också detta med att vända jorden, hur långt gödslet räcker vet jag inte men det borde räcka till något av de mindre landen iaf.
          Halm går ju att köpa i små säckar kanske det är värt att pröva iaf på något av landen?
          Roundup säger en... När jag nämnde det för någon i kolonilottsföreningen så sa han att jag sen inte kommer att kunna odla där för allt dör även det jag vill odla!
          Är det inte sant då?
          Jag gillar inte heller bekämpningsmedel men är lite desperat just nu så jag kan tänka mig att ta till såna metoder om det inte påverkar min odling negativt nästa vår och sommar.
          Det har ju varit rätt så milt väder än så länge så det är fortfarande väldigt grönt här hos oss (bor i Göteborg) så metoder att kväva ogräset eller bekämpningsmedel kan nog fortfarande fungera.

Redigerat av AromaJohanna: 01-11-2011, 16:40

--------------------

Citera
          andersen
          Inlägg 01-11-2011, 16:58
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 4 132
          Medlem nr: 51

Aj Aj Inga gifter på det som du skall odla på, vill inte ta en runda med Gossen ruda igen, vi har trätat den frågan i minst tio år på forumet, min erfarenhet är att höstgrävning är ett bra sätt att bli av med ogräs, men varför inte prova båda metoderna dvs gräv en bit, och täck en bit.

Har ni gräsmattor som klipps på området? passa på att ta till vara på gräsklippet det är bra att lägga i mellan odlingsraderna.

Pallkragar är bra att ställa på varandra och använda som kompost, andra odlar i dom.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 01-11-2011, 17:08
          Länk hit: #9

Medlem

Det går en massa skräckhistorier om Roundup, inga är sanna. På sommaren kan du så 2 veckor efter en Roundup-runda men nu på hösten tar det kanske 3 veckor. Sprutar du nu är det bara spår av medlet och knappt det kvar till våren. En gemensam nämnare för alla som avråder från sprutning är att de aldrig använt medlet, jag har gjort det i många år och har bara goda erfarenheter.

--------------------

Citera
          johanna_zon3
          Inlägg 01-11-2011, 18:04
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 542
          Medlem nr: 6 209

Hej! Vi har turen att ha tre odlingslotter och vår dubbla fick vi i våras. Den hade varit obrukad sommmaren innan så vi hyrde en jordfräs och fräste hela ytan. Därefter handgrävde vi och tog bort ogräs och rötter. Slutligen vände vi ner halm och kogödsel/barkmull/ogödslad torv beroende på vad som skulle odlas. Mycket jobb men jäklars vad bra det blev :-)).

Den nya lotten har stått orörd två somrar och var som en enda gräsmatta, puh. Jag precis satt tänderna i den och den kommer jag att använda som barnkammare och alla träd och buskar måste planteras snarast. Eftersom det är bråttom och vi inte har ekonomi så har jag skyfflat och idag börjat handgräva lotten. Upptäckte ganska snart att det är tung, tung klabb lera så jag har ont i min stackars rygg. När luckring och rensning är klar så kommer vi förbättra med halm o s v som vi gjorde med dubbellotten.

Tror inte på Round Up!

/Johanna

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 01-11-2011, 18:19
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (johanna_zon3 @ 01-11-2011, 18:04) *
          Hej! Vi har turen att ha tre odlingslotter och vår dubbla fick vi i våras. Den hade varit obrukad sommmaren innan så vi hyrde en jordfräs och fräste hela ytan. Därefter handgrävde vi och tog bort ogräs och rötter. Slutligen vände vi ner halm och kogödsel/barkmull/ogödslad torv beroende på vad som skulle odlas. Mycket jobb men jäklars vad bra det blev :-)).

Den nya lotten har stått orörd två somrar och var som en enda gräsmatta, puh. Jag precis satt tänderna i den och den kommer jag att använda som barnkammare och alla träd och buskar måste planteras snarast. Eftersom det är bråttom och vi inte har ekonomi så har jag skyfflat och idag börjat handgräva lotten. Upptäckte ganska snart att det är tung, tung klabb lera så jag har ont i min stackars rygg. När luckring och rensning är klar så kommer vi förbättra med halm o s v som vi gjorde med dubbellotten.

Tror inte på Round Up!

/Johanna

Prova, sen vet du. smile.gif

--------------------

Citera
          johanna_zon3
          Inlägg 01-11-2011, 18:38
          Länk hit: #12

Medlem

Gossen Ruda; Kör ekologiskt... så det är ingenting för mig :-) !

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 01-11-2011, 20:06
          Länk hit: #13

Medlem

CITAT (johanna_zon3 @ 01-11-2011, 18:38) *
          Gossen Ruda; Kör ekologiskt... så det är ingenting för mig :-) !

Var och en gör sitt eget val.

--------------------

Citera
          KRT
          Inlägg 01-11-2011, 20:26
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 3 001
          Medlem nr: 26 121

Jag säger bara löv; perfekt nu på hösten att samla ihop och mylla ner eller lägga uppe på så att maskarna gör jobbet.

--------------------
          Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 01-11-2011, 20:35
          Länk hit: #15

Medlem

CITAT (KRT @ 01-11-2011, 20:26) *
          Jag säger bara löv; perfekt nu på hösten att samla ihop och mylla ner eller lägga uppe på så att maskarna gör jobbet.

Fast nu var det ogräset som skulle bort. sleep.gif

--------------------

Citera
          KRT
          Inlägg 01-11-2011, 21:00
          Länk hit: #16

Medlem

Mycket lättare att rensa ogräs i en lucker jord än "betongjord"........

--------------------

Citera
          Bassam
          Inlägg 02-11-2011, 01:13
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej

Det är inte så lätt med ogräs , de behöver flera år för att de blir lite som min kompis sa men jordförbättring man ska planera genom att blanda din jord med komposten torra blad naturliga gödsel som ko gödsel , lycka till och du ska kommer i håg min princip om du jobbar mycket , du ska får bra resultat.

Obs

Ogräs bekämpning ( Vinäger ) fungerar bra .

H:Bassam

Citera
          AromaJohanna
          Inlägg 02-11-2011, 01:23
          Länk hit: #18

Medlem

CITAT (Bassam @ 02-11-2011, 02:13) *
          Hej

Det är inte så lätt med ogräs , de behöver flera år för att de blir lite som min kompis sa men jordförbättring man ska planera genom att blanda din jord med komposten torra blad naturliga gödsel som ko gödsel , lycka till och du ska kommer i håg min princip om du jobbar mycket , du ska får bra resultat.

Obs

Ogräs bekämpning ( Vinäger ) fungerar bra .
          H:Bassam

Tack fast någon kompost finns inte där men jag ska göra en iaf. smile.gif
          Hur pass effektivt är vinäger då?

CITAT (johanna_zon3 @ 01-11-2011, 19:04) *

Tror inte på Round Up!

/Johanna

Ok... Det lät som en hel del jobb!! smile.gif
          Jag förstår bara inte hur man ska hinna (eller orka) med att handplocka allt ogräs (och få med rötterna!) när det är flera och hyfsat stora land o så och det är väldigt igenväxt och man måste göra allt ensam... :-/
          Självklart fattar jag att man måste plocka en hel del ogräs o så för hand hela tiden även i framtiden men när det är så igenväxt o flera stora land o det tar timmar att bara rensa någon kvadratmeter... Gulp...!
          Vad jag har fått lära mig så är det inte så smart att köra med jordfräs där du har ogräs eftersom det blir mer ogräs då man skär sönder rötterna o sen inte får bort dem...

CITAT (KRT @ 01-11-2011, 22:00) *
          Mycket lättare att rensa ogräs i en lucker jord än "betongjord"........

Ja, precis! Det märkte jag när jag rensade i växthuset!
          Det gick mycket snabbare och lättare då!

--------------------

Citera
          KRT
          Inlägg 02-11-2011, 06:57
          Länk hit: #19

Medlem

Ogräs kommer du få plocka oavsett vad, jag hade satsat på att luckra upp och förbättra jorden. Fräs eller gräv ner grässvål, löv, gräsklipp allt som ger struktur till jorden - och sedan är det bara att luka när det kommer upp ogräs. Mycket jobb, men enligt min erfarenhet kommer det allid massor med ogräs ändå wink.gif Och om jorden är lättarbetad är det enklare att dra upp det. Man kan dessutom göra det enklare för sig och ta round up på gångar........

--------------------

Citera
          johanna_zon3
          Inlägg 02-11-2011, 08:09
          Länk hit: #20

Medlem

Håller med KRT; Se till att få en lucker jord med mycket struktur! Jorden på vår nya lott är som sagt tung, tung klabb lera och ett rent h-e att rensa. Leran sitter som klistrad på rötterna och det är svårt att gå igenom kokorna. Om jag inte behövde lotten förrän till våren hade jag bara vänt och tagit bort det värsta. Jag ska samla en massa löv och tillföra till mitt gamla recept.

Johanna

Citera

4 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-01-2026, 19:03

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon