CITAT (Fågelvägen @ 03-11-2011, 23:08)

RoundUp och ättika handlar om filosofi.
AromaJohanna och smuleborg beskrev redan nackdelen med jordfräs.
Du rensade för hand och "det tog timmar". Jag tänkte: Hm, trädgårdar gör väl det?
Alltså ännu en fråga om filosofi.
Varför inte kombinera några av de övriga förslagen?
1. Du gräver vad du orkar, plockar bort ogräset och bygger en jättekompost av det. Daggmaskarna är på din sida. Gräver du lite varje dag (?) kan du skippa övrig konditionsträning. Du blir stark och vacker och det blir småningom färdigt. Eller så märker du att trädgårdar aldrig blir färdiga.
2. Du täcker en del med svart plast, lägger barkmull, grus eller barkflis på för att dölja plasten. Väntar 2-3 år

Gör du hål i plasten för planteringar kommer ogräset att störta dit, det blir svårrensat.
3. Du rycker upp de största ogräsen, lägger på markduk + jättemycket tidningar (eller stora sjok av kartong)+ pallkragar, som du kan odla i tills du bit för bit rensat upp det övriga
Hehe... Jag är inte dum, visst förstår jag att man får lägga ner en hel del tid på sånt men det jag rensade upp ordentligt var alltså en pytteliten bit av ETT av mina sex land... Därför känns det överväldigande att tänka sig att fortsätta att handrensa allt i alla landen på samma sätt och därför vänder jag mig hit för goda råd. Helst ska det gå undan också så jag blir klar att odla nästa sommar också!

Det är ju lite extra pinsamt med när man är helt ny på kolonilottsföreningen....
För övrigt blir det ungefär som du säger, jag kommer att ta till en kombination med saker och detta med markduk var jag redan lite inne på och det verkar ju vara ett bra alternativ.
CITAT (Gossen Ruda @ 02-11-2011, 17:49)

Jag kan komma och spruta åt dig.

Visst... Du är välkommen.

Jag vill helst odla ekologiskt men är lite desperat just nu!
CITAT (KRT @ 02-11-2011, 19:12)

Markduk kaske? Täck de områdena där du vill odla m markduk och vid plantering gör du hål i duken och sätter vöxten däri. Å andra sidan måste du förmodligen ändå gräva upp och jordförbättra där du vill odla (om det nu bar är ogrässvål), så jag är osäker på hur mycket enklare det blir.....
Ja... Markduk känns som ett bra alternativ. Jag fräste ju allt utom myntalandet och "rabatten" med mynta längs staketet i våras så jag vet inte om jag behöver fräsa igen då?
Jordförbättring / ny jord är nog ett måste det har jag insett.
Särskilt jordgubbslandet jag fixade i våras kan nog behöva markduk för där kan jag ju inte spruta på med roundup och så kan man väl lägga på lite ny jord o jordförbättring mellan jordgubbsplantorna? Behöver man gräva nåt mellan dem eller är det onödigt? Jag planterade små jordgubbsplantor där i våras efter att landet var gödslat lite och fräst.
CITAT (johanna_zon3 @ 02-11-2011, 19:45)

Idag har jag rensat kirskål i tung lera så jag kommer somna ovaggad och drömma sött om rötter ;-).
En liknande frågeställning hittar du i länken
http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=111636 där Kerstin z5-6 skriver ”Vill du kan du skippa grävandet-täck området nu i höst med kartonger stora sjok och tidningar.På senvåren kan du finrensa, mkt är dött då.” Kan vara ett alternativ om du kan vänta med att plantera till våren. Då kan du ta bort det som överlevt när du vänder ner förbättringsmaterialet.
Jag använde halm som täck och det fungerade helt ok.
/Johanna
Ja, jag det är intressant men landen är för stora o många får att halm, tidningar o kartonger ska räcka till är jag rädd men kanske man borde prova att göra det på ett av landen och sen jämföra resultaten mellan de olika metoden...
CITAT (jaj-51 @ 03-11-2011, 20:20)

Har du ork och massa energi så klart du väljer ekologisk odling d.v.s handrensa.
Roundup funkar jättebra och används mycket av våra bönder.
Ättika funkar inte lika bra och luktar mycket skarpt, kan nog ireterad dina grannar ...
Täcka marken för att döda ogräs och kirskål fungerar, men vil du vänta två år innan du börjar odla?
Lycka till
P.S.
Roundup (glyphosfat) köper du billigt på www.ebay.de
Jag förstår... Nej, jag vill odla nästa sommar.
CITAT (smuleborg @ 03-11-2011, 20:33)

Ja, och så fräser du ihjäl mask och annat. Masken är en viktig medarbetare i trädgården. Masken luckrar upp och producerar jord.
Jag vet men som tur var så finns det kvar mask i landen trots fräsningen.
Redigerat av AromaJohanna: 03-11-2011, 23:40
Chiliälskare i Göteborg. Nätbutik AromaJohanna.se